VERSIE: 6.0.2025Tango
INHOUDSOPGAVE
Vernieuwde backoffice
De eerste schermen hebben een fris nieuw design gekregen, waarbij we alle intelligentie uit de schermen naar de REST Api hebben gebracht. Dit zorgt niet alleen voor een modernere look & feel, maar ook voor een soepelere en snellere ervaring.
De volgende schermen zijn al vernieuwd:
Inlogscherm
Merken
Klantevents beheer
Gebruikersbeheer
Verbetering Nshift koppeling
Wijziging doorgevoerd zodat bij het inrichten van de Nshift koppeling, geen dummy printer meer nodig is voordat je een printer kan selecteren.
CN 46800
Database aanpassing voor handmatige kortingen
Wijziging doorgevoerd zodat het geven van handmatige kortingen via de POS beter inzichtelijk zijn in de database.
CN 58386
Verbetering Airside pop-up
Wijziging doorgevoerd zodat bij het gebruik van de laden openen optie, als er om een redencode wordt gevraagd, de invoer van scancodes is geblokkeerd. Zo wordt voorkomen dat er een transactie buiten de airside pop-up gestart kan worden.
We hebben een aanvullende aanpassing gemaakt waarbij het scannen van producten in het redencode scherm geblokkeerd wordt. Ook hebben we ervoor gezorgd dat het POS on screen keyboard niet over de "Airside" pop-up wordt getoond als de gebruiker een nieuwe transactie start.
CN 57404/59573
Exitgate QR als retourbarcode
Wijziging doorgevoerd zodat de QR scancode voor de Wanzl exit gate gebruikt kan worden als retourbarcode op de POS.
CN 57523
Bestelde artikelen mailen middels een opdrachtbevestiging
Wijziging doorgevoerd zodat ingesteld kan worden of er een opdrachtbevestiging gemaild moet worden als er een bestelling wordt geplaatst via de POS. Dit kan door middel van de nieuwe setting POSMailOrderConfirmation, als deze setting op True staat wordt bij het aanmaken van een bestelling op de POS een opdrachtbevestigingsmail gestuurd. Het template wat wordt gebruikt voor de opdrachtbevestigingsmail is dezelfde die gebruikt wordt bij het mailen van de opdrachtbevestiging via de backoffice.
LET OP:
Als er een bestelling wordt geplaatst via de POS door een klant waar geen mail adres bekend is, wordt er geen mail gestuurd.
CN 57688
Afmelden andere gebruikers op de POS
In de POS is een nieuwe functie voor het afmelden van andere gebruikers geïmplementeerd. Een medewerker kan deze functie gebruiken als de beveiligingsdeur 'Uitloggen andere gebruikers' aanwezig is voor de ingelogde gebruiker.
De nieuwe functie is toegevoegd als knop op het scherm 'Afmelden', met de knop 'Afmelden'.
Na het gebruik van de knop verschijnt er een nieuw scherm waarin andere gebruikers kunnen worden afgemeld.
Je kunt meerdere gebruikers in één flow afmelden met de knop 'Gebruikers uitloggen'. Na het drukken op 'Annuleren' zijn de gebruikers daadwerkelijk afgemeld.
Opmerkingen:
Gebruikers kunnen niet worden afgemeld als hun sessies niet van vandaag zijn ([usp_HandleUserShiftEvent] procedure, Session is not found if the sessiondate is not equal todays date).
Alleen online gebruikers die kunnen worden afgemeld, worden weergegeven door het nieuwe gebruikersbeheerformulier
Als we een gebruiker niet kunnen afmelden, geven we een foutmelding en loggen deze
We kunnen het afmeldformulier niet openen als er een transactie openstaat, we geven een foutbericht weer (de gebruiker moet de transactie sluiten)
De aangemelde gebruiker, die het gebruikersbeheerscherm opent, wordt niet weergegeven, dus deze gebruiker kan niet worden afgemeld.
We selecteren de gebruiker en met de knop gebruiker uitloggen voegen we zijn OID toe aan de OID-verzameling van de afgemelde gebruiker. door op annuleren te klikken, verzenden we deze verzameling en kunnen we alle gebruikers afmelden. (als we niet in staat zijn om een gebruiker af te melden, wordt zijn oid naar logs gestuurd en wordt de ASPOS-foutmelding met gebruikersnamen getoond).
Een gebruiker kan maar één keer worden afgemeld, daarna verdwijnt zijn naam uit het gebruikersbeheer.
Als we een gebruiker afmelden die op dat moment op een andere machine werkt, zal ASPOS laten zien dat hij offline is, maar hij kan nog steeds werken (transacties maken etc., na het herstarten van ASPOS moet hij zich weer aanmelden)
Er is een nieuwe beveiligde deur gemaakt, als de aangemelde gebruiker deze nieuwe beveiligde deur rechten heeft wordt er een nieuwe afmeld knop getoond in het afmeld menu.
