KAUW

VERSIE: 6.0.2022Kauw

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Bugfixes

Wij hebben in de journalisatie van factuurbetalingen een aanpassing verricht. Bij een factuurbetaling wordt er een refund transactie gemaakt en worden de factuurbetaling en de refund apart gejournaliseerd. In extreme gevallen kon het voorkomen dat de refund transactie niet vlak na (< 5 seconden) de factuurbetaling gemaakt werd. Daardoor kon de journalisatie beide transacties niet aan elkaar koppelen en werd de factuurbetaling wel netjes geboekt op de debiteur, maar kon er geen tegenboeking gemaakt worden op verkoop op rekening. Dit zorgde voor onterechte boekingen op die rekening en ook nog eens een boeking op afrondingsverschillen om het ontstane afrondingsverschil weer tegen te boeken. Dit hebben wij opgelost.

CN 1067062

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Vanaf heden is het mogelijk om bij het annuleren van een transactie een reden voor annulering op te geven. Dit, zodat kan worden achterhaald waarom een transactie is geannuleerd op de POS. De redenen voor het annuleren van een transactie zijn in te stellen vanuit het menupunt "Redencodes" in de backoffice onder het type "annuleren transactie". De standaard redencode die wordt meegegeven is "Verkeerd aangeslagen". 

Bij het klikken op "Bon" om de bon te annuleren, verschijnt de pop-up en kan middels een dropdown een van de ingestelde redencodes worden geselecteerd.

Weergave van de pop-up 

De geannuleerde transacties en de reden voor annulering worden getoond in de beveiligingslog. 

CN 22460

2. Koppeling spaarsysteem Douglas

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de POS ten behoeve van  een API koppeling met het Douglas spaarsysteem. Het is nu mogelijk om via de toetsencombinatie [ALT]+[V] (deze toetsencombinatie word al gebruikt in andere omgevingen om de openstaande vouchers op te vragen) op basis van het aantal punten van de klant direct vouchers aan te maken. Het Douglas spaarsysteem wordt aangeroepen als de geavanceerde instelling [ASPOSCustomerID] is ingevuld met "Douglas" en de nieuwe geavanceerde instelling [CustomLoyaltyWebService] is gevuld met de juiste URL. Verder moeten de volgende, reeds bestaande instellingen juist geconfigureerd zijn:

Nadat een klant op de POS gescand is kan vervolgens met de toetsencombinatie [ALT]+[V] worden gecontroleerd hoeveel punten deze klant heeft en kan er direct op basis van het aantal punten een voucher worden aangemaakt. Deze voucher wordt direct op de bon gezet en de punten worden afgewaardeerd bij de klant. Als de klant de voucher niet direct wilt gebruiken kan deze regel alsnog worden verwijderd van de bon en blijft de voucher beschikbaar voor de klant. Deze voucher kan vervolgens worden opgevraagd met de toetsencombinatie [ALT]+[D] (dit is al bestaande functionaliteit).

Bij het aanvragen van een nieuwe voucher wordt standaard de voucher geselecteerd die de meeste punten vertegenwoordigd. De voucher wordt pas op de bon gezet nadat de voucher is geselecteerd en de medewerker op ok heeft gedrukt. Vouchers zijn enkel beschikbaar als het puntensaldo van de klant toereikend is, anders zijn de vouchers uitgegrijsd.

Verder is het niet mogelijk om een voucher te gebruiken als het bonbedrag niet toereikend is: deze controle wordt uitgevoerd op het moment dat de totaal toets wordt gebruikt. Als het bonbedrag op een negatief bedrag uit komt zal de POS hier een melding van geven. 

CN 21541

Bugfixes

In ASPOS is het niet mogelijk om over netto artikelen korting te verlenen. Echter, was het op de POS vooralsnog mogelijk om middels een sneltoets korting te verlenen bij netto artikelen. Om ervoor te zorgen dat dit niet mogelijk is, hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Met deze wijziging is het handmatig verlenen van korting via de B/K (bedrag/percentage) sneltoetsen uitgeschakeld op netto P en M producten op de POS. 

Weergave van de POS en netto artikelen

2. Klantbestellingen: weergave kolommen 

Op de POS deed zich een bug voor waarbij de weergave van het klantbestellingen scherm corrupt getoond werd. Deze bug hebben wij opgelost zodat de weergave weer correct is.

Weergave van het klantbestellingen scherm

3. Pintransacties: VPay American Express wordt niet correct weggeschreven

Wij hebben een bugfix doorgevoerd voor de Wpay koppeling met Yomani om ervoor te zorgen dat betalingen middels VPay American Express worden weggeschreven als AMEX. 

