LEPELAAR

VERSIE: 6.0.2022Lepelaar

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

Om ook gebruik te kunnen maken van de Adyen V400 hebben wij een wijziging doorgevoerd in de pinterminals van Adyen. Hiermee worden nieuwe typen terminals direct ondersteund. 

CN 23511

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Wij hebben in de POS een koppeling gemaakt met OBP om spaarpunten direct op te halen bij het spaarsysteem. Het sparen zelf gebeurt op basis van de calculatieregels die zijn ingesteld binnen ASPOS. Voor het instellen hiervan dienen de volgende geavanceerde instellingen te worden gevuld:

Verder moet de geavanceerde instelling [POSEloyaltyEnabled] op "False" staan zodat niet alsnog het spaarsysteem van ASPOS aangeroepen wordt. 

Bij het ophalen van een klant wordt de gebruikte pas of de standaardpas van de klant gebruikt om de punten op te halen. Hierbij worden  <PointTypeNumber>2</PointTypeNumber> als het puntensaldo van de klant gebruikt. Deze punten worden ook opgeslagen in de bonuspunten transacties zodat bij bonnen en kopie bonnen getoond kan worden wat het gespaarde- en het nieuwe aantal punten is. 

De gespaarde spaarpunten worden door een apart proces teruggekoppeld naar OBP. 

Belangrijk: Het OBP spaarsysteem kan niet in combinatie met EVL actief zijn.

CN 24586

2. E-voucher koppeling: innemen voucher

Met deze wijziging hebben wij ondersteuning gebouwd voor het verwerken van de Veritas e-vouchers. Om gebruik te kunnen maken van deze vouchers dient er eerst een nieuwe betaalsoort ingericht te worden met de code 'GIFTCARDXX' en de prefix '30xxxxxxxxxxxxxxxx'. Verder is de volgende XML benodigd in de configuratie bij de inrichting: 

<GenericSettingsHolder xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">

  <GenericSettings>

     <GenericSettingHolder>

       <SettingObject xsi:type="VeritasServiceSettings">

         <Version>1</Version>

         <PortNumber>xx</PortNumber>

         <OpenTimeOut>20000</OpenTimeOut>

         <InactiveTimeOut>20000</InactiveTimeOut>

         <Namespace>http://namespace</Namespace>

         <ServiceUrl>http://10.1.1.113/omnichannel/Process/OnlineSalesService.svc</ServiceUrl>

         <SupportsCancel>1</SupportsCancel>

         <ExtensiveLogging>1</ExtensiveLogging>

         <LogCardInfo>0</LogCardInfo>

         <RetryCancels>1</RetryCancels>

       </SettingObject>

       <SettingTypeName>VeritasServiceSettings</SettingTypeName>

     </GenericSettingHolder>

  </GenericSettings>

 </GenericSettingsHolder>

CN 24653

3. Intralot: Afvangen fouten doordat POS offline gaat

Wij hebben een wijziging doorgevoerd op de POS zodat fouten die kunnen ontstaan door het offline gaan van de POS tijdens het scannen van Intralot sessietickets beter worden afgevangen. 

CN 1051291

4. E-voucher koppeling: verkopen voucher

Met deze wijziging is er ondersteuning ingebouwd voor de verkoop van Veritas e-vouchers: Om de e-vouchers te configureren dienen er een aantal stappen te worden genomen in de ASPOS backoffice. 

Het configureren van de Veritas e-voucher: 

<GenericSettingsHolder xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">

  <GenericSettings>

    <GenericSettingHolder>

      <SettingObject xsi:type="VeritasServiceSettings">

        <Version>1</Version>

        <PortNumber>xx</PortNumber>

        <OpenTimeOut>20000</OpenTimeOut>

        <InactiveTimeOut>20000</InactiveTimeOut>

        <Namespace>http://namespace</Namespace>

        <ServiceUrl>http://10.1.1.113/omnichannel/Process/OnlineSalesService.svc</ServiceUrl>

