IJSVOGEL

VERSIE: 6.0.2022IJsvogel

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

Wij hebben extra logging toegevoegd aan MVC, PDA en reports die worden doorgestuurd naar Loki Sink. 

2. Inladen tabellen/data

Met deze wijziging hebben wij de ProductGroups, StorePickList en GroupProductSegments uit de procedure usp_SystemMasterDataListsLoad gehaald om de stabiliteit te bevorderen.  

CN 14394

3. Dialoog voor het toevoegen van adressen gewijzigd

Wij hebben een wijziging doorgevoerd binnen drie dialoogvensters die betrekking hebben op het toevoegen van adressen. Hierbij hebben wij de volgorde van de velden aangepast zodat eerst de postcode en daarna het huisnummer kan worden ingevuld. Als er een valide postcode-huisnummer combinatie wordt gebruikt zullen (indien ingesteld), de straatnaam en plaats automatisch worden ingevuld. 

De volgende dialogen zijn hierbij aangepast:

4. Security aanpassing: sessiemanagement

Met deze wijziging hebben wij een aantal security aanpassingen doorgevoerd die de beveiliging van ASPOS moeten verbeteren: 

CN 18579

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Op de POS is het nu mogelijk om bij de pop-up met de vraag die wordt getoond om het e-mailadres van de klant in te voeren, direct te bepalen of de klant gebruik wilt maken van mailing.  Dit is afhankelijk van de geavanceerde instelling [POSCheckEmail]: als deze op "True" staat en de klant geen e-mailadres heeft, kan in de pop-up worden aangegeven of de klant gebruik wilt maken van mailing. Dit wordt weergegeven op de pop-up door gebruik van radiobuttons, op basis van wat ingesteld staat als mailing bij de klant. Als mailing bij de klant op "Ja" staat, wordt de optie "Ja" vooraf aangevinkt, als mailing op "Nee" of "Onbekend" staat wordt de optie "Nee" aangevinkt.

Weergave van de pop-up met de optie "Mailing" 

CN 22504

2. Kitgroepen op de kassa

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om op de POS, met behulp van kitgroepen en variabele kitproducten, zelf producten samen te stellen. Zodra een product van het producttype "Food" op de POS wordt gescand, en hier zijn kitgroepen en/of variabele kitproducten aan gekoppeld, verschijnt er een pop-up om de regels aan te passen. Het aantal pagina's dat doorlopen moet worden is afhankelijk van het aantal kitgroepen die zijn gekoppeld of getoond mogen worden. Deze pagina's zijn door te lopen door gebruik te maken van de "Volgende" en "Vorige" knoppen. Als er slechts één pagina weergegeven kan worden, worden deze knoppen niet getoond. Bij meerdere pagina's kan pas op de laatste pagina de selectie geaccordeerd worden door gebruik te maken van de "OK" knop. Dit kan echter alleen als er wordt voldaan aan de voorwaarden van minimale en maximale aantallen op de kitgroep en kitgroepregels. Wanneer er op de knop "Annuleren" wordt gedrukt, wordt het product niet toegevoegd aan de transactie. 

De pop-up toont altijd als eerste de kitproducten die zijn gekoppeld aan het product, mits aanwezig. Bij vaste kitproducten, dat wil zeggen kitproducten waar het aantal vaststaat, is het aantal niet aan te passen. Bij variabele kitproducten, ofwel producten waarbij een minimum- en maximumwaarde zijn ingevuld, is het aantal wel aan te passen. Het aanpassen van kitproducten kan enkel beperkt worden door de min/max op de kitregel. 

Bij de selectie van kitgroepen worden de omschrijving van de kitgroep, de minimum- en maximumwaarde getoond in de pop-up. De kitgroepen worden getoond op volgorde zoals deze staan ingesteld bij het product op het tabblad "kitgroepen" en de kitgroepregels worden getoond op volgorde zoals deze zijn ingesteld in de kitgroep zelf. Ook is het mogelijk om een opmerking te plaatsten binnen de pop-up. Deze opmerking wordt bij elke stap overgenomen en wordt als regelmemo op de POS getoond, en ook op de kassabon afgedrukt. Bij het aanpassen van de variabele kitregels of kitgroepregels kan gebruik worden gemaakt van de [+] en [-] knoppen die naast het aantal staan. Standaard wordt het aantal gevuld met het minimumaantal van de regel en kan het maximumaantal niet overschreden worden. Als met het selecteren van de kitgroepregels het maximum is bereikt van de kitgroep waar deze in zitten kunnen er geen andere regels meer worden toegevoegd totdat er van een andere regel het aantal is verlaagd.


Belangrijk: Deze functionaliteit werkt enkel als het product dat gescand wordt op de POS van het producttype "Food" is. 

Weergave van de pop-up

Weergave van de functionaliteit

De regels die op de transactie komen te staan na het doorlopen van de stappen, zijn ook te zien in de transactie binnen het menupunt "Transactiebeheer". 

Weergave van de transactie in de backoffice

CN 22380

Bugfixes

In enkele situaties werd de gegeven bonkorting niet getoond wanneer een rekening op rekening werd afgeslagen. Om ervoor te zorgen dat de gegeven bonkorting wordt getoond in een dergelijke situatie, hebben wij een aanpassing verricht in de backoffice en op de POS.

