ALFA
VERSIE: 6.0.2023Alfa
INHOUDSOPGAVE
ASPOS KASSA
Printen van bonnen bij offline opstarten
Aanpassing doorgevoerd in de POS zodat de bonnen naar verwachting geprint kunnen worden wanneer de POS offline wordt gestart in combinatie met de instelling "POSReceiptVersion" 3.
CN 39163
Melding bij ongeregistreerde klant gewijzigd
Pop-up melding uitgebreid in de POS: Indien een klant ongeregistreerd is en de instelling AllowRedeemNegativePoints op false staat zal bij drukken op de totaalknop een uitgebreidere waarschuwing worden getoond met de verwijderde producten die negatieve bonuspunten bevatten.
Onder het tabblad "instellingen" van de klantkaart kan het vinkje geregistreerd gezet worden.
CN 37562
Aanpassing punten verzilveringen bij ongeregistreerde klanten
Aanpassing doorgevoerd in de POS met betrekking tot het tonen van de pop-up voor het verzilveren van bonuspunten bij ongeregistreerde klanten. Indien de instelling "AllowRedeemNegativePoints" op False staat en het vinkje 'Geregistreerd' onder het tabblad 'Instellingen' van de klantkaart uit staat zal de pop-up met de vraag om de punten te verzilveren niet meer worden getoond wanneer de drempelwaarde voor de pop-up is bereikt.
CN 38722
Producttype "Giftcard" uitgesloten van snel bestellen via de POS
Aanpassing doorgevoerd in de POS met betrekking tot de 'Klantorder snel invoer' pop-up (Snel bestellen). Wanneer producten met een verplicht serienummer worden besteld via het klantorder snel invoer menu (doorgaans giftcards of reparatieproducten), zullen deze worden verwijderd uit de klantorder en zal de gebruiker hiervan op de hoogte worden gebracht door middel van een pop-up, net zoals in het reguliere bestelmenu in de POS gebeurt.
De klantorder snel invoer kan geopend worden met de sneltoets Ctrl+B. Wanneer op "Doorgaan" wordt geklikt, zullen producten met een verplicht serienummer uit de klantorder worden verwijderd. Hierbij wordt gebruiker op de hoogte gesteld door middel van een pop-up waarin de verwijderde scancodes/artikelnummers worden getoond.
CN 38722
Ondersteuning Narrowcasting V4 op oudere Windows versies
Aanpassing doorgevoerd zodat de MAUI NarrowCasting naar verwachting installeert en wordt getoond op oudere Windows 10 machines: Pas voor het installeren van ASPOS eenmalig onderstaande instelling binnen Windows aan om het updatemechanisme correct uit te laten voeren.
CN 38672
Structurele oplossing invoervelden POS toetsenbord
Wijziging doorgevoerd in de POS zodat het probleem wat eerder optrad bij de invoervelden in het POS toetsenbord structureel is opgelost. De velden konden hier niet altijd gevuld worden.
CN 37255
ASPOS BACKOFFICE
Kenmerk "lokaal" toegevoegd aan productveld
We hebben een aanpassing doorgevoerd in de productkaart van de Backoffice onder het tabblad 'velden'. Om centraal en lokaal aangemaakte productvelden beter te kunnen onderscheiden worden centrale productvelden voortaan aangeduid met de tekst '(centraal)'. Lokale productvelden zullen nog steeds worden weergeven aan de hand van het prullenbak icoontje in de laatste kolom.
Bij een centraal product met lokale velden is alleen het lokale veld te verwijderen aan de hand van dit prullenbak icoontje.
CN 38322
Klanten
Mogelijkheid om klantorders met verwijderde producten te kopiëren geblokkeerd
Wijziging doorgevoerd zodat, bij het kopiëren van een klantorder, een controle wordt gedaan of de producten in de bron klantorder niet verwijderd zijn. Mocht dit wel het geval zijn krijgt de gebruiker een melding te zien waarom de klantorder niet gekopieerd kan worden.
CN 39208
Omschrijving bij klantevents reparatie module
Aanpassingen doorgevoerd in het Backoffice menu reparaties: Onder het tabblad 'klantevents' van een reparatieorder is de naam van de kolom 'Omschrijving' gewijzigd naar 'Tekst' en wordt daarin voortaan de status uit het veld 'Tekst' binnen de pop-up getoond. Dit om duidelijker inzicht te hebben in de te ondernemen actie.
Gewijzigde weergave
Tekst uit de gelijknamige kolom wordt in de header weergegeven
CN 38050
Aanpassingen kredietcheck AX
Aantal aanpassingen doorgevoerd aan de kredietcheck AX:
Controles van debiteurnummers worden voortaan uitgevoerd op het niveau van de winkel in plaats van op hoofdkantoorniveau
Situatie waarmee het kredietlimiet kon worden overschreden opgelost
CN 39029
Wijziging bij verzendbevestiging bij bezorgorder
Aanpassing doorgevoerd met betrekking tot de instelling "EmailDelNoteNoTNT" zodat de e-mail voor de verzendbevestiging naar verwachting klaar wordt gezet bij bezorgorders.
