VALK
VERSIE: 6.0.2023Valk
INHOUDSOPGAVE
ASPOS SELF-CHECKOUT
Functionele wijzigingen
Voucher keuze functionaliteit toegevoegd in de SCO
We hebben weer een verbetering toegevoegd aan de SCO met betrekking tot Loyalty. Het is nu mogelijk om spaarpunten in te leveren voor een voucher. De vouchers die getoond worden zijn dezelfde als op de POS.
Om gebruik te kunnen maken van deze nieuwe functionaliteit, moeten er producten aangemaakt zijn in de ASPOS Backoffice. Deze producten moeten van het type "E-voucher" zijn en dienen het productveld "EVL: Vouchertype" te bevatten. De waarde die in dit productveld ingevoerd wordt moet corresponderen met de code van de voucher in EVL.
Om de vouchers te tonen op de SCO is het noodzakelijk dat de volgende gevanceerde instellingen op "True" staan:
POSELoyaltyEnabled
POSCouponPrintOnThreshold
Als deze instellingen op "True" staan, zal de SCO altijd het maximaal aantal vouchers van hetzelfde type uitprinten voor de klant. Om de klant de mogelijkheid te geven zelf het aantal te bepalen, kan de instelling "POSCouponChooseAmount" op "True" gezet worden.
De vouchers worden direct na het kiezen van het type uitgeprint, ze kunnen dus in dezelfde transactie verzilverd worden.
Mocht er tijdens het printen van de vouchers een fout optreden, wordt dit in een dialoog getoond. De klant heeft dan vervolgens de keuze om de voucher opnieuw uit printen of door te gaan naar betalen.
CN 30996
NIX18 koppeling integratie in de SCO
We hebben, in samenwerking met H@nd, een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd in de SCO. Het is nu mogelijk om een automatische NIX18 controle uit te laten voeren. De controle vindt plaats op de hardware van H@nd. Het resultaat van de check wordt teruggegeven middels het endpoint van H@nd. Ten behoeve van de communicatie met dit endpoint, hebben wij in NEXT het endpoint "age-check" gemaakt.
Aan de hand van een workstationID wordt er bij H@nd gekeken of de klant aan de SCO wel of niet boven de 18 jaar is.
Om ervoor te zorgen dat de automatische check kan plaatsvinden, moet er aan de volgende voorwaarden voldaan worden:
Op de winkel moet de geavanceerde instelling "UseHandNix18" op "True" staan
De producten moeten het productveld "Agecheck" op "Ja" hebben staan
Als er aan deze voorwaarden is voldaan, zal de SCO het volgende scherm tonen bij het scannen van NIX18 producten:
Indien de check goedgekeurd wordt, gaat de SCO verder naar het betaalscherm. Als dit niet zo is, zal het medewerkersscherm getoond worden. In dit geval kan er handmatige check gedaan worden.
LET OP!
Deze koppeling werkt samen met hardware van H@nd. Deze hardware is noodzakelijk om de check te kunnen uitvoeren, aangezien de logica van het controleren van de juiste leeftijd via deze partij loopt. Zodra dit klaar is voor complete implementatie, zullen we dit communiceren middels de release notes. Ten tijde van deze publicatie zijn wij druk bezig om de H@nd koppeling ook te gaan integreren in onze POS applicatie.
CN 32413
Exclusief btw prijzen in de SCO
Wijziging doorgevoerd in de SCO zodat, wanneer de setting "BtoBStore" op "true" staat, de exclusief btw prijzen getoond worden. De prijzen worden exclusief btw getoond op de volgende punten:
Stuks- en totaalprijs (zowel in het producten scherm als in het controle scherm)
Totaalprijs onder de "betalen" knop (zowel in het producten scherm als in het controle scherm)
Stuksprijs bij de producten zonder streepjescode (PLU knoppen)
CN 33573
Voucher uitgifte als gevolg van acties
Deze nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk om vouchers uit te geven als gevolg van acties aan de SCO. De vouchers worden na het afronden van de transactie automatisch uitgeprint. Het printen van deze vouchers gebeurt aan de hand van een actie en heeft dezelfde werking als op de POS.
Indien er een klantpas is gescand, worden de vouchers ook onder de klant in klantbeheer geplaatst.
Bij de actie moet onder het tabblad "Extra" het veld van het actie product worden gevuld met het product dat gekoppeld is aan de uit te geven voucher:
Het product zelf moet van het type "EVL-Voucher Create" zijn en moet de volgende productvelden bevatten:
ActivateEVLVoucher (inhoud op "Ja")
EVLVoucherCode (inhoud op de betreffende EVLVoucher code, deze is terug te vinden in EVL beheer)
CN 31265
SCO medewerkersapp
De SCO is uitgebreid met een medewerkersapplicatie waarmee je van afstand de SCO kan bedienen. Middels de geavanceerde instelling "SCOAppEnabeld" kan er worden aangegeven of de SCO kan communiceren met deze app.
Een overzicht van de functies die beschikbaar komen met de medewerkersapp:
Live van afstand meekijken met een transactie
Nix18 controle direct als notificatie op het gekoppelde device
Hulp vraag direct als notificatie op het gekoppelde device
De mogelijkheid om meerdere vestigingen te controleren in één overzicht
De SCO kan meerdere events versturen naar en ontvangen van de app. Hieronder volgt een aantal voorbeelden:
Nix: Een product met het productveld "CheckRequiredSCO" is gescand
UnknownBarcode: Gescande scancode wordt niet herkend
FullCheck: Er moet een controle uitgevoerd worden op alle producten
SampleCheck: Er moet een controle uitgevoerd worden op een deel van de producten
Help: Er is op de "Help" knop gedrukt
QuantityChanged: Er is op - of + gedrukt of er is een product verwijderd. Als het laatste product verwijderd wordt van de bon, wordt er een EmptyBasket event verstuurd
EmptyBasket: De lijst met gescande producten is leeg
Generic error: Product dat niet aan de SCO verkocht kan worden is gescand, of voucher is niet actief, of voucher leverancier wordt niet ondersteund
Voorbeeld van verschillende events in de medewerkersapp:
CN 26382
ASPOS KASSA
Functionele wijzigingen
Aanpassingen POS ten behoeve van de reparatie module
Met deze wijziging is de functionaliteit voor het afhandelen van reparaties toegevoegd aan de POS, met deze feature zijn er een aantal zaken veranderd.