CN 57790
Verkoop beperken voor specifieke bestemmingslanden in de POS
Als POSBlockedDestinations is ingesteld met bepaalde bestemmingscodes en als de filiaalinstelling POSAirsideEnabled is ingesteld op True, dan wordt een verkoopbeperking toegevoegd voor de hele winkel naar bepaalde vliegbestemmingen:
Wanneer de instapkaart handmatig wordt gescand/ingesteld in het Airside-formulier
Dan wordt er een waarschuwing getoond als de bestemming is ingesteld als geblokkeerd in de instellingen voor de vestiging:
als product instelling heeft in productveld met sleutel 'BlockedDestinations' dan wordt het geblokkeerd wanneer geprobeerd wordt toe te voegen aan transactie/gescand
CN 57791
Verkoop voor verschillende werknemers/gebruikers
Snelkoppeling ALT+U opent nieuw menu voor adviseurs
Opmerkingen: Transactie moet eerst actief zijn (in de status van het invoeren van items) anders wordt er een fout weergegeven.
Adviseur selecteren
Adviseur kan worden geselecteerd uit alle mogelijke POS-gebruikers, zelfs de gebruiker die op dat moment is ingelogd.
Als de ingelogde gebruiker dezelfde is als de adviseur, wordt de adviseur tijdens het verwerken van de transactie genegeerd en niet toegevoegd aan de transactie.
Tekstinvoer tijdens het selecteren van de adviseur zoekt automatisch naar de adviseur in het menu en vult deze in. Eenmaal geselecteerde actieve adviseur is te zien in het
Adviseur verwijderen
Adviseur kan worden verwijderd door te klikken op de knop Verwijderen (die alleen wordt ingeschakeld als de adviseur actief is), of door de optie “-----” te selecteren en op te slaan via de knop OK.
Slaapstand en laden uit slaapstand
Als een adviseur is geselecteerd, wordt die adviseur opgeslagen terwijl de transactie in de slaapstand staat (geparkeerd) en weer geladen zodra de transactie uit de slaapstand wordt gehaald (geladen vanuit de slaapstand).
Daarna controleert POS of de gebruiker nog geldig is, zo niet dan verwijdert POS die gebruiker uit de adviseur in de transactie.
CN 57793
Implementatie redencodes op prijswijzigingen aan de POS
Aanpassing gemaakt in de POS waarbij de gebruiker verplicht een reden moet opgeven als er een prijs wordt gewijzigd, dit werd eerder niet afgedwongen. Als er nu bij het wijzigen van de prijs voor "Annuleren" wordt gekozen, wordt de prijswijziging niet doorgevoerd.
CN 58097
Verbeteringen urenshifts in de POS
De werking van de urenregistratie in de kassa is uitgebreid voor het ondersteunen van geregistreerde uren van een gebruiker over meerdere vestigingen.
POS/Kassa
Wanneer een gebruiker die al in één winkel is aangemeld, zich aanmeld in een andere winkel, dan wordt de gebruiker in de eerste winkel automatisch afgemeld. Hierbij wordt opgeslagen dat de klokactie van de medewerker in winkel één automatisch is gesloten, zodat hier bij export naar urenregistratie-pakketten rekening mee kan worden gehouden.
Automatische taak
Hiernaast is de werking van het automatisch afmelden van gebruikers aangepast.
Op basis van een nieuwe winkelinstelling 'AutoEndShiftStore' (met formaat UU:MM) kan nu worden ingesteld op welk tijdstip eventuele nog ingelogde gebruikers moet worden uitgelogd. Voor het automatisch uitloggen op dit tijdstip moet een nieuwe taak 'AUTOCLOSEUSERSHIFTS' zijn ingericht. Bij de gebruiker wordt dan vastgelegd dat deze door de taak automatisch is uigelogd.
Hierdoor kunnen we nu onderscheid maken tussen het uitloggen door de gebruiker zelf of door de taak.
Dit werkt overigens alleen als ook de bestaande winkelinstelling POSUseAutoLogOff is ingeschakeld.
Webservices
In de REST API zijn in het endpoint voor de GroupUserShifts twee nieuwe parameters toegevoegd om bij te geven of klokacties automatisch zijn gesloten: AutoClosed en PreviousShiftAutoClosed
Manus+
De export naar Manus+ is daarnaast ook aangepast, zodat alleen de in- en uitloggen klokacties worden doorgestuurd die niet automatisch gesloten zijn, Dat wil dus zeggen dat alleen de éérste aanmelding door de gebruiker en de afmelding door de gebruiker, ongeacht winkel, wordt doorgestuurd.