CN 1067793

4. Afdrukken baliefactuur PDF niet mogelijk

Bij het afdrukken van een baliefactuur in PDF formaat werd er een foutmelding getoond op de POS. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 1067486

ASPOS BACKOFFICE

Algemeen

Functionele wijzigingen

De [Start Kassa] knop op de hoofdpagina in de ASPOS Backoffice wordt uit veiligheidsoverwegingen nu niet meer getoond als er niet ingelogd is. Pas na het inloggen wordt de [Start Kassa] knop getoond.

CN 18579

Rapportages

Functionele wijzigingen

Wij hebben een tweetal aanpassingen doorgevoerd op het klantorderrapport "TelerikReportCustomerOrdersUdea". Deze aanpassingen zijn als volgt:

Weergave van het rapport

CN 22652

2. Nieuw factuurlay-out

Wij hebben een nieuwe factuurlay-out geïntroduceerd genaamd "TelerinInvoice_Zandwijk". Deze factuur bevat de volgende gegevens:

De naam van dit rapport ("TelerikInvoice_Zandwijk") dient te worden ingevuld in de geavanceerde instelling [ReportInvoiceNameV2].

CN 22474

3. Handmatige kortingen en Uitzonderingen overzicht: tonen pakbonaanpassing

In versie IJsvogel hebben wij een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd waarmee het mogelijk is om de prijs en korting van een bestaande pakbon aan te passen. Om ervoor te zorgen dat deze aanpassingen ook in de rapportages worden getoond hebben wij op de rapportages "Handmatige kortingen" en "Uitzonderingen overzicht" een aantal aanpassingen doorgevoerd. Deze zijn als volgt:

Handmatige kortingen:

Weergave van het rapport

Uitzonderingen overzicht:

CN 22888

Bugfixes

Op de rapportage voor een pro-forma factuur werd het watermerk "Proforma" niet getoond op de PDF weergave. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 1068708

2. Offerte en opdrachtbevestiging hebben watermerk pro forma factuur

Waar op de pro forma factuur geen watermerk werd getoond, werd ditmaal op de rapportages "Offerte" en "Opdrachtbevestiging" het watermerk weergegeven. Dit probleem hebben wij opgelost. 

CN 1069557

Producten

Functionele wijzigingen

Wij hebben in het menupunt "Inkooporders" een nieuwe filter toegevoegd betreffende de ontvangststatus van een inkooporder. Hierbij kan worden gefilterd op de volgende statussen:

Weergave van de nieuwe filter

CN 23419

2. Productgroepen/merken: niet kunnen verwijderen als er een product aan gekoppeld is

Het verwijderen van merken en subgroepen is vanaf heden niet meer mogelijk als hier producten aan zijn gekoppeld. Als een gebruiker een merk of een subgroep wilt verwijderen en hier is nog een product aan gekoppeld, wordt er een melding weergegeven.

3. Productbeheer: kitgroepregels verwijderen als een product wordt verwijderd

Wij hebben de manier waarop het verwijderen van producten die gekoppeld zijn aan kitgroep gewijzigd: voortaan dient eerst het gekoppelde product binnen de kitgroep te worden verwijderd alvorens het product uit productbeheer verwijderd kan worden. De gebruiker wordt hierop geattendeerd middels een melding die wordt weergegeven.

Weergave van de melding

CN 14394

4. Productbeheer: inkoopprijsinformatie verbergen

In ASPOS is het vanaf heden mogelijk om door middel van de nieuwe geavanceerde instelling [ShowPurchasePriceToggle] de inkoopprijs van een product te verbergen. 

Zodra de instelling [ShowPurchasePriceToggle] op "True" staat wordt op de productkaart een toggle getoond: als deze toggle op niet tonen staat (deze staat default op niet tonen) dan worden alle gegevens die betrekking hebben op de inkoopprijs op de productkaart verborgen. 

Als de instelling [ShowPurchasePriceToggle] op "False" staat, wordt er geen toggle getoond en is de werking as-is.

Het gaat hier dan om de volgende gegevens:

Belangrijk: Zodra de geavanceerde instelling [ShowPurchasePriceToggle] op "True" staat, staat de toggle ook direct op verbergen. Verder worden enkel de inkoopprijs gegevens op het tabblad "algemeen" verborgen, op de andere tabbladen worden de inkoopprijzen wel getoond. Daarnaast wordt ook geen onderscheid gemaakt of de inkoopprijs wel of niet wordt getoond van producten die centraal of lokaal zijn. 