De garantietermijn wordt voortaan op de bon getoond. Indien het productveld 'warrantyPeriod' gevuld is met een numerieke waarde + d, w, m of y (dag, week, maand, jaar). Als er geen letter als suffix achter het nummer staat wordt er uitgegaan van maanden. Om de garantietermijn te tonen, dient de template van de kassabon te worden bijgewerkt met een regel XML code, deze is hieronder te vinden.
Tabblad met overzicht van reparaties toegevoegd aan het klantbestellingen menu met de mogelijkheid om reparaties te selecteren of aan te betalen.
Bij het retour nemen van serienummerproducten wordt een controle uitgevoerd of het serienummer overeenkomt met het nummer van de oorspronkelijke transactie. Om gebruik te maken van deze functie dient de geavanceerde instelling "RepairModuleActive" te worden ingeschakeld. Tevens is er een optie ingebouwd om ook incorrecte serienummers te accepteren, schakel hiervoor de beveiligingsingang "Retour onjuist serienummer" in.
Serienummerproducten zullen niet op de kassabon worden samengevoegd wanneer de geavanceerde instelling "POSSumLines" actief is.
XML code voor het tonen van de garantermijn op de kassabon (plak deze code onder de entry "articlesub" zoals te zien in onderstaande afbeelding):
<row sort="6.2" width ="56" name="articlewarrantyenddate" leftmargin="2" linespacing="25" font="B" colgroup="A">
<column width="1" maxwidth="11" spacecolumn="true" prio="1" />
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="45" minwidth="10" ellipsis="false"/>
</row>
Afbeelding van een reparatie in de POS:
CN 33687
Verbeteringen
Verbeteringen BtoBStore en wicht producten in de POS
Met deze wijziging is er een verbetering doorgevoerd in de werking van de wichtfunctionaliteit in combinatie met de settings "BtoBStore" en "POSPriceByBarcode". Hier werden verkeerde bedragen getoond bij het scannen van prijsbarcodes in ASPOS.
Ook wordt bij wichtproducten, in combinatie met eerdergenoemde settings, nu standaard het totaalbedrag exclusief btw weergegeven.
CN 34430
ASPOS BACKOFFICE
Functionele wijzigingen
Reparatie overzicht pagina
We zijn druk bezig geweest om het binnen ASPOS mogelijk te gaan maken om reparaties aan te kunnen melden en af te kunnen handelen. Ontwikkelingen voor deze "reparatie module" zijn nog in volle gang, in toekomstige releases zal er daarom steeds meer functionaliteit ingebouwd gaan worden voor deze module. Hiervoor hebben we in de ASPOS Backoffice nu een nieuwe pagina geïntroduceerd; de reparatie overzichtspagina.
Onder het menupunt "Klanten" is een nieuw submenu "Reparaties" toegevoegd:
In dit menupunt is het mogelijk om reparaties te vinden en/of toe te voegen.
Het is hierbij mogelijk om te zoeken op klantnaam, klantcode, ordernummer, serienummer van het reparatieproduct, status, werkplaats, afspraakdatum of een combinatie van één of meerdere van deze filters.
Daarnaast kan er ook op de volgende kolommen gesorteerd worden:
Datum
Ordernummer
Klantcode
Naam
De kleur van de verschillende statussen staat voor:
Rood = Wachten op onderzoek
Geel = In behandeling
Oranje = Gereed (voor de klant)
Blauw = Gereed voor betaling
Groen = Afgerond
CN 34280
Reparatie detail pagina
Als er vanuit de overzicht pagina een repair order wordt geopend, wordt er een andere nieuwe pagina geopend; de reparatie detail pagina.
Via deze pagina is het mogelijk om een repartie order toe te voegen.
Op het tabblad "Algemeen" kunnen de klant- en productgegevens ingevuld worden.
Een reparatieorder is gekoppeld aan een klant. Naast deze klant is het ook mogelijk, indien aanwezig, om een specifieke contact en/of afspraakadres van deze klant te selecteren
Verder is het ook mogelijk om zowel het reparatieproduct als een bruikleen product mee te geven aan de order. Hieraan kan ook het serienummer van dat artikel gekoppeld worden.
Daarbij kan het toegevoegde reparatieproduct alleen als producttype het type "Reparatie" hebben. Het bruikleen artikel moet van het type "Bruikleen" zijn.
Van het reparatieproduct is het, naast het serienummer, ook mogelijk om het merk en type mee te geven.
Zodra deze zijn meegegeven zal het veld omschrijving dit automatisch invullen. Dit veld kan ook handmatig ingevuld worden door de gebruiker.
Indien bekend kan ook de aankoopdatum, de staat van het product en of het reparatieproduct onder garantie valt ingevuld worden.
Onderin zijn er verder nog drie vrij in te vullen velden, voor klachtomschrijving, afspraken met de klant en eventuele toebehoren die mee geleverd zijn met het product.