        <SupportsCancel>1</SupportsCancel>

        <ExtensiveLogging>1</ExtensiveLogging>

        <LogCardInfo>0</LogCardInfo>

        <RetryCancels>1</RetryCancels>

      </SettingObject>

      <SettingTypeName>VeritasServiceSettings</SettingTypeName>

    </GenericSettingHolder>

  </GenericSettings>

</GenericSettingsHolder>

3. Navigeer vervolgens naar het menupunt "Productbeheer" en voeg een nieuw product toe van het producttype "Cadeaukaarten", vul bij de omschrijving 'Veritas E-Voucher' in, zet de in- en verkoopprijs beide op 0,00 en het btw-tarief ook op nul. Klik daarna op het tabblad "leveranciers" en voeg Veritas toe als leverancier. Ga naar het tabblad "velden" en voeg de volgende twee velden toe en sla het product op:

5. Navigeer daarna naar het menupunt "Vestigingen", klik op het de entry voor het hoofdkantoor en ga naar het tabblad "geavanceerde instellingen". Zoek naar hierbij naar de geavanceerde instelling [SupplierOIDVeritas] en plak daar het OID van de eerder aangemaakte leverancier (te vinden in de URL) en sla de wijzigingen op.
6. Navigeer naar het menu "Menu's kassa" en voeg op een gewenste pagina het eerder aangemaakte product toe om de e-voucher knop toe te voegen, sla de wijzingen op.
7. Log uit en start de POS: de e-vouchers zijn nu geconfigureerd voor verkoop. 

5. Koppeling eID reader

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om een eID reader te koppelen voor onze Belgische klanten. Met deze koppeling is het mogelijk om via een eID reader de gegevens van een ID kaart uit te lezen om zo klanten te zoeken en toe te voegen via de POS. 

Om de koppeling te maken tussen ASPOS en de eID reader moet er aan de POS en eID reader zijn gekoppeld en moet de desbetreffende software (van de Belgische overheid) geïnstalleerd zijn op de POS, ook moet de nieuwe geavanceerde instelling [POSEIDReaderEnabled] op "True" staan. Als deze setting op "True" staat, wordt er op de POS bij het zoeken en toevoegen van klanten een extra knop getoond "EID uitlezen". Nadat er een ID kaart in de eID reader is gestoken en deze knop wordt gebruikt worden de beschikbare gegevens van de klant direct ingevuld. Bij het zoeken naar klanten zal dit de Postcode, straat Huisnummer en toevoeging zijn om op basis van die gegevens de klant te vinden. Bij het toevoegen van een klant zullen de beschikbare gegevens worden ingevuld in de desbetreffende velden. Mocht er een geen of een verkeerde kaart in de eID reader zitten en de knop voor uitlezen wordt gebruikt, zal ASPOS een foutmelding weergeven. Ook wordt er een melding getoond als er geen connectie kan worden gemaakt met de eID reader bij het gebruiken van de knop.

Voor de installatie moet het volgende gebeuren: 

De aparte eID reader heeft geen extra software nodig buiten de eID software zelf natuurlijk die moet altijd geïnstalleerd zijn.

CN 24458

6. Detectie gekoppelde bonprinter

Wij hebben een wijziging aangebracht waardoor de POS gemakkelijker met meerdere bonprinters overweg kan. Om een bonprinter handmatig te selecteren kan de naam van de printer ingegeven worden in de ASPOS AppData folder in het bestand ApplicationSettings.config onder de naam "PreferredPrinter". Tevens zijn met deze wijziging de serienummers van de (kopie) bon verwijderd. 

CN 14394

7. Bonnummer food orders

Met deze wijziging wordt het bonnummer bij food orders voortaan onderaan de bon weergeven, dit gebeurt op basis van de laatste drie cijfers van het bonnummer. 

