FUUT

VERSIE: 6.0.Fuut

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

Vanaf heden wordt er een controle uitgevoerd in de EOL export taak op ingevoerde btw-nummers uit de EU. Dit, omdat het mogelijk is om in ASPOS foutief in te voeren. Om ervoor te zorgen dat er controle plaatsvindt op de btw-nummers hebben wij een controle op btw-nummers geïmplementeerd. Bij een fout in de opmaak van het btw-nummer, zal het veld worden leeg gemaakt en volgt er een waarschuwing in de logging. 

ASPOS SELF-CHECKOUT

Functionele wijzigingen

Op de self-checkout is de knop "Product zonder streepjescode?", welke in te stellen is via het werkstation, zichtbaar. Om ervoor te zorgen dat deze knop ook uitgeschakeld kan worden hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Als bij het werkstation het eerste submenu staat op "= selecteer submenu =", wordt de knop "Product zonder streepjescode?" niet getoond.

Weergave instelling op het werktation

CN 22058

2. Handmatig aanpassen aantallen: instelbaar maken

Om in te kunnen stellen of aantallen handmatig middels een min en plus knop aangepast kunnen worden hebben wij een nieuwe instelling toegevoegd. De instelling heet [AllowManualQuantityChange] en betreft een werkstation instelling. Als deze instelling op “False” staat, worden de knoppen niet weergegeven; als de instelling op “True” staat worden de knoppen wel weergegeven. Indien de instelling ontbreekt, zal er worden teruggevallen op de default waarde: “True”.

3. Bon afdrukken: instelbaar maken of deze standaard wordt afgedrukt

Wij hebben de werking van de instelling [DefaultPrintReceipt] voor de selfcheck-out aangepast. Als de instelling op "True" staat, wordt er na elke transactie standaard een bon afgedrukt, tenzij er in de transactie een klantenkaart gescand is van een klant waarbij een emailadres bekend is. De klant krijgt dan de keuze om de bon direct te printen of deze te laten mailen. Na het aflopen van de teller wordt de bon alsnog standaard afgedrukt en gemaild. 

Als de instelling op "False" staat, komt er na elke transactie een keuzemenu om de bon af te drukken na het voltooien van de betaling. Als er niet wordt gedrukt op de knop, en de teller afloopt, zal er geen bon afgedrukt worden. Bij transacties waarbij een klantenkaart is gescand, en een mailadres bekend is bij deze klant, zal na afloop van de betaling in het keuzemenu de optie om de bon te mailen of af te drukken verschijnen. Na het aflopen van de teller wordt in dit scenario de bon niet automatisch afgedrukt, maar gemaild naar de klant. 

4. Uitingen over spaarsysteem aan- en uit kunnen zetten

Om uitingen betreffende spaarsystemen wel of niet weer te geven hebben wij een aanpassing verricht op een reeds bestaande instelling. Middels de instelling [POSELoyaltyCardPrefix] kan bepaald worden of er wel of geen uitingen betreffende spaarsystemen weergegeven moeten worden op de SCO. Als deze instelling leeg wordt gelaten, wordt op de SCO de tekst “Scan product” getoond. Als de instelling wel is gevuld met een prefix, zal de tekst “Scan uw klantenpas voor eventuele korting en spaarpunten” worden weergegeven.  

Als in de instellingen van het werkstation de instelling [POSELoyaltyCardPrefix] als volgt wordt ingevuld: <Setting Key="POSELoyaltyCardPrefix" Value="" />, zal er geen uiting omtrent spaarsystemen worden weergegeven: de instelling moet dus leeg gelaten worden. 

Weergave als de instelling leeg is

Als de instelling wél is gevuld, zal het volgende zichtbaar zijn op de SCO:

5. Controle op basis van productveld verplicht

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om voor bepaalde producten een controle af te dwingen op de SCO. Zo kan er voor specifieke producten die normaliter een controle vergen, bijvoorbeeld leeftijdscontrole, een controle worden afgedwongen. Om dit te verwezenlijken dient bij de producten het productveld "CheckRequiredSCO" te worden toegevoegd. Als bij een product dit productveld van toepassing is, zal ongeacht de instellingen omtrent controles op het werkstation altijd een controle worden afgedwongen.

CN 22058

6. Dynamische menu's cachen

Dynamische menu's op de SCO worden nu op de achtergrond gecachet. Na het opnieuw instellen van het eerste submenu in het werkstation wordt na opnieuw inloggen of automatisch na 15 minuten (zonder opnieuw in te loggen) dit menu getoond.