CN 34281
Klantevents pop-ups aangepast (Geüpdatet 18-04-2023)
Wijziging doorgevoerd in ASPOS zodat de pop-up voor het toevoegen van een klantevent op alle drie de plekken waar dit mogelijk is gelijk is gemaakt. De pop-up bestaat op alle plekken uit 3 tabbladen, het tabblad algemeen, notificaties en xml. Als je een event aanmaakt vanuit het tabblad events op de klantkaart wordt de klant standaard gevuld en kan deze in dit geval niet gewijzigd worden. Als je een event aanmaakt vanuit een klantorder is de klant en het ordernummer gevuld, en kan in dat geval niet gewijzigd worden.
LET OP:
Een aantal onderdelen is doorgeschoven naar een volgende iteratie:
Het uploaden van een PDF bij een klant event
Het aangeven van de verplichte velden in de pop up met een asterisk (*)
CN 33759
(Update 18-04-2023)
Wijziging doorgevoerd in het eventsmenu en de pop-up voor het toevoegen van events:
De verplichte velden worden nu aangegeven als bold tekst met een asterisk (*)
Het veld "Tekst" is geen verplicht veld meer
De velden "Actie type" en "Notificatie type" worden nu standaard gevuld met de waarde "geen"
De uitvoerdatum wordt standaard gevuld met de datum van vandaag +7 dagen
Het filter "verwerkt" in klanteventsbeheer wordt nu standaard op nee gezet bij openen van de pagina.
CN 36001
Labels
Functionele wijzigingen
Nieuwe labels op basis van bestaande Top1Toys labels
Binnen ASPOS zijn drie nieuwe labels toegevoegd. Dit zijn kopieën van bestaande Top1Toys labels. Om deze te gebruiken moeten de volgende ingangen worden toegevoegd aan de beveiligingsgroep:
Schaplabel MijnSpeelgoed Prijslabel A4
Schaplabel MijnSpeelgoed Prijslabel A5
Schaplabel MijnSpeelgoed Prijslabel A6
Hierna zijn deze labels te gebruiken door het labeltype op "Schaplabel" te zetten en bij het verwerken de gewenste lay-out te selecteren. Op de labels wordt de omschrijving van het product en de prijs getoond. De getoonde prijs is de verkoopprijs van het product. In de volgende situaties wordt de actieprijs van het product getoond op het label:
Als er op de productkaart een actieprijs gevuld is
Als er een actie actief is op het type product
Als het product in een mix/match actie zit met een prijs op de regel
CN 34606
Nieuw label voor Handyman
We hebben een nieuwe label lay-out geïntroduceerd voor Handyman. Deze lay-out wordt beschikbaar met het recht "Schapkaarten Handyman 10x3" en wordt geplaatst onder het labeltype "Schaplabel klein". Op dit label staan de volgende gegevens:
Omschrijving van het product
Verkoopprijs van het product
De bestelcode van de leverancier
De scancode van het product
De winkelcode van de winkel waar het label is aangemaakt
De waarde van het productveld "Kern" (Let op. Dit productveld moet handmatig aangemaakt worden via de stamtabellen)
Ook worden er snijlijnen en een vouwlijn getoond:
CN 34355
Verbeteringen
Aanpassing in eenheidsprijzen
Weergave van eenheidsprijzen gecorrigeerd bij de Amazing Oriental lay-outs. Deze vielen van het label af bij het opblazen van een element op deze labels.
CN 34891
Vestigingen
Verbeteringen
Veld "Sluitingsdatum" aangepast naar "Opheffingsdatum"
Naar aanleiding van een eerdere aanpassing waarbij er een taak is ingericht die ervoor zorgt dat, als er een datum is ingevuld in het veld "Sluitingsdatum" onder het tabblad kenmerken bij een vestiging, de winkel en alle bijbehorende gegevens worden verwijderd, hebben we een aantal aanpassingen doorgevoerd ter verduidelijking.
De tekst "Sluitingsdatum" is aangepast naar "Opheffingsdatum"
We hebben een tekst toegevoegd om duidelijk te maken wat het invullen van een datum in dit veld precies doet
Het veld is naar beneden verplaatst
Afbeelding van de wijzigingen:
CN 34227
Rapportages
Verbeteringen
Aanpassingen in rapportage "Offerte"
In de offerte rapportage is voor DGN een aantal velden toegevoegd/aangepast.
De voornaam uit de dropdown "Verkoper" in de klantorder wordt voortaan getoond tussen de regels "Ordernr." en "Datum"
Het totaalbedrag wordt voortaan weergegeven als "Totaalbedrag Incl./Excl. btw" op basis van het vinkje "Exclusief btw" in de klantorder
De extra omschrijving/productmemo van een product wordt nu weergeven onder het product
Footertekst "InvoiceFooter3" wordt nu standaard getoond
Weergave bijgewerkt rapport:
CN 33624
Aanpassingen in rapportage "Werkbon"
Aanpassingen doorgevoerd in de werkorder rapportage voor DGN ("TelerikReportWorkOrder_DGN").
Het tonen van de voornaam van de verkoper tussen de regels 'Ordernr.' en 'Datum', indien gevuld in de klantorder
Tonen van de data op het tabblad leveringsafspraak in de klantorder, mits gevuld
Het tonen van de bezorgdata uit het tabblad bezorgen indien het vinkje 'bezorgen' aanstaat
Weergave aangepaste rapportage:
CN 33628
Aanpassingen in rapportage "Opdrachtbevestiging"
Met deze wijziging zijn er voor DGN diverse aanpassingen doorgevoerd in het rapport "opdrachtbevestiging".
