November

VERSIE: 6.0.2024November

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Integratie met MyCheckr Apparaat

We zijn trots om de integratie van het MyCheckr-apparaat met het POS-systeem aan te kondigen, wat zorgt voor een efficiënte leeftijdsverificatie voor producten met leeftijdsbeperkingen.

Belangrijke verbeteringen

Gebruiksinstructies

CN 48200

Verbeterde food-order ervaring met uitgebreide opties en flexibiliteit

Deze release introduceert belangrijke verbeteringen in het bestelproces voor food, waardoor gebruikers meer flexibiliteit en een duidelijkere interface krijgen bij het selecteren van producten. Belangrijke verbeteringen zijn onder andere extra stappen voor geneste opties en verbeterde interface- duidelijkheid door middel van inspringing.

Belangrijkste functies en verbeteringen

CN 50256

Integratie met Global Blue voor BTW-teruggave aan reizigers

Met deze release is een integratie toegevoegd met Global Blue, waardoor reizigers die hiervoor in aanmerking komen, eenvoudig BTW kunnen terugvragen.

Configuratie vereisten

De winkelinstellingen GBURL, GBUsername, en GBPassword moeten correct geconfigureerd zijn om deze functionaliteit te activeren. Valk Solutions helpt je graag verder bij de inrichting van deze instellingen

Gebruik in de kassa

Procesafhandeling

CN 50484

Afbeelding startscherm Global Blue koppeling

Afbeelding melding om producten toe te voegen aan de transactie

Afbeelding controle BTW teruggave

Afbeelding voor het niet in aanmerking komen voor BTW teruggave

Afbeelding voor het in te vullen Global Blue scherm ten behoeve van de BTW teruggave

CN 50484

ASPOS KASSA

Ondersteuning voor Deelbetalingen met Monizze, EdenRed en Sodexo Cheques

Met deze update is het nu mogelijk om deelbetalingen uit te voeren met Monizze, EdenRed, en Sodexo cheques in de POS, self-checkout, en mobiele kassa. Voor het uitvoeren van deelbetalingen via deze betaalmethoden geldt dat de betalingen voor de cheques altijd als eerste moeten worden geselecteerd. Indien dit niet gebeurt, zal het volledige bedrag op de geselecteerde betaalwijze worden geboekt. Na afronding van de transactie wordt de deelbetaling als een aparte betaling weergegeven in het transactieoverzicht.

Stappen voor Deelbetaling:

Belangrijke Opmerking:

Om een deelbetaling te kunnen uitvoeren, moeten de geaccepteerde productgroepen worden gespecificeerd in de instellingen van de betaalsoort. Dit zorgt ervoor dat er onderscheid kan worden gemaakt tussen producten die wel en niet mogen worden betaald met de cheques. Dit is essentieel omdat het anders mogelijk is om een volledige betaling met deze cheques af te ronden, wat in sommige situaties wenselijk kan zijn. In de meeste gevallen bestaat een transactie echter uit een mix van verschillende producten. Navigeer naar het tabblad 'Productgroepen' van de betaalsoort en voeg de toegestane productgroepen toe via de gelijknamige knop in het zijpaneel om deze te isoleren.

CN 49025

Wijziging in kortingen op de POS voor Kit(groep) producten

Er is een wijziging doorgevoerd in de POS-functionaliteit zodat kortingen nu ook van toepassing zijn op kitproducten en kitgroep producten. Als er een actie van toepassing is op deze regels, wordt dit duidelijk weergegeven op de POS.

Opmerking: Indien een product is uitgesloten van korting, zal de korting niet worden berekend over dat product.

Afbeelding korting op kit(group)regels op de POS

CN 49233

Ondersteuning voor Setprijzen in de POS

In de POS is ondersteuning toegevoegd voor het werken met setprijzen in transacties. Wanneer het productveld [isSet = True] aanwezig is bij een foodproduct, wordt de setprijs naar rato verdeeld over de onderliggende kit-items. Dit geldt ook voor eventuele kortingen. De verdeling van de setprijs en korting wordt alleen toegepast op de eerste laag kitgroepen. Kortingen worden alleen verdeeld over producten die in aanmerking komen voor korting.

Als geen enkel product binnen de set korting mag ontvangen, wordt de setkorting alsnog verdeeld over het duurste product in de set. Deze verdeling van de setprijs en/of korting is alleen terug te zien in de transactiegegevens in de Backoffice.

CN 49767

Dynamische valuta-omrekening pin betalingen Worldline Red

Dynamische valuta-omrekening, officiëel DCC - Currency Converter voor het Worldline Red protocol omvat:

CN 50526

Aanbetalingen voor (dienst)producten

Op basis van CN 50198 (versie Mike) hebben we je geïnformeerd over het automatisch bestellen van kit- en kitgroepregels. In lijn hiermee hebben we een aanpassing doorgevoerd in de POS met betrekking tot het aanbetalen van (dienst)producten in een klantorder.