CN 1053925

2. Fabrikant memo wordt niet ververst

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost in de POS waarbij de fabrikant memo niet werd ververst wanneer er via de knop product info meerdere scancodes werden ingegeven.  

CN 1056307

ASPOS BACKOFFICE

Rapportages

Functionele wijzigingen

In het rapport "Omzet naar Excel" hebben wij een wijziging doorgevoerd om ervoor te zorgen dat zowel de bruto- als de netto omzet worden weergegeven en dat deze bedragen correct zijn. 

Weergave van het rapport

2. Aanpassing factuur layout

Met deze wijziging is de factuurlay-out TelerikInvoice_General gewijzigd: Het veld "Fax" heeft plaats gemaakt voor het veld "BIC" en het veld "Internet" is vervangen door de term "Website". Het BIC nummer is in te vullen via de geavanceerde instelling [BICNumber] en het websiteveld kan worden ingevuld met behulp van het veld "website" in het menupunt "Vestigingen" vanaf het tabblad "algemeen".

Weergave van de factuur layout

CN 22161

Bugfixes

Wij hebben een bug opgelost in de TelerikInvoice_General factuur layout: Wanneer een  winkelnaam die meer dan 1 regel innam werd gecombineerd met een e-mail adres dat tevens meerdere regels in beslag nam, viel de tekst '(Gelieve bij betaling te vermelden)'  weg, dit hebben wij gecorrigeerd.

Weergave van het rapport

CN 1052626

Producten

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Merken" hebben wij ervoor gezorgd dat binnen het veld "Merkcode" meer karakters kunnen worden opgegeven. Waar voorheen enkel vijf karakters ingevuld konden worden binnen dit veld, kunnen er vanaf heden vijftien karakters worden opgegeven. 

CN 22161

2. Variantproducten: toevoegingen en wijzigingen

Binnen ASPOS hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de variant producten. Zo is het icoontje bij de knop voor het koppelen van varianten aangepast naar een accuratere weergave. 

Weergave van de knop

Verder is het vanaf heden mogelijk om producten aan meerdere varianten koppelen. Het was ook niet mogelijk om producten aan een variant toe te voegen als deze eerder verwijderd waren, dit is vanaf heden ook mogelijk. 

Tot slot wordt er op de POS rekening gehouden met de startdatum van de relatie en de status van de relatie, of deze actief of niet is.

3. Prijswijzigingen en labels

Bij het verwerken van prijswijzigingen worden vanaf heden enkel labels klaargezet wanneer de verkoopprijs wijzigt. Indien er bij het product of bij de productgroep een label staat ingesteld, zal er bij het verwerken van een prijswijziging betreffende de verkoopprijs een label worden klaargezet. 

CN 1046116

4. Productbeheer: wijziging tabblad samengesteld naar kitproducten

Binnen ASPOS hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd binnen het menupunt "Productbeheer" ten behoeve van kitproducten. Zo hebben wij het tabblad "samengesteld" hernoemd naar "kitproducten". Op dit tabblad kunnen net als voorheen op het tabblad samengesteld kon, kitregels worden toegevoegd aan een product. Dit werkt nog steeds hetzelfde door op de knop toevoegen te drukken en daarna een product op te zoeken of een productcode in te vullen.

Wat hier is toegevoegd, zijn de kolommen "min" en "max" en een toggle om te schakelen tussen het gebruik van de min en max en het aantal op de regel.

De minimum en maximumwaarden hebben wij toegevoegd voor het toekomstige gebruik van optionele kitproducten. Zo kan hiermee gekozen worden om het kitproduct optioneel te maken door bijvoorbeeld 0 als minimumwaarde te definiëren en 1 als maximumwaarde. Met de toggle kan worden bepaald of er gebruik wordt gemaakt van het aantal (dit is de huidige werking) of dat er gebruik gemaakt moet worden van de minimum- en maximumwaarde. 

Deze toggle is standaard toegevoegd aan het tabblad kitproducten en is in alle gevallen aan te passen. Met de nieuwe geavanceerde instelling [SetMinMaxKitProduct] kan bepaald worden welke kant deze toggle default op staat bij het toevoegen van nieuwe kitregels.  Als de geavanceerde instelling op "False" staat, staat de toggle bij het aanmaken van een nieuwe kitregel naar links: dus op invoer van het aantal. Als de instelling op "True" staat, dan staat de toggle bij het aanmaken van een nieuwe kitregel naar rechts: dus op invoer voor min/max. De instelling staat default op "False". 

Op het moment dat de toggle handmatig wordt omgezet, zal het invoerveld wat niet meer van toepassing is worden uitgegrijsd en wordt de waarde die daarin ingevuld stond overgenomen naar de nieuw aanpasbare velden. De focus verschuift ook direct naar het eerste nieuwe aanpasbare veld. In het geval dat bij het aantal 3 staat ingevuld en de toggle wordt gezet naar invoer van min/max, zal in de kolommen min/max 3/3 worden ingevuld. Als er bij de min/max een waarde staat ingevuld en de toggle wordt omgezet dan wordt de waarde van de min overgenomen in de kolom "Aantal". Dus als de min/max staat ingevuld met 4/5 wordt bij het omzetten het aantal gevuld met 4.

