QUETZAL

VERSIE: 6.0.2022Quetzal

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

-- Geen noemenswaardige wijzigingen-- 

ASPOS SELF-CHECKOUT

Functionele wijzigingen

SCO: Mailen van de kassabon

Het is nu mogelijk voor de klant om, na het afronden van een transactie, de kassabon te laten verzenden via mail.

Indien het mailen van de bon fout gaat (geen enkele template aanwezig, de attachment kan niet aan de mail worden toegevoegd of algemene mail error) dan wordt onderstaande scherm getoond (na invoering van medewerker pas). Indien het mailen wel goed gaat, dan wordt de SCO automatisch doorgezet naar het startscherm. 

De klant krijgt, indien deze een email adres heeft, aan de hand van zijn/haar taalinstellingen de mail en kassabon in de eigen taal.

Dit gebeurt alleen als er voor het template, "EmailPOSBon", een vertaling is voor de betreffende taal. Is dit niet het geval, dan krijgt de klant een Nederlandse mail met de kassabon in de juiste taal.


Om te kunnen mailen vanaf de SCO moet op de vestiging het emailadres waarvan de mail afkomstig is zijn ingevuld en moet de geavanceerde instelling "POSA4PdfTicketName" gevuld zijn.



Door in de werkstation configuratie van de SCO, onder 'generiek' in de regel " Setting Key="Defaultprintreceipt"  de value op "True" te zetten, wordt de nieuwe instelling omzeilt en wordt er standaard een bon geprint.

CN 22058

SCO: PIN betalingen uitsplitsen o.b.v. betaalsoort


Het is nu mogelijk om pinbetalingen uit te splitsen op basis van betaalsoort. Hiervoor moet de geavanceerde instelling "POSEFTSpecification" op true staan.

Voorwaarde is wel dat voor elke betaalsoort, Visa, Visa Electron, Maestro etc. een aparte EFT betaalsoort moet zijn aangemaakt.


Is er een onbekende betaalsoort of staat "POSEFTSpecification" op false dan wordt de betaling op de standaard EFT geboekt.

CN 22058

SCO: Naar storesetting "POSCustomerRequired" kijken om verplicht een klant te koppelen bij afrekenen


Op de SCO is het nu mogelijk dat er verplicht een klant gekoppeld moet worden, vóórdat een transactie kan worden afgerond.

Dit kan per winkel ingesteld worden door de instellingen "POSCustomerRequired" op true te zetten.


Mocht de klant willen afrekenen zonder dat er een klantenkaart gescand is zal de volgende melding verschijnen:

CN 255058

SCO: Checken op inactieve klant en geblokkeerd contactpersoon


Wanneer de klant vervallen of inactief is óf de contactpersoon is geblokkeerd, dan zal op de SCO de volgende melding getoond worden: 

Er moet dan een medewerkerscontrole plaatsvinden. Na het scannen van de medewerkerspas wordt er een "vrijgeven" knop getoond om terug te gaan naar de transactie


Mocht er problemen zijn met de klantenpas dan zal de volgende melding getoond worden:

Deze kan door de klant zelf gesloten worden.

CN 14394

Verbeteringen

SCO: Betaal knop werkte niet bij afbreken aankoop gift card


Bug opgelost dat als de klant toch geen giftkaart wilde kopen nadat deze wel al gescand was dat er niet betaald kon worden. 

CN 25586



SCO: Bij fouten EVL, transactie toch afronden


Mocht er vanuit de SCO geen communicatie zijn met het EVL spaarsysteem en een klant heeft recht op spaarpunten dan zal er een melding verschijnen op de SCO na de betaling.


Het is niet gelukt om de spaarpunten van deze transactie te verwerken. Meldt u bij een medewerker om uw spaarpunten te laten corrigeren.


Hierbij wordt er ook direct een kassabon uitgeprint zodat de klant mbv de kassabon bij een medewerker als nog de spaarpunten kan laten toevoegen



CN 22058



ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Zoeken en zoekresultaten tonen in de taal waarmee is ingelogd

Met deze aanpassing worden zoekresultaten voortaan getoond in de taal van de actieve sessie op de POS. De volgende modules zijn nu vertaalbaar gemaakt:

CN 14394

Cikam koppeling uitbreiden m.b.t. extra geld opnemen

Uitbreiding doorgevoerd op de Cikam koppeling zodat het binnen ASPOS mogelijk is om geld bij te pinnen met het gebruik van een Cikam automaat. Om hiervan gebruik te maken dient de winkel te beschikken over een Cikam automaat en een gekoppelde pin. Als er een pin transactie wordt gestart via de POS en er wordt gebruik gemaakt van de functie om geld bij te pinnen, hetzij via handmatig ingeven of via de knop Pin met extra geld opname, wordt na het voldoen van de Pintransactie de Cikam koppeling opgestart. Het wisselgeld wat de klant dient te ontvangen wordt uitgegeven uit de Cikam automaat. Dit is op de POS te zien doordat de dialoog voor de Cikam koppeling wordt opgestart, op deze dialoog staat een betaald bedrag van 0,00 en een negatief resterend bedrag. Dit negatieve resterende bedrag is het bedrag dat uit de Cikam automaat komt.

afbeelding Cikam dialoog POS: 