CN 39617
Intern memoveld toegevoegd in klantorders
Wijziging doorgevoerd zodat het mogelijk wordt om een intern memo toe te voegen aan een klantorder, hiervoor is een nieuwe setting toegevoegd "COShowPrivateRemarks". Deze setting wordt standaard op False gezet, zodat het veld intern memo niet direct zichtbaar is. Maar zodra de setting "COShowPrivateRemarks" op True wordt gezet wordt op het tabblad memo een invoerveld voor het interne memo zichtbaar. Ook is het mogelijk om templates voor interne memo's op te slaan, hiervoor is een nieuwe template type "Klantorder memo intern" toegevoegd, dit zodat memo's eventueel hergebruikt kunnen worden. Het interne memo is niet zichtbaar op de verschillende rapportages, het memo is wel zichtbaar in de mouseover op het driehoekje (welke aangeeft of er een memo aanwezig is) van de klantorder in deze mouseover wordt aangegeven welke memo het betreft. Het interne memo kan ook meegegeven en opgehaald worden via de Rest API hiervoor is in de customerOrder endpoints het veld privateRemarks toegevoegd.
LET OP:
Het veld privateRemarks is onafhankelijk van de setting "COShowPrivateRemarks".
CN 39056
Communicatie klant bij (deel)annulering klantorder
Met deze wijziging is het mogelijk gemaakt om een klant op de hoogte te brengen van een terugbetaling door een e-mail te versturen wanneer een internetorder (deels) geannuleerd wordt. Om gebruik te maken van deze functie zijn er twee nieuwe geavanceerde instellingen en een template geïntroduceerd:
EmailRefundCustOrdCode: Voer bij deze instelling de desbetreffende template code in om gebruik te maken van deze nieuwe mailmogelijkheid, waarmee de klant op de hoogte wordt gebracht annulering. Hier is een standaard template voor aangemaakt met template code 'EmailRefundCustOrderPayment', die naar wens aan te passen is
ManualSendEmailRefund: Wanneer deze instelling ingeschakeld is dienen de e-mails voor de terugbetalingen handmatig te worden verzonden vanuit mailbeheer
Na het annuleren van een internetorder wordt de gebruiker op de hoogte gebracht dat er een refund e-mails klaargezet indien de instelling "EmailRefundCustOrderCode" gevuld is en er een aanbetaling aanwezig is op de order.
E-mails worden vervolgens automatisch klaargezet en op basis van de instelling "ManualSendEmailRefun" wordt er bepaald of de e-mail automatisch verzonden wordt.
CN 39057
Snelfilters in klantoverzicht
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om het in klantorderoverzicht snel filters toe te voegen, dit kan door in het menupunt "generieke instellingen" een nieuw type toe te voegen "CustomerOrderFilters". In deze instelling kun je een XML vullen waarmee je (tot een maximum van 4 filters) in kunt stellen. Deze filters zullen vervolgens als knoppen worden getoond in klantorder beheer, als deze knoppen worden gebruikt worden de filters zo gezet als ingesteld en zullen de orders die voldoen aan de filtering getoond worden. Als het filter is geselecteerd zal er een zwart kader om het filter verschijnen, dit om aan te geven welk filter actief is. De filters zullen vervolgens (alsof je zelf de filtering aanpast en op filter toepassen drukt) worden uitgevoerd, ook zullen ze de volgende keer onthouden worden (net als je zelf filtering toepast) in dezelfde sessie. Maar als je de volgende keer op de klantorder pagina komt zal in de tabbladen aangegeven worden d.m.v. een asterisk dat er filters zijn toegepast anders dan de default. Om weer terug te gaan naar de default filtering kun je gebruik maken van de reset knop.
De XML die in de generieke instellingen ingevoerd kan worden heeft de volgende opbouw:
<CustomerOrderSelections>
<Selection SelectionName="{knopnaam}">
<Filter name="{filternaam}" value="{filter waarde}" />
<Filter name="{filternaam}" >
<Option value="{Checkbox waarde}"/>
</Filter>
<Filter name="{filternaam}" >
<Option value="{Multiselect Checkbox waarde1}"/>
<Option value="{Multiselect Checkbox waarde2}"/>
</Filter>
</Selection>
</CustomerOrderSelections>
Als er filters niet meegegeven worden in de XML zal deze op de default waarde blijven staan.
De datum filters ondersteunen zowel een harde "string" als datum. Maar ook dynamische datums, hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het volgende (let op geen spaties gebruiken):
date (huidige datum)
today (huidige datum)
date-x (huidige datum - x dagen)
date+x (huidige datum + x dagen)
today-x (huidige datum - x dagen)
today+x (huidige datum +x dagen)
In deze XML kun je de volgende filters instellen (met een voorbeeld hoe het er in de XML uit kan komen te zien):
Selectiecode
Filter op selectiecode, ondersteund de "string" value die ook in het reguliere filter ingevoerd kan worden. Een lege string laat het veld leeg.
<Filter name="Selectiecode" value="WIFI"/>
Status
Filter op order statussen, ondersteund de "string" omschrijving van de status zoals deze ook in klantorder beheer zichtbaar is
<Filter name="Status" value="Pickorders"/>
Vanaf
Filter op order datum vanaf veld
<Filter name="Vanaf" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Vanaf" value="date-8"/>
Tot en met
Filter op order datum tot veld
<Filter name="tot en met " value="01-08-2023"/>
<Filter name="tot en met " value="date+8"/>
Leverdatum vanaf
Filter op leverdatum vanaf veld
<Filter name="Leverdatum vanaf" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Leverdatum vanaf" value="date-8"/>
Leverdatum t/m
Filter op leverdatum tot veld
<Filter name="Leverdatum tm " value="01-08-2023"/>
<Filter name="Leverdatum tm " value="date+8"/>
Soort
Filter op order soort, checkbox ondersteuning en multiselect, waarde is de omschrijving van het order soort.