Er wordt verder een controle uitgevoerd op de invoer van de minimum- en maximumwaarde: zo mag de minimumwaarde niet groter zijn dan de maximumwaarde. Als de regel wordt vastgelegd met een Enter, en de minimumwaarde is groter dan de maximumwaarde, zal ASPOS hier een melding voor tonen en de regel open laten staan om aan te passen. 

Tot slot hebben de mogelijkheid om de volgorde van de regels aan te passen toegevoegd; dit volgens hetzelfde principe als het aanpassen van regelvolgorde in een klantorder. Zo kunnen de kitproducten per regel worden verschoven of direct helemaal bovenaan of onderaan worden geplaatst. Deze volgorde van regels wordt ook op basis van de regelvolgorde getoond op de POS en bij het toevoegen van het product aan een klantorder.

Belangrijk: Enkel kitregels die op het eigen niveau zijn toegevoegd of gemuteerd kunnen van volgorde worden gewijzigd. Als op het eigen niveau kitregels worden toegevoegd, worden deze standaard bovenaan geplaatst. Deze regels zijn, net als de "oude" werking niet te zien op een hoger niveau. 

Belangrijk: Onderstaande wijziging is een voorbereiding op het gebruik van variabele kitproducten. Op dit moment is dit verder nog niet geïmplementeerd in de POS of andere plekken. Het advies is dus om nog geen gebruik te maken van min en max velden bij kitproducten maar enkel nog gebruik te maken van aantal. 

Weergave van het tabblad en de functionaliteit

5. Schappenplan: PDF kunnen uploaden

In het menupunt "Schappenplan" is het vanaf heden mogelijk om een PDF te uploaden. Deze PDF kan vervolgens weer worden gedownload op onder andere de onderliggende niveaus. Om dit te kunnen doen moet bij de ingelogde gebruiker het gebruikersrecht "Schappenplan downloaden" actief zijn. 

Verder is het mogelijk om bij het wijzigen van een schappenplan in de pop-up een PDF te uploaden. Hiervoor is geen apart gebruikersrecht omdat enkel de schappenplannen die in eigen beheer zijn aangepast kunnen worden. In de pop-up voor het wijzigen van een schappenplan is een knop toegevoegd op een bestand toe te voegen. Het bestandsformaat wat geüpload mag worden is enkel in PDF formaat, met een maximale grootte van 15MB. Als de restrictie voor de grootte worden overschreden, zal er in de pop-up een melding worden getoond en kan de wijziging niet worden opgeslagen. Met de knop "Verwijderen" kan het PDF bestand dat gekoppeld is worden verwijderd van het schappenplan. Het verwijderen en uploaden van de bestanden worden pas doorgevoerd als er op de knop "Opslaan" wordt geklikt. 

Om een PDF bestand dat aan een schappenplan gekoppeld is te downloaden, dient er op de knop "Opties" gevolgd door de optie "Schappenplan downloaden" geklikt te worden. 

Weergave van de pop-up en de knop voor het uploaden van een bestand

CN 22504

6. Leveranciers retouren: totale voorraad weergeven

Wij hebben in het menupunt "Leveranciers retouren" een kolom toegevoegd waarin de totale voorraad van alle magazijnen van een winkel worden weergeven. Net zoals de overige kolommen in het menupunt is deze tabel ook sorteerbaar. Tevens is er functionaliteit toegevoegd om de voorraad van een product gemakkelijk te kunnen wijzigen door op het voorraadaantal te klikken en deze aan te passen in de pop-up die dan verschijnt.

Belangrijk: Artikelen die meerdere keren voorkomen in het retouren magazijn worden ook op meerdere regels weergeven, de voorraad is echter hetzelfde.

CN 22504

7. Productbeheer: kitproducten

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de weergave van kitproducten: op het moment dat dat een kitproduct een lokale waarde heeft, wordt de regel in het geel weergegeven. Als er op het lokale niveau een kitproduct verwijderd wordt, dan wordt niet het product verwijderd maar de lokale waarde. ASPOS zal hier ook een melding van geven. Als de lokale waarde is verwijderd, wordt de centraal ingevoerde waarde weer overgenomen. Als er een lokale waarde bestaat en het kitproduct wordt centraal verwijderd, dan blijft de lokale waarde bestaan.

CN 14394

8. Nieuw menupunt "Kitgroepen"

Binnen ASPOS is het vanaf heden mogelijk om kitgroepen aan te maken binnen het nieuwe menupunt "Kitgroepen": dit menupunt is geplaats onder het menu "Producten". Ten behoeve van het aanmaken, bewerken en verwijderen van kitgroepen hebben wij drie nieuwe beveiligingsingangen geïntroduceerd:

In het menupunt "Kitgroepen" wordt er een overzicht getoond van de aangemaakte kitgroepen en kunnen bestaande kitgroepen worden verwijderd, of nieuwe kitgroepen worden toegevoegd. Verder zit in het menupunt de mogelijkheid om te filteren op omschrijving en worden in dit overzicht de omschrijving, min., max. en het vinkje tonen weergegeven. 