Bij het opstarten van een pinbetaling waar geld wordt bij gepind, wordt er een check gedaan of er voldoende contanten aanwezig zijn in de Cikam automaat. Als er onvoldoende contanten aanwezig zijn, zal ASPOS hier, net als bij een reguliere Cikam betaling, een melding van geven. Het verschil met de reguliere betaling is wel dat, als deze melding naar voren is gekomen, dat het bij pinnen niet mogelijk is tot er voldoende contanten in de Cikam automaat aanwezig zijn. 

afbeelding melding tekorten: 

Het maximaal uit te geven bedrag, dus het maximale wat bij gepind kan worden, wordt bepaald in de Cikam automaat met de "MaxOutAmount". Als er een bedrag bij gepind wordt wat boven deze maximum uitkomt zal ASPOS hier een melding van geven.  


Let op!


Om dit goed te laten werken dient het maximaal uit te geven bedrag overeen te komen met het maximale contante wisselgeld.

En bij het gebruik van de knop pin met extra opname (EFTEXTRACASH) kan je hiervoor het maximum wisselgeld op de betaalsoort Pin ook gelijk zetten aan het maximaal uit te geven bedrag. 

afbeelding maximaal bedrag bereikt: 

CN 23355

Uitbreiding Cikam koppeling: Wisselgeld functie implementeren


Uitbreiding doorgevoerd op de Cikam koppeling zodat het binnen ASPOS mogelijk is om geld bij te wisselen met het gebruik van een Cikam automaat. Om hiervan gebruik te maken dient de winkel te beschikken over een Cikam automaat, als er via de POS op de knop Kas in/uit wordt gedrukt staat hier (zodra de setting "CikamEnabled" op true staat) de knop wisselen bij.


Als de knop wisselen wordt gebruikt komt er een dialoog op de POS en op het klantendisplay, de consument kan dan geld ingeven en zodra de medewerker op de OK knop drukt wordt het ingegeven bedrag gewisseld. Bij het wisselen is het niet mogelijk om als consument of als medewerker op de POS het patroon aan te geven. Mocht er een bepaald patroon moeten worden ingesteld voor het wisselen kan dit ingesteld worden via Cikam (webportaal). Als na het inwerpen van het geld in de Cikam automaat op de knop annuleren wordt gedrukt wordt de wissel geannuleerd en krijgt de klant (indien van de coupures een cassette aanwezig is in de Cikam automaat) het geldt weer terug. Van een wissel wordt geen transactie aangemaakt in transactiebeheer, wel worden de acties gelogd in het beveiligingslog.

CN 23355

Aanpassing logica afhandeling wicht producten in de POS

Aanpassing gemaakt in de logica waarmee acties worden afgehandeld wanneer een artikel het producttype 'wicht' en het productveld 'weegschaalartikel' heeft en tevens de setting "POSPriceByBarcode" ingeschakeld is. Voortaan wordt eerst gekeken of het veld actieprijs bij een product gevuld is. Wanneer dit veld leeg is gaat er een check af op (wicht)acties. Weight quantities worden in deze flow niet meer bijgehouden waardoor regels per bonlijn samengevoegd kunnen worden indien de barcode hetzelde is. 

CN 22653

Vreemde valuta in de POS kunnen verwerken

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om via de POS af te rekenen met buitenlandse valuta. Om hiervan gebruik te maken moet in ASPOS de valuta zijn aangemaakt/toegevoegd in het menupunt Valuta. Hierna moet er een betaalsoort CON_{Valutacode} zijn aangemaakt in het menupunt betaalsoorten en een knop voor de desbetreffende betaalsoort (in het betalingen menu) in menu's kassa. 

afbeelding menupunt betaalsoorten:

afbeelding menupunt valuta: 

Als er een product is aangeslagen op de POS en er wordt op totaal gedrukt kan er vervolgens gebruik worden gemaakt van de Valuta betaalsoorten. Deze betaalsoorten werken enkel nadat er een bedrag is ingegeven. Als er nog geen bedrag is ingegeven in het invoerveld, zal op de POS de melding verschijnen hoeveel er van deze betaalsoort verwacht wordt. Dit wordt berekend o.b.v. de wisselkoers die ingesteld staat in het menupunt valuta en het bedrag dat nog open staat op de POS waar nog geen betaling aan is toegekend. Als deze wisselkoers verandert in ASPOS dan rekent ASPOS hier direct mee (voor het wijzigen van de wisselkoers hoeft de POS niet herstart/ververst te worden). De "Contant" knop op de POS rekent het bedrag gewoon in Euro's af.

Als de POS offline is kan er dus niet met vreemde valuta worden betaald omdat de wisselkoers op dat moment niet kan worden opgehaald, hiervan zal er ook een melding verschijnen op de POS als een valuta betaalsoort wordt gebruikt terwijl de POS offline is.


Als er wordt betaald met een andere valuta dan de euro wordt er op de POS getoond hoeveel van deze valuta is betaald en wordt dit teruggerekend naar euro's. Het nog te betalen bedrag en /of wisselgeld wordt altijd weergegeven in euro's. Het maximaal uit te keren wisselgeld wordt daarom ook nog steeds van de betaalsoort Contant gehaald. Wisselgeld wordt ook altijd in euro's uitbetaald. 