<Filter name="Soort" >
<Option value="Regulier"/>
</Filter>
<Filter name="Soort" >
<Option value="Maatwerk"/>
<Option value="Regulier"/>
</Filter>
Type
Filter op type order, ondersteund de "string" omschrijving van de diverse order types
<Filter name="Type" value="Normaal"/>
Externe opdrachten
Filter op externe opdrachten, ondersteund de "string" omschrijving van de diverse externe opdrachten
<Filter name="Externe opdrachten" value="Afhalen"/>
Verwerkt naar inkooporder
Filter op verwerkt naar inkoop order, ondersteund enkel true en false (true voor verwerk, false voor niet verwerkt)
<Filter name="Verwerkt naar inkooporder" value="true"/>
Inkooporder leverdatum vanaf
Filter op Inkooporder leverdatum vanaf veld
<Filter name="Inkooporder leverdatum vanaf" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Inkooporder leverdatum vanaf" value="date-8"/>
Inkooporder leverdatum tm
Filter op Inkooporder leverdatum tot veld
<Filter name="Inkooporder leverdatum tm" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Inkooporder leverdatum tm" value="date+8"/>
Toon verdeelorders
Filter op het tonen van verdeelorders, is een checkbox en ondersteund enkel true en false
<Filter name="Toon verdeelorders" value="true"/>
Toon voororders
Filter op het tonen van voororders, is een checkbox en ondersteund enkel true en false
<Filter name="Toon voororders" value="false"/>
Bron
Filter op externe opdrachten, ondersteund de "string" omschrijving van de diverse bronnen
<Filter name="Bron" value="Webshop"/>
Leveranciers
Filter op leveranciers, checkbox ondersteuning en multiselect, waarde is de code van de leverancier.
<Filter name="Leveranciers" >
<Option value="RegLev01"/>
</Filter>
<Filter name="Leveranciers" >
<Option value="RegLev01"/>
<Option value="SC00000006"/>
</Filter>
Merken
Filter op merk, checkbox ondersteuning en multiselect, waarde is de code van het merk.
<Filter name="Merken" >
<Option value="010"/>
</Filter>
<Filter name="Merken" >
<Option value="010"/>
<Option value="011"/>
</Filter>
Afspraak
Filter op Afspraak ja/nee ondersteund zowel ja en nee en true en false.
<Filter name="Afspraak" value="Ja"/>
<Filter name="Afspraak" value="true"/>
Dropshipment
Filter op het tonen van dropshipment orders, is een checkbox en ondersteund enkel true en false
<Filter name="Dropshipment" value="true"/>
Toon gerelateerde orders
Filter op het tonen van gerelateerde orders, is een checkbox en ondersteund enkel true en false
<Filter name="Toon gerelateerde orders" value="true"/>
Bezorgorders
Filter op het tonen van bezorgorders, ondersteund zowel ja en nee en true en false.
<Filter name="Bezorgorders" value="Ja"/>
<Filter name="Bezorgorders" value="true"/>
Eventtype
Filter op event type, checkbox ondersteuning en multiselect, waarde is de "string" omschrijving van het event type.
<Filter name="Eventtype" >
<Option value="Gesprek"/>
</Filter>
<Filter name="Eventtype" >
<Option value="Gesprek"/>
<Option value="E-mail"/>
</Filter>
Openstaande events.
Filter op openstaande events ja/nee ondersteund zowel ja en nee en true en false.
<Filter name="Openstaande events" value="Ja"/>
<Filter name="Openstaande events" value="true"/>
Event uitvoerdatum vanaf
Filter op Event uitvoerdatum vanaf veld
<Filter name="Event uitvoerdatum vanaf" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Event uitvoerdatum vanaf" value="date-8"/>
Event uitvoerdatum t/m
Filter op order Event uitvoerdatum tot veld
<Filter name="Event uitvoerdatum tm " value="01-08-2023"/>
<Filter name="Event uitvoerdatum tm " value="date+8"/>
Klantafspraak vanaf
Filter op Klantafspraak vanaf veld
<Filter name="Klantafspraak vanaf" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Klantafspraak vanaf" value="date-8"/>
Klantafspraak t/m
Filter op Klantafspraak tot veld
<Filter name="Klantafspraak tm" value="01-08-2023"/>
<Filter name="Klantafspraak tm" value="date+8"/>
Voorbeeld XML van voorbeeld case uit PBI:
<CustomerOrderSelections>
<Selection SelectionName="Offertes - Open events">
<Filter name="Type" value="Offerte" />
<Filter name="Openstaande events" value="Ja" />
</Selection>
<Selection SelectionName="Maatwerk - Uitleveren">
<Filter name="Soort">
<Option value="Maatwerk" />
</Filter>
<Filter name="Status" value="Deels binnen" />
<Filter name="Afspraak" value="Nee" />
</Selection>
<Selection SelectionName="Maatwerk - te bestellen">
<Filter name="Type" value="Normaal" />
<Filter name="Soort">
<Option value="Maatwerk" />
</Filter>
<Filter name="Verwerkt naar inkooporder" value="false" />
</Selection>
<Selection SelectionName="Maatwerk - Nog niet binnen">
<Filter name="Soort">
<Option value="Maatwerk" />
</Filter>
<Filter name="Verwerkt naar inkooporder" value="true" />
<Filter name="Inkooporder leverdatum vanaf" value="date-7" />
</Selection>
</CustomerOrderSelections>
LET OP!