Kitgroepen kunnen alleen worden verwijderd als de gebruiker de juiste rechten heeft. Door de kitgroep aan te vinken wordt de knop "Verwijderen" beschikbaar. Als deze knop gebruikt wordt, wordt er een pop-up weergegeven met de vraag of de gebruiker de kitgroep(en) wilt verwijderen welke met "Ja" en "Nee" beantwoord kunnen worden. Een kitgroep kan alleen verwijderd worden als er geen producten aan gekoppeld zijn, de kitgroep zelf niet gekoppeld zit aan een product (dit is op dit moment nog niet zo maar wordt de komende tijd geïmplementeerd) en de kitgroep op het eigen niveau is aangemaakt. Op lokaal niveau kunnen er dus geen centrale kitgroepen worden verwijderd. Als de kitgroep succesvol is verwijderd zal deze niet meer in de lijst worden weergegeven en wordt hier ook een melding van gegeven. 

Na het klikken op de knop "Toevoegen" wordt er een nieuwe pagina geopend. Hier kunnen kitregels worden toegevoegd, een omschrijving worden gegeven, en de min.- en max. waarden die moeten gelden binnen de groep worden opgegeven. Deze velden zijn verplicht voor het aanmaken van de kitgroep. Wanneer hier niet aan wordt voldaan zal er een melding verschijnen. Verder vindt er ook een validatie plaats op de minimum- en maximumwaarden: de minimumwaarde mag niet groter zijn dan de maximumwaarde, en deze mogen ook niet gelijk zijn aan elkaar. Het is ook mogelijk om bestaande kitgroepen te openen en te wijzigen en extra regels toe te voegen. 

De volgende gegevens getoond worden weergegeven voor de kitregels:


Door op de knop "Toevoegen" te klikken kunnen er kitregels worden toegevoegd aan de kitroep. Er wordt dan een regel toegevoegd waarna gezocht kan worden naar een product door op het vergrootglas te klikken. Nadat een product is toegevoegd worden er standaardwaardes ingevuld binnen de velden "Aantal", "Min" en "Max" (aantal = 0, min = 0, max =1). Deze waardes kunnen nog worden aangepast: door middel van de toggle op de regel kan bepaald worden of het aantal of de min/max gebruikt moet worden. Deze toggle staat standaard op het invullen van de min/max (dit is onafhankelijk van de geavanceerde instelling die gebruikt wordt voor het bepalen van de standaard waarde van de toggle op het tabblad kitproducten). Als de toggle naar min/max staat, is het invulveld voor aantal niet aanpasbaar. Als de toggle naar aantal staat is het invulveld voor min/max niet aanpasbaar. Zodra de toggle wordt omgezet wordt de waarde die is ingevuld overgenomen naar het nu aanpasbare veld en wordt dit veld direct geselecteerd om aan te passen. 

Bij het invoeren van kitgroep regels is het ook niet toegestaan om een minimumwaarde in te vullen die hoger is dan de maximumwaarde. Ook wordt er een melding getoond als het product al bestaat in de kitgroep; dit, om doublures tegen te gaan. Als een regel is toegevoegd moet deze worden vastgelegd met de Enter-toets. Als er op "Esc" wordt gedrukt, wordt de regel (of de wijziging op de regel) niet vastgelegd. Wijzigingen worden pas opgeslagen nadat er op de knop "Opslaan" wordt geklikt. Voor het annuleren van de wijzigingen kan er op de terug knop worden geklikt. 

Regels kunnen worden verwijderd door deze aan te vinken en op de knop "Verwijderen" te klikken. Hierna komt er een pop-up naar voren met de vraagstelling of de kitgroep verwijderd moet worden. Als de kitgroepregel succesvol is verwijderd zal ASPOS hier een melding van geven, het is enkel mogelijk om kitgroepregels die op het eigen niveau zijn toegevoegd te verwijderen. Ook deze wijziging wordt pas doorgevoerd nadat er op de knop "Opslaan" is gedrukt.


Belangrijk:

De volgende punten zijn op dit moment nog niet mogelijk in dit nieuwe menupunt en zijn voor nu geaccepteerd door de product owner. Deze punten zullen in de komende versies worden opgelost. 

CN 22380

9. Productbeheer: nieuw tabblad kitgroepen

Binnen ASPOS is het vanaf heden mogelijk om aangemaakte kitgroepen te koppelen aan een product van het producttype "Food". Om een kitgroep toe te voegen aan een product zijn er twee nieuwe gebruikersrechten toegevoegd:

Als bij de ingelogde gebruiker het recht "Toevoegen/wijzigen kitgroep bij product" actief is, kan op het tabblad "kitgroepen" een kitgroep worden toegevoegd. Als bij de gebruiker het recht "Verwijderen kitgroep bij product" actief is, dan kan deze kitgroep ook verwijderd worden. Kitgroepen kunnen enkel op het niveau van het product worden gekoppeld, dus aan een centraal product kan lokaal geen kitgroep worden toegevoegd. 