Zowel op de fysieke kassabon als in de transactie in transactie beheer wordt getoond hoeveel van een bepaalde valuta is betaald.

Let op!

Op het narrowcasting scherm wordt ook getoond met welke valuta betaald is, maar door ruimte gebrek kan niet compleet getoond worden met hoeveel van de valuta betaald is. Dit issue wordt verder meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe narrowcasting applicatie.

CN 25280

POS: klantorder aanmaken. Optie bezorgen toont alle "M" winkels

Twee nieuwe store settings geïntroduceerd waarmee kan worden bepaald welke winkels worden getoond wanneer een gebruiker via de POS de knop 'Bezorgen in...' aanroept bij het bestellen van een product. Het gaat om de volgende twee instellingen:



CN 22161

Verbeteringen

Als de POS na het opstarten offline gaat dan heeft het geen effect als de gebruiker uitlogt


Met deze aanpassing is er een fout opgelost in de POS waarbij afmeldpogingen niet werden geblokkeerd wanneer de POS offline was. 


De getoonde pop-up: 

CN 14394


ASPOS BACKOFFICE

Rapportages

Functionele wijzigingen

Nieuw rapport: "Backorders"


Nieuw rapport Backorders/Naleveringen geïntroduceerd op basis van het rapport klantorders compact.


Schakel de beveiligingsingang "Rapportage backorders" in om gebruik te maken van het rapport in het Backoffice menu "klantorders" (Vink een order aan en klik op rapportages in het zijpaneel). Het rapport bevat de volgende informatie:


Weergave rapport naleveringen: 

CN 25628

Nieuw rapport: Omzet per uur


Nieuw rapport genaamd 'Omzet per uur per winkel' geïntroduceerd, voeg de gelijknamige beveiligingsingang toe om de excel sheet beschikbaar te maken in het menupunt rapportages. Let op: Om de winkelselectie voor de rapportage te verhogen kan de geavanceerde instelling "ReportsMaxStores" worden gebruikt. 


Weergave rapportage en datum- /Winkelselectie:

Met de instelling "ReportMaxStores" kan het maximaal te selecteren winkels ingeven worden.

CN 25872

Verbeteringen

Exceptie bij eerste keer opstarten app pool als logging aan staat

Fout opgelost waarbij een exceptie optrad wanneer een rapportage voor de eerste keer werd geopend na een deployment.

CN 29603

Producten

Verbeteringen

Zoekresultaten tonen in de taal van de sessie/gebruiker

Met deze aanpassing worden zoekresultaten voortaan getoond in de taal van de actieve sessie. Dit geldt voor zoeken in productbeheer en het zoeken van producten in de pop-up van, bijvoorbeeld, de klantorder module. 

CN 14394

Vertaling vanuit andere taal dan de taal waarop de vestiging staat ingesteld, past ook de de standaard vertaling aan

Aanpassing doorgevoerd in de Backoffice zodat, wanneer de productbeheer pagina wordt geopend, deze in de ingestelde taal van de gebruiker wordt getoond. Indien een vertaling niet aanwezig is in de taal van de gebruikerssessie, wordt gebruik gemaakt van de nieuwe instelling "FieldLanguageSortOrder" waarin de rangschikking van de focus naar het vertaalbare veld in te stellen is.

CN 14394

Inkoopeenheid op "0" bij een product

Extra wijzigingen doorgevoerd zodat voorkomen wordt dat de purchaseunit bij een product 0 is. Dit betekent ook dat, bij een POST van een product via de Rest API, een product waar de purchaseUnitFactor = 0 wordt afgekeurd. Als deze NULL is wordt deze omgezet naar 1. 

CN 29011

Gebruikers

Functionele wijzigingen

Inloggen in ASPOS met Areamanager over meerdere winkels

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om een gebruiker aan te maken die, door middel van een selectie, op meerdere vestigingen kan inloggen. Bij het aanmaken van een gebruiker, op een vestiging waar meerdere vestigingen onder hangen, kan er worden gekozen om in te loggen op meerdere vestigingen door bij "Meerdere vestigingen?" voor ja te kiezen.

Als er in deze dropdown voor nee wordt gekozen is de gebruiker as-is aangemaakt, dus enkel voor de geselecteerde vestiging. 

Als deze dropdown op Ja wordt gezet wordt er een nieuwe dropdown beschikbaar waar Meerdere vestigingen gekozen kunnen worden, in deze dropdown zijn de vestigingen beschikbaar die onder de geselecteerde vestiging hangen.

afbeelding dropdown vestigingen:

afbeelding dropdown meerdere vestigingen:

Door vestigingen te selecteren kun je na het inloggen in ASPOS de vestiging kiezen waarop je daadwerkelijk wilt inloggen. Als je voor meerdere vestigingen Ja kiest en je kiest geen of één vestiging krijg je bij het opslaan een melding dat dit niet mogelijk is.  

Nadat je ingelogd bent met een gebruiker die op meerdere vestigingen mag inloggen en waar de keuze is gemaakt om op meerdere vestigingen in te loggen kom je op het scherm terecht om de vestiging te kiezen. Na het selecteren van de vestiging log in ASPOS in als gebruiker van de desbetreffende vestiging. Door op het vinkje naast de winkel selector te drukken log je in op de vestiging van van je keuze. 