CN 22058

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Wij hebben een aanpassing doorgevoerd in de Adyen pinkoppeling om het mogelijk te maken om retour te kunnen pinnen. De instellingen [POSallowRefundEFT] en [POSEFTRefundReq] worden gebruikt om deze functionaliteit te gebruiken

CN 14934

2. Kassabon: standaard kunnen mailen

Binnen ASPOS is het vanaf heden mogelijk om de kassabon standaard te mailen vanaf de POS. Om gebruik te maken van deze functionaliteit dient de nieuwe geavanceerde instelling [POSAutoSendReceipt] én de geavanceerde instelling [POSTicketPDFFromTemplate] op "True" gezet te worden. Daarnaast hebben wij een extra veld toegevoegd op de klantkaart: "Kassabon altijd mailen". Als de geavanceerde instelling op "True" staat, staat deze optie automatisch aangevinkt. Dit zal ervoor zorgen dat, voor de betreffende klant, na elke transactie de kassabon automatisch gemaild worden mits er een e-mailadres bekend is bij deze klant. 

Als deze instelling op "False" staat, is de werking van het mailen van de kassabon zoals gebruikelijk waarbij op de POS na het afronden van een transactie de optie voor het afdrukken of mailen gekozen kan worden. Als er een transactie wordt afgerekend  zonder klant, met een klant waar geen e-mailadres bekend voor is, of met een klant waarvan het e-mailadres wel bekend is maar het veld "Kassabon altijd mailen" niet aan staat, zal de bon niet standaard gemaild worden.  Het bitje "Kassabon altijd mailen" is standaard toegevoegd aan de klantkaart en deze staat standaard uit. Als de instelling [POSAutoSendReceipt] op "True" staat wordt dit veld ook zichtbaar en is deze aanpasbaar bij het openen van de klant op de POS.

Belangrijk: Om deze functionaliteit te gebruiken dient de geavanceerde instelling [POSAllowEmailReceipt] ook op "True" te staan. Dit is namelijk de instelling die het toestaat om bonnen te kunnen mailen vanaf de POS. 

CN 19769

Bugfixes

Wij hebben een bug opgelost in de actiemodule. In sommige gevallen vielen acties weg op de POS of werden extra acties niet correct getriggerd waardoor prijzen incorrect werden berekend. 

CN 937376

2. Bestelde, niet uitgeleverde producten retour nemen

Met deze wijziging is er een bug opgelost in de POS waarbij het mogelijk was om bestelde producten die nog niet uitgeleverd waren retour te nemen

Reguliere producten die hierbij aan de bon zijn toegevoegd zijn hier van uitgesloten.  

CN 22029

3. Pakbon krijgt geen referentie mee 

Wij hebben een aanpassing doorgevoerd dat in alle gevallen de discountOID (die nodig is voor BI) wordt doorgevoerd in de pakbonregels. 

4. Klantorder naar inkooporder, geen regels in de inkooporder

Bij het aanmaken van een klantbestelling vanaf de POS, en het omzetten daarvan naar een inkooporder werden er geen inkoopregels aangemaakt. Dit kwam doordat er geen bestelcode werd meegegeven. Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1038896

ASPOS BACKOFFICE

Algemeen

Functionele wijzigingen

Bij het inloggen op de backoffice is het sinds versie Ekster mogelijk om de taal te wijzigen door op een van de vlaggetjes die worden weergegeven te klikken. Rondom deze functionaliteit hebben wij een aanpassing verricht: de vlaggen die worden weergegeven bij het inloggen worden niet standaard weergegeven, maar worden getoond op basis van de configfiles. 

2. Zijpaneel gebruikersvriendelijker

Binnen de backoffice hebben wij een aanpassing doorgevoerd in het gebruik van het zijpaneel. Het is vanaf heden mogelijk om middels de pijltjestoetsen te navigeren door het zijpaneel en een menupunt te selecteren door op de Enter toets te drukken. 

Rapportages

Functionele wijzigingen

Op de rapportage TelerikA4PdfTicketOrtiental hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Zo worden nu op de rapportage het klantnummer en het debiteurnummer weergegeven. Als het debiteurnummer gelijk is aan het klantnummer, zal enkel het klantnummer worden weergegeven. Als het debiteurnummer afwijkt van het klantnummer, zullen deze naast elkaar worden getoond met een scheidingsteken ertussen. Wanneer er geen klant is geselecteerd, blijft het debiteurnummer leeg. 

CN 20777

2. Algemeen: teksten rapportages verbeterd en voorbereiding op vertalingen

In het rapportagemenu hebben wij een aantal verbeteringen doorgevoerd met betrekking tot de teksten die worden weergegeven bij het filteren. Daarnaast hebben wij met deze aanpassing ook voorbereidend werk uitgevoerd voor het vertalen van rapportagenamen.

Bugfixes

Met een aanpassing hebben wij een bug opgelost in de pakbonrapportages waarbij een rapportage niet kon worden geopend. Dit gebeurde bij orders die meer karakters bevatten dan de karakterlimiet in ASPOS. 