Bij het toevoegen van een nieuw product is het tabblad "kitgroepen" niet direct zichtbaar, dit tabblad wordt pas beschikbaar op het moment dat het producttype wordt aangepast naar "Food". Als het producttype wordt aangepast naar een ander type, wordt dit tabblad weer verborgen.

Op dit tabblad kan door gebruik te maken van de knop "Toevoegen" een kitgroep worden gekoppeld aan het betreffende product. Hiervoor komt er een pop-up naar voren waar de beschikbare kitgroepen kunnen worden geselecteerd. Door gebruik van de dropdown welke is voorzien van intellisense, kan gezocht worden naar de kitgroep die toegevoegd moet worden. Als een kitgroep al is toegevoegd aan het product, zal deze niet meer worden getoond in de dropdown: hiermee wordt voorkomen dat kitgroepen dubbel kunnen worden toegevoegd. Door in de pop-up op "Ja" te drukken wordt de kitgroep toegevoegd, door op "Nee" te drukken wordt de kitgroep niet toegevoegd. De gegevens die worden getoond op dit tabblad zijn de omschrijving van de kitgroep en de minimum- en maximumwaarde hiervan. Deze gegevens kunnen op dit tabblad niet worden aangepast.

Een nieuw toegevoegde kitgroep wordt standaard onderaan geplaatst, maar door het gebruik van pijltjes knoppen aan het begin van de regel kan de volgorde worden aangepast.

Als er aan een product van het type "Food" kitgroepen zijn gekoppeld en het producttype wordt aangepast, dan blijven de kitgroepen wel gekoppeld. Echter is het dan niet mogelijk om de het product op te slaan, ASPOS zal dan een foutmelding tonen hierover. De kitgroepen moeten dan eerst verwijderd worden of het producttype moet op Food blijven staan.

Mocht er iets foutgaan met het verwerken van de kitgroepen tijdens het opslaan van het product zal ASPOS hier melding van geven. Het product wordt dan wel opgeslagen maar de kitgroep wordt niet toegevoegd

CN 22380

Bugfixes

In sommige gevallen kwam het voor dat bij het berekenen van een besteladvies, de berekening van de factor incorrect werd uitgevoerd. Hierdoor werden grotere eenheden dan gewenst en genoodzaakt besteld. Deze bug hebben wij opgelost. 

Weergave van het menupunt en de kolom "Factor"

2. Besteladvies: filters 

Wanneer in een besteladvies producten die een specifieke leverancier hebben werden verwijderd, werd de filteroptie voor deze leverancier alsnog weergegeven. Ditzelfde gold voor de filteropties "merken" en "productgroepen". Deze bug hebben wij opgelost, voortaan zullen bij het verwijderen van een product uit het besteladvies de filters worden bijgewerkt en zal de leverancier, het merk of de productgroep die niet meer relevant zijn uit de lijst worden verwijderd. 

CN 22161

3. Productbeheer: verkoopprijs niet correct

In menupunt "Productbeheer" werd de waarde van de verkoopprijs "inclusief BTW" werd overgenomen naar de "exclusief BTW"-kolom bij producten waar de verkoopprijs inclusief BTW werd aangepast via de optie "Bulk opties". Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1055637

4. Inkooporders: aantallen niet correct

Wij hebben een bug opgelost zodat bij de inkooporders de ontvangen aantallen worden bijgehouden in voorraadaantallen in plaats van in bestelaantallen.

CN 1055442

Klanten

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Klantorders" hebben wij een wijziging doorgevoerd om ervoor te zorgen dat het beter inzichtelijk is of een (webshop)order is (aan)betaald. Hiervoor hebben wij een nieuwe kolom toegevoegd met het openstaande saldo van de order*, als er een aanbetaling heeft plaatsgevonden zal de kolom leeg zijn. Als er niets is aanbetaald, zal de kolom gevuld worden. Met deze functionaliteit is het voor een gebruiker makkelijk om terug te zien hoe veel saldo er nog open staat op openstaande klantorders, en zodoende in te zien welk bedrag aan betalingen nog verwacht kunnen worden.

Ook zijn de kolommen telefoon en mobiel samengevoegd tot één kolom: Telefoon. Als er zowel een telefoon- als mobiel nummer bij de klant bekend zijn, worden deze onder elkaar getoond in het overzicht. Als maar één van de twee bekend is, wordt het nummer dat bekend is weergegeven. Als er een telefoonnummer bekend is, wordt deze op de bovenste regel getoond, als er een mobiel nummer bekend is, wordt deze op de tweede regel getoond.


*Dit is het bruto bedrag - het (aan)betaalde bedrag

CN 22504

2. Klantbeheer:  weergave klantvelden op basis van soort klant

Bij het toevoegen van een nieuwe klant worden voortaan op basis van het "Soort" klant bepaalde velden wel of niet getoond. 

Als de klant van het soort "Man", "Vrouw", "Familie" of "Gender Neutraal" is, dan worden de volgende velden op de klantkaart niet getoond: 

Wanneer de klant van het soort "Bedrijf" is dan worden deze velden wel getoond. 