Er kunnen maximaal 4 snelfilter knoppen ingesteld worden in de XML. Filterknoppen zonder naam en functie worden hier wel uitgefilterd, maar er wordt maar naar de eerste 4 records in de XML gekeken.
Er zit geen maximum aan het invoer voor de naam van de filter knop, zorg dus voor een beknopte beschrijvende knop naam.
Bij gebruik van de snelfilter knoppen wordt in eerste instantie niet aangegeven met een asterisk of er filters actief zijn maar een zwart kader om de knop. De volgende keer (zolang de filters niet gereset zijn en je nog in dezelfde sessie zit) zal er wel worden aangegeven met een asterisk dat er filters actief zijn.
CN 36698
Rapportages
Nieuwe offerte lay-out
Nieuwe lay-out voor de e-mail offerte geïntroduceerd met als wijziging dat het logo naar linksboven is verplaatst, en er aan de rechterkolom een extra afleveradres is toegevoegd (Deze wordt gevuld uit het tabblad bezorgen van de klantorder). Het afwijkende afleveradres wordt gevuld vanuit het tabblad "bezorgen" binnen de klantorder.
Vink de offerte aan in het overzicht en klik op "Email offerte" om de offerte te versturen.
CN 38645
Nieuwe factuur lay-out
Voor EP Tummers is een nieuwe factuur lay-out ontwikkeld.
Op deze lay-out t.o.v. het bestaande lay-out wordt ook het "Afleveradres" getoond (Adres gevuld op het tabblad bezorgen van de klantorder).
Ook wordt het veld "Geholpen door" getoond. Dit veld wordt gevuld op basis van de geselecteerde "Verkoper" in de klantorder. Wanneer deze verkoper of het afleveradres niet gevuld zijn dan worden deze niet getoond.
CN 38646
Nieuwe factuur lay-out
Met deze wijziging is er een nieuwe factuur lay-out voor geïntroduceerd.
De volgende velden worden op de factuur getoond (Van links naar rechts):
Factuurlogo (In te stellen bij 'Rapportlogo boven' in het tabblad 'logos' van het menu vestigingen in de Backoffice
De vestigingsgegevens van de desbetreffende winkel waar de factuur is aangemaakt
De gegevens van het hoofdkantoor
Klantgegevens
Invoice footer 1 (Instelbaar onder het tabblad 'teksten' van het Backoffice menu vestigingen)
Factuurreferentie ("FACTUUR VF + Factuurnummer" indien het een positieve transactie betreft of ''CREDITNOTA + Factuurnummer" indien de transactie negatief is)
Facturatiedatum
Bladnummer
Klantnumer/Ordernummer
Verzenddatum
Afleveradres
Vestiging/Verkoper (Verkoper wordt getoond als beveiligingsgroep)
Referentie uit de klantorder/pakbon
Factuurheader en productregels
Invoice footer 2 (Instelbaar onder het tabblad 'teksten' van het Backoffice menu vestigingen)
Factuurkorting
Veld "Bij betaling vermelden: Klantnummer - VF + Factuurnummer" + "Betalingstermijn X dagen" (Instelbaar bij de klant op de winkel)
Totaal factuur
Invoice footer 3 (Instelbaar onder het tabblad 'teksten' van het Backoffice menu vestigingen)
CCV PayByLink
BTW/KVK Nummer
Invoice footer 4 (Instelbaar onder het tabblad 'teksten' van het Backoffice menu vestigingen)
Eventuele geüploade bijlagen indien deze zijn toegevoegd in de POS
CN 36781
Instellingen
Giftcardconfiguratie op kunnen slaan met WorkstationId=0
Aanpassing doorgevoerd in de giftcard configuratie van de Backoffice zodat wanneer een nieuwe giftcard configuratie wordt aangemaakt met dezelfde waarden als in een eerdere configuratie, met de waarde "WorkstationId '0'" er geen error verschijnt bij het opslaan van de invoer.
CN 35645
ASPOS SELFCHECKOUT
Op rekening kopen via de Self checkout
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om op rekening te kunnen kopen op de SCO, om gebruik te maken van deze functie dient er aan een aantal voorwaarden te worden voldaan en is er tevens een nieuwe instelling genaamd "SCOPincodeCheck" geïntroduceerd om een pincode te vereisen bij het afronden van een transactie op rekening:
De klant en/of het contact moet gemachtigd zijn om op rekening te kopen en er dient een geldige spaarpas gekoppeld te zijn, tevens dient het kredietlimiet onder de klant of het contact toereikend te zijn
In het geval dat de instelling "SCOPincodeCheck" ingeschakeld is (Deze staat standaard op False) dient er een contact aangemaakt te worden onder de klant waarin onder het tabblad 'Extra' van het contact een pincode ingegeven dient te worden:
De knop 'Op rekening' verschijnt in het betaalscherm wanneer een klant/contact gemachtigd is om op rekening te kopen
In het geval dat de instelling SCOPincodeCheck ingeschakeld is dient er een pincode te worden ingegeven om een transactie af te ronden, in het geval dat een klant zijn pincode vergeten is kan de transactie als nog op rekening worden afgerond via de kassa.
