QUETZAL
VERSIE: 6.0.2022Quetzal
INHOUDSOPGAVE
ALGEMEEN
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
-- Geen noemenswaardige wijzigingen--
ASPOS SELF-CHECKOUT
Functionele wijzigingen
SCO: Mailen van de kassabon
Het is nu mogelijk voor de klant om, na het afronden van een transactie, de kassabon te laten verzenden via mail.
Indien het mailen van de bon fout gaat (geen enkele template aanwezig, de attachment kan niet aan de mail worden toegevoegd of algemene mail error) dan wordt onderstaande scherm getoond (na invoering van medewerker pas). Indien het mailen wel goed gaat, dan wordt de SCO automatisch doorgezet naar het startscherm.
De klant krijgt, indien deze een email adres heeft, aan de hand van zijn/haar taalinstellingen de mail en kassabon in de eigen taal.
Dit gebeurt alleen als er voor het template, "EmailPOSBon", een vertaling is voor de betreffende taal. Is dit niet het geval, dan krijgt de klant een Nederlandse mail met de kassabon in de juiste taal.
Om te kunnen mailen vanaf de SCO moet op de vestiging het emailadres waarvan de mail afkomstig is zijn ingevuld en moet de geavanceerde instelling "POSA4PdfTicketName" gevuld zijn.
Door in de werkstation configuratie van de SCO, onder 'generiek' in de regel " Setting Key="Defaultprintreceipt" de value op "True" te zetten, wordt de nieuwe instelling omzeilt en wordt er standaard een bon geprint.
CN 22058
SCO: PIN betalingen uitsplitsen o.b.v. betaalsoort
Het is nu mogelijk om pinbetalingen uit te splitsen op basis van betaalsoort. Hiervoor moet de geavanceerde instelling "POSEFTSpecification" op true staan.
Voorwaarde is wel dat voor elke betaalsoort, Visa, Visa Electron, Maestro etc. een aparte EFT betaalsoort moet zijn aangemaakt.
Is er een onbekende betaalsoort of staat "POSEFTSpecification" op false dan wordt de betaling op de standaard EFT geboekt.
CN 22058
SCO: Naar storesetting "POSCustomerRequired" kijken om verplicht een klant te koppelen bij afrekenen
Op de SCO is het nu mogelijk dat er verplicht een klant gekoppeld moet worden, vóórdat een transactie kan worden afgerond.
Dit kan per winkel ingesteld worden door de instellingen "POSCustomerRequired" op true te zetten.
Mocht de klant willen afrekenen zonder dat er een klantenkaart gescand is zal de volgende melding verschijnen:
CN 255058
SCO: Checken op inactieve klant en geblokkeerd contactpersoon
Wanneer de klant vervallen of inactief is óf de contactpersoon is geblokkeerd, dan zal op de SCO de volgende melding getoond worden:
Er moet dan een medewerkerscontrole plaatsvinden. Na het scannen van de medewerkerspas wordt er een "vrijgeven" knop getoond om terug te gaan naar de transactie
Mocht er problemen zijn met de klantenpas dan zal de volgende melding getoond worden:
Deze kan door de klant zelf gesloten worden.
CN 14394
Verbeteringen
SCO: Betaal knop werkte niet bij afbreken aankoop gift card
Bug opgelost dat als de klant toch geen giftkaart wilde kopen nadat deze wel al gescand was dat er niet betaald kon worden.
CN 25586
SCO: Bij fouten EVL, transactie toch afronden
Mocht er vanuit de SCO geen communicatie zijn met het EVL spaarsysteem en een klant heeft recht op spaarpunten dan zal er een melding verschijnen op de SCO na de betaling.
Het is niet gelukt om de spaarpunten van deze transactie te verwerken. Meldt u bij een medewerker om uw spaarpunten te laten corrigeren.
Hierbij wordt er ook direct een kassabon uitgeprint zodat de klant mbv de kassabon bij een medewerker als nog de spaarpunten kan laten toevoegen
CN 22058
ASPOS KASSA
Functionele wijzigingen
Zoeken en zoekresultaten tonen in de taal waarmee is ingelogd
Met deze aanpassing worden zoekresultaten voortaan getoond in de taal van de actieve sessie op de POS. De volgende modules zijn nu vertaalbaar gemaakt:
Extra omschrijving op de kassabon
Producten (Product zoeken, detailvenster, productgroepen, subgroepen)
Productinfo knop
Historie
Transacties
Retouren scherm
Kas in/uit
CN 14394
Cikam koppeling uitbreiden m.b.t. extra geld opnemen
Uitbreiding doorgevoerd op de Cikam koppeling zodat het binnen ASPOS mogelijk is om geld bij te pinnen met het gebruik van een Cikam automaat. Om hiervan gebruik te maken dient de winkel te beschikken over een Cikam automaat en een gekoppelde pin. Als er een pin transactie wordt gestart via de POS en er wordt gebruik gemaakt van de functie om geld bij te pinnen, hetzij via handmatig ingeven of via de knop Pin met extra geld opname, wordt na het voldoen van de Pintransactie de Cikam koppeling opgestart. Het wisselgeld wat de klant dient te ontvangen wordt uitgegeven uit de Cikam automaat. Dit is op de POS te zien doordat de dialoog voor de Cikam koppeling wordt opgestart, op deze dialoog staat een betaald bedrag van 0,00 en een negatief resterend bedrag. Dit negatieve resterende bedrag is het bedrag dat uit de Cikam automaat komt.
afbeelding Cikam dialoog POS:
Bij het opstarten van een pinbetaling waar geld wordt bij gepind, wordt er een check gedaan of er voldoende contanten aanwezig zijn in de Cikam automaat. Als er onvoldoende contanten aanwezig zijn, zal ASPOS hier, net als bij een reguliere Cikam betaling, een melding van geven. Het verschil met de reguliere betaling is wel dat, als deze melding naar voren is gekomen, dat het bij pinnen niet mogelijk is tot er voldoende contanten in de Cikam automaat aanwezig zijn.
afbeelding melding tekorten:
Het maximaal uit te geven bedrag, dus het maximale wat bij gepind kan worden, wordt bepaald in de Cikam automaat met de "MaxOutAmount". Als er een bedrag bij gepind wordt wat boven deze maximum uitkomt zal ASPOS hier een melding van geven.