Om gebruik te maken van deze functie dient de setting 'POSReceiptVersion' op V3 te worden gezet en moet er in de XML template van de kassabon onderstaand stukje code worden geplakt (in dit geval tonen we dus, net als de KDS/ODS de laatste 3 cijfers van het bonnummer) :

<row sort="29.10" width="40" name="foodordernr" leftmargin="2" linespacing="50" font="A" center="1" size="dbl" >

<column width="26">uw nummer:{FoodOrderNumber:000} </column>

</row>

Weergave van het ordernummer op de kassabon

CN 21980

8. Kopie bon Selfcheck-out 

Vanaf heden is het mogelijk om bonnen die op de SCO zijn aangemaakt uit te printen via het transactieoverzicht van de POS of via de optie "Kopie bon".

CN 22161

9. Aanpassing bon: eenheid 

Met deze wijziging is de weergave van de eenheid op de kassabon verwijderd voor producten waarbij dit niet van toepassing is. 

CN 14394

10. Transacties: aanpassing scherm

Wij hebben een aanpassing verricht in het scherm "Transacties": voortaan worden transacties van het type "refund" niet meer meegeteld in het overzicht. Daarnaast hebben wij de titel "Aantal transacties" aangepast naar "Aantal verkooptransacties" om beter aan te duiden wat hier wordt bedoeld.

Weergave van het scherm

CN 23531

ASPOS BACKOFFICE

Algemeen

Functionele wijzigingen

In ASPOS is het nu mogelijk om 2-factor authenticatie te gebruiken. Dit betekent dat er een extra beveiligingslaag is toegevoegd en dat er tijdens het inloggen naast de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord (en bekend IP-adres) ook een verificatiecode uit een authenticatie-app moet worden opgegeven. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van Google Authenticator of Microsoft Authenticator. 

2-factor authenticatie geldt voor de volledige ASPOS omgeving en kan alleen door Valk Solutions worden aangezet. 

2-factor authenticatie instellen

Als 2-factor authenticatie is ingeschakeld wordt een gebruiker de eerste keer na het inloggen in de backoffice gevraagd om 2-factor authenticatie in te stellen door een door ASPOS verstrekte code in te voeren in de authenticatie-app of door een QR code te scannen. 

De code die door de authenticatie-app wordt getoond na het instellen dient in ASPOS als verificatiecode te worden ingevoerd. Hiermee kan 2-factor authenticatie worden ingesteld, waarna er automatisch wordt ingelogd in ASPOS. 

Weergave van het scherm voor de 2-factor authenticatie 

2-factor authenticatie valideren 

Wanneer 2-factor authenticatie is ingesteld wordt iedere keer tijdens het inloggen in de backoffice gevraagd om de verificatiecode uit de authenticatie-app in te geven. Na het ingeven van een juiste verificatiecode wordt deze gecontroleerd en kan ASPOS gebruikt worden.  

Weergave validatiescherm 

Als er een foutieve code of een code die reeds verlopen is wordt ingegeven, dan wordt de volgende foutmelding getoond: "Opgegeven code is niet geldig". 

Weergave van de foutmelding

2-factor authenticatie resetten 

De code/QR-code die gebruikt is tijdens het instellen van 2-factor authenticatie kan éénmalig gebruikt worden en in één app worden ingesteld. Het kan voorkomen dat een gebruiker de authenticatie-app bijvoorbeeld verwijdert, of het apparaat/mobiele telefoon waarop de authenticatie app staat verliest of niet meer gebruikt. In dat geval kan de 2-factor authenticatie opnieuw ingesteld worden vanaf de backoffice.

Hiervoor hebben wij een nieuw recht "Resetten van Two Factor Authentication" toegevoegd aan ASPOS. Wanneer dit recht is ingesteld voor een gebruikersgroep (over het algemeen alleen mensen van het Hoofdkantoor/Servicekantoor) komt er in "Gebruikersbeheer" op het tabblad "inloggen" een resetknop beschikbaar. Na het gebruiken van deze resetknop kan de gebruiker 2-factor authenticatie opnieuw instellen. 

Weergave van de resetknop

2. Verlopen wachtwoord: melding vooraf

Om van tevoren al een melding te kunnen tonen voor het verlopen van een wachtwoord binnen nu en x dagen hebben wij een aanpassing verricht in  de backoffice. Middels de nieuwe geavanceerde instelling [PasswordDaysUntilExp] kan worden bepaald hoe veel dagen voordat het wachtwoord van een gebruiker verloopt een melding getoond moet worden in het taken overzicht bij het inloggen. Wanneer het wachtwoord van een gebruiker verloopt is, en blijft afhankelijk van de geavanceerde instelling [PasswordExpirationDays]. 