Gebruikers met de functie 'Backoffice', die toch uren hebben geregistreerd worden niet geëxporteerd naar Manus+
CN 58125
Implementatie kastelling bon
Aanpassing gemaakt waarbij een kastelling rapport, inclusief sealbag nummer uitgeprint kan worden via de bonprinter.
Om gebruik te maken van deze functionaliteit moet er een aantal dingen uitgevoerd en ingesteld worden.
Er moet een specifiek template ingesteld worden in ASPOS. Vul hier bij de omschrijving "KastellingBon", bij de code "CashCountReceipt", bij type "Kastelling bon" én onderstaande XML in.
Afbeelding template
Volledige XML die gevuld moet worden. Hier moeten nog wel de winkel- en bankgegevens in worden gevoerd:
<print xmlns="https://valksolutions.nl/Receipt/1.0" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="https://valksolutions.nl/Receipt/1.0 Receipt.xsd" name="Receipt">
<group condition="HasBaseCurrencyDeposit">
<row size="dbl" align="center" emphasized="true">
<column width="21">SEALBAG {BaseCurrencyCode}</column>
</row>
<line />
<line />
<row size="dbl" align="center">
<column width="21">SEALBAG :</column>
</row>
<row size="dbl" align="center" emphasized="true">
<column width="21">{SealbagNumber}</column>
</row>
<line />
<row align="center">
<column width="42">Naam</column>
</row>
<row align="center">
<column width="42">Adres</column>
</row>
<row align="center">
<column width="42">Stad</column>
</row>
<line />
<row align="center">
<column width="42">BANK: 123456789 -</column>
</row>
<line />
<line />
<row name="basetender" colgroup="tender" condition="TenderDepositQuantity>0">
<column width="1" maxwidth="5" align="right" font="B" size="dbl" emphasized="true">{TenderDepositQuantity}</column>
<column width="3"> × </column>
<column width="1" maxwidth="10" align="right" emphasized="true">{TenderValue}</column>
<column width="3"> = </column>
<column width="12" maxwidth="20" align="right">{TenderDepositTotalAmount}</column>
<column width="22" minwidth="0" />
</row>
<line />
<line />
<row name="basecurrency" size="dbl" font="B">
<column width="6">Totaal</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="1" maxwidth="10" emphasized="true">{CurrencyCode}</column>
<column width="1">:</column>
<column width="19" minwidth="4" emphasized="true" align="right">{CurrencyDepositTotalAmount}</column>
</row>
<line />
<line />
<line />
<row emphasized="true">
<column width="20">Kassa</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="14">Datum</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5">Tijd</column>
</row>
<row>
<column width="20">{BranchNumber:000}/{CashDrawerNumber:000}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="14">{Date}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5">{Date:t}</column>
</row>
<row name="papercut" linespacing="125" />
</group>
<group condition="HasForeignCurrencyDeposit">
<row size="dbl" align="center" emphasized="true">
<column width="21">SEALBAG VALUTA</column>
</row>
<line />
<line />
<row size="dbl" align="center">
<column width="21">SEALBAG :</column>
</row>
<row size="dbl" align="center" emphasized="true">
<column width="21">{ForeignCurrenciesSealbagNumber}</column>
</row>
<line />
<row align="center">
<column width="42">Naam</column>
</row>
<row align="center">
<column width="42">Adres</column>
</row>
<row align="center">
<column width="42">Stad</column>
</row>
<line />
<row align="center">
<column width="42">BANK: 123456789 -</column>
</row>
<line />
<line />
<row name="foreigncurrency" colgroup="foreigncurrency">
<column width="5" emphasized="true">{CurrencyCode}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5" maxwidth="12" align="right" font="B" size="dbl" emphasized="true">{CurrencyDepositTotalAmount}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="12" align="right">{CurrencyBaseDepositTotalAmount}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5">{BaseCurrencyCode}</column>
<column width="8" minwidth="0"></column>
</row>
<line />
<line />
<line />
<row emphasized="true">
<column width="20">Kassa</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="14">Datum</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5">Tijd</column>
</row>
<row>
<column width="20">{BranchNumber:000}/{CashDrawerNumber:000}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="14">{Date}</column>
<column width="1" spacecolumn="true" />
<column width="5">{Date:t}</column>
</row>
</group>
</print>
2. Vul vervolgens de nieuwe geavanceerde instelling "POSCountingTemplate" met de waarde "CashCountReceipt" om te verwijzen naar dit template.
Door het vullen van deze setting, komt er tevens een "Afdrukken" knop beschikbaar in het scherm "Kas- en kluisbeheer" (Mits dit scherm vanuit de POS wordt geopend). Hierdoor is het mogelijk om ook voorgaande tellingen via de bonprinter uit te draaien.
Ook zorgt het vullen van de setting ervoor dat het "Ladetelling X-afslag" rapport niet direct geopend wordt (deze is nog wel te openen door na het afronden van de telling naar "Rapportage" te gaan).