Let op!
Om dit goed te laten werken dient het maximaal uit te geven bedrag overeen te komen met het maximale contante wisselgeld.
En bij het gebruik van de knop pin met extra opname (EFTEXTRACASH) kan je hiervoor het maximum wisselgeld op de betaalsoort Pin ook gelijk zetten aan het maximaal uit te geven bedrag.
afbeelding maximaal bedrag bereikt:
CN 23355
Uitbreiding Cikam koppeling: Wisselgeld functie implementeren
Uitbreiding doorgevoerd op de Cikam koppeling zodat het binnen ASPOS mogelijk is om geld bij te wisselen met het gebruik van een Cikam automaat. Om hiervan gebruik te maken dient de winkel te beschikken over een Cikam automaat, als er via de POS op de knop Kas in/uit wordt gedrukt staat hier (zodra de setting "CikamEnabled" op true staat) de knop wisselen bij.
Als de knop wisselen wordt gebruikt komt er een dialoog op de POS en op het klantendisplay, de consument kan dan geld ingeven en zodra de medewerker op de OK knop drukt wordt het ingegeven bedrag gewisseld. Bij het wisselen is het niet mogelijk om als consument of als medewerker op de POS het patroon aan te geven. Mocht er een bepaald patroon moeten worden ingesteld voor het wisselen kan dit ingesteld worden via Cikam (webportaal). Als na het inwerpen van het geld in de Cikam automaat op de knop annuleren wordt gedrukt wordt de wissel geannuleerd en krijgt de klant (indien van de coupures een cassette aanwezig is in de Cikam automaat) het geldt weer terug. Van een wissel wordt geen transactie aangemaakt in transactiebeheer, wel worden de acties gelogd in het beveiligingslog.
CN 23355
Aanpassing logica afhandeling wicht producten in de POS
Aanpassing gemaakt in de logica waarmee acties worden afgehandeld wanneer een artikel het producttype 'wicht' en het productveld 'weegschaalartikel' heeft en tevens de setting "POSPriceByBarcode" ingeschakeld is. Voortaan wordt eerst gekeken of het veld actieprijs bij een product gevuld is. Wanneer dit veld leeg is gaat er een check af op (wicht)acties. Weight quantities worden in deze flow niet meer bijgehouden waardoor regels per bonlijn samengevoegd kunnen worden indien de barcode hetzelde is.
CN 22653
Vreemde valuta in de POS kunnen verwerken
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om via de POS af te rekenen met buitenlandse valuta. Om hiervan gebruik te maken moet in ASPOS de valuta zijn aangemaakt/toegevoegd in het menupunt Valuta. Hierna moet er een betaalsoort CON_{Valutacode} zijn aangemaakt in het menupunt betaalsoorten en een knop voor de desbetreffende betaalsoort (in het betalingen menu) in menu's kassa.
afbeelding menupunt betaalsoorten:
afbeelding menupunt valuta:
Als er een product is aangeslagen op de POS en er wordt op totaal gedrukt kan er vervolgens gebruik worden gemaakt van de Valuta betaalsoorten. Deze betaalsoorten werken enkel nadat er een bedrag is ingegeven. Als er nog geen bedrag is ingegeven in het invoerveld, zal op de POS de melding verschijnen hoeveel er van deze betaalsoort verwacht wordt. Dit wordt berekend o.b.v. de wisselkoers die ingesteld staat in het menupunt valuta en het bedrag dat nog open staat op de POS waar nog geen betaling aan is toegekend. Als deze wisselkoers verandert in ASPOS dan rekent ASPOS hier direct mee (voor het wijzigen van de wisselkoers hoeft de POS niet herstart/ververst te worden). De "Contant" knop op de POS rekent het bedrag gewoon in Euro's af.
Als de POS offline is kan er dus niet met vreemde valuta worden betaald omdat de wisselkoers op dat moment niet kan worden opgehaald, hiervan zal er ook een melding verschijnen op de POS als een valuta betaalsoort wordt gebruikt terwijl de POS offline is.
Als er wordt betaald met een andere valuta dan de euro wordt er op de POS getoond hoeveel van deze valuta is betaald en wordt dit teruggerekend naar euro's. Het nog te betalen bedrag en /of wisselgeld wordt altijd weergegeven in euro's. Het maximaal uit te keren wisselgeld wordt daarom ook nog steeds van de betaalsoort Contant gehaald. Wisselgeld wordt ook altijd in euro's uitbetaald.
Zowel op de fysieke kassabon als in de transactie in transactie beheer wordt getoond hoeveel van een bepaalde valuta is betaald.
Let op!
Op het narrowcasting scherm wordt ook getoond met welke valuta betaald is, maar door ruimte gebrek kan niet compleet getoond worden met hoeveel van de valuta betaald is. Dit issue wordt verder meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe narrowcasting applicatie.
CN 25280
POS: klantorder aanmaken. Optie bezorgen toont alle "M" winkels
Twee nieuwe store settings geïntroduceerd waarmee kan worden bepaald welke winkels worden getoond wanneer een gebruiker via de POS de knop 'Bezorgen in...' aanroept bij het bestellen van een product. Het gaat om de volgende twee instellingen:
ShowShopsUntilNode (Vrije tekst): Setting is default leeg en toont hierbij alle winkels binnen de boom. Wanneer de gebruiker een M-code ingeeft die binnen de groep valt wordt specifiek naar dat niveau gekeken. Bij een verkeerde waarde wordt teruggevallen op M001 (toont alles). Tip: Kijk in de volledige winkelboom om te achterhalen binnen welke groep de winkel valt.
ShowShopsWithinGroup (Boolean): Staat default op false, wanneer de gebruiker deze optie inschakelt zullen alleen de winkels binnen de eigen groep als bezorgvestigingen worden getoond, virtual stores worden hierbij uitgesloten tenzij je zelf de virtual store bent.