CN 1035003

Producten

Functionele wijzigingen

Bij het gebruiken van een filter binnen het menupunt "Winkeltaken" gevolgd door het openen van een winkeltaak, werd het filter niet onthouden bij het terugkeren naar de overzichtspagina. Hierdoor duurde het laden van het scherm ook langer; ASPOS haalde immers alle winkeltaken weer op. Om ervoor te zorgen dat de filters bij het terugkeren naar het overzicht blijven staan zoals geselecteerd, hebben wij een aanpassing verricht. Als er nu een filter wordt gebruikt, een winkeltaak wordt geopend, en weer terug wordt gegaan naar het overzicht, zal het eerder geselecteerde filter actief blijven. 

2. Segmenten: producten niet kunnen openen als het segment verborgen is

Binnen ASPOS was het mogelijk om, op een omslachtige manier, een product te openen dat in een segment valt dat afgezonderd is voor de gebruiker. Om ervoor te zorgen dat deze producten niet kunnen worden geopend hebben wij een aanpassing verricht. Wanneer een product toegevoegd is aan een segment dat verborgen is voor de gebruiker, is de productkaart op geen enkele manier benaderbaar. 

Als een gebruiker niet gemachtigd is tot een segment en poogt een scancode toe te voegen dat al bekend is bij een product dat in dat segment, wordt in de pop-up de volgende tekst getoond: "U bent niet gemachtigd om het product te openen van een segment waar u geen toegang tot heeft.". Indien de gebruiker wel het recht heeft om een segment in te zien maar probeert een reeds bekende scancode toe te voegen wordt de pop-up zoals gebruikelijk getoond: "De scancode bestaat al voor productnummer xxxxxxxxx. Klik hier om het product te openen". 

CN 22161

3. Leveranciers retouren: veld "Gescand" verwijderd

Binnen het menupunt "Leveranciers" retouren werd een veld getoond met de tekst "Gescand". Deze tekst hebben wij verwijderd van het menupunt omdat het veld niet van toepassing is.

Weergave menupunt "Leveranciers retouren"

CN 22161

4. Winkeltaken: veld Enkelvoudige taak verwijderd

Wegens redundantie hebben wij de checkbox 'Enkelvoudige taak' verborgen in het menupunt "Winkeltaken". 

CN 22161

Bugfixes

Binnen het menupunt "Besteladvies" hebben wij een bug opgelost: wanneer er direct op "open besteladvies" werd geklikt bij het berekenen van een besteladvies werd de "sessie filter" (de filteropties) uit het hoofdmenu van het besteladvies getoond. Door deze bug werden gegevens betreffende het besteladvies niet direct weergegeven, maar pas na het sluiten van het besteladvies en nogmaals openen ervan.

CN 22161

2. Productzoekscherm: verspringende elementen

Binnen de pop-up voor het productzoekscherm van de backoffice waren sommige kolommen niet leesbaar omdat deze buiten de pop-up vielen. Om ervoor te zorgen dat alle gegevens in de pop-up passen hebben wij een aanpassing doorgevoerd.

3. Labels: niet alle labels worden weergegeven in het overzicht

Binnen het menupunt "Labels" deed zich een bug voor in de paginering: deze ging uit van 10 regels in plaats van 11. Hierdoor werd er geen tweede pagina weergegeven ten behoeve van het laatste label. Dit hebben wij opgelost: bij een labelaantal van 11 en paginagrootte van 10, is de tweede pagina wel te openen. 

4. Labels: dropdown

Binnen het menupunt "Labels" zat er een bug: na het filteren op een specifiek "Labeltype", was het niet mogelijk om te filteren een ander labeltype alvorens het filter eerst op "Alle labeltypes" te zetten. Deze bug hebben wij opgelost, na het filteren op een specifiek labeltype, is het mogelijk om op een ander labeltype te filteren. 

5. Besteladvies: gebroken aantallen niet te wijzigen

Met deze wijziging is er een bug opgelost waarbij het niet mogelijk was om in het menupunt "Besteladvies" gebroken aantallen die waren ingevoerd bij een min/max profiel te wijzigen. 

CN 1038433

Gebruikers

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Gebruikersbeheer" is het vanaf heden mogelijk om voor een gebruiker een taal te selecteren. Hiervoor is de optie "Taal" toegevoegd: de talen Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans kunnen hierbij worden geselecteerd. 

De standaard taal wordt bepaald op basis van de geavanceerde instelling [DefaultLangCode]. Bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker wordt standaard de taal die in deze instelling is ingevuld geselecteerd. Daarnaast is deze standaard taal ook ingevuld bij gebruikers waarbij nog geen taal is ingevuld. 