Als je bent ingelogd op een vestiging als een gebruiker die op meerdere vestigingen mag inloggen heb je ook de mogelijkheid om te wisselen tussen de vestigingen. Hiervoor moet je gebruik maken van de wisselen knop, na het gebruik van deze knop kom je weer op de winkelselectie pagina. Als je hier kiest voor een andere winkel wordt er een sessie aangemaakt voor de nieuw gekozen winkel. Als je in dit scherm voor hoofdmenu kiest dan ga je verder met de sessie die eerder aangemaakt is.

Bij het aanmaken van een gebruiker kan ook gekozen worden bij meerdere vestigingen voor de optie Inlogkeuze, als deze optie is geselecteerd en de gebruiker wordt aangemaakt voor een vestiging waar meerdere winkels onder hangen zal na het inloggen in ASPOS de complete lijst van de winkels in die groep getoond worden. Hier kan dan worden gekozen om in te loggen met de standaard waarde (de vestiging waarop de gebruiker is aangemaakt) of een andere vestiging in de lijst. Als deze optie wordt gebruikt voor een gebruiker op alle vestigingen of  voor een vestiging waar geen andere winkels onder hangen zal het inloggen as-is zijn. 

Voor de winkels is er een handleiding beschikbaar gesteld waar deze functionaliteit stap voor stap wordt uitgelegd. 

CN 25387

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige  wijzigingen--

Menu's kassa

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

Instellingen

Functionele wijzigingen

Betaalsoorten: Valuta bij betaalsoort kunnen wijzigen

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om tijdens het kopiëren van een betaalsoort de valuta te kiezen. 

afbeelding nieuwe pop-up kopiëren betaalsoort: 

Bij het kopiëren van de betaalsoort Contant wordt de code van de betaalsoort (CON) automatisch aangevuld met de afkorting van de gekozen valuta. De code van de contant betaalsoort is daarmee ook niet meer aan te passen, mocht de code al bestaan dan geeft ASPOS hier een melding van. Dit gebeurt alleen als je de originele Contant kopieert, bij het kopiëren van een andere betaalsoort dan contant is het niet mogelijk om een code CON_XX mee te geven, hiervoor zal ASPOS een melding geven. 

afbeelding kopiëren betaalsoort contant: 

Bij het kopiëren van de betaalsoort wordt er gekeken naar de standaard instellingen van de betaalsoort, winkel specifieke instellingen (zoals max. wisselgeld en rekeningnummers worden niet over gekopieerd). Als de betaalsoort Contant is gekopieerd is het mogelijk om op het tabblad "Waarden" de coupures van desbetreffende valuta in te geven, zodra deze zijn toegevoegd word er bij deze waarde been € teken meer getoond. 

afbeelding tabblad waarden: 

Let op:

De restrictie op het kopiëren van de betaalsoort contant is hiermee opgeheven, maar de restrictie op het kopiëren van de betaalsoort EFT en PrePay blijft bestaan.

CN 25280

Valuta kunnen inzien en wijzigen


Er zijn twee nieuwe rechten toegevoegd:



Menupunt Valuta


Onder het menupunt "Instellingen" is er een nieuw menupunt toegevoegd genaamd "Valuta".

     Binnen dit menupunt is het mogelijk om buitenlandse valuta te zien dan wel toe te voegen of wijzigen, afhankelijk van de rechten van de gebruiker.

Voor het toevoegen van een nieuwe valuta verschijnt de volgende pop-up:

Omschrijving mag maximaal 40 karakters lang zijn.

Valutacode moet bestaan uit 3 letters (Deze is niet meer aanpasbaar)

Wisselkoers  moet groter dan 0 zijn met maximaal 4 cijfers achter de komma


Bestaande valuta mogen nog gewijzigd worden, m.u.v. de Valutacode. Deze is dan ook niet selecteerbaar als er een bestaande valuta gewijzigd wordt:

CN 25280

Beveiligingsgroepen: Saldo- en ordertotaal verbergen middels recht in klantorder module

 In de Backoffice is het nu mogelijk om de velden "Saldo totaal" en "Bruto totaal" in het menupunt "Klantorders" te verbergen.

 Wanneer het recht "Tonen totalen klantorder beheer" bij de gebruiker uitstaat worden deze velden niet meer getoond.

Standaard wordt het recht bij elke gebruikersgroep toegevoegd, omdat het huidige standaard functionaliteit is. Naar wens is het tonen van deze twee velden dus uit te zetten. 

CN 22507

Aanpassingen vertalingen ingeven bij gebruik van andere taal

Aanpassing doorgevoerd in de BackOffice zodat alle vertaalbare velden in de taal van de huidige sessie worden getoond. Indien een vertaling niet aanwezig is in de taal van de gebruikersessie wordt gebruik gemaakt van de nieuwe instelling FieldLanguageSortOrder waarin de rangschikking van de focus naar het vertaalbare veld in te stellen is.

Dit geldt voor de volgende Backoffice menu's:

CN 14394

Inbouw controle ongeregistreerde spaarpas


We hebben een nieuwe storesetting, "AllowRedeemNegativePoints", geïntroduceerd die ervoor zorgt dat klanten met een ongeregistreerde klantenkaart geen punten meer kunnen verzilveren.