De voornaam van de verkoper is toegevoegd aan het rapport
De tekst "Excl. btw" is toegevoegd achter het "Totaal bedrag" wanneer de klantorder exclusief btw is
De extra omschrijving uit de klantorder is toegevoegd (toe te voegen middels het potloodje op de product regel in de klantorder)
Toevoeging telefoonnummerblok
Toevoeging footertekst (InvoiceFooter3. Dit is instelbaar)
Weergave aangepaste rapportage:
CN 33623
Aanpassingen factuur lay-out voor kinderboekwinkel Boekenberg
Wijzigingen doorgevoerd in de factuur lay-out van kinderboekwinkel Boekenberg (TelerikInvoiceBoekenberg)
De velden klant- en factuurnummer zijn omgedraaid
Het logo op de factuur is vergroot
In sommige situaties werden er HTML codes getoond op de rapportage. Dit wijziging hiervoor is ook doorgevoerd in deze lay-out
Weergave van de aangepaste lay-out:
CN 34358
Aanpassingen factuur lay-out voor Nieuw Mos
Aantal aanpassingen doorgevoerd in de factuur lay-out van Nieuw Mos (TelerikInvoiceNieuwMos)
Het logo op de factuur is verplaatst naar links
Footertekst 1 is toegevoegd onder de totalen. De overige footers vallen eronder
Weergave van de bijgewerkte factuur:
CN 33894
Aanpassingen rapportage "Pro forma factuur"
We hebben diverse aanpassingen verricht aan de DGN pro forma factuur.
Indien het veld "Verkoper" in de klantorder gevuld is, wordt de voornaam tussen de velden "Factuur" en "Datum" getoond.
De tekst "Excl. btw" is toegevoegd achter het totaalbedrag voor klantorders die exclusief btw zijn. Een order kan op drie manieren als exclusief btw gemarkeerd worden:
"Exclusief btw" staat aangevinkt in het hoofdtabblad van de klantorder
Een klant is van het soort "Bedrijf"
Btw staat niet op "default" onder het tabblad "financieel" van de betreffende klant
De extra omschrijving uit de orderregel wordt voortaan getoond indien deze gevuld is en het vinkje "Print regel" actief is (dit staat standaard aangevinkt). Wanneer een product al een extra omschrijving heeft, wordt deze er standaard achter geplakt.
InvoiceFooter3 wordt voortaan standaard onderaan de factuur getoond.
Weergave pro forma factuur:
CN 33625
Aanpassing rapportage "Klantorder" en "Detail"
We hebben aanpassingen gemaakt in de DGN rapportages "Klantorder" en "Klantorder details".
Voornaam van de verkoper toegevoegd aan de default lay-out van de rapportage "Klantorders" en het veld "Winkel/Verkoper" toegevoegd aan de rapportage "Klantorder details".
Weergave van de aanpassingen:
CN 33626
Aanpassing factuur lay-out "TelerikInvoiceKrings"
Met deze aanpassing is het klantreferentieveld uit de klantorder module aan de factuur lay-out "TelerikInvoiceKrings" toegevoegd.
Het betreffende veld in de klantorder module:
Weergave bijgewerkte factuur:
CN 35033
Aanpassing lay-out rapportage "Pakbon" en "Factuur"
We hebben een aanpassing doorgevoerd in de lay-out van de pakbon en de factuur voor DGN. De extra omschrijving uit de orderregel wordt voortaan getoond, indien deze is gevuld en het vinkje "Print regel" actief is (standaard is deze aangevinkt). Wanneer een product al een extra omschrijving heeft, wordt deze er standaard achteraan geplakt.
Weergave nieuwe lay-out:
CN 33629
Aanpassingen rapportage "Aanbetalingsrapport/betalingsverzoek"
We hebben diverse aanpassingen verricht aan het DGN betalingsopdracht rapport.
Indien het veld "Verkoper" in de klantorder gevuld is, wordt de voornaam tussen de velden "Ordernr." en "Datum" getoond
De tekst "excl. btw" is toegevoegd achter het "totaalbedrag" voor klantorders die exclusief btw zijn. Een order kan op drie manieren als exclusief btw gemarkeerd worden:
"Exclusief btw" aanvinken in het hoofdtabblad van de klantorder
Een klant is van het soort "Bedrijf"
Btw staat niet op "default" onder het tabblad financieel van de betreffende klant
De extra omschrijving uit de orderregel wordt voortaan getoond indien deze gevuld is en het vinkje "Print regel" actief is (standaard staat deze aangevinkt). Wanneer een product al een extra omschrijving heeft, wordt deze er standaard achter geplakt
Blok met telefoonnummer toegevoegd (zowel mobiel als telefoon. Als beide gevuld zijn, worden ze allebei getoond)
Weergave rapportage:
CN 33627
Instellingen
Verbeteringen
SCO: Terugvallen naar giftcardsettings
In het werkstation is het mogelijk om in de generic settings de waardes "SCOPayAtPOS" en "GiftCardEnabled" mee te geven. Hiermee wordt bepaald of op de SCO de knoppen "Afrekenen aan de kassa" en "Afrekenen met waardebon" getoond worden. Als deze settings niet gevuld zijn zou er voor de giftcards teruggevallen moeten worden op de giftcardsettings (GCConfigID's in de gevanceerde instellingen). Vanwege een eerder aanpassing was dit niet meer het geval. Met deze wijziging is ervoor gezorgd dat deze 'fallback' wel weer plaats vindt.
CN 34431
Aanpassing logica handmatige orderverdeling
Met deze wijziging is er een aantal aanpassingen doorgevoerd aan de logica van de handmatige orderverdeling:
De taak voor het handmatig verzamelen van orders is aangepast zodat deze nu dezelfde logica hanteert als de automatische taak, hierbij wordt gekeken naar de instelling "CollectToMultipleStores" om te bepalen over welke vestiging de verdeling moet gebeuren
Wanneer de instelling 'InterstoreCONettPriceToRI' ingeschakeld is, worden nettoprijzen en kortingen binnen een prijslijst doorgezet naar de pakbon bij het verdelen van een order
CN 33787
Uitbreiding maximaal aantal karakters in betaalsoort giftcards
Bij de betaalsoort giftcards is bij het veld "coupons" het scancode veld uitgebreid om een maximaal aantal van 50 karakters te ondersteunen.