CN 33572
Volgorde van het menu bij niet scanbare artikelen
In de SCO bij het non-scan menu wordt nu de titel van het submenu getoond. Ook wordt de volgorde van de knoppen zoals ingesteld in de Backoffice menupunt "menu's kassa" aangehouden.
CN 37044
Verzilveren spaarpunten in combinatie met kitproducten
In de SCO bij het spaarpunten verzilveren scherm werd bij het tonen van de korting geen rekening gehouden met de kitregels van het verzilver product. De bedragen van de kitregels worden er nu bij opgeteld.
CN 37262
Aanpassing bij prijzen van kitproducten in combinatie met BtoBStore
Aanpassing doorgevoerd zodat de prijs van kitproducten correct worden getoond in de SCO wanneer de setting "BtoBStore" op True staat.
CN 37019
Aanpassing bij wichtbarcodes met prijs 0,00
Wijziging doorgevoerd in de Rest API zodat producten van het type product werken met prijsbarcodes als de verkoopprijs op 0,00 staat.
CN 32540
Wijziging in logica afhandeling van €0,00 totaalbedragen
Wijziging doorgevoerd met betrekking tot het afronden van een transactie wanneer een bedrag op €0,00 uitkomt: In het geval dat een transactie op €0,00 uitkomt nadat er korting is verleend in het subtotaalscherm door middel van een voucher of een waardebon wordt er voortaan een dummy transactie geboekt zodat de transactie afgerond kan worden.
CN 31144
Volledig kortingsbedrag wordt nu getoond bij afrekenen
Op de SCO wordt nu ook de totaal gegeven korting getoond. Deze totaal gegeven korting wordt onder het aantal getoond.
Wanneer de instelling 'BtoBstore' op true dan wordt ook de totale korting exclusief btw getoond.
CN 39663
SERVICES
REST: Nieuwe transactie extensie: Aanmeldlocatie
In de REST services is een aanpassing gedaan in de validatie op de transaction-extensions bij het POST /api/transactions-extensions endpoint. Voorheen was een extensie alleen mogelijk als dit expliciet door ons was opgegeven. Dit is nu omgedraaid. Nu is een lijst opgenomen van extensies die niet mogelijk zijn. De rest is allemaal wel mogelijk.
CN 39121
REST: Correctie in datum velden
Voorheen werden alle date time velden (onterecht) als UTC terug gegeven uit de API (met een 'Z' op het einde). Voor sommige velden klopte dit echter niet, deze zijn gecorrigeerd.
Er zijn nu twee manieren waarop we een date time terug geven:
'2000-12-31T00:00:00.000Z' // een vast moment in de tijd
'2000-12-31T00:00:00.000' // een vast moment op de dag (los van de tijdzone)
Een klant verjaardag werd bijvoorbeeld teruggegeven als '2000-12-31T00:00:00.000Z' in plaats van '2000-12-31T00:00:00.000'. Dit kon een verkeerde datum opleveren wanneer deze door de client naar een timezone geconverteerd werd.
CN 38804
REST: Extra velden in toegevoegd in Sync endpoint
In de REST services bij het endpoint GET /api/sync/web-products komen nu ook de productvelden OrderFormulaCode en OrderFormulaDescription terug.
CN 39304
REST: Aanpassing in winkeltaak met zelfde product in meerdere regels
In de REST services bij het endpoint GET /api/store-jobs is een aanpassing doorgevoerd. Bij het ophalen van store-jobs met meer dan 1000 store-job-lines waarbij in de eerste batch van 1000 store-job-lines en de volgende batch van 1000 store-job-lines hetzelfde product voorkwam trad er een fout op als de store-job-lines expand werden met product.
CN 32083
REST: B2B pakbon transactie
In de REST services is het nu ook mogelijk om pakbon transacties aan te maken. Dit kan middels het bestaande endpoint: POST /api/transactions/Commit.
Wanneer bij het veld "Type" de waarde "DeliveryNote" wordt meegegeven kan een pakbon transactie aangemaakt worden.
De transactie moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
Transactie moet een klant bevatten
Klant mag geen Mxxx klant zijn
De klant moet minimaal één adres hebben
CN 35990
REST: Aanpassing POST/store-jobs in combinatie met lokale producten
In de REST services bij het POST /api/store-jobs endpoint was het niet mogelijk om lokale producten producten toe te voegen. Dit is nu wel mogelijk.
CN 31580
REST: Aanpassing in filter op CustomerOrderExtensions
In de REST bij het endpoint GET /api/customer-orders is het nieuwe filter "Extensions" toegevoegd. Met dit filter is het mogelijk om customer-orders te filteren op basis van de key plus value van een customer-order extension.
Voorbeeld:
GET /api/customer-orders?extensions=CollectInStore:M202&extensions=PickUpStatus:Ready
In bovenstaand voorbeeld worden alle customer-orders opgevraagd die de customer-order extension "CollectInStore" met de waarde "M202" én ook de customer-orders extension "PickUpStatus" met waarde "Ready" hebben. Key + value moeten gescheiden worden met het : teken.