Wanneer bij een gebruiker een taal is geselecteerd, zal deze ook terug te vinden zijn bij de endpoints GET/api/group-users. 

Ook is het mogelijk om bij deze endpoints de gebruiker (groupUser) te expanden met "Store". 

Weergave van het veld "Taal"

CN 22055

Instellingen

Functionele wijzigingen

Binnen het menupunt "Journalisatie" hebben wij een nieuw tabblad toegevoegd: "Boekhoudexport". Vanuit dit tabblad is het mogelijk om Exact Online export batches opnieuw aan te bieden. Hierbij is het mogelijk om per winkel een selectie te maken van de exports die opnieuw aangeboden moeten worden. Dit kan worden gedaan door op de betreffende regels te klikken en vervolgens op de knop "Opnieuw aanbieden voor export" te klikken.

CN 13790

2. Beveiligingslog: weergave regels 

In de weergave van de regels binnen het menupunt "Beveiligingslog" hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Waar voorheen elf regels werden weergegeven, worden er nu standaard honderd regels getoond. 

CN 22161

3. Narrowcasting: aanduiding einddatum

Bij de instellingen betreffende narrowcasting werd het veld “Einddatum” niet duidelijk aangeduid ten opzichte van de werking ervan. Om deze aanduiding te verbeteren hebben wij de naam van het veld aangepast naar “Einddatum (tot)”.

CN 22161

4. Journalisatie: uitbreiding menupunt

Binnen het menupunt "Journalisatie" hebben wij een nieuw tabblad toegevoegd: "Productgroepen". Vanuit dit tabblad is het mogelijk om op basis van productgroepen de corresponderende grootboekrekeningnummers in te zien en deze te wijzigen.

Weergave van de functionaliteit

5. Journalisatie: tabblad instellingen voor journalisatie en export

Binnen het menupunt "Journalisatie" hebben wij een nieuw tabblad toegevoegd om op een overzichtelijke manier de instellingen voor journalisatie en exports per winkel te beheren: het tabblad "Instellingen". Door op een instelling te klikken en vervolgens de "Edit" knop te selecteren wordt de pop-up aangeroepen om de waarde van een geavanceerde instelling te wijzigen, door vervolgens op de knop "Update" te klikken kan de wijziging voor een specifieke winkel worden doorgevoerd. 

Weergave van het nieuwe tabblad

Klanten

Functionele wijzigingen

Binnen het menupunt "Klantorder batches" hebben wij een aantal aanpassingen verricht waarbij nieuwe functies zijn toegevoegd aan het menupunt. De eerste aanpassing is het kunnen filteren op basis van het aantal regels: dit kunnen single line orders of multi line orders zijn. Middels de dropdown "Type order" kan deze selectie worden uitgevoerd. Belangrijk hierbij is dat een aantal typen producten zijn uitgesloten van deze filter: verzendkosten, tekstregels, EVL vouchers, PLU producten en spaarpunten. 

De tweede aanpassing betreft de mogelijkheid om onder het filter "Orderstatus" te kunnen filteren op enkel pickorders. Daarnaast is het voortaan mogelijk om de rapportage "Verzamel picklijst" uit te draaien middels het zijpaneel. Dit rapport kan worden uitgedraaid op het moment dat een order een regel met een te picken aantal groter dan nul bevat.

Tot slot hebben wij de werking van de knop "Maak batchorder" aangepast. Voortaan kunnen batches enkel nog worden aangemaakt wanneer er orders worden geselecteerd met open orderregels.

CN 14871

2. Klantorders: bijwerken klantorder bij het retour nemen van een pakbon

Wij hebben een aanpassing doorgevoerd in de manier waarop klantorders worden verwerkt wanneer deze naar pakbon worden gezet, en retour worden genomen via de POS of de backoffice. Indien de geavanceerde instelling [CustOrdReturnOnTrans] op "True" staat, en een klantorder die omgezet is naar pakbon wordt geretourneerd, zal de status van de initiële order worden aangepast zodat deze niet nogmaals retour genomen kan worden. 

Belangrijk: wanneer de pakbon/klantorder opgehaald wordt in de POS dient deze contant of met PIN afgerekend te worden.  

CN 22029

3. Mailbeheer: weergave regels aanpassen

Het aantal regels dat wordt weergegeven binnen het menupunt "Mailbeheer" is aangepast naar honderd. 

CN 19769


4. Klantorder batches: diverse verbeteringen

Binnen het menupunt "Klantorder batches" hebben wij verscheidene verbeteringen doorgevoerd. Er zijn onder andere drie nieuwe order statussen toegevoegd: deel gepickt, deels geleverd en deels gepickt/deels geleverd. De order status wordt standaard bij het openen van het menupunt op "pickorders" gezet. De status van een order wordt vanaf heden ook weergegeven in het overzicht in een aparte kolom. Deze kolom bevindt zich tussen de kolommen "Soort" en "Bron". 