3. De telling moet uitgevoerd worden vanuit de POS. Dit kan op twee manieren:
Druk op "Backoffice" knop om de backoffice in de POS te openen en ga naar "Kas- en kluisbeheer".
Hiervoor moet "POSASPOSUrl" op de URL van de ASPOS backoffice
Druk op "Kas in/uit" -> "Kas tellen" om direct het "Kas- en kluisbeheer" scherm te openen.
Hiervoor moet de setting "CashCountUrl" op de URL staan van het ASPOS kas-en kluisbeheer scherm
Om ervoor te zorgen dat de POS de juiste browser opent moet de setting "POSWebBrowserMode" gevuld worden met de waarde "Edge" en moet de setting "POSUseDefaultBrowser" op False staan.
Ook is het belangrijk om Webview2 te installeren op de kassa. Dit zorgt ervoor dat de Edge browser juist geopend wordt in de POS. Dit kan gedownload worden via de Windows Store.
Als aan alle bovenstaande voorwaarden is voldaan. Wordt er, na het afronden van een telling het volgende bonnetje geprint:
Als er vreemde valuta wordt geteld, wordt hier een apart bonnetje voor geprint. Het is nu ook mogelijk om hiervoor een apart sealbag nummer in te geven in het overzichtsscherm van de kastelling.
Afbeelding Sealbagnummer vreemde valuta
Afbeelding tweede bonnetje vreemde valuta
CN 58131
Aanpassing retouren met kitregels
Aanpassing gemaakt zodat, bij het retouren van kitproducten, ook de kitregels retour genomen kunnen worden.
CN 58299
POS opslag bij betaalsoort Creditcard
Wijziging doorgevoerd waarmee 2 nieuwe betaalsoorten zijn toegevoegd, EFT_Surcharge en RefundSurcharge. De betaalsoort EFT_Surcharge kan worden gebruikt om een betaling van de pinterminal te laten doen, waar automatisch een opslag van 2% wordt bijgerekend. Om deze knop te gebruiken moet deze handmatig als betaalsoort worden toegevoegd aan het betalingsmenu van de POS. Zodra een transactie wordt afgerond met deze betaalsoort wordt het totaalbedrag van de transactie + de opslag naar de pinterminal gestuurd. De opslag wordt direct tegen geboekt op de RefundSurcharge betaalsoort.
afbeelding transactie met opslag
afbeelding pin met toeslag als deelbetaling
LET OP: De opslag van 2% is enkel aan te passen via de Database en is dus in de UI van ASPOS niet zelf in te stellen.
CN 58401
Aanpassing in de POS voor het afboeken van punten bij het printen van een voucher
Wijziging doorgevoerd zodat de te verwerken punten bij het printen van EVL vouchers via de POS uit de juiste sessie worden gehaald.
CN 58727
SCO-knoppen verversen via DynamicMenuUpdated-triggers
Nieuw gedrag: Cache wordt verwijderd wanneer en update event wordt ontvangen, Client krijgt nieuwe informatie die in de cache wordt opgeslagen bij het opvragen. Alle informatie in de cache voor alle talen wordt verwijderd voor de gespecificeerde DynMenu ID of de bovenliggende ID, de server kan het mogelijke clientverzoek voor storeid en voornamelijk taalcode niet weten, daarom worden ze allemaal uit de cache verwijderd en krijgt de client een nieuw antwoord zodra dit wordt opgevraagd, dat vervolgens in de cache wordt opgeslagen.
Caching wijzigen: Cachingservice licht bijgewerkt, cachingservice bevat nu ook hashset van opgeslagen sleutels in de cache, dit komt omdat IMemoryCache standaard geen wildcard-zoekopdrachten ondersteunt, dus nu kunnen we wildcardpatronen gebruiken om meerdere sleutels in de cache te verwijderen.
CN 43722
Parkeren transactie gebruik groepuserid
Parkeren van de transactie is toegevoegd aan het transactieobject, verzoek dat wordt verzonden via POST transactie/hibernate heeft het aanwezig in het geval EmployeeTransactionFinish is ingevuld. Anders is deze ingesteld op nul (wordt niet verzonden).