CN 22161
Verbeteringen
Als de POS na het opstarten offline gaat dan heeft het geen effect als de gebruiker uitlogt
Met deze aanpassing is er een fout opgelost in de POS waarbij afmeldpogingen niet werden geblokkeerd wanneer de POS offline was.
De getoonde pop-up:
CN 14394
ASPOS BACKOFFICE
Rapportages
Functionele wijzigingen
Nieuw rapport: "Backorders"
Nieuw rapport Backorders/Naleveringen geïntroduceerd op basis van het rapport klantorders compact.
Schakel de beveiligingsingang "Rapportage backorders" in om gebruik te maken van het rapport in het Backoffice menu "klantorders" (Vink een order aan en klik op rapportages in het zijpaneel). Het rapport bevat de volgende informatie:
Datum
Ordernummer
Referentie
Bestelcode
EAN
Merk
Omschrijving
Prijs per stuk
Actieprijs
Voorraad (A)
Besteld (B)
Ontvangen (C)
Ontbreekt (D)
Weergave rapport naleveringen:
CN 25628
Nieuw rapport: Omzet per uur
Nieuw rapport genaamd 'Omzet per uur per winkel' geïntroduceerd, voeg de gelijknamige beveiligingsingang toe om de excel sheet beschikbaar te maken in het menupunt rapportages. Let op: Om de winkelselectie voor de rapportage te verhogen kan de geavanceerde instelling "ReportsMaxStores" worden gebruikt.
Weergave rapportage en datum- /Winkelselectie:
Met de instelling "ReportMaxStores" kan het maximaal te selecteren winkels ingeven worden.
CN 25872
Verbeteringen
Exceptie bij eerste keer opstarten app pool als logging aan staat
Fout opgelost waarbij een exceptie optrad wanneer een rapportage voor de eerste keer werd geopend na een deployment.
CN 29603
Producten
Verbeteringen
Zoekresultaten tonen in de taal van de sessie/gebruiker
Met deze aanpassing worden zoekresultaten voortaan getoond in de taal van de actieve sessie. Dit geldt voor zoeken in productbeheer en het zoeken van producten in de pop-up van, bijvoorbeeld, de klantorder module.
CN 14394
Vertaling vanuit andere taal dan de taal waarop de vestiging staat ingesteld, past ook de de standaard vertaling aan
Aanpassing doorgevoerd in de Backoffice zodat, wanneer de productbeheer pagina wordt geopend, deze in de ingestelde taal van de gebruiker wordt getoond. Indien een vertaling niet aanwezig is in de taal van de gebruikerssessie, wordt gebruik gemaakt van de nieuwe instelling "FieldLanguageSortOrder" waarin de rangschikking van de focus naar het vertaalbare veld in te stellen is.
CN 14394
Inkoopeenheid op "0" bij een product
Extra wijzigingen doorgevoerd zodat voorkomen wordt dat de purchaseunit bij een product 0 is. Dit betekent ook dat, bij een POST van een product via de Rest API, een product waar de purchaseUnitFactor = 0 wordt afgekeurd. Als deze NULL is wordt deze omgezet naar 1.
CN 29011
Gebruikers
Functionele wijzigingen
Inloggen in ASPOS met Areamanager over meerdere winkels
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om een gebruiker aan te maken die, door middel van een selectie, op meerdere vestigingen kan inloggen. Bij het aanmaken van een gebruiker, op een vestiging waar meerdere vestigingen onder hangen, kan er worden gekozen om in te loggen op meerdere vestigingen door bij "Meerdere vestigingen?" voor ja te kiezen.
Als er in deze dropdown voor nee wordt gekozen is de gebruiker as-is aangemaakt, dus enkel voor de geselecteerde vestiging.
Als deze dropdown op Ja wordt gezet wordt er een nieuwe dropdown beschikbaar waar Meerdere vestigingen gekozen kunnen worden, in deze dropdown zijn de vestigingen beschikbaar die onder de geselecteerde vestiging hangen.
afbeelding dropdown vestigingen:
afbeelding dropdown meerdere vestigingen:
Door vestigingen te selecteren kun je na het inloggen in ASPOS de vestiging kiezen waarop je daadwerkelijk wilt inloggen. Als je voor meerdere vestigingen Ja kiest en je kiest geen of één vestiging krijg je bij het opslaan een melding dat dit niet mogelijk is.
Nadat je ingelogd bent met een gebruiker die op meerdere vestigingen mag inloggen en waar de keuze is gemaakt om op meerdere vestigingen in te loggen kom je op het scherm terecht om de vestiging te kiezen. Na het selecteren van de vestiging log in ASPOS in als gebruiker van de desbetreffende vestiging. Door op het vinkje naast de winkel selector te drukken log je in op de vestiging van van je keuze.
Als je bent ingelogd op een vestiging als een gebruiker die op meerdere vestigingen mag inloggen heb je ook de mogelijkheid om te wisselen tussen de vestigingen. Hiervoor moet je gebruik maken van de wisselen knop, na het gebruik van deze knop kom je weer op de winkelselectie pagina. Als je hier kiest voor een andere winkel wordt er een sessie aangemaakt voor de nieuw gekozen winkel. Als je in dit scherm voor hoofdmenu kiest dan ga je verder met de sessie die eerder aangemaakt is.
Bij het aanmaken van een gebruiker kan ook gekozen worden bij meerdere vestigingen voor de optie Inlogkeuze, als deze optie is geselecteerd en de gebruiker wordt aangemaakt voor een vestiging waar meerdere winkels onder hangen zal na het inloggen in ASPOS de complete lijst van de winkels in die groep getoond worden. Hier kan dan worden gekozen om in te loggen met de standaard waarde (de vestiging waarop de gebruiker is aangemaakt) of een andere vestiging in de lijst. Als deze optie wordt gebruikt voor een gebruiker op alle vestigingen of voor een vestiging waar geen andere winkels onder hangen zal het inloggen as-is zijn.