CN 34114
Klanten
Functionele wijzigingen
Aanpassingen klantorder module ten behoeve van de reparatie module
Met deze wijziging zijn de volgende aanpassingen doorgevoerd voor het ondersteunen van reparaties binnen de klantorder module van de ASPOS Backoffice:
Bij producten waarvan het serienummer binnen de productkaart "Optioneel" of "Altijd" is gezet, zal bij het toevoegen van zo een product voortaan een pop-up getoond worden met de vraag om het serienummer in te voeren. Wanneer deze controle op "Altijd" is ingesteld, is het verplicht om hier een nummer in te geven. Bij producten van het type "Optioneel" is dit niet verplicht. (Vouchers en giftcards zijn hierbij uitgesloten)
Bij producten waarvan het serienummer op "Optioneel" of "Altijd" staat, kan alleen een aantal van 1 of -1 worden ingevoerd
Bij het kopiëren van een klantorder of klantorder regel, worden gevulde serienummers op het product leeggemaakt
Bij het opnieuw toevoegen van een product met het serienummer op "Optioneel/Altijd", wordt de vraag om regels samen te voegen aan een bestaande regel overgeslagen
Op het tabblad "Leveringsafspraak" is een dropdown toegevoegd waar een gebruiker geselecteerd kan worden
"WarrantyInDays" is aangepast naar "WarrantyPeriod". Tevens wordt de waarde uit het productveld "WarrantyPeriod" opgeslagen in de klantorder regel om de garantie in dagen te tonen (cijfer + eenheid, bijvoorbeeld: 2y , 2m , 2w , 2d)
CN 33688
SERVICES
Functionele wijzigingen
REST: Nieuw customer endpoint GET /api/customer-events
In de REST services is het nu mogelijk om een customer-event op te halen per ID. Dit kan middels het nieuwe endpoint GET /api/customer-events/{id}.
CN 33759
REST: Aanpassingen in POST repair
In de REST services, bij de "Repair" functionaliteit is een aantal wijzigingen doorgevoerd.
Het is niet mogelijk om het repairProduct of loanProduct toe te voegen als orderLine in de customerOrder. Er volgt een validatiemelding als dit wel gebeurt
De "customerComplaintDescription", dat opgegeven kan worden binnen de repairOptions, wordt nu ook overgenomen naar het "remarks" veld op de orderLine van het repairProduct
Het "repairProductSerialNumber" dat opgegeven kan worden binnen de repairOptions wordt nu ook overgenomen naar het "productSerialNumber" veld van de orderLine van het repairProduct
Het "loanProductSerialNumber" dat opgegeven kan worden binnen de repairOptions wordt nu ook overgenomen naar het "productSerialNumber" veld van de orderLine van het loanProduct
CN 34639
REST: Apart kopje voor reparatie endpoints in Swagger
De volgende api's zijn onder het kopje "RepairOrder" gezet in Swagger:
GET /api/RepairOrder
POST /api/RepairOrder
DELETE /api/RepairOrder/{id}
GET /api/RepairOrder/{id}
PATCH /api/RepairOrder/{id}
POST /api/RepairOrder/{id}/Cancel
CN 34303
REST: Nieuw filter bij /api/voucher-types
In de REST services bij het endpoint GET /api/voucher-types is het nieuwe filter "Kind" toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om de voucher-types te filteren op "Betaalvoucher" of "Productvoucher".
CN 30996
Trigger RabbitMQ voor handmatige voorraadcorrecties
Wijziging doorgevoerd zodat handmatige voorraadcorrecties een trigger aanmaken voor RabbitMQ. Deze triggers zijn te herkennen aan type "StockMutationCreated" en het relatedId verwijst naar de desbetreffende voorraadmutatie. Dit Id wordt ook opgestuurd in het bericht naar RabbitMQ. Om gebruik te maken van de triggers is de setting "PrdManualStockTrigEnabled" geïntroduceerd.
Voorbeeld trigger en bij behorende voorraadmutatie in RestAPI:
https://testwebservicesa.aspos.nl/api/triggers/123745?storeId=17
{
"id": 123745,
"creationDate": "2023-03-16T12:36:35.297Z",
"isSent": false,
"relatedId": 74401,
"sentCount": 0,
"status": "Open",
"storeId": 17,
"type": "StockMutationCreated"
}
CN 34438
Verbeteringen
Aanpassing in "Receipt" veld m.b.t. Xafax OID
In de giftcardservice wordt het veld "Receipt" nu gevuld met het transactionOID als Xafax gebruikt wordt.
CN 34122
Aanpassing in Adyen koppeling
De PaymentserviceReference wordt nu meegegeven met de transactions bij een betaling met Adyen, dit geldt zowel voor de POS als voor betalingen met de SCO.
CN 34122
REST: Aanpassing in POST /api/products endpoint
In de REST services is een wijziging doorgevoerd in het /api/products endpoint. Het veld "isRegisteringStock" werd niet op "true" gezet in de database, waardoor deze producten niet als voorraadhoudend werden gekenmerkt. Door deze aanpassing wordt dit veld altijd op "true" gezet wanneer een product vauit REST aangemaakt wordt.
CN 35098
REST: Expand op "Cashdrawer"
In de REST services is bij de GET /api/transactions endpoints een expand op "Cashdrawer" toegevoegd.
CN 35284
REST: Aanpassing ten behoeve van het zoeken op meerdere klanten
In de REST services is het bij het GET /api/customers endpoint nu mogelijk om op meerdere klanten tegelijk te zoeken/filteren.
