VERSIE: 6.0.2025Berlin
INHOUDSOPGAVE
Nieuwe functionaliteit: Sendcloud integratie
We hebben een integratie met Sendcloud gemaakt. In deze koppeling roepen we direct de REST API van Sendcloud aan om verzendingen aan te melden. Om deze integratie aan te zetten dient er rekening gehouden te worden met een aantal instellingen.
Carrier: Sendcloud
CarrierUsername: Een unieke gebruikersnaam van Sendcloud
CarrierPassword: Een uniek wachtwoord van Sendcloud
CarrierUrl: De URL voor de API van Sendcloud
CarrierShowDialog: Dit zorgt ervoor dat een dialoog in beeld om een zending aan te melden bij Sendcloud en klantlabels aan te maken en te printen.
CarrierLabelTemplate: Verwijzing naar welk labeltype er gebruikt moet worden om de klantlabels te printen (in dit voorbeeld gebruiken we "Verzendlabel 1x1 ZDesigner")
CarrierPrinterType: Deze moet op de waarde "Zebra|GK420d" staan om de labels die worden ontvangen van Sendcloud correct te printen.
CustOrdrToPKBSkipMessages: Deze waarde moet op "false" staan om ervoor te zorgen dat de dialogen na het verwerken van een klantorder naar pakbon getoond worden.
CarrierUseDbaseSettings: Deze waarde moet op “false” staan om ervoor te zorgen dat de REST koppeling met Sendcloud gebruikt wordt.
CarrierTestMode: Deze waarde moet op “false” staan om connectie te maken met de productieomgeving.
Aan onze REST API zijn de volgende endpoints toegevoegd:
POST /api/carriers/register-shipment
Met dit endpoint worden zendingen aangemeld bij Sendcloud
POST /api/carriers/shipment
Met dit endpoint kan er gezocht worden op aangemelde zendingen d.m.v. het parcelId van Sendcloud of het orderNumber vanuit de ASPOS Backoffice.
POST /api/carriers/shipping-options
Met dit endpoint kunnen de verzendopties van Sendcloud opgehaald worden.
CN 60139
Nieuwe functionaliteit: Integratie met RVM statiegeldmachines
Met deze release is het mogelijk om op de kassa statiegeldbonnen van RVM (Reverse Vending Machines) te scannen en direct als “Deposit Refund” op de kassabon te verwerken.
Belangrijkste toevoegingen:
Scannen van statiegeldbonnen aan de kassa.
Automatische validatie en verwerking van het statiegeldbedrag via de RVM API.
Refund wordt weergegeven als een productregel op de kassabon.
Dubbelgebruik of ongeldige bonnen worden geblokkeerd.
Refundregels kunnen niet worden aangepast (prijs, aantal, korting).
Een bon met statiegeld kan niet in de wachtstand geplaatst worden.
Nieuwe instellingen / parameters voor RVM-integratie:
DepositMachineMethod
DepositMachineEndpoint
DepositMachineClient
DepositMachineSecret
DepositMachineScope: nodig voor het opvragen van rechten bij de RVM-integratie. Indien niet ingesteld, wordt deze niet gebruikt.
DepositMachinePrefix: herkenning door de POS dat het een statiegeldbon betreft.
DepositMachineProduct / Productcode: moet worden ingesteld op een productnummer. Volgens de specificatie moet dit product de korting uitgeschakeld hebben, zodat geen kortingen toegepast kunnen worden.
Met deze integratie wordt de verwerking van statiegeldbonnen volledig ondersteund binnen de bestaande kassaflow.
CN 62912
PDF bon tonen bij kopie bon
Wijziging doorgevoerd zodat het gebruik van de knop kopie (pdf) bon, niet zorgt voor een lege PDF als er nog geen transactie is geweest.
CN 62872
Weergave prijs in vreemde valuta op de POS
Wijziging doorgevoerd in de POS: In de Productinformatie-dialoog wordt bij het tonen van prijzen in vreemde valuta nu rekening gehouden met kassaschermen met een lagere resolutie (bijv. 1024×768).
De vreemde valuta worden in aparte rijen weergegeven en, indien nodig, wordt automatisch een scrollbalk getoond om alle valuta zichtbaar te maken.
CN 64750
Aanmaken en updaten van klanten met Piggy
Onlangs hebben we een nieuwe winkelinstelling geïntroduceerd, PiggyCustomerGroup, die de CustomerGroup definieert die moet worden gesynchroniseerd met Piggy bij het aanmaken of bijwerken van klanten. De waarde van deze instelling moet de beschrijving zijn van de CustomerGroup voor Piggy-klanten. Bestaande validaties blijven ongewijzigd.
Wanneer een klant wordt toegevoegd of gewijzigd via het bestaande klantenscherm in het POS EN deel uitmaakt van de geconfigureerde groep voor Piggy (en Piggy actief is in de ASPOS-omgeving), wordt de klant aangemaakt en/of bijgewerkt in Piggy.
De volgende velden worden verzonden/gesynchroniseerd naar Piggy: e-mail, voornaam, (invoeging) achternaam, telefoonnummer, geboortedatum, kaartnummer, waarbij het winkelwagentnummer de identificatiecode is.