CN 57462
Implementatie multi segment
Wijziging doorgevoerd in de manier waarop een product wordt gekoppeld aan een segment, het is nu namelijk mogelijk om een product aan meerdere segmenten te koppelen. Dit is gedaan door in de dropdown voor segmenten een multi-select mogelijkheid toe te voegen. In deze dropdown worden de segmenten getoond waar de vestiging toegang toe heeft, indien de vestiging toegang heeft toe het segment "regulier" zal deze standaard geselecteerd zijn bij het aanmaken van een nieuw product. Ook geeft ASPOS nu een melding als een product opgeslagen wordt waar geen segment geselecteerd is. Bij het zoeken van producten (via productbeheer of bijv. bij het toevoegen van een product aan een klantorder) is ook de mogelijkheid toegevoegd om over meerdere segmenten te zoeken. Ook hier geldt dat er enkel gezocht kan worden in de segmenten waar de vestiging toegang toe heeft.
afbeelding melding segment verplicht
afbeelding dropdown segmenten met multi-select
afbeeldingen zoeken in meerdere segmenten
CN 48112
Instelbaar maken welke producttypes wel/niet worden meegenomen in tellingen
Wijziging doorgevoerd in de manier om te bepalen welke producttypes meegenomen moeten worden in de diverse tellingen. Hiervoor is een nieuwe setting toegevoegd StockCountProductTypes, in deze setting kunnen de producttypes (pijpteken gescheiden) worden ingegeven welke meegenomen moeten worden met tellingen. De setting wordt standaard gevuld met de waarde Product|Sealbag|Loan|Wicht|ProductDimension en op basis van de bestaande settings StockCountGiftCard en StockCountMatrixProduct wordt bepaald of deze ook moeten worden toegevoegd aan het lijstje. Vervolgens worden deze oude settings verwijderd om verwarring te voorkomen.
De beschikbare producttypes zijn:
Product
Loan
GiftTicket
CashPrepayproduct
Cluster
ProductDimension
Display
EBook
EVLVoucher
EVLVoucherCreate
Evoucher
Food
Giftcard
Kasin
Kasuit
ProductVoucher
Customized
Matrix
MatrixProduct
OvChip
OvChipV2
OvRitkaart
ProductPLU
Repair
Sealbag
Service
Spaarvoucher
TextLine
Variant
Verzendkosten
Wicht
LET OP: Deze nieuwe setting heeft geen invloed op de producttypes die getoond worden in de rapportage voorraadwaarding.
CN 56599
Verbetering backoffice import van artikelen
Wijziging doorgevoerd zodat bij het importeren van matrixrecords, de maten waar een komma als decimaal scheidingsteken wordt gebruikt juist geïmporteerd worden.
LET OP:
Indien een maat voor het eerst geïmporteerd wordt en deze staat nog niet in het productveld PFC_Maat, zal het product in eerste instantie niet worden geïmporteerd omdat deze waarde nog niet te selecteren is in de dropdown.
CN 57957
Prijslijsten enkel te wijzigen op M001
Wijziging doorgevoerd in de prijslijsten zodat kan worden aangegeven of een prijslijst enkel via het hoogste niveau aanpasbaar is. Hiervoor is er bij de prijslijsten een extra bitje toegevoegd "Alleen toegestaan via hoofdkantoor", als dit bitje aanstaat bij een prijslijst is deze niet te selecteren op een onderliggend niveau.
afbeelding bitje "Alleen toegestaan via hoofdkantoor":
CN 56417
Toevoeging van nieuwe velden voor de kassabon
Wijziging doorgevoerd zodat op de Versie3 kassabon extra velden kunnen worden geplaatst om de klant gegevens uit te splitsen, ook zijn er extra velden die voor product gegevens gebruikt kunnen worden toegevoegd.
De volgende nieuwe velden zijn op de hele bon te plaatsen:
CustomerCode
CustomerFirstName
CustomerLastName
CustomerName
CustomerAddress
De volgende nieuwe velden kunnen op een row van type articlecustom geplaatst worden:
GrossAmount
TaxCode
Unit
Quantity
Ook kan er een conditie aan een regel meegegeven worden, zo kun je bepalen met condition='ProductType=="Wicht" of een regel enkel bij producten van het type wicht geprint moeten worden.
CN 57949
Aanpassing transactie beheer voor onterechte bestelstatus
Wijziging doorgevoerd zodat er niet meer onterecht naar het depositamount wordt gekeken om in transactiebeheer aan te geven of een product besteld is. Maar wordt er naar het veld orderquantity/orderquantitysold gekeken om producten als besteld aan te merken.
Let op:
Indien KioskOrderAsSale op True staat, dus er wordt gebruik gemaakt van DirectSales orders, dan wordt op de regel "Order aantal verkocht:" getoond om aan te geven dat het product besteld is.