Verder wordt bij het aanmaken van een batch order in een pop-up het aantal single- en multi line orders weergegeven voordat de batch wordt aangemaakt. Zo is op een overzichtelijke manier te zien hoe veel orders en hoe veel regels in de batch worden geplaatst. Tot slot is het niet mogelijk om een order aan een batch te koppelen als deze een te picken aantal van nul heeft. De order is dan niet te selecteren middels de checkbox. 

Pop-up met een overzicht van het aantal openstaande orders en regels

5. Klantorders: pop-up melding pickorders verbeteren

De melding binnen het menupunt "Klantorders" bij het aanmaken van een pickorder hebben wij verbeterd door de tekst aan te passen. Voortaan wordt de volgende pop-up getoond:

Weergave pop-up bij het aanmaken van een pickorder

6. Klantbeheer: velden “Centrale memo” en “Winkelmemo” omdraaien

Binnen het menupunt “Klantbeheer” hebben wij op de klantkaart een aanpassing verricht in de weergave van de velden “Centrale memo” en “Winkelmemo”. Voorheen werd “Winkelmemo” boven “Centrale memo” weergegeven, deze weergave is nu andersom: “Centrale memo” staat boven “Winkelmemo”.

Weergave van de velden op de klantkaart

7. Pakbonnen: filter op incasso

Wij hebben een nieuwe filter toegevoegd binnen het menupunt “Pakbonnen” waarmee gefilterd kan worden op pakbonnen die een incassobetaling bevatten. Middels een dropdown kan gekozen worden om te filteren op basis van pakbonnen met of zonder incassobetaling. 

Om een klantorder/pakbon op basis van een incasso af te rekenen dient een klant hiervoor gemachtigd te zijn onder het tabje financieel bij de betreffende klant. 

CN 19769

8. Klantenpassen: controle op EVL-pas

Met deze wijziging vindt er voortaan een controle plaats op het spaarpasnummer bij het toevoegen van een nieuwe klant vanuit het klantorderscherm of de bulk opties in de backoffice. Indien dit veld leeg wordt gelaten wanneer de instelling [EloyaltyCheckEnabled] ingeschakeld is zal bij een spaargroep de gebruiker door middel van een pop-up worden verzocht om het pasnummer alsnog in te voeren. Wanneer vervolgens aan de voorwaarden wordt voldaan wordt de klant in EVL toegevoegd.

CN 19769

9. Klantorder inpakken: gebruik van containers, barcodes en batchnummers

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om in het menupunt "Klantorder inpakken" pickbatches af te ronden en de eventuele gekoppelde containers te ontkoppelen. Zodra u in het menupunt komt heeft u de mogelijkheid om enkele klantordernummers te scannen en deze in te pakken (om te zetten naar pakbon). Echter, zodra u een containernummer scant wordt er eerst gekeken of er meerdere containers gekoppeld zijn. Als er meerdere containers gekoppeld zijn komt er een pop-up naar voren om daarin de volgende containers te scannen, of om deze aan te vinken (als de containers niet gescand kunnen worden). Zodra alle containers gescand zijn komt u in de batchmodus terecht

Weergave pop-up meerdere containers scannen

Zodra u in batchmodus zit kunt u de klantordernummers of product barcodes scannen die in de batch zitten. Als het klantordernummer gescand wordt, wordt de desbetreffende klantorder opgehaald en getoond om deze in te pakken. Als er een product-barcode gescand wordt, wordt de eerste klantorder waar dit product zich in bevindt opgehaald om deze klantorder in te pakken. Mocht er een onbekende code of een code die niet in de batch voorkomt gescand worden, dan zal dit gemeld worden. 

Ook worden alle gekoppelde containers getoond, wordt er getoond in welke batch u bezig bent en hoeveel van de klantorders al zijn verwerkt.

Weergave containers en aantal klantorders

Als u in batchmodus zit is het ook mogelijk om de batch af te ronden als nog niet alle orders zijn ingepakt, of niet kunnen worden ingepakt omdat nog niet alles geleverd is. Dit kan door middel van de knop "batch afronden". Als deze knop gebruikt wordt, worden de containers ontkoppeld en wordt de batch afgesloten. Deze knop is gekoppeld aan het gebruikersrecht "Klantorder inpakken". Als de knop gebruikt wordt terwijl nog niet alle orders in de batch verwerkt zijn, verschijnt er een melding die aangeeft welke orders nog niet verwerkt zijn. Als in deze melding op "Ja" gedrukt wordt, worden de containers alsnog ontkoppeld en wordt de batch afgesloten. Als er op "Annuleren" gedrukt wordt blijft de batch open, blijven de containers gekoppeld en kan er verder worden gegaan met het inpakken van de klantorders. 