Voor de winkels is er een handleiding beschikbaar gesteld waar deze functionaliteit stap voor stap wordt uitgelegd.
CN 25387
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Menu's kassa
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Instellingen
Functionele wijzigingen
Betaalsoorten: Valuta bij betaalsoort kunnen wijzigen
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om tijdens het kopiëren van een betaalsoort de valuta te kiezen.
afbeelding nieuwe pop-up kopiëren betaalsoort:
Bij het kopiëren van de betaalsoort Contant wordt de code van de betaalsoort (CON) automatisch aangevuld met de afkorting van de gekozen valuta. De code van de contant betaalsoort is daarmee ook niet meer aan te passen, mocht de code al bestaan dan geeft ASPOS hier een melding van. Dit gebeurt alleen als je de originele Contant kopieert, bij het kopiëren van een andere betaalsoort dan contant is het niet mogelijk om een code CON_XX mee te geven, hiervoor zal ASPOS een melding geven.
afbeelding kopiëren betaalsoort contant:
Bij het kopiëren van de betaalsoort wordt er gekeken naar de standaard instellingen van de betaalsoort, winkel specifieke instellingen (zoals max. wisselgeld en rekeningnummers worden niet over gekopieerd). Als de betaalsoort Contant is gekopieerd is het mogelijk om op het tabblad "Waarden" de coupures van desbetreffende valuta in te geven, zodra deze zijn toegevoegd word er bij deze waarde been € teken meer getoond.
afbeelding tabblad waarden:
Let op:
De restrictie op het kopiëren van de betaalsoort contant is hiermee opgeheven, maar de restrictie op het kopiëren van de betaalsoort EFT en PrePay blijft bestaan.
CN 25280
Valuta kunnen inzien en wijzigen
Er zijn twee nieuwe rechten toegevoegd:
Valuta inzien. Bepaalt of de gebruiker het nieuwe menupunt "valuta" mag inzien
Valuta toevoegen/wijzigen
Menupunt Valuta
Onder het menupunt "Instellingen" is er een nieuw menupunt toegevoegd genaamd "Valuta".
Binnen dit menupunt is het mogelijk om buitenlandse valuta te zien dan wel toe te voegen of wijzigen, afhankelijk van de rechten van de gebruiker.
Voor het toevoegen van een nieuwe valuta verschijnt de volgende pop-up:
Omschrijving mag maximaal 40 karakters lang zijn.
Valutacode moet bestaan uit 3 letters (Deze is niet meer aanpasbaar)
Wisselkoers moet groter dan 0 zijn met maximaal 4 cijfers achter de komma
Bestaande valuta mogen nog gewijzigd worden, m.u.v. de Valutacode. Deze is dan ook niet selecteerbaar als er een bestaande valuta gewijzigd wordt:
CN 25280
Beveiligingsgroepen: Saldo- en ordertotaal verbergen middels recht in klantorder module
In de Backoffice is het nu mogelijk om de velden "Saldo totaal" en "Bruto totaal" in het menupunt "Klantorders" te verbergen.
Wanneer het recht "Tonen totalen klantorder beheer" bij de gebruiker uitstaat worden deze velden niet meer getoond.
Standaard wordt het recht bij elke gebruikersgroep toegevoegd, omdat het huidige standaard functionaliteit is. Naar wens is het tonen van deze twee velden dus uit te zetten.
CN 22507
Aanpassingen vertalingen ingeven bij gebruik van andere taal
Aanpassing doorgevoerd in de BackOffice zodat alle vertaalbare velden in de taal van de huidige sessie worden getoond. Indien een vertaling niet aanwezig is in de taal van de gebruikersessie wordt gebruik gemaakt van de nieuwe instelling FieldLanguageSortOrder waarin de rangschikking van de focus naar het vertaalbare veld in te stellen is.
Dit geldt voor de volgende Backoffice menu's:
Klantgroepen
Categoriegroepen
Productgroepen
Acties
Menu's kassa
Vestigingen
Stamtabellen
Productbeheer
Webknopen
Betaalsoorten
Prijslijsten
Merken
Redencodes
CN 14394
Inbouw controle ongeregistreerde spaarpas
We hebben een nieuwe storesetting, "AllowRedeemNegativePoints", geïntroduceerd die ervoor zorgt dat klanten met een ongeregistreerde klantenkaart geen punten meer kunnen verzilveren.
Staat "AllowRedeemNegativePoints" op false:
Alleen bij een geregistreerde klantenkaart kunnen er punten ingewisseld worden.
Bij een ongeregistreerde kaart verschijnt er een pop-up zodra er op totaal gedrukt wordt.
De bon bevat een of meer producten met een negatief aantal bonus punten. Deze zijn verwijderd:
[lijst met artikelen die verwijderd worden van de bon]Het artikel, of artikelen, met negatieve spaarpunten wordt van de bon verwijderd, en de kassamedewerker moet opnieuw op totaal drukken.
Zowel geregistreerde als ongeregistreerde klantenkaart kunnen punten sparen
Staat "AllowRedeemNegativePoints" op true:
Ongeacht of een klantenkaart geregistreerd is of niet kunnen er spaarpunten ingewisseld en gespaard worden
CN 26287
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
EVL Beheer
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Financieel
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Klanten
Functionele wijzigingen
Klantorders: Aanpassen tabblad "Bezorgen" in klantorder module
Met deze aanpassing zijn er meerdere wijzigingen doorgevoerd in het tabblad 'bezorgen' van de klantorder module.
Het opgeven van een huisnummer is niet meer verplicht bij buitenlandse adressen
TransSmart koppeling aangepast zodat, wanneer de bezorggegevens meer dan 64 karakters bevatten, deze voortaan worden samengevoegd in twee adresvelden (Street 1+2) om excepties met een karakterlimiet te voorkomen
Tevens is er een aantal bugs opgelost in de validatie van onderstaande Next velden (CustomerOrders).