CN 57052
Pakbon transacties meenemen in selectie correctietransacties
Wijziging doorgevoerd zodat pakbon transacties ook worden meegenomen in de selectie om correctietransacties aan te maken.
afbeelding correctie transacties op pakbon:
CN 58285
CN 58285
Orderregel overzicht ook tonen in reparatietabblad kosten
Wijziging doorgevoerd zodat in de reparatie module, op het tabblad kosten de kolom pak./back. toegevoegd is, hierdoor is te zien welke producten al gepicked zijn, en is het mogelijk om de producten handmatig te picken.
afbeelding kolom pak./back. in reparatie module
CN 56669 / 58875
Nieuw filter in reparatiemenu om te filteren op 'kosten akkoord'
In het menupunt [Reparaties] is het nieuwe filter [Kosten goedgekeurd] toegevoegd. Middels dit nieuwe filter is het mogelijk om reparatieorders te filteren op het veld [Kosten akkoord] in de reparatieorder. Standaard staat dit filter op (alles). De volgende opties zijn mogelijk:
Alles (Zowel de reparatieorders met kosten akkoord als nog niet akkoord worden getoond)
Ja (Alleen de reparatieorders met kosten akkoord worden getoond)
Nee (Alleen de reparatieorders met kosten nog niet akkoord worden getoond)
Daarnaast wordt nu in de kolom [Status] ook een indicatie gegeven middels een nieuw icoon dat de kosten van de reparatieorder akkoord zijn.
CN 56671
Figuur: Nieuw icoon "Kosten Akkoord"
Factuurbetalingskorting toevoegen aan de factuur
Wijziging doorgevoerd in de rapportage TelerikInvoice_General, zodat de eventuele betalingskorting die ingesteld staat op de klant weer getoond wordt.
CN 57052
Aanpassing op saldo afboeken via backoffice
Wijziging doorgevoerd zodat bij het afboeken van saldo via klantbeheer in de backoffice nu zowel een punt als komma als decimaal scheidingsteken gebruikt kan worden.
CN 57932
Aanpassing tonen klanthistorie
Wijziging doorgevoerd zodat de tab klantorders, bij klantbeheer historie wordt gelimiteerd tot max 300 regels.
CN 58874
Nieuw gebruikersrecht voor ontvangst taken
Nieuw gebruikersrecht WIFI Toon taak ontvangst inzien toegevoegd in ASPOS.
CN 58537
Implementatie multisegmenten in de Rest API
In de REST services is ondersteuning toegevoegd voor multi-segmenten. Het is nu mogelijk om een product te koppelen aan meer dan één segment.
De volgende nieuwe endpoints zijn toegevoegd voor het beheren van segmenten:
ProductsSegments
(Met deze endpoints is het mogelijk om nieuwe segmenten aan te maken, te wijzigen, te verwijderen en op te halen)
GET /api/product-segments
POST /api/product-segments
DELETE /api/product-segments/{id}
GET /api/product-segments/{id}
PATCH /api/product-segments/{id}
ProductSegmentsProducts
(Met deze endpoints is het mogelijk om een segment te koppelen aan een product en deze op te halen)
GET /api/product-segments-products
POST /api/product-segments-products
ProductSegmentsStores
(Met deze endpoints is het mogelijk om een segment te koppelen aan een winkel, te ontkoppelen en deze op te halen)
GET /api/products-segments-stores
POST /api/products-segments-stores
DELETE /api/products-segments-stores/{id}
Products
(Met dit endpoint is het mogelijk om het segment of meerdere segmenten van een product te wijzigen. De opgegeven waardes worden de nieuwe segmenten voor het betreffende product.)
POST /api/products/{id}/UpdateSegment
Daarnaast is de nieuwe expand optie "productSegments" toegevoegd bij de verschillende GET /api/stores endpoints. Hiermee kunnen de actieve segmenten van de winkel worden opgehaald.
Bij de verschillende GET /api/products/{id} endpoints is ook de expand optie "productSegments" toegevoegd. Hiermee kunnen de actieve segmenten van het product worden opgehaald.
Bij het aanmaken van een product middels het endpoint POST /api/products is het nu mogelijk om direct één of meerdere segmenten op te geven. Wordt er handmatig geen segment meegegeven, dan wordt er teruggevallen op het segment "regulier".
Wanneer een product is gekoppeld aan een segment die niet actief is op de betreffende winkel, dan kan de winkel dit product niet gebruiken in de REST services.
CN 48113
Uitbreiding karakters leverancierscontacten
In de Backoffice en in de REST services is het veld "Titel" van een leveranciers contact opgehoogd van maximaal 15 karakters naar maximaal 30 karakters.
CN 56589
Pas CustomerOrderState aan in het juiste magazijn in Transaction Commit
In de REST services is een aanpassing gedaan in de functionaliteit voor het afhandelen van een order via een transactie.
Er wordt nu gekeken naar het magazijn waarop de order staat wanneer een order(regel) wordt afgehandeld middels een transactie. De klantorderstatus wordt op dat magazijn gecorrigeerd.
CN 57228
Afletteren expected payments EOL met CCV werkt niet zoals verwacht
In de REST services wordt bij het afletteren d.m.v. expected-payments (CCV & PAY.NL) nu gekeken naar de benodigde settings op de betreffende winkel i.p.v. op het hoogste niveau.