CN 22740

Rapportages

Functionele wijzigingen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd waarmee voor producten van het type "Spaarvoucher" de aantallen niet worden meegenomen. Dit, omdat dit producttype slaat op het uitkeren of innemen van spaarpunten en niet een werkelijk verkocht product is. De aantallen worden vanaf heden niet meegenomen in de groeptotalen, btw totalen en het gemiddeld aantal artikelen per klant. 

CN 22505

2. Aanpassing "DGN" rapporten

Wij hebben aanpassingen doorgevoerd op de volgende DGN rapporten: 

De eerste aanpassing betreft een aanpassing van de weergave van NAW-gegevens. Voortaan wordt de klantnaam als volgt opgebouwd: Soort + Initialen (bij geen initialen wordt de voornaam getoond) + Achternaam. 

Hetgeen dat staat ingevuld onder het veld "Soort" hebben wij als volgt vertaald voor op deze rapportages:

Verder hebben wij de ruimte voor het tonen van bedragen verruimd. Waar voorheen maximaal een bedrag €9999,99 getoond werd, is dit voortaan een maximum bedrag à €999.999,99. 

Tot slot hebben wij Footer 5 van de rapporten verwijderd.

Weergave van het offerterapport

CN 22505

Bugfixes

Facturen werden niet in de taal van de klant weergegeven, maar standaard in het Nederlands. Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1074391

2. Pakbonrapportage kan niet worden geopend

Wij hebben een bug opgelost zodat het rapport TelerikCustomerOrderDeliveryNoteExtended_BeautyX weer geopend kan worden. 

CN 1077963

Producten

Functionele wijzigingen

Binnen het menupunt "Inkooporders" hebben wij een wijziging doorgevoerd in de pop-up "Verzoek verwerken order". Dit, om ervoor te zorgen dat de pop-up niet kan worden weg geklikt en de gebruiker op de pagina moet blijven totdat de order verwerkt is.

CN 1068097

2. Ontvangsten: Overnemen inkoopprijs na factuurcontrole borgen achter een recht

In het menupunt "Ontvangsten" hebben wij voor de factuurcontrole het nieuwe gebruikersrecht "Overnemen prijs van factuurcontrole" toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om het verwerken van de inkoopprijzen na het afronden van de factuurcontrole niet toe te staan bij elke gebruiker: de selectievelden zijn wanneer het recht uitstaat niet aan te zetten. 

Weergave van de vinkjes als het gebruikersrecht uit staat

CN 14394

3. Productbeheer: Mutatiedatum tonen bij leverancier

Vanaf heden wordt op de productkaart ook de laatste mutatiedatum bijgewerkt als er een wijziging heeft plaatsgevonden bij de leveranciersgegevens. Deze mutatiedatum wordt getoond boven de productomschrijving en voortaan ook in de pop-up die wordt getoond na het klikken op een leverancier (op het tabblad "leveranciers").

CN 22740

4. Tellingen: nieuw tellingtype "Aanwezigheidstelling"

Om middels een telling aan te kunnen geven of een bepaalde selectie van producten aanwezig is, hebben wij een nieuw tellingtype geïntroduceerd. Met de aanwezigheidstelling wordt bij het verwerken van de telling de voorraad niet aangepast; enkel de voorraad van de niet getelde producten worden naar nul gezet. 

Voor het uitvoeren van deze telling hebben wij in ASPOS bij het aanmaken van een deeltelling een "subtype"  geïmplementeerd. Hier kan, doormiddel van een dropdown, worden gekozen voor een "standaard" deeltelling of een "aanwezigheidstellig". Het tellingstype inclusief subtype wordt ook weergegeven in het tellingen scherm om zo duidelijk terug te kunnen zien om welk type telling het gaat. 