Als alle klantorders in de batch zijn verwerkt, verschijnt er een melding dat de batch verwerkt is.

10. Klantorders: overboeken voorraad van standaardmagazijn naar klantorder magazijn 

Met deze wijziging is er een nieuwe geavanceerde instelling genaamd [PickListProcessingType] en een bijbehorende redencode genaamd StockTransfer/Voorraadverplaatsing geïntroduceerd. Wanneer deze instelling een waarde van 1 mee krijgt (standaard staat deze op 0), zal de voorraad van een product worden afgeboekt van het standaardmagazijn wanneer er bij het picken van een klantorder een afwijkend magazijn wordt gekozen. De VVP van het standaardmagazijn wordt voor de overgeboekte aantallen meegenomen naar klantorder/afwijkende magazijn.

11. Klantorder batches: scherm verversen na het aanmaken van een batch

Binnen het menupunt "Klantorder batches" werden de gegevens na het aanmaken van een batch niet ververst. Vanaf heden werkt het zo, dat na het aanmaken van een batch door te klikken op de knop "Maak batchorder" de gegevens op de pagina worden ververst en de batch waaraan de klantorder gekoppeld is direct zichtbaar is. 

CN 14394


12. Aanmaken voucher vanuit Klantbeheer of Klantmailing: een pas toevoegen en aanmaken in EVL 

Met deze wijziging is het mogelijk gemaakt om EVL-klantpassen automatisch aan te laten maken bij het uitkeren van een (cross-sell) voucher binnen de backoffice via het menupunt "Klantmailing" of "Klantbeheer". Om gebruik te maken van deze functionaliteit, dienen de volgende geavanceerde instellingen te worden ingesteld:


Binnen het menupunt "Campagnes" is daarnaast een checkbox toegevoegd genaamd "Gekoppelde voucher". Op basis van deze checkbox wordt bepaald of een EVL-klant aangemaakt moet worden bij het aanvragen van een voucher. Deze checkbox staat standaard aan. 



Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij twee problemen opgelost bij het aanmaken van waardebonnen in PDF-formaat. De problemen die zich hier voordeden waren dat de eerste waardebon in de reeks dubbel werd aangemaakt, en dat bij grote aantallen een lege foutmelding verscheen in ASPOS. Dit hebben wij opgelost.

CN 1033265

2. Klantbeheer: klant centraal zetten

Wij hebben een bug opgelost rondom klanten die dubbel voorkwamen in ASPOS. Als er nu een pas uit EVL gescand wordt die niet bij de betreffende klant bestaat in ASPOS, wordt er geen nieuwe klant aangemaakt, maar wordt de bestaande klant centraal getrokken.

CN 1029399

3. Klantevents: sorteerfunctie headers

Binnen het menupunt "Klantevents" was het niet mogelijk om op basis van de headers de gegevens te sorteren. Dit hebben wij opgelost door een aantal aanpassingen door te voeren. De volgende kolommen zijn nu sorteerbaar:

Tevens is onder de REST-endpoints GET /api/customer-events en GET /api/customer-orders de standaardsortering gewijzigd naar op datum van nieuw naar oud in plaats van op OID nummer.

Belangrijk: Wanneer eventregels via de multiselect (select all) checkbox aan de linkerzijde van de tabel worden geselecteerd kunnen er maximaal 1000 regels worden aangevinkt.  

4. Klantorders: pickrapport kan niet worden geopend

Na het uitvoeren van een pickorder was het niet mogelijk om het pickrapport te openen in de backoffice. Deze bug hebben wij opgelost: na het aanmaken van een pickorder is het weer mogelijk om het pickrapport te openen. 

5. Klantorders: spaarpunten niet juist berekend bij DC/BC orders

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost waarbij EVL-spaarpunten niet juist werden berekend vanuit een distributie- of een bezorgcentrum order. Tevens is in het menupunt "Transactiebeheer" de EVL-puntentoekenning verduidelijkt door in de transactiestatus te vermelden dat het om een bonuspunten transactie gaat. 

Weergave bonuspunten transactie voor de aanpassing

Weergave nieuwe aanduiding bonuspunten transactie

6. Klantbeheer: weergave vouchers

Binnen het menupunt "Klantbeheer" deed zich een bug voor met betrekking tot de weergave van vouchers: Vouchers werden niet weergeven als de startdatum van een voucher op de huidige datum stond ingesteld binnen EVL beheer. Dit hebben wij gecorrigeerd. 