CN 34917
Aanpassingen foutafhandeling Xafax
Wijziging doorgevoerd zodat foutmeldingen van Xafax vertaalt worden op de POS en SCO. Dit wordt gevuld in de ResultDescription van de giftcardservice. Als de ResultCode "failed" is wordt dit gevuld, bij een "success" wordt dit niet gevuld.
De SCO en POS zijn zelf verantwoordelijk voor het vertalen van de meldingen. Als de melding niet vertaald kan worden omdat deze generiek is wordt dit 1-op-1 overgenomen van de provider.
CN 34177
REST: Aanpassing in GET /api/security-doors
In de REST services is een aanpassing gedaan in het endpoint GET /api/security-doors. Wanneer het "codes" filter wordt gebruikt dan wordt het limit filter genegeerd. Alle security-doors van de opgegeven "codes" komen dan terug.
CN 32552
REST: Vertalingen van merkomschrijvingen
In de REST services bij het endpoint POST /api/brands is het nu mogelijk om direct de diverse vertalingen van een merkomschrijving mee te geven.
Het is nu ook mogelijk om vertalingen te beheren. Zo kunnen er vertalingen opgehaald, aangemaakt, gewijzigd en verwijderd worden. Op dit moment wordt dat alleen nog ondersteund voor merken (ProductBrands). In de toekomst wordt dit verder uitgebreid.
Het beheren van de vertalingen kan middels de diverse endpoints onder het nieuwe menu "Translations".
CN 32666
REST: Security-doors in combinatie met AWS token gebruikers
In de REST services wordt nu, bij AWS token gebruikers, gekeken naar de security-doors van de gebruiker in ASPOS. Dit is doorgevoerd bij de brands, brand-memos en suppliers endpoints.
Bij brands en brand-memos
Update en Create kijken nu naar securitydoor BRANDADDEDIT (Merk toevoegen/wijzigen recht)
Delete kijkt naar BRANDREMOVE (Merk verwijderen recht)
Read/Get kijkt nu naar BRANDVIEW (Merk inzien recht)
Bij suppliers
Read/Get kijkt naar SUPPLIERVIEW (Leverancier inzien recht)
CN 33869/CN 34846
REST: Nieuwe velden bij GET /api/brands en GET /api/brands-memos
In de REST services zijn de volgende nieuwe velden toegevoegd bij de endpoints GET /api/brands en Get /api/brand-memos:
CreationDate
LastModifiedDate
CN 34296
REST: Logregel AWS token
In de REST services bij het endpoint POST /api/security-calls wordt de logregel weggeschreven op de gebruiker van de AWS token.
CN 34783
REST: Teruggeven van alternative SMDL values
In de REST services is het nu mogelijk om System Master Data List waardes op te halen. Dit kan middels het nieuwe endpoint: GET /api/system-master-data-lists. Middels het filter "listNames" zijn meerdere SMDL waardes tegelijk op te halen.
CN 35297
Patches
03-04-2023: Aanpassing 90 dagen kolom besteladvies
Wijziging doorgevoerd zodat de kolom "90 dgn" in het besteladvies consistent gevuld wordt. Zowel bij het berekenen van het besteladvies als bij het handmatig toevoegen van producten.
TN 1138938
03-04-2023: Wicht artikelen lopen niet mee in klantkorting actie
Wijziging doorgevoerd zodat klantkortingsacties in combinatie met gebroken wicht artikelen naar verwachting afgaan.
TN 1140824
03-04-2023: GiftcardService time-out op de POS
Wijziging doorgevoerd in de web services van de POS zodat het storeID voortaan wordt meegegeven bij het ophalen van EVL informatie. Wanneer de EVL instellingen op winkelniveau zijn gevuld wordt voortaan eerst naar dit niveau gekeken voordat er wordt teruggevallen op het bovenliggende niveau.
TN 1137318
04-04-2023: Meerdere bestanden in inkooporder
Aanpassing doorgevoerd in de inkoopordermodule waardoor het niet meer mogelijk is om PDFs dubbel te uploaden door een eerder geüpload bestand te verwijderen en direct een andere toe te voegen.
TN 1139431
06-04-2023: Btw klopte niet bij deels geannuleerde inkooporder
Wijziging doorgevoerd zodat een inkooporder vanuit een klantorder met de juiste incl. en excl. BTW prijzen in de database komt te staan.
TN 1138918
06-04-2023: PricechangeCheck op knoop werkt niet correct
Aanpassing doorgevoerd in de logica van het doorvoeren van prijswijzigingen met de geavanceerde instelling 'PricechangeCheck' op "True". Wanneer een prijswijziging op een tussenliggend niveau gefiatteerd diende te worden, werden de wijzigingen al doorgevoerd op onderliggende niveaus. Dit is met deze wijziging gecorrigeerd.
TN 1131957
07-04-2023: Tijd conversie fix in REST
In de REST services is een aanpassing gemaakt bij het POST /api/store-job-lines endpoint. Bij het aanmaken van een store-job-line werd in het veld "Datum scan" in de winkeltaak het tijdstip -2 uur weergegeven. Nu vind de juiste tijd conversie plaats.
TN 1140849
11-04-2023: SCO cadeau kaart activatie Primera
Wijziging doorgevoerd in de SCO bij het opwaarderen van cadeau kaart. Het was niet mogelijk om een cadeau kaart op te waarderen wanneer de status van de response van de provider leeg was.