CN 1067294

Als er gekozen wordt voor een deeltelling van het subtype "standaard", wordt de getelde voorraad aangepast en kan er gekozen worden om alleen de getelde voorraad aan te passen (dus niet geteld naar nul door middel van het gebruik van het vinkje).

Als er gekozen wordt voor het subtype "aanwezigheidstelling", wordt de getelde voorraad niet aangepast en wordt het vinkje alleen getelde voorraad direct uit gezet. Voor beide varianten wordt in de pop-up aangegeven wat er met de getelde voorraad wordt gedaan. Verder hebben wij de tekst bij het vinkje "Alleen getelde voorraad"  aangepast om duidelijker te maken wat er gebeurt als het vinkje aan- of uit wordt gezet.

Als bij het verwerken van een of meerder) tellingen een aanwezigheidstelling is geselecteerd, zal er een extra melding worden weergegeven welke indiceert dat alle niet getelde producten in deze telling naar nul worden gezet en van alle getelde producten de voorraad niet zal worden aangepast.

Weergave van de melding bij het verwerken

CN 24462

Bugfixes

Wij hebben twee problemen die zich voordeden met het lokaal bestellen opgelost. Enerzijds werden bij het aanpassen van de leverancier in een besteladvies naar een lokale leverancier de besteleenheden niet meegenomen. Dit, omdat het besteladvies rekent met besteleenheden van voorkeur. Anderzijds werden bestelaantallen niet aangepast als de vrije voorraad groter was dan het te bestellen aantal.

CN 1067294

Instellingen

Bugfixes

Bij het openen van het menupunt "Eventberichten" werd er een foutmelding getoond en was het menupunt hierdoor niet toegankelijk. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 107234

EVL Beheer

Functionele wijzigingen

Op de EVL website hebben wij een nieuw menupunt toegevoegd: "Kaart beheer". Voorheen moest de specificatie van een kaarttype worden opgegeven in de database, dit kan nu vanuit dit nieuwe menupunt worden gedaan. Het is hierbij mogelijk om bestaande kaarttypes te beheren of een nieuwe kaarttype toe te voegen. 

Middels de knop "Voeg toe" is het mogelijk om een nieuw kaarttype toe te voegen. De volgende velden kunnen bij het toevoegen worden ingevuld:

CN 14871

Klanten

Functionele wijzigingen

In het TransSmart scherm voor de verzending van een bezorgorder is het vanaf heden ook mogelijk om voor het verpakkingstype "Pallet" te kiezen. Verder zijn de verpakkingstypen verplaatst en te beheren onder de stamtabel "Verpakkingstype", voorheen stonden deze hardcoded in ASPOS en konden deze niet aangepast worden. 

De volgorde van de opties die worden getoond onder het veld "Verpakking" in de pop-up wordt bepaald aan de hand van de volgorde in de stamtabel. Omdat deze stamtabel al bestond met bestaande waardes wordt er automatisch een script uitgevoerd om deze waardes goed te zetten en de waarde "Pallet" toe te voegen. 

2. Klantorders: Selectiecode FILW

Om ervoor te zorgen dat de ontvangst van goederen niet direct verwerkt wordt bij interfiliale klantorders hebben wij een aanpassing verricht. Bij het aanmaken van een klantorder via het menupunt "Productbeheer" krijgen de klantorders voortaal selectiecode "FILW" in plaats van "FIL". 

CN 24497

3. Klantorders: Aanpassing orderverdeling

Vanaf heden is het binnen ASPOS mogelijk om verzamelorders te verdelen over meerdere magazijnen op basis van vrije voorraad. Hiervoor hebben wij een nieuwe geavanceerde instelling toegevoegd: [CollectToMultipleStores]. In deze instelling kunnen meerdere M-codes worden ingevuld (gescheiden door een pijp-teken (|)) van de magazijnen waar de orders naar toe moeten worden verzameld. Deze instelling wordt pas gebruikt als er iets ingevuld staat en de taak CUSTOMERORDERCOLLECT actief is op de omgeving. Als er in de geavanceerde instelling [CollectToMultipleStores] niets is ingevuld, valt de taak terug op de standaard die ingesteld staat in de taak zelf.  