Delivery_Street
Delivery_CountryCode
Delivery_HouseNumber
Delivery_PostalCode
Delivery_City
Delivery_CountryCode
PackageCarrierCode
Velden worden nu altijd gecontroleerd als bij de uiteindelijke order "IsDeliveryOrder" op true staat. Dit werd eerder alleen gedaan als deze van false naar true ging maar niet op een bestaande order, waardoor je één van de twee velden weer handmatig leeg moest maken.
Als "IsDeliveryOrder" op true stond, moesten alle Delivery_ velden altijd gevuld meegegeven worden. Nu is dat alleen nodig voor de velden die nog niet ingevuld zijn.
CN 21076
Klantorders: Preview klantorder rapporten
Het is nu mogelijk om diverse rapportages van een klantorder direct in te zien in het klantorder zelf.
De rapporten die getoond worden zijn: Offerte, Opdrachtbevestiging, Werkorder, Pro-formafactuur.
Bij het openen van het rapport, zal de klantorder eerst worden opgeslagen.
CN 22507
Klantorders: Nieuwe filters in klantorder overzicht
Met deze aanpassing zijn er filters op merk en product toegevoegd onder het tabblad 'extra' van de klantorderpagina in de Backoffice.
Weergave extra filters in klantordermodule:
CN 25628
Klantorders: Verfijning afbeeldingen in klantorders
Bestandstype controle toegevoegd aan de uploadfunctie voor afbeeldingen van de klantorder module.
Toegevoegde waarschuwing:
Afbeeldingen tabblad in klantorder module:
CN 22507
Klantbeheer: Type contact van klant uitbreiden met optie partner
Met deze wijziging is er een nieuwe optie van het type 'partner' toegevoegd onder het tabblad contacten van de klantbeheer module.
CN 24047
Factuur vertaling
Met deze aanpassing zijn de vertalingen van de Zandwijk factuur lay-out bijgewerkt zodat dit rapport geschikt gemaakt is als basis voor het maken van kopieën. Er kan gemakkelijk tussen vertalingen worden gewisseld door in het rapport de suffix "?translationcode=xx"te plakken.
CN 14394
Verbeteringen
Klantorders: Thumbnails van afbeeldingen tonen incorrect
Bug opgelost waarbij thumbnails niet getoond werden in het tabblad "afbeeldingen" van de klantorder module.
CN 22507
Pakbonnen: Pakbon toont dubbele artikelen bij deelleveringen
Aanpassing gemaakt voor de Oldenhof pakbon in combinatie met verdeelorders zodat enkel de interfiliaal levering wordt getoond en niet de levering naar de klant om dubbele artikelen te voorkomen. Tevens is er een aanpassing gemaakt waarbij een aangepaste omschrijving binnen een klantorderregel nu ook getoond wordt op de pakbon.
CN 25625
Vestigingen
Functionele wijzigingen
Storesettings: CC uitschakelen bij mailen kassabon
Nieuwe store setting genaamd "DoNotSendReceiptCC" geïntroduceerd die ervoor zorgt dat bij het e-mailen van kassabonnen deze zonder CC verstuurd worden. Let op: Dit geldt niet voor de bonnen van de SCO, daar staat het al uit.
CN 14394
Verbeteringen
Werkstation bonteksten meertalig aanpassen in bulk
Fout opgelost waarbij bij het veranderen van de bonheader door een vestiging aan te vinken niet alle vertalingen toegepast werden.
CN 14394
Acties
Functionele wijzigingen
Multi select functionaliteit onder tabblad "Extra selectie" in actiebeheer
Bij het aanmaken van acties is het is naast de huidige functionaliteit ook mogelijk om onder het tabblad "Extra selectie" meerdere Leveranciers en/of Subgroepen tegelijk te selecteren. Dit geldt voor alle actietypes waar het tabblad "Extra selectie" verschijnt.
CN 22161
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Kas- en kluisbeheer
Functionele wijzingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
ASPOS PDA
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
WEBSHOP
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
SERVICES
Functionele wijzigingen
REST: Transactie wordt toch afgerond bij fout EVL
In de REST services is er een aanpassing gedaan m.b.t. het committen van een order of transactie. Als deze nu mislukt vanuit EVL, verschijnt er een foutmelding. In REST wordt er dan een "Warnings" melding gegeven met meer informatie over deze foutmelding:
Voorbeeld warning bij: POST /api/customer-order/{id}/commit en POST /api/transactions/commit:
{
"warnings": [
{
"code": "ERR0001",
"detail": "BonusPointMutation",
"description": "EVL Configuration issue"
}
]
}
De order of transactie wordt vervolgens wel gecommit. In de beveiligingslog wordt onder de ingang "Waarschuwing" de logregel weggeschreven. In deze logging wordt aangegeven voor welke klant en transactie en hoeveelheid punten in EVL niet bijgewerkt kan worden. Ook wordt de EVL foutmelding getoond.
Voorbeeld: Logging van foutmelding
CN 22058
REST: Voucher ID gebruiken bij aanvraag Vouchers Intersolve
In de REST services wordt nu bij de aanvraag van een E-voucher via Intersolve gekeken naar het VoucherId (productveld) van de opgegeven EAN code. Voorbeeld: VoucherId: 342[Intersolve:8202]. Het ID achter "Intersolve:" wordt verstuurd naar Intersolve.
CN 14394
REST: Sortering van projecten aangeven
In de REST services bij het endpoint GET /api/projects is het nu mogelijk om via de nieuwe parameter "OrderBy" te sorteren op de velden "Name" en "CreatedDate". Default is de sortering oplopend (ASC). Door achter het veld ASC of DESC mee te geven is deze oplopend of aflopend te sorteren. Voorbeeld: OrderBy=Name DESC.
CN 26230
REST: Aanmaken, wijzigen en verwijderen carriers in de REST services
In de REST services is het nu naast het ophalen van de carriers(vervoerders) ook mogelijk om deze aan te maken/te wijzigen en te verwijderen.