Vestigingen

Functionele wijzigingen

Het is nu mogelijk om het type werkstation te definiëren in de backoffice. Hiermee kan onderscheid worden gemaakt tussen verschillende types, denk bijvoorbeeld aan een backoffice computer, mobiele kassa, of zelfscankassa. Het aanduiden van het type werkstation kan via de werkstation-instellingen op het tabblad “algemeen”. Het inrichten van de werkstation-types kan middels de stamtabellen onder “Type POS”. Standaard staat het type op “Kassa”. 

ASPOS PDA

Functionele wijzigingen

Vanaf heden is het mogelijk om meerdere containers te koppelen aan een pickbatch op de PDA. Na het koppelen van de eerste (verplichte) container zal er voortaan een pop-up verschijnen met de vraag of er extra containers gekoppeld dienen te worden aan de pickbatch. De containers die gekoppeld zijn aan de pickbatch worden in de header van de taak weergegeven. 

2. Batch picking: verbeteringen 

Om het gebruik van het batch picken op de PDA te verbeteren en vergemakkelijken hebben wij een aantal aanpassingen doorgevoerd. Eén van de verbeteringen is dat het binnen de taak niet meer mogelijk is om een container te scannen die gekoppeld is aan een andere pickbatch. Als er een container wordt gescand die al gekoppeld is aan een andere pickbatch, zal er een melding verschijnen op de PDA. 

Weergave pop-up als er een container al is gekoppeld

Daarnaast is de optie voor het snel scannen verwijderd uit de taak: dit, ongeacht of de instelling [WIFIQuickScan] op "True" of "False" staat. De melding met de vraag of er gebruik gemaakt moet worden van snel scannen zal niet worden weergegeven. 

Tot slot hebben wij een aanpassing doorgevoerd voor het invoerveld van het aantal. Als er een waarde wordt toegevoegd die geen decimalen bevat, zal het ingevoerde getal zonder decimalen worden getoond. Voorheen werd het aantal gevolgd door een komma met nullen erachter. 

Weergave invoerveld

3. Pick klantorder/batch: weergave grote afbeelding

Met deze wijziging is het mogelijk gemaakt om op de PDA een productafbeelding te vergroten in de menupunten "Pick klantorder" en "Pick batch". Bij het openen van productinformatie door op de hyperlink te klikken, wordt, indien aanwezig, een kleine afbeelding getoond. Door te klikken op deze afbeelding zal een grotere weergave van deze afbeelding worden getoond. 

Bugfixes

Bij het vullen van een klantorder middels de PDA werd voorheen niet gekeken of de klant een exclusief-btw klant betrof. Dit hebben wij aangepast zodat accurate bedragen worden opgenomen in de klantorder. Als btw bij de klant op "exp_eu" of "exp_noneu" staat, dan worden de regels exclusief btw toegevoegd aan de klantorders.

CN 1037943

SERVICES

Functionele wijzigingen

In de REST-services hebben wij een aantal nieuwe endpoints toegevoegd waarbij het merk, groep en subgroep per merk kunnen worden opgehaald.  

De volgende nieuwe endpoints hebben wij toegevoegd: 

2. Nieuwe endpoints: leveranciersgroepen

Wij hebben een tweetal nieuwe endpoints toegevoegd aan de REST-services waarmee leveranciersgroepen kunnen worden opgehaald. De volgende API requests hebben wij toegevoegd:

3. Nieuwe endpoints: productgroepen 

In de REST-service van Next hebben wij de volgende endpoints toegevoegd:

4. Nieuw endpoint: producten

In de REST-services is het nu mogelijk om een basis product aan te maken via het nieuwe endpoint POST/api/products. 

De volgende basisdata kan worden meegegeven: 

{

  "state": "string",

  "type": "string",

  "number": "string",

  "variantCode": "string",

  "description": "string",

  "secondDescription": "string",

  "onlineDescription": "string",

  "assortimentCode": "string",

  "priceInclTax": 0,

  "priceExclTax": 0,

  "listPrice": 0,

  "colorCode": "string",

  "sizeCode": "string",

  "collectionCode": "string",

  "manufacturerCode": "string",

  "modelCode": "string",

  "orderFormulaCode": "string",

  "location": "string",

  "depth": 0,

  "width": 0,

  "height": 0,

  "weight": 0,

  "content": 0,

  "contentType": "string",

  "bonusPoints": 0,

  "bonusPointsAllowed": true,

  "brandId": 0,

  "groupId": 0,

  "subGroupId": 0,

  "purchasePrice": 0,

  "purchaseUnit": "string",

  "purchaseUnitFactor": 0,

  "discountAllowed": true,

  "categoryGroupId": 0,

  "bestBeforeDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "storeId": 0,

  "priceType": "string",

  "salesUnit": "string",

  "serialUsage": "string",

  "labelKind": "string",

  "seasonCode": "string",

  "priceCode": "string",

  "defaultOrderQuantity": 0,

  "attentionMemo": "string",

  "attentionMemoStartDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "attentionMemoEndDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "validatedDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "isValidated": true,