Als de geavanceerde instelling is ingevuld dan kijkt de taak voor het verzamelen op basis van de volgorde van de magazijnen die hier zijn ingevuld, of er vrije voorraad aanwezig is op deze magazijnen. Als er vrije voorraad aanwezig is op een magazijn wordt de order naar dit magazijn toe verzameld. Als de vrije voorraad niet toereikend is op dit magazijn wordt er op volgorde van hetgeen dat is ingevuld in de instelling verder gekeken of er op de volgende magazijnen voldoende vrije voorraad is om de order compleet te maken. Als hier dan voldoende vrije voorraad is zal er op dat magazijn ook een verzamelorder worden aangemaakt. 

De taak voor de verzamelorders kijkt ook nog steeds naar de volgende geavanceerde instellingen:  

Bij de verzamelorder die wordt aangemaakt op de magazijnen wordt in de referentie aangegeven over welke orders zijn verzameld. Ook wordt aangegeven om hoeveel orders het daadwerkelijk gaat.  

4. Klantorders: deels omzetten naar pakbon

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om een klantorder deels naar pakbon te zetten, waarbij zelf bepaald kan worden welk gedeelte omgezet wordt. Dit is mogelijk met het nieuwe gebruikersrecht "Klantorder deels omzetten naar pakbon". Zodra de ingelogde gebruiker dit recht actief heeft komt er een extra knop beschikbaar bij de opties in het menupunt "Klantorder beheer": "Deels naar pakbon". 

Wanneer een klantorder één of meerdere gepickte regels bevat, en de klantorder wordt aangevinkt kan deze optie gebruikt worden. Deze optie is enkel mogelijk bij het selecteren van één klantorder per keer: als er meerdere klantorders worden aangevinkt is deze optie uitegegrijsd. Als de optie wordt gebruikt komt er een pop-up naar voren met daarop de orderregels die naar pakbon kunnen worden omgezet. In deze pop-up worden de volgende gegevens weergegeven:

Weergave van de pop-up bij het deels omzetten naar pakbon

Voor deze pop-up zijn producten van het type "Tekstregel" en "Spaarvoucher" uitgesloten, Ook is het niet mogelijk om orders van het type DirectOrder of DirectSales in delen naar pakbon te zetten (bij het selecteren van deze ordertypes is de optie uitgegrijsd). Als er een order wordt geselecteerd waar geen enkele deels naar pakbon kan worden gezet (zoals bij een retour order) zal ASPOS hier een foutmelding voor geven.

Weergave van de foutmelding

In de pop-up wordt het aantal dat naar pakbon gezet moet worden standaard gevuld met het gepickte aantal. Als een regel wordt geselecteerd kan het aantal naar pakbon worden aangepast en gaat het totaal naar pakbon meelopen met wat er ingevuld wordt. De restrictie op het invulveld is dat er geen aantal lager dan 0 ingevoerd mogen worden, dus bij invoer van bijvoorbeeld -1 wordt het aantal standaard naar 0 gezet. Verder mag er geen aantal hoger worden ingevuld dan het gepickte aantal, als er wel een aantal wordt ingevoerd wat hoger is dan het gepickte aantal wordt het maximale (dus het gepickte aantal) weer ingevoerd. Als de regel niet naar pakbon omgezet hoeft te worden kun je de regel niet aanvinken of aanvinken en 0 invoeren. Nadat er regels zijn aangevinkt wordt de "Ja"-knop beschikbaar zodat het gedeelte wat naar pakbon gezet moet gaan worden daadwerkelijk naar pakbon wordt gezet.

Belangrijk: op dit moment het nog niet mogelijk is aantal met een decimaal in gedeeltes om te zetten naar pakbon. Dus als er gebruik wordt gemaakt van een Dimensie en/of Wicht product waar bijv. het aantal 1,5 als gepickt aantal staat, is het niet mogelijk om van dit product 1 stuks alvast naar pakbon om te zetten. hiervoor moet de complete 1,5 in een keer worden omgezet. 