Hiervoor zijn de volgende endpoints toegevoegd:
POST /api/carriers
PATCH /api/carriers/{id}
DELETE /api/carriers/{id}
CN 14394
REST: Aanpassen POST/Transactions/Commit in payments sectie met PaymentCurrencyAmount en ExchangeRate
In de REST services bij het enpdoint POST /api/transactions/Commit is het nu mogelijk om de velden "PaymentExchangeRate" en "PaymentCurrencyAmount" bij de betaling mee te geven. Deze velden kunnen alleen meegegeven worden als de Currency op de meegegeven betaalsoort anders is dan de default. (Euro Is Default).
Als de currency op de betaalsoort anders is dan de default dan zijn deze twee velden verplicht.
CN 25280
REST: Carts calculate ook naar setting laten kijken
In de REST services wordt bij het endpoint: POST /api/carts/calculate nu ook gekeken naar de setting "POSDivideDiscounts". Wanneer deze op False staat wordt de korting niet verdeeld over de actieproducten. Wanneer deze op True staat wordt de korting wel verdeeld over de actieproducten
CN 14394
REST: Mogelijk maken om inactieve stores bij customers op te halen
In de REST services bij het endpoint GET /api/stores/{id} is het nu ook mogelijk om niet actieve winkels op te halen. Hierdoor worden klanten die een "Niet actieve" winkel als standaard winkel hebben toch gesynced naar Spotler.
CN 14394
REST: Verkoop van de Cinema Card via REST- en de Giftcardservice.
In de REST- en Giftcardservices is ondersteuning toegevoegd voor de verkoop van de Cinema Card.
In de Giftcardservice is deze nieuwe provider "ProviderId" 6 geworden. De volgende opties zijn mogelijk:
Saldo ophalen
Activatie
Herladen
Let op!
Betalen met de Cinema Card is niet geïmplementeerd.
CN 24542
REST: POST/PATCH GroupUsers
In de REST services is het nu ook mogelijk om een GroupUser aan te maken en te wijzigen. Hiervoor zijn de volgende nieuwe endpoints toegevoegd:
POST /api/group-users
PATCH /api/group-users
CN 14871
REST: Rest services maken op de [FaqLinks]
In de REST services is het nu mogelijk om FaqLinks te beheren. (Backoffice menupunt: FAQ Links). Dit kan middels onderstaande, nieuwe endpoints:
GET /api/faq-links
POST /api/faq-links
DELETE /api/faq-links {id}
GET /api/faq-links {id}
PATCH /api/faq-links {id}
Het is mogelijk om een FaqLink aan te maken, op te halen, te wijzigen en te verwijderen.
CN 14871
REST: Mogelijkheid om CustomerOrders op te halen o.b.v. CustomerReference
In de REST services is het nu mogelijk om orders op te halen op basis van de CustomerReference. Hiervoor is het nieuwe endpoint toegevoegd:
GET /api/customer-orders/reference/{reference}
Het is hier mogelijk om te zoeken op de gehele "CustomerReference" of, wanneer de referentie 1 of meerdere | tekens bevat, kan er op delen van de "CustomerReference" gezocht worden.
Bijvoorbeeld: "CustomerReference": "O912|SL123|X22".
In dit geval is er te zoeken op "O912|SL123|X22", "O912", "SL123" en "X22".
CN 23310
REST: Services maken op de "StockMutations" tabel
In de REST services is het nu mogelijk om stockMutations (Voorraadmutaties) op te halen. Dit kan middels de volgende nieuwe endpoints:
GET /api/stock-mutations
GET /api/stock-mutations {id}
Naast de gebruikelijke parameters is het ook mogelijk om te filteren op het type stockMutations (stockMutationType). Van de stockMuation zijn ook de eventuele records op te halen middels de expand optie "Records". De resultaten zijn via de parameter "OrderBy" te sorteren op "Id" of "CreationDate". Zowel ASC of DESC.
Voorbeeld response:
{
"id": 9340,
"storeId": 1,
"groupId": 1,
"type": "CustomerOrderSalesV2",
"warehouseId": 1,
"documentID": "COSALES",
"processedDate": "2022-10-24T22:00:00Z",
"creationDate": "2022-10-25T09:50:00.04Z",
"lastModifiedDate": "2022-10-25T09:50:00.04Z",
"processed": true,
"description": "COSALE",
"records": [
{
"id": 44200,
"storeGroupProductId": 13616,
"storeGroupProductStateId": 8930,
"stockMutationDate": "2022-10-25T09:49:59.353Z",
"lastModifiedDate": "2022-10-25T09:50:00.083Z",
"type": "CustomerOrderSalesV2",
"quantity": 1.5000,
"unitPriceInclTax": 1.6529,
"totalAmountInclTax": 2.4794,
"taxCodeId": 3,
"taxCodeRateId": 3,
"taxRate": 21.0000,
"documentCode": "128131",
"transactionIdType": "KassabonNr",
"processed": true,
"processedDate": "2022-10-25T09:49:59.353Z",
"customerId": 31,
"stockMutationId": 9340
}
]
}
CN 26475
REST: Afbeeldingen importeren
In de REST services is het nu ook mogelijk om afbeeldingen te beheren (Aanmaken, Ophalen, Wijzigen, Verwijderen) voor producten.
Binnen de REST services was dit al mogelijk voor CustomerOrders en CustomerOrderLines. We hebben nu een generieke "Images" endpoints gemaakt waarin al deze types te beheren zijn. De bestaande endpoints blijven werken en spreken nu onder water de "Images" endpoints aan.
De volgende nieuwe endpoints zijn hiervoor beschikbaar:
GET /api/images
POST /api/images
DELETE /api/images/{id}
GET /api/images/{id}
PATCH /api/images/{id}
POST /api/images/{id}/upload
GET /api/images/types
Bij het endpoint POST /api/images is via het veld "Category" i.c.m. "RelatedId" de afbeelding toe te voegen aan een: Product, CustomerOrder of CustomerOrderLine. Bij het GET /api/images endpoint is via het filter "RelatedId" i.c.m. "Category" mogelijk om alle afbeeldingen van een Product, CustomerOrder of CustomerOrderLine op te halen.
Wanneer het "Type" niet wordt meegeven wordt automatisch het eerste beschikbare "Standard Image XX" type gebruikt.