CN 38880
Loki logging in AsposTasks
Aanpassing doorgevoerd zodat de logging uit ASPOS Tasks door wordt geschreven naar Loki.
CN 38699
Loki logging in Spotler
Aanpassing doorgevoerd zodat logging uit Spotler doorgevoerd wordt naar Loki.
CN 37925
REST: Werkstation sessie wordt nu opgeslagen bij POST Transactions
In de REST services is een aanpassing gedaan bij het POST /api/transactions endpoint. Wanneer nu een WorkstationId wordt meegegeven dan wordt er voor dat workstationId een sessionId aangemaakt en opgeslagen.
CN 37043
REST: Filiaal- en inkooporder kunnen nu geannuleerd worden via de PDA
Wijziging doorgevoerd zodat via de rest service via de call POST/api/customer-orders/{id}/Cancel ook orders van het type "Branch Delivery" geannuleerd kunnen worden. Voorwaarde is wel dat op deze orders geen relatie zit.
CN 32675
REST: Giftcard call is eenvoudiger gemaakt voor derde partijen
In de REST services bij de verschillende giftcard endpoints is een aantal wijzigingen doorgevoerd om het afhandelen van giftcards makkelijker te maken.
De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd:
Het veld "Currency" is nu default "EUR" en hoeft niet meer meegegeven te worden.
Bij de endpoints GetInfo en Pay hoeft het veld "configurationId" niet verplicht meer meegegeven te worden. Wanneer dit veld niet wordt meegegeven wordt er gekeken in de betaalsoorten of er coupons zijn die voldoen aan de prefix van de meegegeven giftcard. Wanneer er een match is wordt er gekeken of de betaalsoort een configuratie heeft. In deze configuratie wordt er gekeken welke ServiceSettings het betreft. Daarna wordt er een link gemaakt naar de juiste Giftcard ConfigID storesetting. Vervolgens wordt deze ingestelde configuratie gebruikt.
Bij de endpoints Activate en Reload hoeft ook het veld "configurationId" niet verplicht meer meegegeven te worden. Er kan nu ook gekozen worden om gebruik te maken van het nieuwe veld "productId". Hier kan het ingestelde productId van het giftcard product bekend in ASPOS worden opgegeven. Vervolgens wordt er automatisch bij dit product gekeken met welke waarde het veld "GiftcardSupplier" gevuld is. Op basis van deze waarde wordt de juiste Giftcard ConfigID storesetting configuratie gebruikt.
CN 36695
REST: Wijziging in GET customer-orders
In de REST services bij het endpoint GET /api/customer-orders/ids kwam het veld "discountAmountInclTax" niet terug. Dit is nu opgelost.
CN 39674
REST: Aanpassingen bij group-user endpoints
In de REST services bij de group-user endpoints is een aantal nieuwe velden toegevoegd:
creationDate (Read Only)
lastModifiedDate (Read Only)
customerId
socialSecurityNumber
birthDate
birthCountryCode
employmentStartDate
employmentEndDate
CN 32505
REST: Meerdere wijzigingen met betrekking tot zoeken
In de REST services bij het endpoint POST /api/customers/Search is het nu mogelijk om klanten te filteren op klantgroep d.m.v, de nieuwe parameter customerGroupIds mee te geven. Het is mogelijk om binnen meerdere klantgroepen tegelijk te zoeken.
Daarnaast is bij dit endpoint ook de parameter "IncludeTotalCount" toegevoegd, zodat het totaal aantal klanten opgehaald kan worden.
Bij het endpoint GET /api/customer-groups is ook de parameter "IncludeTotalCount" toegevoegd, zodat het totaal aantal klantgroepen opgehaald kan worden.
In de REST services is het nieuwe endpoint GET /api/customer-groups/{id} toegevoegd. Hiermee is een enkele klantgroep per ID op te halen.
Bij de GET /api/customers endpoints komen nu ook de velden creationDate en lastModifiedDate terug.
Bij het endpoint GET /api/customer-groups is het nieuwe veld "bonusProgramType" toegevoegd.
Het is nu ook mogelijk om het veld "Website" op te halen, mee te geven en te wijzigen bij de verschillende customer endpoints.
In de REST services is het nieuwe endpoints GET /api/price-lists/{id} toegevoegd.
In de REST services is het nieuwe endpoint GET /api/price-lists/default toegevoegd. Hier komt de de standaard prijslijst terug die ingesteld staat bij de storesetting "DefaultPriceList".
In de REST services is het nieuwe endpoint GET /api/customer-groups/default toegevoegd. Hier komt de de standaard klantgroep terug die ingesteld staat bij de storesetting "DefaultCustomerGroup".
CN 37569
REST: Aanpassing in stores/store-tree
In de REST services bij het endpoint GET /api/stores/store-tree is het veld "Description" toegevoegd.
Bij het endpoint GET /api/security-groups is het veld "securityLevel" toegevoegd.
CN 38231
REST: Aanpassing in group-users endpoint
In de REST services bij het endpoint GET /api/group-users is de parameter "searchTerm" toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om een group-user (gebruiker) te zoeken op basis van de userName (gebruikersnaam). Verder is bij dit endpoint ook de parameter "orderBy" toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om de group-users te sorteren op id of userName.