De volgende velden worden bij het soort "Bedrijf" niet getoond: 

Daarnaast is er ook een nieuwe geavanceerde instelling geïntroduceerd die het mogelijk maakt om bij het klantsoort "Bedrijf" het KvK-nummer verplicht te stellen. Door de instelling [Cust_CompanyCoCReq]op "True" te zetten kan dit worden afgedwongen. De klant van het soort "Bedrijf" is dan niet op te slaan voordat er een KvK-nummer is ingevuld. Deze instelling werkt niet voor de klantsoorten "Man", "Vrouw", "Familie" of "Gender Neutraal". Dit geldt ook alleen voor het toevoegen van klanten vanuit het menupunt "Klantbeheer". 

Ook in de REST services wordt bij het aanmaken van een klant nu gekeken naar de geavanceerde instelling [Cust_CompanyCoCReq]. Wanneer deze op "True" staat, en de klant is van het type "Gender" = Company, dan moet ook het KvK-verplicht worden meegegeven bij het POST/api/customers endpoint, hierop vindt een validatie plaats. 

CN 23413

3. Klantorder inpakken: pop-up "Naar pakbon" verwijderen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat in het menupunt "Klantorder inpakken" de browser pop-up niet meer naar voren komt als een klantorder wordt omgezet naar pakbon. 

CN 22895

4. Klantbeheer: validatie op velden

Binnen ASPOS hebben wij in het menupunt "Klantbeheer" en bij het toevoegen van een klant via de POS extra validaties toegevoegd. Deze validaties zijn toegevoegd op het tabblad "algemeen" en bij het toevoegen van adressen op het tabblad adressen. Als er toch tekens worden gebruikt die niet zijn toegestaan, zal er een melding worden getoond. 

De volgende validaties zijn toegevoegd op het tabblad algemeen: 

Voor NL = 4 cijfers en 2 letters, geen speciale tekens 

Voor BE = 4 cijfers geen letters, geen speciale tekens 

Voor DE = 5 cijfers geen letters, geen speciale tekens 

De volgende validaties hebben wij toegevoegd op het tabblad "adressen":

Voor NL = 4 cijfers en 2 letters, geen speciale tekens 

Voor BE = 4 cijfers geen letters, geen speciale tekens 

Voor DE = 5 cijfers geen letters, geen speciale tekens 


Weergave melding

5. Klantbeheer: aanpassing "Kassabon altijd mailen"

Wij hebben een wijziging doorgevoerd die betrekking heeft op de geavanceerde instelling [POSAutoSendReceipt]. Als deze instelling op "True" staat, en er dus gebruik wordt gemaakt van de optie om de bon automatisch te mailen, wordt het bitje om dit aan te zetten pas getoond in de backoffice op de klantkaart.  

CN 22161

6. Klantorder inpakken: automatisch pakbon openen

In het menupunt "Klantorder inpakken" hebben wij een wijziging doorgevoerd. Bij het omzetten van een klantorder naar pakbon via het menu "Klantorder inpakken" wordt de pop-up om een pakbon te printen standaard overgeslagen. Ook hebben wij een nieuwe geavanceerde instelling toegevoegd: [CustOrdDirectPKBReport]. Deze staat standaard op "True": als deze instelling op "True" staat, wordt bij het omzetten van een klantorder naar pakbon automatisch het pakbon rapport geopend op een tweede tabblad, de focus gaat hier ook direct naartoe. Als deze instelling op "False" staat, wordt het pakbon rapport niet direct geopend en kan de pakbon worden geprint in het menupunt "Pakbonnen". 

Belangrijk: Het overslaan van de pop-up is niet afhankelijk van de geavanceerde instelling [CustOrdrToPKBSkipMessages]. Deze instelling heeft alleen betrekking op het menupunt "Klantorders". Verder is het automatisch openen van het pakbon rapport is alleen van toepassing op het menupunt "Klantorder inpakken". 

CN 22895

7. Klantorder inpakken: tonen klantordermemo

Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat in het menupunt "Klantorder inpakken" ook de memo, van het tabblad "memo" in de klantorder getoond wordt.

Weergave van het menupunt en de aanpassing

CN 22895

8. Klantorder inpakken: multi-line orders

Wijziging doorgevoerd in het menupunt inpakken om multi-line orders beter te ondersteunen. Zo is er functionaliteit ingebouwd die bijhoudt hoeveel stuks van een product gescand zijn om in te pakken. Hiervoor wordt in het menupunt, zodra een order opgehaald is, een extra kolom toegevoegd:  "Ingepakt". Wanneer de waarde in de kolom "Ingepakt" gelijk is aan het aantal onder "Inpakken", wordt de regel groen om aan te geven dat alle producten aanwezig zijn om de order naar pakbon te zetten. De kolom "Ingepakt" wordt opgehoogd na het scannen van het product uit de order. 

Weergave van de functionaliteit

Als een order waarvan nog niet alle regels gecontroleerd zijn naar pakbon wordt gezet, wordt er een melding getoond met de vraagstelling of de gebruiker dit zeker weet. Bij drukken op "Ja" wordt de order naar pakbon gezet, bij drukken op "Nee" komt de gebruiker terug in het menupunt om de order te controleren. Als een order volledig gecontroleerd is, wordt deze melding niet getoond als er gebruik wordt gemaakt van de knop naar pakbon.