CN 26334
REST: Tonen van toekomstige actieprijzen
In de REST services is het nu mogelijk om toekomstige actieprijzen op te halen. Hiervoor hebben we een aantal nieuwe parameters/filters toegevoegd. We hebben daarnaast de syntax voor de expand-functionaliteit uitgebreid zodat je ook parameters/filters direct mee kan sturen in de URL. Dit kan bij alle endpoints waarbij je het product direct opvraagt of via de "Product" expand optie.
Nieuwe parameters/filters:
calcultationDate (Parameter bij de expand "Discount" om een datum+tijd in de toekomst op te geven. De actie die geldt voor die opgegeven calcutatie datum wordt dan opgehaald).
startDate / endDate (Filters bij de expand "Discounts" om acties van een baalde periode op te halen). Alle acties die actief zijn ergens binnen deze periode moeten getoond worden, zoals:
Mixmatch A: Is de hele periode geldig
Mixmatch B: Is 1 dag/uur binnen de week geldig, rest van de dagen niet
Mixmatch C: Is pas geldig vanaf de laatste dag van de periode, en daarna nog x dagen/weken
Mixmatch D:Is maar geldig t/m de eerste dag van de week, daarna niet meer
Mixmatch E: Is altijd geldig (nu t/m 2050)
categories (Filter bij de expand "Discounts" om alleen eeen bepaalde categorie of meerdere categorieren te tonen)
Deze nieuwe filters kunnen gebruikt worden bij het expanden van "Discount" en "Discounts" op het product.
De nieuwe syntax ziet er dan als volgt uit:
GET api/products/ids?ids=1&ids=2&expand=discount(description, priceincltax, $calculationDate=2022-10-20T08:07:20.212Z), discounts(id, description, $startDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $endDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $categories=[x,y,z])
GET api/products/1?expand=discount(description, priceincltax, $calculationDate=2022-10-20T08:07:20.212Z), discounts(id, description, $startDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $endDate=2022-10-20T08:07:20.212Z, $categories=[x,y,z])
CN 22653
Verbeteringen
REST: Oude endpoints werden nog aangeroepen
In sommige situaties werden er bij de SCO nog oude endpoints aangeroepen. Deze maakt nu volledig gebruik van de REST services.
CN 14394
REST: Internal server error bij POST op CustomerValidate bij lange emailadressen
In de REST services trad een foutmelding op bij het POST customers/validate endpoint bij lange emailadressen. Dit kwam door een recente aanpassing m.b.t. het verhogen van het maximaal aantal karakters van het e-mailadres.
Achter de schermen wordt na het aanroepen van het POST customers/validate endpoint een automatisch event aangemaakt maar bij een lang emailadres ging dit door het aantal karakters niet meer goed. Het emailadres in het event wordt nu afgekapt op 100 karakters.
CN 25586
REST: Probleem met ophalen grote (interfiliaal) orders
In de REST services is het ophalen van grote orders met veel orderregels en meerdere expands versneld. Er wordt eerst gecontroleerd bij de product expand of er meer dan 2100 id's zijn. Is dit het geval dan worden er in een loop 2100 per keer opgehaald totdat alles is opgehaald.
CN 23310
REST: Discount query verbeteringen
In de REST services hebben we prestatie aanpassingen doorgevoerd bij het ophalen van discounts.
CN 23310
REST: Backoffice foutmeldingen loggen
Wanneer in de Backoffice andere fouten uit rest optreden, dan 2xx foutmeldingen dan worden deze gelogd in Loki. (Response wordt weggeschreven)
CN 14394
Patches
08-11-2022: Gebruiker niet te zien bij toevoegen event in order
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in het tabblad events van een openstaande klantorder: Wanneer een gebruiker een event aanmaakte was de gebruiker waarvoor het event bedoeld was vervolgens tijdelijk niet te zien.
TN 1106620
08-11-2022: A4 PDF bon toont geen klantdata bij ontbreken adresgegevens klant
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de A4PDFTicket lay-outs van Agri, Filou en Meledi waarbij een A4 PDF bon met klantdata zonder adres niet kon worden getoond.
TN 1107753
08-11-2022: Aantal wijzigen in POS zorgt voor extra karakter voor de scancode
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de POS waarbij er een extra karakter voor een scancode werd toegevoegd wanneer de gebruiker meerdere aantallen invoerde.
TN 1106303
10-11-2022: Pakbon Zandwijk werkt alleen bij pakbonnen uit klantorders
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij pakbonnen met de Zandwijk lay-out niet werden getoond wanneer deze aangemaakt werden via de POS.
TN 1106387
10-11-2022: Bij batchpicking worden foutieve carrier gegevens getoond
Wijziging doorgevoerd in de TransSmart melding dat, wanneer een order wordt omgezet naar pakbon, de pop-up de gegevens toont van de carrier die ingesteld staat van de winkel waar de klantorder op is aangemaakt.
TN 1107544
14-11-2022: REST: Bij een GET op /api/web-nodes/{id}/products worden alleen actieve producten opgehaald
In de REST servives bij het endpoint GET api/web-nodes/{id}/products is het nu ook mogelijk om producten op te halen die niet de status "Actief"
hebben. Middels de nieuwe parameter "includeAllProductStates " op true worden alle producten in de webknoop opgehaald ongeacht de product
status.
TN 1109655
14-11-2022: REST: Lokale kit-items worden niet toegevoegd aan een order
In de REST services is een bug opgelost waarbij lokale kit-items op een winkel niet werden toegevoegd als de order op deze winkel werd aangemaakt.
Voor het toevoegen van kit-items wordt er nu gekeken naar de winkel waarop de order wordt aangemaakt.
TN 1109871
15-11-2022: REST: Scancode aantal wordt vermenigvuldigd met de scancode prijs
In de REST services hebben we een aanpassing gedaan voor producten die een aantal én een prijs bij barcode hebben. Voorheen werd het scancode
aantal keer de scancode prijs gedaan. Nu wordt enkel de scancode prijs gehanteerd.