CN 22505

5. Klantorders: Selecteren verkoper bij klantorder

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de klantorder module van ASPOS zodat bij het aanmaken van een klantorder een verkoper geselecteerd kan worden. De verkoper kan worden geselecteerd op het tabblad algemeen in de daarvoor bestemde dropdown, de gebruikers die in deze dropdown staan zijn alle gebruikers van de eigen vestiging en alle gebruikers die boven de vestiging staan met een backoffice login en een kassa login. Met de storesetting CustOrdSalesPersonReq kan worden bepaald of een verkoper verplicht is bij het opslaan van een klantorder. Als deze setting op True staat en de verkoper wordt niet geselecteerd zal ASPOS bij het opslaan van de klantorder een melding geven dat de verkoper verplicht is. Bij klantoders die automatisch worden aangemaakt via de POS of Productbeheer wordt de verkoper in eerste instantie niet geselecteerd, deze kan later gewijzigd worden. Als een offerte wordt omgezet naar klantorder wordt de verkoper overgenomen naar de klantorder, maar bij het kopiëren van een klantorder wordt het veld verkoper leeg gemaakt. De verkoper is ook toegevoegd aan de filters op het tabblad extra, zo kan gefilterd worden op klantorders met bepaalde verkopers. 

CN 22505

6. Klantorders: "Saldo" tonen aan de hand van instelling

In het menupunt "Klantorders" is sinds kort de kolom "Saldo" toegevoegd welke altijd werd getoond. Het is nu mogelijk om deze nieuwe kolom niet te tonen op basis van een winkelinstelling. Middels de geavanceerde instelling [CustOrdShowBalance] kan deze kolom verborgen worden (door deze op "False" te zetten). De instelling wordt standaard op "True" aangemaakt wat inhoudt dat de kolom "Saldo" standaard wel getoond wordt

CN 21168

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost waarbij EVL klantpunten dubbel werden bijgeschreven wanneer een product dat gedeeltelijk met een voucher is betaald werd geretourneerd.

CN 1068852

2. Klantorders: Orders niet aangemaakt op leverende vestiging

Wij hebben een bug opgelost in de klantordermodule: Wanneer een IA order werd aangemaakt met een te lage vrije voorraad waarbij werd verwacht dat de levering door een andere vestiging zou worden gedaan, werd deze order niet aangemaakt op deze vestiging

CN 1074546

SERVICES

Functionele wijzigingen

In de REST services hebben wij bij het endpoint POST /api/store-jobs/{id}/FinishAndClose de nieuwe parameter "processPickorder" toegevoegd. 

Middels deze parameter is het mogelijk om winkeltaken (store-jobs) van het type "Customer Order" of "Pick Customer Order" direct te verwerken naar pakbon. 

Om gebruik te maken van deze nieuwe parameter moet de geavanceerde instelling [MXXXPickLinesToDelivNote] op "True" staan. Wanneer deze op "False" staat zal er nooit een pakbon worden aangemaakt ongeacht de waarde die opgegeven is in de parameter "processPickorder".  Wanneer de parameter "processPickorder" niet wordt meegegeven of op "False" staat, wordt er geen pakbon aangemaakt. Wanneer de  parameter "processPickorder" op "True" staat wordt de klantorder verwerkt naar pakbon. 

2. REST: Nieuwe endpoints onder Stores

In de REST services hebben wij een aantal nieuwe endpoints toegevoegd onder het menupunt "Stores". Met deze endpoints is het mogelijk om een winkel op te halen op basis van de volgende winkelgegevens: 

De volgende endpoints hebben wij toegevoegd:

CN14394

3. REST: Store search implementatie

Om een winkel te kunnen vinden op basis van leveranciersdata hebben wij in de REST services een nieuw endpoint geïmplementeerd: POST api/stores/Search. Bij dit endpoint kunnen bijvoorbeeld een supplierID, supplierCode, supplierDebtorCode en supplierEanAddress worden meegegeven. In het resultaat worden de winkels getoond waarop deze leverancier gevonden is.