De wijziging zorgt ervoor dat wanneer een artikel met een waarde van €0,- op de bon wordt geplaatst, de optelling van de aanbetalingsregels op de bon correct blijft functioneren. Dit garandeert dat de aanbetalingen naar verwachting worden berekend en weergegeven, zelfs als er artikelen met een waarde van €0,- zijn toegevoegd.

CN 51355

Wijziging doorgevoerd voor de regeltotalen icm acties die afgaan

We hebben een aanpassing doorgevoerd in de POS om ervoor te zorgen dat de regeltotalen correct worden weergegeven wanneer acties van toepassing zijn. 

Combinatie van een staffelkorting op prijscode op de digitale verkoopbon van de POS en de Narrowcasting

CN 51624

Aanpassing in de Airside module

We hebben een aanpassing doorgevoerd in de POS zodat de airside module correct wordt getoond of verborgen op basis van de instelling POSAirsideEnabled.

CN 52042

ASPOS BACKOFFICE

Producten

Labels sorteeropties toegevoegd

We hebben een wijziging doorgevoerd in het menupunt "Labels" waardoor labels nu gesorteerd kunnen worden op groeps- en subgroepcode. U kunt de labels sorteren met de volgende opties:

CN 49036

Ondersteuning voor gebroken aantallen in een min/max besteladvies

We hebben een verbetering doorgevoerd in het besteladvies op basis van de min/max berekening, zodat gebroken aantallen nu worden ondersteund. Om dit te faciliteren, worden de voorraad en de min/max waarden op diverse plekken nu weergegeven met 3 decimalen.

CN 49160

Aanpassing interfiliaal inkooporder status

Er is een wijziging doorgevoerd zodat interfiliaal inkooporders nu de status "Ontvangen" krijgen wanneer er gewerkt wordt met FILW- en AD-orders. Deze aanpassing zorgt voor een correcte statusweergave en afhandeling van de inkooporders binnen het systeem.

CN 50770

Wijziging in Inkooporderverwerking

Er is een aanpassing doorgevoerd zodat inkooporders, waarbij het bitje "dropshipment" is ingeschakeld, niet langer automatisch naar de leverancier worden verstuurd.

CN 50986

Standaardweergave van voororders in klantorderbeheer

Er is een wijziging doorgevoerd in klantorderbeheer, waardoor het vinkje "toon voororders" nu standaard kan worden aangezet. Dit wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe setting BOCODefaultShowPreOrders. Als deze setting op True staat, wordt het vinkje "toon voororders" in klantorderbeheer automatisch aangezet.

CN 51515

Gebruikers

Invoervelden bij Gebruikersbeheer

We hebben een wijziging doorgevoerd zodat de invoervelden bij gebruikersbeheer nu overeenkomen met de lengte in de database. De volgende velden zijn aangepast:

CN 51759

Financeel

Verbetering transactie beheer tbv food menu-producten

Kit Optie Inspringing in Transactiebeheer:

Kit-kit opties in Transactiebeheer worden nu weergegeven met extra inspringing, waardoor het gemakkelijker wordt om onderscheid te maken tussen eerste- en tweedeniveau kitgroepen.

Omzetverdeling voor Kitproducten:

Wanneer de eigenschap isSet=true is ingesteld op het Menu-product, wordt de omzet nu correct verdeeld over alle regels in Transactiebeheer, wat zorgt voor een nauwkeurige financiële rapportage.

CN 50257

Klanten

Wijzigingen in annuleren van verdeelorders in de Backoffice

We hebben een aanpassing doorgevoerd in de Backoffice met betrekking tot het annuleren van verdeelorders, specifiek wanneer de instelling OrderDistributionMode op profiel 2 staat. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende scenario's en hun impact:

CN 50437

Wijzigingen in rapport "Afgiftebewijs"

In het rapport "Afgiftebewijs" is een wijziging doorgevoerd zodat er geen data of velden meer verloren gaan als bepaalde velden te lang zijn. Deze aanpassing zorgt ervoor dat alle informatie correct en volledig wordt weergegeven, ongeacht de lengte van de velden.

CN 51758

Wijzigingen in rapport "Afgiftebewijs"

In het rapport "Afgiftebewijs" werd voor het veld "Herhaling" altijd de waarde "Nee" getoond, ongeacht of in de reparatieorder dit veld op "Ja" stond.

Met de recente wijziging wordt nu de juiste waarde overgenomen. Wanneer "Herhaling" op "Ja" staat, wordt dit correct weergegeven, en het vorige reparatienummer wordt tussen haakjes achter de waarde "Ja" getoond.

CN 51759

SERVICES

Ondersteuning voor factuurtransacties in de REST Services

Er is nu ondersteuning toegevoegd voor factuurtransacties in het REST endpoint POST /api/transactions/Commit. Deze nieuwe functionaliteit werkt vergelijkbaar met de POS Baliefactuur. Wanneer de parameter "createInvoice": true wordt meegegeven in de transactie in combinatie met "type": "DeliveryNote", wordt er automatisch een pakbon en factuurtransactie aangemaakt.