Staat "AllowRedeemNegativePoints" op false:


Staat "AllowRedeemNegativePoints" op true:

CN 26287

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen-- 

EVL Beheer

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

Financieel

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

Klanten

Functionele wijzigingen

Klantorders: Aanpassen tabblad "Bezorgen" in klantorder module

Met deze aanpassing zijn er meerdere wijzigingen doorgevoerd in het tabblad 'bezorgen' van de klantorder module.


Tevens is er een aantal bugs opgelost in de validatie van onderstaande Next velden (CustomerOrders).

Velden worden nu altijd gecontroleerd als bij de uiteindelijke order "IsDeliveryOrder" op true staat. Dit werd eerder alleen gedaan als deze van false naar true ging maar niet op een bestaande order, waardoor je één van de twee velden weer handmatig leeg moest maken.


Als "IsDeliveryOrder" op true stond, moesten alle Delivery_ velden altijd gevuld meegegeven worden. Nu is dat alleen nodig voor de velden die nog niet ingevuld zijn.


CN 21076

Klantorders: Preview klantorder rapporten


Het is nu mogelijk om diverse rapportages van een klantorder direct in te zien in het klantorder  zelf.


De rapporten die getoond worden zijn: Offerte, Opdrachtbevestiging, Werkorder, Pro-formafactuur.


Bij het openen van het rapport, zal de klantorder eerst worden opgeslagen.

CN 22507

Klantorders: Nieuwe filters in klantorder overzicht


Met deze aanpassing zijn er filters op merk en product toegevoegd onder het tabblad 'extra' van de klantorderpagina in de Backoffice.


Weergave extra filters in klantordermodule:

CN 25628

Klantorders: Verfijning afbeeldingen in klantorders


Bestandstype controle toegevoegd aan de uploadfunctie voor afbeeldingen van  de klantorder module. 


Toegevoegde waarschuwing:

Afbeeldingen tabblad in klantorder module: 

 CN 22507

Klantbeheer: Type contact van klant uitbreiden met optie partner


Met deze wijziging is er een nieuwe optie van het type 'partner' toegevoegd onder het tabblad contacten van de klantbeheer module.

CN 24047

Factuur vertaling


Met deze aanpassing zijn de vertalingen van de Zandwijk factuur lay-out bijgewerkt zodat dit rapport geschikt gemaakt is als basis voor het maken van kopieën. Er kan gemakkelijk tussen vertalingen worden gewisseld door in het rapport de suffix "?translationcode=xx"te plakken. 

CN 14394

Verbeteringen


Klantorders: Thumbnails van afbeeldingen tonen incorrect


Bug opgelost waarbij thumbnails niet getoond werden in het tabblad "afbeeldingen" van de klantorder module.


CN 22507

Pakbonnen: Pakbon toont dubbele artikelen bij deelleveringen

Aanpassing gemaakt voor de Oldenhof pakbon in combinatie met verdeelorders zodat enkel de interfiliaal levering wordt getoond en niet de levering naar de klant om dubbele artikelen te voorkomen. Tevens is er een aanpassing gemaakt waarbij een aangepaste omschrijving binnen een klantorderregel nu ook getoond wordt op de pakbon. 

CN 25625

Vestigingen

Functionele wijzigingen

Storesettings: CC uitschakelen bij mailen kassabon


Nieuwe store setting genaamd "DoNotSendReceiptCC" geïntroduceerd die ervoor zorgt dat bij het e-mailen van kassabonnen deze zonder CC verstuurd worden. Let op: Dit geldt niet voor de bonnen van de SCO, daar staat het al uit.

CN 14394

Verbeteringen

Werkstation bonteksten meertalig aanpassen in bulk

Fout opgelost waarbij bij het veranderen van de bonheader door een vestiging aan te vinken niet alle vertalingen toegepast werden. 

CN 14394

Acties

Functionele wijzigingen

Multi select functionaliteit onder tabblad "Extra selectie" in actiebeheer

Bij het aanmaken van acties is het is naast de huidige functionaliteit ook mogelijk om onder het tabblad "Extra selectie" meerdere Leveranciers en/of Subgroepen tegelijk te selecteren. Dit geldt voor alle actietypes waar het tabblad "Extra selectie" verschijnt.

CN 22161

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

Kas- en kluisbeheer

Functionele wijzingen

---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

ASPOS PDA

Functionele wijzigingen

---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

WEBSHOP

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Verbeteringen

--Geen noemenswaardige wijzigingen--

SERVICES

Functionele wijzigingen

REST: Transactie wordt toch afgerond bij fout EVL

In de REST services is er een aanpassing gedaan m.b.t. het committen van een order of transactie. Als deze nu mislukt vanuit EVL, verschijnt er een foutmelding. In REST wordt er dan een "Warnings" melding gegeven met meer informatie over deze foutmelding:

Voorbeeld warning bij: POST /api/customer-order/{id}/commit en POST /api/transactions/commit:

{

    "warnings": [

        {

            "code": "ERR0001",

            "detail": "BonusPointMutation",

            "description": "EVL Configuration issue"

        }

    ]

}


De order of transactie wordt vervolgens wel gecommit. In de beveiligingslog wordt onder de ingang "Waarschuwing" de logregel weggeschreven. In deze logging wordt aangegeven voor welke klant en transactie en hoeveelheid punten in EVL niet bijgewerkt kan worden. Ook wordt de EVL foutmelding getoond.