TN 1108004
21-11-2022: Prijzen tonen niet exclusief BTW als deze worden aangemaakt middels de PDA
Met deze aanpassing is een bug verholpen die ervoor zorgde dat, bij het aanmaken van labels met "BtoBStore = true", in het menupunt labels de excl. BTW prijs niet werd getoond als labels werden aangevraagd via de PDA.
TN 1108273
22-11-2022: POS start niet op in offline modus
Bug opgelost m.b.t. het offline starten van de POS, zodat de opgeslagen sessie in C:\aspos\offline\sessie gebruikt wordt om de POS te kunnen opstarten.
TN 1107902
23-11-2022: Klantlabels worden niet geprint middels de printservices
Bug opgelost in de printservices die ervoor zorgte dat er geen KLB labels konden worden geprint.
TN 1111480
23-11-2022: Matrix artikelen met verschillende acties
Bug opgelost in de verdeling van kortingen over de transactieregels.
TN 1110420
28-11-2022: Pijpteken werkt niet in het scherm "vertalingen"
Bug opgelost in het menu productgroep beheer van de BackOffice, waarbij omschrijvingen die een pijpteken bevatten incorrect werden weergegeven
en nieuwe subgroepen die een pijpteken bevatten niet konden worden opgeslagen.
TN 1110341
29-11-2022: Klantorders met orderregels die op "0" staan kunnen niet worden geopend
Bug opgelost in de Backoffice waarbij klantorders niet konden worden geopend wanneer het orderaantal van een regel op 0 stond.
TN 1111329
30-11-2022: Actie komt onvoordelig uit voor klant
Bug opgelost in de discount optimizer, waarbij het verkeerde kortingsbedrag werd verleend wanneer een kortingsvoucher en een actie op dezelfde bon stonden.
TN 1108313
6-12-2022: Vertalingen worden niet opgehaald in de Cart Calculate
In de REST services bij het endpoint POST /api/carts/Calculate wordt bij het gebruik van de locale parameter nu de discountDiscription ook vertaald wanneer de opgegeven vertaling aanwezig is.
TN 1113178
6-12-2022: Validatie vinkje werd uitgezet bij wijzigingen in werkstation
Bij het wijzigen van een werkstation via de Backoffice -> Instellingen -> Winkel Instellingen. Blijft het werkstation gevalideerd
TN 1110941
13-12-2022: Wegvallen data op klantorder rapportage
Fix uitgebracht voor de general lay-out van de klantorder rapportage, waarbij de memo- en nettokolom wegvielen. Dit werd veroorzaakt door een header die een vaste hoogte had, deze is nu opgehoogd.
TN 1113693
19-12-2022: Bijlagen worden niet gemaild naar de klant
Bug opgelost zodat documenten die toegevoegd zijn aan een klantorder weer worden toegevoegd als bijlage, als hiervoor wordt gekozen bij het mailen van de opdrachtbevestiging.
TN 1113586
19-12-2022: Contant saldo verrekenen aan de POS niet mogelijk in bepaalde situaties
Bug opgelost in de POS, waarbij het in bepaalde situaties niet mogelijk was om contant af te rekenen bij het verrekenen van klantsaldo.
TN 1114254
21-12-2022: Korting klantorder variabele prijs
Wijziging doorgevoerd in de herberekening van klantorder regels zodat, bij het toevoegen van een product met een variabele prijs aan een deels geleverde order, de regelprijs correct wordt weergegeven. Tevens aangepast dat, bij het wijzigen van een deels geleverde klantorder regel, de regelprijs- en korting niet kunnen worden aangepast.
TN 1115535
22-12-2022: Wachtwoord wijzigen bij het wisselen tussen vestigingen (Area manager)
Bug opgelost zodat, bij het gebruik van een sterk wachtwoord beleid en het wisselen tussen vestigingen (d.m.v. de Area manager functie in ASPOS), niet steeds gevraagd wordt om een nieuw wachtwoord in te geven.
TN 1116870
22-12-2022: Foutieve melding wordt getoond na offline gaan POS
In de POS is de foutmelding aangepast wanneer er gekozen wordt voor de betaalsoort "Balie Factuur" en vervolgens de internetverbinding wegvalt.
Voorheen kwam de melding "De factuur is aangemaakt maar het aanmaken van de PDF is mislukt" in beeld.
Deze foutmelding was niet altijd juist, aangezien, afhankelijk van wanneer de verbinding wegviel, de factuur al wel of niet aangemaakt werd.
Om deze reden is de melding aangepast naar: "Het is onduidelijk of de factuur is aangemaakt. In de Backoffice kan deze eventueel alsnog aangemaakt worden".
TN 1118355
27-12-2022: Menu's kassa worden niet opgeslagen
Fix doorgevoerd in het menupunt "Menu's kassa" zodat knoppen die worden aangemaakt in omgevingen waar de setting "MultiLanguage" op True staat direct kunnen worden opgeslagen, zonder eerst de omschrijving aan te passen.
TN 1116150
03-01-2023: Winkeltaak met 0 regels kan niet opgeslagen worden
Het is nu mogelijk om een open winkeltaak met 0 regels te verwerken.
TN 1119544
05-01-2023: Opslaan Vimeo videos
Verbetering doorgevoerd voor de naarowcasting pagina van de Backoffice waarbij het niet mogelijk was om video's die geüpload waren naar Vimeo op te slaan.
TN 1120031
16-01-2023: Verzilverde punten in een klantorder werden niet teruggeboekt als de order geannuleerd werd
In de volgende scenario's zijn wijzigingen doorgevoerd:
Annuleren van orders die via Next zijn ingeschoten en die bij het aanmaken al punten hadden gekregen (we houden in de order bij of loyalty al is uitgekeerd om dubbele punten te voorkomen bij ophalen in de POS, of uitleveren in pakbon). In dit scenario werden geen punten teruggeboekt
Ophalen van orders in de POS met verzilveren product (bonuspunten in product < 0). Deze punten werden dan twee keer van de klant afgehaald.
TN 1118669