Opmerking: Alleen klanten bij wie de optie "useCollectiveInvoices" op false (Verzamelfacturen = nee of onbekend) staat, kunnen een factuurtransactie uitvoeren.

CN 48902

Facturen Mailen via REST Services

We hebben een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan de REST services, waarmee het mogelijk is om facturen te mailen inclusief een PDF-bijlage van de factuur. Dit kan worden gedaan via het nieuwe endpoint: POST /api/customer-invoices/{id}/SendMail.

Bij het verzenden van de factuur-e-mail wordt de templatecode gebruikt die is ingesteld bij de nieuwe setting EmailInvoiceTempCode. Als deze setting leeg is, wordt automatisch teruggevallen op de standaard template "Email factuur". U kunt een nieuwe template aanmaken en de code van deze template invullen bij deze setting.

Daarnaast moet de bestaande setting RestSendAutoEmail ingeschakeld zijn om de e-mail te kunnen verzenden.

E-mailadres selectie:

CN 49690

Integratie van Bovertis response bij giftcardtransacties in POS

Er is een aanpassing doorgevoerd waarbij de response vanuit Bovertis bij een giftcardtransactie nu wordt opgenomen in de transactie-extensies in de Backoffice/Next. Deze wijziging bereidt de data voor op opname in de RIS-rapportage. De volgende waarden worden meegenomen:

Voorbeeld van een transactie-extensie met meerdere gebruikte vouchernummers in een transactie: (de laatste vijf cijfers zijn verborgen voor de release notes, maar worden wel getoond in de response):

[

  { 

    "serialNumber": "9915830800xxxxx", 

    "paymentAmount": 10.0, 

    "campaignCode": "VALKTEST", 

    "brandName": "Valk TEST" 

  }, 

  { 

    "serialNumber": "9545674761xxxxx", 

    "paymentAmount": 10.00, 

    "campaignCode": "VALKTEST", 

    "brandName": "Valk TEST" 

  }

]

CN 50350

Ondersteuning voor ASPOS productnummers als Scancode in REST Services

In de REST services worden ASPOS productnummers nu ook als scancode geaccepteerd. Deze functionaliteit is toegevoegd aan de volgende endpoints:

Deze uitbreiding zorgt ervoor dat ASPOS productnummers direct kunnen worden gebruikt voor het scannen en verwerken van producten via deze endpoints.

CN 51035

Ondersteuning voor verschillende BTW-tarieven per product in de REST services

We hebben ondersteuning toegevoegd voor het gebruik van verschillende BTW-tarieven voor hetzelfde product in de REST services. Dit is nuttig voor situaties waarin verschillende BTW-tarieven gelden voor producten, afhankelijk van of ze worden meegenomen of ter plaatse worden geconsumeerd.

Dit is doorgevoerd bij de volgende endpoints:

Nieuwe Productvelden:

Voor ondersteuning bij het toevoegen van deze productvelden helpt Valk Solutions je graag verder.

Gebruik:

Voorbeeld:

Als een transactie wordt aangemaakt met shipmentTypeId = 2073 (Meenemen), wordt het BTW-tarief voor het veld VATTAKEAWAY gebruikt:

POST /api/transactions/Commit


{

    "calculatePrices": true,

    "shipmentTypeId": 2073, // Meenemen

    "transaction": {

        "customerId": 26542,

        "records": [

            {

                "productId": 23530,

                "productQuantity": 1

            }

        ],

        "payments": [

            {

                "amount": 9,

                "paymentMethodId": 1

            }

        ]

    }

}

Wanneer het product van het type "Food" is, wordt hetzelfde BTW-tarief toegepast in de DirectOrder die wordt aangemaakt.

CN 51520

Ondersteuning voor gebruikersspecifieke verwerking van ontvangsten en verschillen in REST services

In de REST-services is nu de functionaliteit toegevoegd om de gebruiker door te geven die verantwoordelijk is voor het verwerken van ontvangsten en ontvangstverschillen. Dit is mogelijk bij de volgende twee endpoints:

Implementatie details:

Deze toevoeging biedt meer flexibiliteit bij het verwerken van ontvangsten, doordat specifieke gebruikers kunnen worden gekoppeld aan deze acties, ongeacht wie er is ingelogd.

CN 51760

Bevinding in de REST Services: Factuur Betalen

In de REST services is een bevinding verholpen met betrekking tot de "Factuur betalen" functionaliteit. Eerder werd er teveel afgetrokken van het "Open bedrag" wanneer een betaling werd uitgevoerd op een factuur met een aanbetaald bedrag via het POST /api/transactions/Commit endpoint. Deze fout is nu gecorrigeerd, zodat de berekening van het open bedrag correct wordt uitgevoerd.

CN 52133

Patches

Er is een aanpassing doorgevoerd om het template POSA4Ticket 

TN 1228681