Voorbeeld: Logging van foutmelding 

CN 22058



REST: Voucher ID gebruiken bij aanvraag Vouchers Intersolve

In de REST services wordt nu bij de aanvraag van een E-voucher via Intersolve gekeken naar het VoucherId (productveld) van de opgegeven EAN code.  Voorbeeld: VoucherId: 342[Intersolve:8202]. Het ID achter "Intersolve:" wordt verstuurd naar Intersolve. 

CN 14394

REST: Sortering van projecten aangeven

In de REST services bij het endpoint GET /api/projects is het nu mogelijk om via de nieuwe parameter "OrderBy" te sorteren op de velden "Name" en "CreatedDate". Default is de sortering oplopend (ASC). Door achter het veld ASC of DESC mee te geven is deze oplopend of aflopend te sorteren. Voorbeeld: OrderBy=Name DESC. 

CN  26230

REST: Aanmaken, wijzigen en verwijderen carriers in de REST services


In de REST services is het nu naast het ophalen van de carriers(vervoerders) ook mogelijk om deze aan te maken/te wijzigen en te verwijderen.

Hiervoor zijn de volgende endpoints toegevoegd:

CN 14394

REST: Aanpassen POST/Transactions/Commit in payments sectie met PaymentCurrencyAmount en ExchangeRate 


In de REST services bij het enpdoint POST /api/transactions/Commit is het nu mogelijk om de velden "PaymentExchangeRate" en "PaymentCurrencyAmount" bij de betaling mee te geven. Deze velden kunnen alleen meegegeven worden als de Currency op de meegegeven betaalsoort anders is dan de default. (Euro Is Default).

Als de currency op de betaalsoort anders is dan de default dan zijn deze twee velden verplicht. 

CN 25280

REST: Carts calculate ook naar setting laten kijken


In de REST services wordt bij het endpoint: POST /api/carts/calculate nu ook gekeken naar de setting "POSDivideDiscounts". Wanneer deze op False staat wordt de korting niet verdeeld over de actieproducten. Wanneer deze op True staat wordt de korting wel verdeeld over de actieproducten 

CN 14394

REST: Mogelijk maken om inactieve stores bij customers op te halen


In de REST services bij het endpoint GET /api/stores/{id} is het nu ook mogelijk om niet actieve winkels op te halen. Hierdoor worden klanten die een "Niet actieve" winkel als standaard winkel hebben toch gesynced naar Spotler. 

CN 14394

REST: Verkoop van de Cinema Card via REST- en de Giftcardservice.


In de REST- en  Giftcardservices is ondersteuning toegevoegd voor de verkoop van de Cinema Card.

In de Giftcardservice is deze nieuwe provider "ProviderId" 6 geworden. De volgende opties zijn mogelijk:

Let op!


Betalen met de Cinema Card is niet geïmplementeerd. 

CN 24542

REST: POST/PATCH GroupUsers


In de REST services is het nu ook mogelijk om een GroupUser aan te maken en te wijzigen. Hiervoor zijn de volgende nieuwe endpoints toegevoegd:

CN 14871

REST: Rest services maken op de [FaqLinks]


In de REST services is het nu mogelijk om FaqLinks te beheren. (Backoffice menupunt: FAQ Links). Dit kan middels onderstaande, nieuwe endpoints:



Het is mogelijk om een FaqLink aan te maken, op te halen, te wijzigen en te verwijderen. 

CN 14871

REST: Mogelijkheid om CustomerOrders op te halen o.b.v. CustomerReference



In de REST services is het nu mogelijk om orders op te halen op basis van de CustomerReference. Hiervoor is het nieuwe endpoint toegevoegd:

Het is hier mogelijk om te zoeken op de gehele "CustomerReference" of, wanneer de referentie 1 of meerdere | tekens bevat, kan er op delen van de "CustomerReference" gezocht worden. 


Bijvoorbeeld: "CustomerReference": "O912|SL123|X22".


In dit geval is er te zoeken op "O912|SL123|X22", "O912", "SL123" en "X22".

CN 23310

REST: Services maken op de "StockMutations" tabel


In de REST services is het nu mogelijk om stockMutations (Voorraadmutaties) op te halen. Dit kan middels de volgende nieuwe endpoints: 



Naast de gebruikelijke parameters is het ook mogelijk om te filteren op het type stockMutations (stockMutationType). Van de stockMuation zijn ook de eventuele records op te halen middels de expand optie "Records". De resultaten zijn via de parameter "OrderBy" te sorteren op "Id" of "CreationDate". Zowel ASC of DESC.