CN 38454
Patches
17-08-2023: Contactpersoon ontbreekt op factuur
Aanpassing doorgevoerd aan de Libris factuur lay-out (TelerikInvoice_Libris) zodat contactpersonen die afwijken van het eerste contactpersoon ook correct worden getoond op de factuur.
TN 1162306
18-08-2023: Korting bij importeren klantorder werkt niet bij foutieve barcode in bestand
Aanpassing doorgevoerd in de klantorder module van de Backoffice zodat bij het importeren van foutieve barcodes via een importbestand nog steeds korting wordt gegeven op de producten waarop deze verleend dienen te worden.
TN 1164593
18-08-2023: Gebroken aantallen bij interfiliaal orders
Wijziging doorgevoerd zodat bij een interfiliaal klantorder weer gebroken aantallen kunnen worden ingevoerd.
TN 1164447
22-08-2023: Vertaling contant factuur
Wijziging doorgevoerd zodat op de contant factuur (PDF kassaboni) en de factuur (na verkoop op afstand) van meledi (TelerikA4PdfTicket_Meledi en TelerikInvoice_Meledi) de vertalingen voor BTW en kenteken juist zijn.
LET OP: De vertalingen voor de factuur komen van de taal van de klant.
TN 1167581
22-08-2023: ProductSupplierState in import
Wijziging doorgevoerd zodat de kolom leverancier bestelstatus in de productimport niet meer case-sensitive is.
TN 1167434
22-08-2023: Wisselgeld werd geboekt op betaalsoort "Pakbon"
Aanpassing doorgevoerd in de transactiebeheer pagina van de Backoffice zodat in het geval dat wisselgeld wordt teruggegeven bij een pakbontransactie op een klant met het BTW tarief exp_(non)eu het wissegeld niet op de betaalsoort 'Afleverbon' maar 'Contant/Wisselgeld' wordt geboekt.
TN 1163923
28-08-2023: Wisselgeld werd geboekt op betaalsoort "Pakbon"
Wijziging doorgevoerd, zodat bij het op pakbon aanslaan van een transactie op pakbon het discountreasonID van een handmatige bonkorting in de transactionextension wordt geplaatst.
TN 1152822
29-08-2023: Klantorder in de POS werd gesplitst i.c.m. actie
Aanpassing doorgevoerd met betrekking tot het bestellen van een product waarop meerdere acties actief zijn zodat deze juist afgehandeld wordt.
TN 1168431
31-08-2023: Verschillen van 0 werden getoond
Wijziging doorgevoerd in het rapport 'Voorraadverschillen' bij een verschiltelling in de Backoffice zodat in het geval dat de filter 'Verschillen' op 'Alleen verschillen' tonen staat geen verschillen van 0 worden getoond in de rapportage.
TN 1168404
31-08-2023: Bij samenvoegen regel verdween het product uit de actie
Wijziging doorgevoerd in de POS zodat in sommige situaties acties niet verdwijnen bij het samenvoegen van productregels, tevens is de implementatie voor de weergave van kortings- en actieregels op de V1 bon gewijzigd.
TN 1167955
06-09-2023: Niet scanbare klantpas op SCO
In de SCO is een aanpassing doorgevoerd waarbij het niet mogelijk was om een klantpas te scannen in een winkel waar deze klant nog geen status had.
TN 1170653
07-09-2023: Aanpassing Narrowcasting
Aanpassing doorgevoerd aan de MAUI NarrowCasting zodat deze op het juiste scherm en gemaximaliseerd opstart.
TN 1170653
11-09-2023: Onterechte actiemodule kortingen
Aanpassing doorgevoerd aan het rapport 'Uitzonderingen Overzicht' zodat kortingen die door de actiemodule zijn toegekend niet in het rapport worden getoond.
TN 1170550
12-09-2023: Onterechte in bestelling status
Wijziging doorgevoerd zodat bij het verwijderen van een regel uit een inkooporder die voortkomt uit een interfiliaal besteladvies, de in bestelling status niet blijft bestaan.
TN 1167893
13-09-2023: Dubbele verzilvering spaarpunten
Aanpassing doorgevoerd met betrekking tot het verzilveren van spaarpunten zodat in het geval dat bij het committen van een klantorder het veld 'skipBonusPointMutations' op false staat er geen dubbele afschrijvingen van de spaarpunten plaatsvinden wanneer deze klantorders vervolgens worden opgehaald en afgehandeld aan de POS. De punten worden dus alleen daadwerkelijk afgeschreven bij het committen van de klantorder.
TN 1169606
15-09-2023: Pop-up bij artikelen zonder status
Aanpassing doorgevoerd in het Backoffice menu klantgroepbeheer zodat bij het koppelen van punten producten in de pop-up ook artikelen kunnen worden gekoppeld waarvan de StoreGroupProducts nog niet bestaat (Bijvoorbeeld bij artikelen die zijn aangemaakt op een afwijkend niveau of zonder status).
TN 1170258
15-09-2023: Validatie op houseNumberExtension
In de REST services bij de customer-addresses-endpoints is de validatie op houseNumberExtension aangepast enkel letters, cijfers en de volgende tekens zijn toegestaan: /\-_.