TN 1142361
13-04-2023: Tekst "Wel/Niet" aangepast bij deel- en verschiltellingen
Aanpassing doorgevoerd in het tellingen menupunt. Bij het starten van een nieuwe deeltelling, veranderde de tekst onder de optie "Alleen geteld voorraad" niet mee, waardoor de corresponderende optie niet naar verwachting werd getoond. Met het vinkje aan wordt de voorraad NIET op nul gezet. Met het vinkje uit wordt de voorraad WEL op nul gezet. (zie onderstaande afbeeldingen)
TN 1142594
13-04-2023: Melding niet correct bij uploaden afbeelding
Aanpassing doorgevoerd in de Backoffice waarbij de pop-up notificatie de juiste melding weergeeft wanneer een gebruiker de maximale bestandsgrootte van een geüploade afbeelding overschrijdt.
TN 1142405
18-04-2023: Ondersteuning liggend streepje en koppelteken in POS
Wijziging doorgevoerd in de POS zodat de tekens _ en - geaccepteerd worden bij het invoeren van serienummers, zowel bij de verkoop als inname van cadeaukaarten met deze tekens in het serienummer. De _ en - wordt ook geaccepteerd bij het invoeren van een emailadres in de POS als de setting POSCheckEmail op True staat.
CN 36038
18-04-2023: Hanglabel niet te scannen
Wijziging doorgevoerd in het label "Hanglabel Bruna" zodat de barcode groter wordt weergegeven en hierdoor beter te scannen is.
TN 1131258
21-04-2023: Min/max overnemen van schappenplan geeft een foutmelding
Met deze wijziging is de logica van de optie 'Min/Max overnemen' in het menu schappenplan aangepast zodat deze nu correct met schappenplannen die grote aantallen bevatten kan omgaan.
TN 1141385
21-04-2023: Verschil contactpersoon tussen de pakbon en de pakbon transactie
Wijziging doorgevoerd zodat op de kopie bon en de rapportage van de pakbon de contactpersoon wordt getoond die gekoppeld zit aan de transactie.
TN 1139765
26-04-2023: Kolom stuksprijs van wichtartikel toont verkeerde waarde op kassabon
Wijziging doorgevoerd in het verdelen van kortingen over de regels (o.b.v. POSDivideDiscounts) de verdeelde kortingen worden nu met 4 decimalen berekend i.p.v. met 2 decimalen.
TN 1143910
28-04-2023: Besteladvies dagen check
Wijziging doorgevoerd in de check op de uitvoerdagen in het besteladvies zodat de melding die getoond wordt terecht is.
TN 1145421
01-05-2023: "Geen EVL punten" foutmelding
Met deze wijziging is er een onterechte foutmelding verholpen bij het verwerken van EVL bonuspuntmutaties in ASPOS wanneer er geen data beschikbaar was. Tevens is er extra logging toegevoegd aan de extended logging file van de POS waarmee EVL mutaties en bijbehorende foutmeldingen voortaan worden gelogd.
TN 1143685
02-05-2023: Time out bij verwerken ontvangsten in REST
In de REST services zijn verdere performances fixes doorgevoerd in de receivings validator.
TN 1146607
03-05-2023: Aanpassingen rapportage handmatige kortingen
Diverse aanpassingen doorgevoerd aan het rapport 'Handmatige kortingen':
Weergave in het rapport gecorrigeerd waarbij verleende korting dubbel werd getoond (in de kolom bonkorting) in het geval van een transactie waarin regelkorting is verleend door een personeelslid waarop klantkorting actief is en deze op de medewerkersgroep een ingestelde redencode had
Bij transacties waarin geen redencode is meegegeven (door op annuleren te klikken in de pop-up) wordt voortaan de code 'Geen redencode meegegeven' getoond
Nieuwe redencode 'Klantorder opgehaald' voor afgehandelde klantorders in de POS waarin PriceModified/DiscountModified meegegeven is
TN 1138783
08-05-2023: Onterechte foutmelding bij het scannen van een actieve klantpas
Aanpassing doorgevoerd in de SCO waarbij een onterechte foutmelding is verholpen bij het scannen van een actieve klantpas.
TN 1147641
09-05-2023: Ontbrekende logo's op baliefactuur
Aanpassing doorgevoerd waarmee het tonen van logo's op de baliefactuur hersteld is.
TN 1145373
10-05-2023: Foutmelding op klant zonder openstaande facturen
Wijziging doorgevoerd zodat bij het gebruik van de snel toets Ctrl + O (om orders en/of openstaande facturen van een klant op te halen) geen foutmelding meer verschijnt als de klant enkel openstaande facturen heeft.
TN 1148628
10-05-2023: Bestand uploaden bij tabblad documenten
In de ASPOS Backoffice in het menupunt [Klantbeheer] is een bug opgelost bij het tabblad [Documenten] van een klant. Het was niet meer mogelijk om een document toe te voegen. Dit is opgelost.
TN 1148587
11-05-2023: Transacties worden onterecht op factuur getoond
Wijziging doorgevoerd in de threadmonitor van de POS zodat bij een exception op de response of de POS is vastgelopen er niet vanuit wordt gegaan dat de POS is vastgelopen en daardoor opnieuw opstart.
TN 1135289
11-05-2023: Wijziging in procedure wat betreft medewerkers op alle vestigingen
Wijziging doorgevoerd zodat wanneer er geen vestiging is geselecteerd en er gebruik wordt gemaakt van het inloggen op meerdere vestigingen via inlogkeuze (AreaManager functionaliteit). Dat er standaard gekeken wordt naar de virtual store van de groep om te bepalen welke winkels getoond mogen worden.
TN 1146538
15-05-2023: Wijziging in facturen met betrekking tot ex. btw bedragen
Database wijziging doorgevoerd zodat de Excl. BTW bedragen op facturen overeenkomen op zowel de artikel- als de totaalregel wanneer korting is verleend via een pakbon.
TN 1144388
15-05-2023: Omschrijving werd afgekapt op schaplabel
Wijziging doorgevoerd zodat op het label "Schaplabel-10x3-Schuermans" de omschrijving gewrapped wordt zodat deze over 2 regels gezet wordt.