CN 66302
Toevoegen tag aan bon versie 3
Toevoeging doorgevoerd waardoor CrewNumber en PassengerName vanuit de transactie-extensies kunnen worden afgedrukt op de kassabon wanneer ReceiptVersion V3 wordt gebruikt. Hiervoor zijn de volgende nieuwe XML-tags beschikbaar:
<row>
<column width="42">Passagier: {PassengerName}</column>
</row>
<row>
<column width="42">Crewnummer: {CrewNumber}</column>
</row>
CN 66771
Aanpassing klantspecifiek offerte
Aanpassing doorgevoerd op klant specifiek rapportage naar wensen van de klant.
CN 65950
Bouw klantspecifiek label
We hebben voor een specifieke klant een nieuw label opgeleverd.
CN 65076
Verbetering inkooporder CSV bestand
Er is een aanpassing doorgevoerd in het CSV-bestand dat wordt meegestuurd met een inkooporder wanneer bij de leverancier het Type order bestand is ingesteld op EmailAttachmentCSV. In de kolom ArticleNumber staat nu de bestelcode van het product van de gekozen leverancier, en in de kolom Unit wordt het aantal per inkoopeenheid (factor) vermeld.
CN 66771
Verbetering Piggy koppeling
We hebben het zoeken naar klanten in ASPOS verbeterd met Piggy-integratie.
Als de winkelinstelling PiggyIsActive is ingesteld op true, dan:
ASPOS controleert ook Piggy bij het zoeken naar klanten op e-mailadres of Piggy-kaart/QR-code.
Wanneer een nieuwe klant wordt gevonden in Piggy maar niet in ASPOS, worden hun gegevens automatisch opgehaald, wordt er een nieuw klantrecord aangemaakt in ASPOS met de juiste PiggyContactUUID en geeft de zoekopdracht de gesynchroniseerde klant weer.
Bestaande klanten worden bijgewerkt met de meest recente gegevens (e-mail, naam, telefoonnummer, geboortedatum, PiggyContactUUID en kaarten).
Piggy-kaarten worden nu geblokkeerd in plaats van verwijderd.
CN 63021
Customer event bij gebruik van EID
Met deze release is een uitbreiding doorgevoerd in ASPOS waarbij automatisch een customer event wordt aangemaakt wanneer een klant wordt aangemaakt of gewijzigd via de EID.
De EID (Electronic Identity Device) is gekoppeld aan de kassa en leest de ID-kaart van een klant uit. Op basis hiervan worden standaard adres- en persoonsgegevens automatisch ingevuld.
Werking:
Bij het opslaan van een nieuwe klant of bij het wijzigen van een klant via de EID wordt een customer event toegevoegd.
Het event krijgt de omschrijving “EID” en bevat de datum waarop de klant is aangemaakt of gewijzigd.
Wanneer de EID alleen wordt gebruikt om een klant te op te halen, wordt geen nieuw event aangemaakt en wordt de datum niet aangepast.
Bij herhaald gebruik van de EID om een klant te wijzigen, wordt er een nieuw event aangemaakt
CN 65775
Uitbreiding report endpoints
Er is een wijziging doorgevoerd zodat via het reports endpoint ook het POS A4 pakbon opgehaald kan worden. Dit is doorgevoerd bij de volgende endpoints:
POST /api/reports/Generate
POST /api/reports/GenerateUrl
In het request moet de reportname en selectionId's meegegeven worden. De reportname om POS A4 pakbonnen te genereren is A4DeliveryNote.
Vervolgens wordt op basis van het ingestelde rapport in de storesetting "POSA4PdfDeliveryNoteName" de juiste rapportage gegenereerd. Om de rapportage van een bepaalde store te genereren kan er een storeId worden meegegeven in de call zodat de setting van de desbetreffende store wordt uigelezen. Het selectionId dat dient te worden opgegeven is het id van de pakbon transactie. Er kan één selectionId tegelijk worden opgegeven.
Let op:
Als de storesetting POSA4PdfDeliveryNoteName leeg, zal er terug worden gevallen op de CashRegisterDeliveryNote_General variant.
CN 63021
29/08/2025: ontvangstcontrole toont bij een controle niet de juiste regels
De functionaliteit bij het controleren van een ontvangst is aangepast. Wanneer een gebruiker nu een ontvangst met verschillen afrondt en kiest om de afwijkingen te controleren, toont de PDA-applicatie alléén de regels waar daadwerkelijk een verschil is geconstateerd. Dit betreft zowel artikelen die met een afwijkend aantal zijn gescand (te veel of te weinig) als artikelen die geheel niet zijn ontvangen.
TN 1375363
15/09/2025: "Kies Template" vermenigvuldigt na het selecteren van een memo template op de POS
Als er een memo werd toegevoegd aan een transactie, werd in de dropdown om deze te selecteren, na elke transactie de optie "= kies template =" extra weergegeven. Dit zorgde ervoor dat, als de POS niet tussendoor opnieuw opgestart werd, deze optie meerdere keren in de dropdown terecht kwam. Dit probleem is nu opgelost.
TN 1374225
15/09/2025: POS heeft focus niet op invoerveld na het starten
Probleem opgelost waarbij, na het starten van de POS, het invoerveld niet actief was. Hierdoor werden, bijvoorbeeld, personeelspassen niet herkend.
TN 1373453
13/10/2025: Zoeken op klant en selectie code geeft onverwachte resultaten
Probleem met combinatie van filtercodes en selectiecodes in module voor klantorders opgelost
TN 1383688