TN 1171017
19-09-2023: MixMatch met goodkoopste 100% korting gaat niet af
Wijziging doorgevoerd zodat de discountoptimizer en de kortingsberekening in ASPOS beter om kunnen gaan met transacties met acties van het type mixmatch met een verplicht artikel.
TN 1169450
22-09-2023: Rapportage controlelijst roont niet alleen de verschillen
Wijziging doorgevoerd zodat het rapport "Controlelijst" bij de tellingen rekening houdt met de ingestelde parameters in de telling.
LET OP:
Als het rapport wordt gedraaid vanuit tellingen beheer kunnen deze parameters niet uitgelezen worden en worden alle producten getoond.
TN 1173408
25-09-2023: Rapportage controlelijst roont niet alleen de verschillen
Wijziging doorgevoerd waarmee Loki logging is toegevoegd aan de EVL Restservices
TN 1172053
27-09-2023: Aanpassing rapport klantenbonnen
Aanpassing doorgevoerd aan het rapport 'Klantbonnen' zodat de opgehaalde data in één keer wordt getoond.
TN 1172591
28-09-2023: POS giftcard afhandeling
In de REST services en EVL services is een aanpassing gedaan m.b.t. de Valk Giftcard functionaliteit. Wanneer een Giftcard wordt op,- of afgewaardeerd via het PATCH /api/vouchers/{id} endpoint wordt nu in EVL beheer deze voucher transactie ook getoond.
TN 1159149
02-10-2023: Franse vertaling "Factuur"
Wijziging doorgevoerd zodat op de A4 bon met layout TelerikA4PdfTicket_General op de Franse vertaling geen "Note d'achat" maar "Facture" staat.
TN 1173507
02-10-2023: Wijziging in communicatie naar Lincsafe
Wijziging doorgevoerd zodat de communicatie met LincSafe wordt nu elke keer gereset bij het opstarten van een transactie. Ook wordt al het verkeer van LincSafe gelogd in de extende logging.
TN 1154472
10-10-2023: Aanpassing in actie via REST
In de REST services is een aanpassing doorgevoerd in de actie module. Acties van het type MixMatch met een min/max van 1/1 én een totaalbedrag gingen niet af. Dit werkt nu wel.
TN 1174937
12-10-2023: Aanpassing in geheugengebruik
Aanpassing doorgevoerd in de manier waarop Next logging wordt verzameld waarmee het geheugengebruik verder teruggedrongen wordt.
TN 1174937
23-10-2023: "Picture box" melding op factuur lay-outs
Aanpassing doorgevoerd aan de factuurlay-outs van verschillende klanten zodat er geen picture box error (rood kader met rode tekst) wordt getoond op facturen wanneer de instelling factuur per email op 'onbekend' staat in de instellingen van een klant.
TN 1175391
23-10-2023: Aanpassing opslaan template tekstregel
Aanpassing doorgevoerd in de klantorder module zodat het opslaan en bewerken van tekst- en memoregels naar verwachting gaat, tevens is het ook mogelijk gemaakt om templatenamen van een ander type dezelfde naam te geven.
TN 1179114
27-10-2023: Veld NewPoints afhankelijk van limit
In de EVL service is een aanpassing gedaan voor het GET /api/customer-card-transactions endpoint. Bij het opvragen van de kaarttransacties van een bepaalde klant of contact i.c.m. de limit parameter werden de juiste punten aantallen niet getoond. Dit is nu opgelost.
TN 1178094
02-11-2023: Transacties van opgehaalde orders zonder omzet
Wijziging doorgevoerd zodat bij het ophalen van een compleet betaalde internetorder waar de bonuspunten al zijn verrekend de omzet juist geboekt wordt.
TN 1181792
03-11-2023: Leverancier lokaal verbergen bij nieuwe artikelen
Wijziging doorgevoerd zodat bij het toevoegen van een leverancier aan een product er weer rekening wordt gehouden met het bitje "lokaal verbergen". Dit zorgt ervoor dat een leverancier waar dit bitje aan staat lokaal niet kan worden toegevoegd aan een product.
TN 1177384
03-11-2023: Weergave klantorder korting in de backoffice
Wijziging doorgevoerd zodat bij het invoeren van een kortingspercentage met een decimaal in de klantordermodule in de backoffice, dit ook correct wordt getoond bij het heropenen van de klantorder.
TN 1178801
08-11-2023: Productgroep bleef hangen bij zoeken product
Wijziging doorgevoerd zodat het veld productgroep leeggemaakt wordt bij het heropenen van de product selector pop-up.
TN 1180401
09-11-2023: Verjaardagsvoucher werkte niet correct
Aanpassing doorgevoerd zodat in het geval dat er een actievoucher in een transactie aanwezig is de spaarpunten worden toegekend over de producten waarop de korting niet wordt toegepast in plaats van dat er helemaal geen spaarpunten worden berekend.
TN 1175005
13-11-2023: Offline sync van wichtartikelen ging niet goed
In de POS is een bug opgelost in het offline synchronisatie mechanisme. Wanneer een wichtartikel in de POS werd gescand en de POS ging offline, dan werd na het afronden van de transactie niet de juiste voorraad afgeboekt. Er werden dan altijd hele getallen afgeboekt i.p.v. het aantal dat in de wichtbarcode stond.
TN 1183812