Weergave van de foutmelding

Als een product in meerdere orders voorkomt, wordt na het scannen van dit product, en de regel van de huidige order is al groen, de volgende order geopend waar dit product ook in voorkomt. Als de order waar de gebruiker zich in bevindt volledig gecontroleerd is, en er wordt een product gescand die ook in een andere order staat, verschijnt er een melding met de vraagstelling of de order niet eerst naar pakbon gezet hoeft te worden. Bij drukken op "Ja" wordt de volgende order geopend, bij drukken op "Nee" blijft de gebruiker in de huidige order om deze naar pakbon te zetten.

Weergave van de melding met de vraagstelling

Als het gescande aantal meer is dan het aantal dat in de order aanwezig is, zal er een melding worden getoond met de vraag om het aantal te controleren. Wanneer de order volledig gecontroleerd is, zullen alle regels groen worden.

Weergave van een volledig gecontroleerde order

CN 22895

9. Pakbonnen: prijs en korting kunnen aanpassen

In ASPOS is het nu mogelijk om van een bestaande pakbon de prijs en/of korting aan te passen. Deze functionaliteit kan worden gebruikt als de ingelogde gebruiker het recht "Prijs en korting in pakbon aanpassen" heeft. Verder hebben wij twee kolommen hernoemd: zo is de kolom "Oorspr. prijs" aangepast naar "Prijs p/st" en de kolom "Prijs p/st" is aangepast naar "Prijs p/st na korting.   

Weergave van het scherm "Pakbon bewerken" met de nieuwe benamingen

Door twee keer op de regel te klikken in een pakbon kunnen de kolommen "Prijs p/st" en "Korting" worden aangepast.

Weergave van de regel na dubbelklik

Nadat de regel is vastgelegd met "Enter" en er op de knop "Opslaan" geklikt wordt, verschijnt er waarschuwing met de vraag of de gebruiker zeker weet dat de aanpassing doorgevoerd mag worden. Bij drukken op "Ja" wordt de wijziging doorgevoerd, bij drukken op "Nee" wordt de wijziging niet doorgevoerd en komt de gebruiker terug op de pakbon. Hier kan de gebruiker een andere wijziging doorvoeren of de wijziging annuleren.

Als de wijziging wordt doorgevoerd zal de originele pakbontransactie compleet worden tegen geboekt en wordt er een nieuwe pakbontransactie aangemaakt, welke terug te vinden is in het menupunt "Transactiebeheer". Op de pakbon die is aangepast wordt met een asterisk(*) aangegeven welke velden zijn aangepast. Daarnaast wordt de mutatiedatum getoond en wordt getoond welke gebruiker de mutatie heeft uitgevoerd. Deze wijziging wordt ook weggeschreven in het beveiligingslog onder de ingang "Prijs en korting in pakbon aanpassen". In deze melding wordt weergegeven welke pakbon is aangepast (tabblad "algemeen") en welke regel met welke waarde is aangepast (tabblad "melding").

Belangrijk:

Omdat het wijzigen van een pakbon grote gevolgen kan hebben zijn er een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat een pakbon aangepast mag worden.

Een pakbon aanpassen mag alleen als: 

CN 22888

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost in het klantorder menu. Wanneer er een nieuw product werd toegevoegd aan de klantorder terwijl de klantinformatie met behulp van het pijltje bij de orderregels was ingeklapt, werd de weergave gereset en werd de klantinformatie weer getoond. 

Weergave van het menupunt

CN 1053258

2. Mails voor pakbonnen niet direct verzonden

Pakbonnen die op winkelniveau werden aangemaakt en vervolgens vanaf hoofdkantoorniveau werden gefactureerd niet direct werden verzonden vanuit het mailbeheer. Deze bug hebben wij opgelost. Echter blijft het van belang dat bij de klant op het tabblad "financieel" de optie "Factuur per email" op "Ja" staat.

CN 1053203

Vestigingen

Functionele wijzigingen

Op het tabblad "Kenmerken" van een vestiging hebben wij een vijftal nieuwe velden toegevoegd:

Binnen deze velden is het mogelijk om een vrij invoerbare tekst op te geven.

Weergave van de nieuwe velden

Deze velden kunnen daarnaast via de REST services opgehaald worden via de stores endpoints door een expand te doen met "extendedproperties". 

CN 22161

2. Geavanceerde instellingen: zoeken op beschrijving

Onder de geavanceerde instellingen hebben wij een nieuwe filterfunctie toegevoegd voor het zoeken naar specifieke geavanceerde instellingen. Het is nu mogelijk om te zoeken op de omschrijving en/of de waarde die is ingevuld in de geavanceerde instelling. Hiervoor dient de gewenste omschrijving te worden ingevuld in het veld "Beschrijving". 