Voorbeeld response:


{

    "id": 9340,

    "storeId": 1,

    "groupId": 1,

    "type": "CustomerOrderSalesV2",

    "warehouseId": 1,

    "documentID": "COSALES",

    "processedDate": "2022-10-24T22:00:00Z",

    "creationDate": "2022-10-25T09:50:00.04Z",

    "lastModifiedDate": "2022-10-25T09:50:00.04Z",

    "processed": true,

    "description": "COSALE",

    "records": [

        {

            "id": 44200,

            "storeGroupProductId": 13616,

            "storeGroupProductStateId": 8930,

            "stockMutationDate": "2022-10-25T09:49:59.353Z",

            "lastModifiedDate": "2022-10-25T09:50:00.083Z",

            "type": "CustomerOrderSalesV2",

            "quantity": 1.5000,

            "unitPriceInclTax": 1.6529,

            "totalAmountInclTax": 2.4794,

            "taxCodeId": 3,

            "taxCodeRateId": 3,

            "taxRate": 21.0000,

            "documentCode": "128131",

            "transactionIdType": "KassabonNr",

            "processed": true,

            "processedDate": "2022-10-25T09:49:59.353Z",

            "customerId": 31,

            "stockMutationId": 9340

        }

    ]

}

CN 26475

REST: Afbeeldingen importeren


In de REST services is het nu ook mogelijk om afbeeldingen te beheren (Aanmaken, Ophalen, Wijzigen, Verwijderen) voor producten. 

Binnen de REST services was dit al mogelijk voor CustomerOrders en CustomerOrderLines. We hebben nu een generieke "Images" endpoints gemaakt waarin al deze types te beheren zijn. De bestaande endpoints blijven werken en spreken nu onder water de "Images" endpoints aan.


De volgende nieuwe endpoints zijn hiervoor beschikbaar:



Bij het endpoint POST /api/images is via het veld "Category" i.c.m. "RelatedId" de afbeelding toe te voegen aan een: Product, CustomerOrder of CustomerOrderLine. Bij het GET /api/images endpoint is via het filter "RelatedId" i.c.m. "Category" mogelijk om alle afbeeldingen van een Product, CustomerOrder of CustomerOrderLine op te halen.

Wanneer het "Type" niet wordt meegeven wordt automatisch het eerste beschikbare "Standard Image XX" type gebruikt. 

CN 26334


REST: Tonen van toekomstige actieprijzen


In de REST services is het nu mogelijk om toekomstige actieprijzen op te halen. Hiervoor hebben we een aantal nieuwe parameters/filters toegevoegd. We hebben daarnaast de syntax voor de expand-functionaliteit uitgebreid zodat je ook parameters/filters direct mee kan sturen in de URL. Dit kan bij alle endpoints waarbij je het product direct opvraagt of via de "Product" expand optie.


Nieuwe parameters/filters:

Deze nieuwe filters kunnen gebruikt worden bij het expanden van "Discount" en "Discounts" op het product.


De nieuwe syntax ziet er dan als volgt uit:

GET api/products/ids?ids=1&ids=2&expand=discount(description, priceincltax, $calculationDate=2022-10-20T08:07:20.212Z), discounts(id, description, $startDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $endDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $categories=[x,y,z])


GET api/products/1?expand=discount(description, priceincltax, $calculationDate=2022-10-20T08:07:20.212Z), discounts(id, description, $startDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $endDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $categories=[x,y,z])

CN 22653



Verbeteringen

REST: Oude endpoints werden nog aangeroepen


In sommige situaties werden er bij de SCO nog oude endpoints aangeroepen. Deze maakt nu volledig gebruik van de REST services. 

CN 14394

REST: Internal server error bij POST op CustomerValidate bij lange emailadressen


In de REST services trad een foutmelding op bij het POST customers/validate endpoint bij lange emailadressen. Dit kwam door een recente aanpassing m.b.t. het verhogen van het maximaal aantal karakters van het e-mailadres.


Achter de schermen wordt na het aanroepen van het POST customers/validate endpoint een automatisch event aangemaakt maar bij een lang emailadres ging dit door het aantal karakters niet meer goed. Het emailadres in het event wordt nu afgekapt op 100 karakters.

CN 25586

REST: Probleem met ophalen grote (interfiliaal) orders


In de REST services is het ophalen van grote orders met veel orderregels en meerdere expands versneld. Er wordt eerst gecontroleerd bij de product expand of er meer dan 2100 id's zijn. Is dit het geval dan worden er in een loop 2100 per keer opgehaald totdat alles is opgehaald. 

CN 23310

REST: Discount query verbeteringen


In de REST services hebben we prestatie aanpassingen doorgevoerd bij het ophalen van discounts. 

CN 23310

REST: Backoffice foutmeldingen loggen


Wanneer in de Backoffice andere fouten uit rest optreden, dan 2xx foutmeldingen dan worden deze gelogd in Loki. (Response wordt weggeschreven)

CN 14394

Patches

Met deze aanpassing is er een bug verholpen in het tabblad events van een openstaande klantorder: Wanneer een gebruiker een event aanmaakte was de gebruiker waarvoor het event bedoeld was vervolgens tijdelijk niet te zien.  

TN 1106620


Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de A4PDFTicket lay-outs van Agri, Filou en Meledi waarbij een A4 PDF bon met klantdata zonder adres niet kon worden getoond. 

TN 1107753

Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de POS waarbij er een extra karakter voor een scancode werd toegevoegd wanneer de gebruiker meerdere aantallen invoerde.

TN 1106303

Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij pakbonnen met de Zandwijk lay-out niet werden getoond wanneer deze aangemaakt werden via de POS. 