  "receivingCheckType": "string",

  "shelveStatus": "string",

  "bestBeforeProduct": true,

  "taxCodeId": 0,

  "discountPrice": 0,

  "margin": 0,

  "bonusPointsStartDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "bonusPointsEndDate": "2021-12-29T08:26:24.316Z",

  "defaultLabelTypeId": 0

}


De volgende velden zijn altijd verplicht: 

  "type": 

  "description": 

  "priceExclTax": 

  "purchasePrice": 

  "groupId": 

  "purchaseUnit": 

  "salesUnit": 

  "taxCodeId": 


Wanneer er gewerkt wordt met geavanceerde instellingen om meer productvelden verplicht te maken (merk, categoriegroep, fabrikant, subgroep), dan worden deze velden ook verplicht en vindt hier een validatie op plaats. 


CN 22055

5. IP nummer controle

In de REST-services is het nu mogelijk om een winkel op te halen via zijn IP-adres. Dit kan via het nieuwe endpoint GET/api/stores/ipaddress/{ipAddress}. Dit nieuwe endpoint is te vinden onder "Stores". Wanneer een IP-adres voorkomt bij meerdere winkels wordt de winkel op het laagste niveau teruggegeven.

CN 22055

6. REST: pakbonmail verzenden

In de REST-services is het nu mogelijk om een pakbonmail te versturen.

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee type mails die verstuurd kunnen worden. Een mail van een pakbon van een bezorgorder en een mail van een pakbon van een afhaalorder. De mailtemplates die verstuurd dienen te worden voor de pakbonmail kunnen ingesteld worden bij de volgende geavanceerde instellingen:

 

 

De pakbon mail kan verstuurd worden via het nieuwe endpoint: POST​/api​/delivery-notes​/{id}​/SendEmail. Door het ID van de pakbon op te geven kan de mail verstuurd worden.

 

In de mailtemplates kunnen verschillende tags gebruikt worden. Omdat er in deze templates verschillende data getoond kan worden zijn er verschillende prefixen mogelijk. De volgende al bestaande tags die we gebruiken bij het versturen een orderbevestigingsmail zijn hier ook te gebruiken:

 

Bijvoorbeeld: <!--[%customerorder.orderdate%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%customerorderline.productdescription%]-->.

Bijvoorbeeld: <!--[%customer.firstname%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%store.code%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%customerorder.invoiceaddress.housenumber%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%product.number%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%product.brand.description%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%customerorderpayment.description%]-->

Bijvoorbeeld: <!--[%paymentmethod.description%]-->

 

Daarnaast zijn voor deze pakbonmail een aantal nieuwe tags toegevoegd:

Bijvoorbeeld: <!--[%deliverynote.number%]-->. Ook de Track&Trace code kan getoond worden met de volgende tag: <!--[%tracktrace.link%]--> & <!--[%tracktrace.code%]-->. Als alleen de code getoond moet worden in de mail en deze direct aanklikbaar is dan kan de volgende code gebruikt worden: <a href="<!--[%tracktrace.link%]-->"><!--[%tracktrace.code%]--></a>.

Binnen dit BEGIN- en END-blok kunnen de pakbonregels worden toegevoegd. Bijvoorbeeld: <!--[%productdescription%]-->.  Alle velden uit de deliveryNote en deliveryNoteRecord kunnen worden gebruikt als variabele binnen de BEGIN- en END tag.


Ook moet de nieuwe geavanceerde instelling [RestSendAutoEmail] op True staat zodat aangegeven wordt dat de REST-services mag mailen.

Wanneer er op een klant met de taalcode "DE", "FR" of "EN" een pakbonmail wordt verstuurd, zal de templatecode gebruikt worden met de betreffende taalcode.

7. REST: prijzen en aantallen bij barcodes

In de REST-services worden nu prijzen en aantallen bij barcodes ondersteund. Als een scancode een ingesteld aantal of een ingestelde prijs heeft, wordt er met volgende endpoints gewerkt: 

Bij deze endpoints is het mogelijk gemaakt om direct de scancode op te geven van het product. Aan de hand van de scancode wordt het juiste product opgehaald. Het veld productID is hierdoor niet meer verplicht als de scancode wordt opgegeven. 

8. Spotler: omzetmoment bepaalt welke transactie naar Spotler gaat

Voorheen werden zowel de pakbon transactie als de factuur transactie naar Spotler gesynchroniseerd. Nu wordt op basis van de geavanceerde instelling [TurnOverOnDelivery] de pakbon óf de factuur naar Spotler gesynchroniseerd (afhankelijk van het omzetmoment).


CN 20017