CN 14394

4. REST: Uitbreiding endpoint storejoblines

Het veld "supplierId" toegevoegd in de REST services: deze is mee te geven, te wijzigen en op te halen. Middels dit veld kan in het besteladvies de bestelleverancier van een product worden aangepast (na het FinishAndClose endpoint). Belangrijk: dit geldt enkel voor nieuwe regels. 

CN 15362

5. REST: Nieuw endpoint besteladvies

In de REST services is het nu mogelijk om een leeg besteladvies zonder regels aan te maken. Dit kan worden gedaan middels het nieuwe endpoint: POST /api/purchase-advice-sessions. Vervolgens kan dit lege besteladvies gebruikt worden op de PDA om regels toe te voegen. 

CN 15362

6. REST: Direct Orders

In de REST services hebben wij de "DirectOrder" functionaliteit geïmplementeerd. Wanneer er een transactie wordt aangemaakt via het endpoint POST /api/transactions/Commit, deze transactie producten van het producttype "Food" bevat, en de geavanceerde instelling [CustomerCodeForKitchen] bevat een valide klant dan wordt er ook een order aangemaakt van het type "DirectOrder" voor de "Food" producten. Deze "DirectOrder" wordt aangemaakt op de klant die is ingevuld bij de geavanceerde instelling [CustomerCodeForKitchen]. Als deze instelling niet is gevuld of geen valide klant bevat, wordt de "DirectOrder" niet aangemaakt. 

Verder worden producten in de "DirectOrder" direct op gepicked gezet. Mocht het product ook kitproducten en kitgroepproducten bevatten dan gaan deze ook automatisch mee naar de "DirectOrder".

In de "DirectOrder" wordt het kassabonnummer weggeschreven in het veld "Klant Ref" en het transactionOID in het veld "Opmerking".

Op het tabblad "betalingen" van de "DirectOrder" wordt het totaal van de order ook als betaling geboekt zodat deze order direct is aanbetaald. Hiervoor geldt dat de betaalsoorten die gebruikt zijn in de transactie van oud naar nieuw gebruikt worden tot het totaalbedrag van "Food" producten in de order bereikt is. 

CN 22380

7. REST: Nieuw endpoint 

In de REST services is een nieuw endpoint toegevoegd die berichten kan inschieten naar de loggingBaseLine. Dit kan middels het endpoint:  POST /api/logging-baseline 

CN 23310

8. REST: Meegeven extensie op transactie

In de REST services is het bij het aanmaken van een transactie via het endpoint: POST /api/transactions/Commit nu mogelijk om een extensie op de transactie mee te geven. Voorheen kon dit al op het transaction record en nu ook op de transaction. Voor de te gebruiken extension codes wordt er gekeken naar de stamtabel [Transactie uitbreidingen]. 

CN 14394

9. REST: Gebruik mailadres contact bij orderbevestigingsmail

In de REST services wordt nu  bij de orderbevestigingsmail ook gekeken of de order op een contactpersoon is aangemaakt. Wanneer dit het geval is wordt de orderbevestigingsmail verstuurd naar het emailadres van deze contactpersoon. Heeft de contactpersoon geen emailadres, dan wordt deze verstuurd naar het emailadres van de klant. 

CN 14394

10. REST: Openstaande klantorders ophalen

In de REST services bij het endpoint GET /api/customer-order-lines is het nieuwe filter "pendingOrderLinesOnly" toegevoegd. Wanneer dit filter op "True" staat zullen alleen de customer-order-lines opgehaald worden die nog open staan. (Waar de toDeliveryQuantity kleiner is dan de backorderQuantity). Door ook het "productIds" filter te gebruiken is zo per product te zien in welke openstaande klantorders het product nog voorkomt.

CN 15362

11. Spotler: Veld "Link" vullen

Wij hebben een aanpassing verricht in de Spotler 2.0 service waarmee het veld "Link" in Spotler wordt gevuld door het ASPOS productveld "WEBURL". Het veld "Link" in Spotler kan gebruikt worden in mailings om de klant te verwijzen naar het product op de betreffende website van de retailer. 

CN 1077343