Weergave van het nieuwe veld

Het zoekveld is niet hoofdlettergevoelig en er wordt gezocht op de waarden die zijn ingevuld in de velden "Waarde" en "Uitleg " (zowel op tabblad algemeen als op tabblad intern). Deze funcitonaliteit vergemakkelijkt het zoeken naar geavanceerde instelling waar u niet precies de naam van weet maar waar wel een gedeelte van de uitleg weet of wat deze zou moeten doen. Als u bijvoorbeeld wilt zoeken op elke setting waar een Telerik rapportage kan worden ingevuld, hoeft u nu niet meer te zoeken op "Report" als veldcode maar kunt u direct zoeken op Telerik.

Belangrijk: Deze zoekvelden zijn een filter. Dat wil zeggen dat wanneer er in het veld "Beschrijving" een specifieke term wordt ingevuld, en ook in het veld "Veldcode", maar er geen overeenkomst is, geen resultaten zullen worden getoond. 

CN 22161

WEBSHOP

Functionele wijzigingen

Met deze wijziging hebben wij synchronisatieproblemen opgelost in de Channel Engine koppeling: Voortaan wordt in de query voor de te verwijderen producten eerst gekeken of er wederom geactiveerde webknopen tussen zitten waarna deze worden bewaard. Als er geen datum is gedefinieerd in de configuratie, zal enkel nog 7 dagen terug worden gekeken naar de te verwijderen producten. Verder is het vanaf heden ook mogelijk om producten in bulk te verwijderen. 

CN 1047627

SERVICES

Functionele wijzigingen

Bij het aanpassen van een veld via het endpoint PATCH/api/products/{id}/store-settings/{storeId} werd de cache van het product niet geïnvalideerd. Hierdoor kwam het voor dat wanneer het product werd opgevraagd, nog de oude waarde werd getoond totdat de cache automatisch verliep. Nu wordt direct na het aanpassen van een veld via het het endpoint PATCH/api/products/{id}/store-settings/{storeId} de cache van het product aangepast waardoor het geüpdatete product terugkomt. 

CN 14394

2. Restrictie minimum/maximum voorraad

In de REST services was het bij het endpoint POST/api/products/{id}/UpdateMinMax niet mogelijk om een lager maximum voorraadaantal op te geven dan het minimum voorraadaantal. Deze restrictie is nu weggehaald om meer consistentie te creëren tussen de huidige werking en de werking in onze REST services. 

CN 14394

3. Retourname spaarpunten in REST

In de REST services worden vanaf heden bij een het retour nemen van een order waarop spaarpunten zijn uitgekeerd ook de punten weer retour genomen. 

Wanneer slechts een gedeelte van een order retour wordt gebracht, en het orderbedrag zorgt niet voor een integer spaarpuntenaantal, dan vindt er een afronding plaats in de retourname van de spaarpunten. Dit werkt als volgt:

CN 22885

4. Overerving labels

Bij het endpoint POST/api/labels hebben wij de logica aangepast voor het bepalen van de juiste label layout bij het aanmaken van een label:  

CN 14394

5. Kitproducten

Onder het endpoint /api/customer-order-lines hebben wij de rangschikking van orderregels die een kititem bevatten aangepast. Kitproducten die aan een klantorder zijn toegevoegd worden vanaf heden getoond onder het regelnummer van het hoofdproduct.

CN 22380

6. Aanpassing ophalen data op verschillende niveaus

In de REST services hebben wij een aanpassing verricht met betrekking tot het ophalen van data op verschillende niveaus. 

Hiervoor hebben wij de volgende aanpassingen verricht:

CN 1047390

7. REST: acties op wichtproducten

Acties op wichtproducten worden vanaf heden ook in de REST services ondersteund. Deze acties moeten van de actiecategorie "Product" zijn; zowel het type bedrag als percentage worden hierbij ondersteund. Verder moet deze actie van het actiesoort "Weegschaal" zijn. 

CN 22055

8. Voorraadmutaties ophalen vanuit REST

De REST services zijn uitgebreid met slim-stock voorraadmutaties. Deze data kan worden opgehaald via het nieuwe endpoint: GET/api/products/{id}/slim-stock. 

Hier worden de volgende data opgehaald: 

Standaard worden de laatste 14 dagen getoond. Bij een datum in het verleden worden maximaal 60 dagen getoond tot en met de huidige datum. Bij een datum in de toekomst wordt er teruggevallen naar de standaard van 14 dagen. 

CN 14394

9. Nieuwe velden betreffende klantdata 

In de REST services hebben wij een aantal nieuwe velden toegevoegd: 

Dit veld is te gebruiken via de POST/PATCH/GET endpoints. 

CN 23413

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost in de ShopServices waarbij de SortOrder resultaten uit het search endpoint niet gelijk waren aan die van de SortOrder van de ASPOS webnodes. 

2. Ordersaldo in klantorder na betaling weborder

Bij orders die via REST werden betaald werden in de order het "Saldo" op het tabblad "Status" niet juist bijgewerkt: dit hebben wij opgelost. 

CN 14394

3. Foutmelding door verwijderd mastertable-item

In de REST services kon het voorkomen dat er een error optrad wanneer data werd opgehaald met een verwijderde matertable-item. Nu wordt dit verwijderde mastertable-item genegeerd en wordt het veld null teruggegeven in plaats van dat er een error optreed. 

CN 15362