CN 57666
Wijziging POST /API/voucher endpoint
In de REST services bij het POST /api/vouchers endpoint is een extra validatie toegevoegd. Wanneer een voucher wordt aangemaakt waarbij punten afgeboekt moeten worden, dan wordt er nu gekeken of de spaargroep waaronder de betreffende klant valt wel een punten product ingesteld heeft.
CN 57753
Maak StoreId optioneel in GET/api/store-jobs/{id}
In de REST services is een aanpassing gedaan bij het GET /api/store-jobs/{id} endpoint. Wanneer een storeJob werd opgevraagd die niet van de eigen winkel was, dan kwam deze niet terug als er geen storeId werd meegegeven. Nu komt de storeJob ook terug zonder storeId op te geven net als bij de andere endpoints.
CN 57821
Aanpassing GET api/producten endpoint
In de REST services is een bug opgelost bij het ophalen van de matrices van een product. Wanneer de expand optie [Matrices] werd gebruikt en er werden meerdere matrices met hetzelfde parentProduct opgevraagd, dan kwam de expand informatie maar voor één product terug. Dit is nu opgelost.
CN 58352
Ondersteuning Report verzamelpicklijst + sortering
In de REST services bij het POST /api/reports/Generate en POST /api/reports/GenerateUrl endpoint is het nu mogelijk om het verzamelpicklijst rapport te genereren.
De rapportnaam die moet worden opgeven hiervoor is "AggregatePickOrders". Middels de parameter "sorting" is het rapport te sorteren op: regelvolgorde(roworder), locatie(location) of bestelcode(supplierproductcode). Het is voor dit rapport alleen mogelijk om selectionIds (customerOrderIds) te gebruiken die open pickregels hebben. Anders treed er een validatiemelding op.
Voorbeeld request:
{
"reportName": "AggregatePickOrders",
"sorting": "location",
"selectionIds": [
201917,
201918
]
}
CN 58475
Uitbreiding endpoints voor ontvangsten
In de REST services is het nieuwe endpoint GET /api/receivings/code/{code} toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om een ontvangst op te halen op basis van de code van de ontvangst. Dit kan meerdere resultaten opleveren, want deze code is uniek per winkel / leverancier.
CN 58536
19/02/2025: POS geeft fatal error bij ingave memo met DocumentRequired = true
Probleem opgelost waarbij de POS een fatale fout gaf bij het toevoegen van een memo aan de bon.
TN 1320842
19/02/2025: POS geeft fatal error bij ingave memo met DocumentRequired = true
In de REST services is een aanpassing gedaan bij het POST /api/products endpoint. Er wordt nu bij het aanmaken van een product gekeken naar de storesettings [UnitTypeSalesUnit] en [UnitTypePurchaseUnit]. Wanneer een product wordt aangemaakt zonder de velden "salesUnit" en/of "purchaseUnit" (of met een lege waarde), dan worden deze velden automatisch gevuld met de waarde uit de settings. Wanneer de waarde in de settings leeg is wordt er automatisch teruggevallen op "Stuk". De waarde in settings moet een valide SMDL waarde zijn.
TN xx (CN 59792)
22/02/2025: Backoffice import werkt niet icm multi segment
Wijzigingen doorgevoerd zodat de backoffice import functionaliteit weer naar verwachting functioneert.
TN xx (CN 60122)
06/03/2025: Timeout melding sinds versie Romeo bij zoeken in productbeheer
Performance fix doorgevoerd in het zoeken naar producten als er geen trefwoorden maar wel groepen en assortimenten worden opgegeven.
TN 1320436
07/03/2025: Betaalscherm werkt niet correct icm betaling met meerdere giftcards
In de SCO is een aanpassing gedaan in het betaalscherm. Wanneer er voorheen betaald werd met meerdere betaalsoorten / meerdere giftcards dan viel de tekst / gegevens onderin buiten beeld. Bij 4 betaalsoorten wordt dit nu nog steeds correct weergegeven. Om dit juist te laten werken is een refresh van de SCO noodzakelijk. (CTRL+F5).
TN 1326683
17/03/2025: POS geeft error bij afronden bon
Wijziging doorgevoerd zodat de POS geen error geeft als deze geen bonprinter kan vinden.
TN 1328627
17/03/2025: POSUsageTimeout icm AgeCheckPopup werkt niet goed
Wijziging doorgevoerd zodat de age check pop-up niet meer conflicteert met de time-out op de POS.
TN 1326997
21/03/2025: Klanten zijn niet altijd te vinden op de mobiele POS
In de REST API is een bug opgelost waarbij via het endpoint POST api/customers/Search een klant niet altijd gevonden kon worden. De functionaliteit is gelijk getrokken aan de overige customers-endpoints.
TN 1327730
28/03/2025: Mail wordt niet gevuld bij opdrachtbevestiging
Wijziging doorgevoerd zodat het mailadres van de klant weer juist gevuld wordt bij het versturen van een opdrachtbevestiging via de backoffice.