TN 1106387

Wijziging doorgevoerd in de TransSmart melding dat, wanneer een order wordt omgezet naar pakbon, de pop-up de gegevens toont van de carrier die ingesteld staat van de winkel waar de klantorder op is aangemaakt. 

TN 1107544


In de REST servives bij het endpoint GET api/web-nodes/{id}/products is het nu ook mogelijk om producten op te halen die niet de status "Actief" 


hebben. Middels de nieuwe parameter "includeAllProductStates " op true worden alle producten in de webknoop opgehaald ongeacht de product 


status.


TN 1109655


In de REST services is een bug opgelost waarbij lokale kit-items op een winkel niet werden toegevoegd als de order op deze winkel werd aangemaakt. 


Voor het toevoegen van kit-items wordt er nu gekeken naar de winkel waarop de order wordt aangemaakt. 


TN 1109871


In de REST services hebben we een aanpassing gedaan voor producten die een aantal én een prijs bij barcode hebben. Voorheen werd het scancode 


aantal keer de scancode prijs gedaan. Nu wordt enkel de scancode prijs gehanteerd.


TN 1108004



Met deze aanpassing is een bug verholpen die ervoor zorgde dat, bij het aanmaken van labels met "BtoBStore = true", in het menupunt labels de excl. BTW prijs niet werd getoond als labels werden aangevraagd via de PDA. 


TN 1108273


Bug opgelost m.b.t. het offline starten van de POS, zodat de opgeslagen sessie in C:\aspos\offline\sessie gebruikt wordt om de POS te kunnen opstarten.


TN 1107902


Bug opgelost in de printservices die ervoor zorgte dat er geen KLB labels konden worden geprint.

TN 1111480


Bug opgelost in de verdeling van kortingen over de transactieregels.

TN 1110420


Bug opgelost in het menu productgroep beheer van de BackOffice, waarbij omschrijvingen die een pijpteken bevatten incorrect werden weergegeven

     en nieuwe subgroepen die een pijpteken bevatten niet konden worden opgeslagen.

TN 1110341


Bug opgelost in de Backoffice waarbij klantorders niet konden worden geopend wanneer het orderaantal van een regel op 0 stond.  

TN 1111329


Bug opgelost in de discount optimizer, waarbij het verkeerde kortingsbedrag werd verleend wanneer een kortingsvoucher en een actie op dezelfde bon stonden.

TN 1108313


In de REST services bij het endpoint POST /api/carts/Calculate wordt bij het gebruik van de locale parameter nu de discountDiscription ook vertaald wanneer de opgegeven vertaling aanwezig is. 

TN 1113178


Bij het wijzigen van een werkstation via de Backoffice -> Instellingen -> Winkel Instellingen. Blijft het werkstation gevalideerd 

TN 1110941


Fix uitgebracht voor de general lay-out van de klantorder rapportage, waarbij de memo- en nettokolom wegvielen. Dit werd veroorzaakt door een header die een vaste hoogte had, deze is nu opgehoogd.

TN 1113693


Bug opgelost zodat documenten die toegevoegd zijn aan een klantorder weer worden toegevoegd als bijlage, als hiervoor wordt gekozen bij het mailen van de opdrachtbevestiging.

TN 1113586


Bug opgelost in de POS, waarbij het in bepaalde situaties niet mogelijk was om contant af te rekenen bij het verrekenen van klantsaldo.

TN 1114254


Wijziging doorgevoerd in de herberekening van klantorder regels zodat, bij het toevoegen van een product met een variabele prijs aan een deels geleverde order, de regelprijs correct wordt weergegeven. Tevens aangepast dat, bij het wijzigen van een deels geleverde klantorder regel, de regelprijs- en korting niet kunnen worden aangepast.

TN 1115535


Bug opgelost zodat, bij het gebruik van een sterk wachtwoord beleid en het wisselen tussen vestigingen (d.m.v. de Area manager functie in ASPOS), niet steeds gevraagd wordt om een nieuw wachtwoord in te geven.

TN 1116870


In de POS is de foutmelding aangepast wanneer er gekozen wordt voor de betaalsoort "Balie Factuur" en vervolgens de internetverbinding wegvalt.

Voorheen kwam de melding "De factuur is aangemaakt maar het aanmaken van de PDF is mislukt" in beeld. 


Deze foutmelding was niet altijd juist, aangezien, afhankelijk van wanneer de verbinding wegviel, de factuur al wel of niet aangemaakt werd.


Om deze reden is de melding aangepast naar: "Het is onduidelijk of de factuur is aangemaakt. In de Backoffice kan deze eventueel alsnog aangemaakt worden".

TN 1118355


Fix doorgevoerd in het menupunt "Menu's kassa" zodat knoppen die worden aangemaakt in omgevingen waar de setting "MultiLanguage" op True staat direct kunnen worden opgeslagen, zonder eerst de omschrijving  aan te passen.

TN 1116150


Het is nu mogelijk om een open winkeltaak met 0 regels te verwerken.

TN 1119544


Verbetering doorgevoerd voor de naarowcasting pagina van de Backoffice waarbij het niet mogelijk was om video's die geüpload waren naar Vimeo op te slaan. 

TN 1120031


In de volgende scenario's zijn wijzigingen doorgevoerd:


TN 1118669