TN 1147910
17-05-2023: Onterechte prijsmutatie bij aanpassen aantal per eenheid op leverancierkaart
Wijziging doorgevoerd met betrekking tot het aanpassen van de leverancierskaart bij artikelen. Wanneer het gebruikersrecht 'Product-Aanp. adviesprijs bij leverancier' uitgeschakeld was en de aantal per eenheid bij de leverancier werd aangepast, werd hierbij ook ontrecht de verkoopprijs opgehoogd, dit is met deze wijziging gecorrigeerd.
TN 1148895
17-05-2023: Omzetrapportage werd niet altijd getoond
Wijziging doorgevoerd zodat de rapportage "omzetrapportage" data toont als er maar 1 winkel is om te selecteren.
TN 1149624
17-05-2023: REST: Aanpassing expand "Translations" bij het Sync endpoints
In de REST services is een wijziging doorgevoerd bij de Sync endpoints. De expand op "Translations" gaf niet alle benodigde velden meer terug. Hierdoor de vertalingen niet aan een taal gekoppeld konden worden, enkel "Id" en "Value" waren zichtbaar. Dit is nu opgelost.
TN 1150111
22-05-2023: PIN- en Discountlog werd niet opgeschoond
Wijziging doorgevoerd in de POS zodat bij het opstarten de pinlog en de discountoptimizerlog worden opgeschoond.
De pinlog wordt opgeschoond o.b.v. de setting POSEFTRetentionPeriod, de discountoptimizerlog wordt standaard tot 30 dagen terug opgeschoond. Als de pinlogging of de discountoptimizerlog verder teruggaan dan ingesteld in de setting of dan de 30 dagen worden er per keer 20 bestanden opgeschoond.
Het opschonen van de bestanden gebeurt bij het opstarten van de POS, de bestanden die opgeschoond worden, worden weggeschreven in de extended POS logging,
15:24:56.200 ⮜INF⮞ (1) CleanUpLog - Try to delete folder: c:\ASPOS\log\20230330\Extended
15:24:56.201 ⮜INF⮞ (1) CleanUpLog - Try to delete file: c:\ASPOS\log\20230330\discount_optimizer_log.txt
TN 1149602
22-05-2023: Versturen kassabon e-mails werden niet verstuurd
Wijziging doorgevoerd in de SCO zodat het versturen van de kassabon mails weer juist werkt.
TN 1148774
22-05-2023: Foutmeldingen bij OV-chip koppeling
Wijziging doorgevoerd in de check bij het afronden van een transactie met een restitutie bon zodat wanneer het OV-chip totaal negatief is de check op het order totaal niet afgaat, om zo foutmeldingen bij het afronden van restitutie bonnen te voorkomen.
TN 1150216
22-05-2023: Wicht & percentage korting
Aanpassing gemaakt die acties met percentages op wichtproducten (inclusief klantkorting) weer toestaat. De product van-voor actie is echter aangepast en zal altijd wichtproducten uitsluiten van kortingsberekeningen. Om acties met actieprijzen voor wichtproducten actief te laten zijn moeten er product acties van type "wicht" worden aangemaakt.
TN 1143313
23-05-2023: Fiateren bestelprofiel herberekenen min/max toont geen pop-up
Wijziging doorgevoerd die een timeout voorkomt bij het laden van de pagina voor het fiatteren van besteladviezen.
TN 1149253
24-05-2023: Actie met 1 cent hoger dan verkoopprijs gaat af
Wijziging doorgevoerd zodat acties van het type Mixmatch op bedrag waar het bedrag op de regel hoger is dan de productprijs niet naar de discount optimizer wordt gestuurd.
TN 1145944
24-05-2023: Imagestore URL klopt niet meer
Aanpassing doorgevoerd zodat bij het uploaden van afbeeldingen in de Backoffice de opbouw van de imagestore URL's correct worden ingeladen en afbeeldingen juist worden getoond.
Tabblad basisinstellingen in het vestigingsmenu
Klantdisplay achtergrond afbeelding met een getoond logo
TN 1146731
02-06-2023: SCO: Bij kassa betalen knop blijft zichtbaar in volgende transactie
Wijziging doorgevoerd zodat bij het forceren van de "betalen aan de kassa knop" (terwijl deze uitgeschakeld staat in het werkstation) deze bij de volgende transactie niet weer onterecht naar voren komt.
TN 1150078
06-06-2023: In bestelling status in verdeelorders
Aanpassing doorgevoerd voor verdeelorders: In het geval dat een besteladvies wordt gedraaid en de daarna aangemaakte inkooporder niet volledig verdeeld wordt over een magazijn, werden bij het verwijderen van de inkoopregel de aantallen niet bijgewerkt waardoor deze op het bronmagazijn bleven staan. Dit is met deze aanpassing gecorrigeerd zodat bij het verwijderen van de inkoopregel ook de verwijderde aantallen weer juist gecorrigeerd worden.
TN 1152778
16-06-2023: Kortingsregel op de bon werd niet altijd getoond
Wijziging doorgevoerd met betrekking tot het tonen van de actieregels op alle versies van de kassabonnen. In het geval dat een product aan meerdere acties voldeed, werd het kortingsbedrag niet op de bon getoond. Dit is gecorrigeerd door de acties die overschreven worden vervolgens van de bon af te laten halen door de actiemodule zodat alleen de toegepaste acties worden getoond.
TN 1152213
19-06-2023: Aanpassing inkooporder rapportage
Aanpassing doorgevoerd aan de inkooporder rapportage 'ReportPurchaseOrdersExternalBV' zodat, in de kolom 'Prijs per stuk', de inkoopprijs exclusief btw getoond wordt in plaats van de totaalprijs inclusief btw.
TN 1153929