TN 1349649
08/04/2025: fout bij het maken van een winkeltaak
Probleem opgelost waarbij in uitzonderlijke gevallen er geen winkeltaak aangemaakt kon worden via de PDA om onder andere locaties te hernoemen.
TN 1348836
08/04/2025: Fout bij het scannen van een product in de inkooptaak
Foutmelding opgelost bij het scannen van een product in het besteladvies.
TN 1350575
08/04/2025: Kitregels - offline sync
Diverse wijzigingen doorgevoerd m.b.t. kit(groep)regels en offline transacties, in basis wordt nu het geen wat in de POS gescand is gebruikt om de transactie te synchroniseren.
TN 1350365
09/04/2025: Leveranciers url voor reparatie wordt afgekapt
In de reparatiemodule bij de reparateur aanmeld procedure werden hyperlinks afgekapt omdat er een : teken in de url stond. Dit is nu verholpen.
TN 1348720
10/04/2025: Rapport Kastellingen toont verkeerde waarde bij geteld
Wijziging doorgevoerd, zodat op het rapport Kastellingen weer de juiste verwachte waardes staan
TN 1351284
10/04/2025: ProductInfo met acties
Wijziging doorgevoerd zodat bij het ophalen van productinformatie, de eventuele actieprijs (ingevuld op het product) wordt getoond.
TN 1352769
15/04/2025: Onjuiste foutmelding bij productmeldingen verwerken
Bij product meldingen kon, onterecht, een melding naar voren komen wat betreft het bijwerken van vinkjes. Dit probleem is nu opgelost.
TN 1351127
16/04/2025: Popup voor backorders annuleren toont niet meer
Wijziging doorgevoerd zodat de pop-up voor het annuleren van backorders weer naar verwachting wordt getoond bij interfiliaal orders.
TN 1351464
16/04/2025: Offline sync van transactie werkt niet
Aanpassing doorgevoerd met betrekking tot het synchroniseren van offline transacties met producten die kitregels of kitgroepen met kortingen bevatten. Deze worden nu, wanneer de POS weer online is, correct opgehaald en verwerkt in het transactie overzicht.
TN 1353940
18/04/2025: Uitzoeken hoe SGC op m001 verwijderd is
Op de klantbeheer pagina is de "Verwijderen" knop verwijderd.
TN 1351331
09/05/2025: Correctie 'verkopen' bij pakbonnen
Procedure die transacties van de mobiele POS corrigeert. Deze hevelt de betalingen over naar M001 (sessiewinkel) en corrigeert ook de voorraden van M001. Recente aanpassing pakte ook pakbontransacties mee. Daar was echter geen rekening mee gehouden dat deze specifieke betaalsoorten heeft die niet overgeheveld mogen worden. Namelijk PKB en PKBTurnoverSale.. Deze worden nu uitgesloten. Contante aanbetalingen e.d op pakbonnen moeten natuurlijk wel overgeheveld worden.
Transactie wordt wel gemarkeerd met transactionextension. Deze wordt alleen gevuld met de tekst NA.
TN 1353365
19/05/2025: SCO stuurt de pin niet goed aan
We hebben een probleem opgelost waarbij tijdens PIN-betalingen die langer duurden dan verwacht, de SCO (zelfscankassa) ten onrechte een inactiviteitsmelding weergeeft en de transactie reset. Met deze oplossing:
De inactiviteitstimer onderbreekt lopende betalingen niet meer.
Als een pincode-betaling mislukt, keert de SCO nu terug naar het scherm voor de selectie van de betaalmethode in plaats van te bevriezen of te resetten.
Hierdoor kunnen klanten het met een andere betaalmethode opnieuw proberen en de transactie voltooien zonder tussenkomst van personeel.
Deze wijziging verbetert de algehele betrouwbaarheid en gebruikerservaring bij de SCO's tijdens het betalen.
TN 1357697
20/05/2025: Afrondingsverschil tussen POS en Pin
Wijziging doorgevoerd in het afronden van kortingsverdeling bij een mixmatch.
TN 1325392
22/05/2025: BTW filter in productbeheer werkt niet
Wijziging doorgevoerd in het productfilter waarmee het filter op BTW types weer correct werkt.
TN 1355507
22/05/2025: Afromen op de POS werkt niet meer na update
Wijziging doorgevoerd in de POS waardoor het afromen via de knop "Kas in/uit" en dan de optie Afromen weer werkt.
TN 1354185
02/06/2025: Verwerking retour en aanbetaling op de klantorder
Als er in dezelfde transactie een retour en een (aan)betaling op een klantorder werd gedaan, kwam het retourbedrag als betaling op de klantorder te staan. Dit probleem is nu opgelost.
TN 1356259