Weergave van de toggle en de informatie die verborgen kan worden

CN 22505

Bugfixes

Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat bij het aanmaken van een klantorder vanuit het menupunt "Productbeheer" de prijzen van de actieve acties worden overgenomen en berekend. Als de klantorder wordt geopend na het aanvullen van de order worden deze actieprijzen weergegeven.  

CN 21360

2. Inkooporders: verwijderde regels worden getoond

Bij het deels annuleren van een inkooporder na het verwerken van een ontvangst werden regels die eerder uit de inkooporder zijn verwijderd weer getoond. Deze bug hebben wij verholpen.

CN 1063559

3. Ontvangsten: aantallen kitregels incorrect overgenomen

Bij het handmatig wijzigen van het inkoopaantal van een moederproduct werd dit aantal op het verkeerde veld overgenomen bij het kitproduct waardoor de aantallen niet klopten. Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat bij het wijzigen van een product met een kitregel, het voorraad aantal van het kitproduct juist gewijzigd wordt. 

CN 1069673

EVL Beheer

Functionele wijzigingen

Op de EVL Beheer pagina hebben wij in het menupunt "Voucher beheer" een aantal nieuwe velden toegevoegd: 

Verder worden de vouchers van het type "Betaalvoucher" nu ook getoond in het menupunt "Voucher beheer". Voorheen werden alleen vouchers van het type "Productvouchers" getoond. 

Weergave van de nieuwe velden

CN 14871

Financieel

Functionele wijzigingen

Wij hebben de weergave van kitregels verduidelijkt in het transactiebeheer. Voortaan worden transacties met kitproducten en/of kitgroepregels voortaan zonder scheidingslijn onder elkaar weergeven.

CN 22380

Klanten

Functionele wijzigingen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat bij het opslaan van een klant van het type bedrijf de velden voornaam, tussenvoegsel en initialen leeg worden gehaald zodat dit geen onterechte foutmelding geeft. 

CN 1067860

2. Klantorder: instelbaar maken printen regels

In een klantorder met maatwerkproducten wordt in het pop-up scherm met vragen de optie "Print regels" getoond. Hiermee kan worden aangeven of de maatwerkvragen ook op de verschillende rapportages moeten verschijnen. Deze optie stond standaard uit: vanaf heden is dit instelbaar middels de geavanceerde instelling [PrintLinesCustomProducts]. 

CN 22505

Bugfixes

Er konden in een klantorder geen tekstregels meer worden toegevoegd, deze bug hebben wij opgelost.

2. Klantbeheer: contacten kunnen niet worden opgeslagen

Binnen het menupunt "Klantbeheer" deed zich een bug voor bij het opslaan van een contact bij een klant: het contact kon niet worden opgeslagen. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 1067976

3. Pakbonnen: mailadres winkel twee keer in CC

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost welke optrad bij het retourneren van een pakbon. Hierbij werd het e-mail adres van de winkel dubbel in het CC-veld vermeld.  

4. Mailbeheer: mails krijgen niet hetzelfde onderwerp

Wij hebben een bug opgelost zodat het template onderwerp ook uit de cache gehaald wordt. Dit, zodat bij het factureren in batch waarna er een mail verzonden moet worden de gegenereerde mails allemaal hetzelfde onderwerp krijgen. 

CN 1069099

Vestigingen

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Vestigingen" hebben wij een aanpassing verricht waarmee het vanaf heden mogelijk is om de winkelboom van een keten op te vragen. Om dit te kunnen doen, dient het gebruikersrecht "Vestigingenboom tonen" aan te staan bij de gebruiker. Op het moment dat dit recht is geactiveerd, zal de knop "Volledige winkelboom weergeven" worden getoond en kan de volledige winkelboom worden opgehaald. Bij het ophalen van de winkelboom wordt deze standaard ingeklapt getoond en wordt alleen het hoogste niveau wordt getoond. 

Door te klikken op de [+]-knop, worden de onderliggende winkels per niveau getoond. 

Deze nieuwe functionaliteit maakt gebruik van het nieuwe REST endpoint: GET/api/stores/store-tree. 

CN 14871

Bugfixes

Wij hebben een bug opgelost in het menupunt "Vestigingen" onder de tabbladen "basis instellingen" en "werkstations". Bij het selecteren van een narrowcasting afspeellijst werd de selectie niet opgeslagen. Dit hebben wij opgelost. 

CN 1067194

Acties

Functionele wijzigingen

In de actiemodule hebben wij een wijziging doorgevoerd om het type "Actie op bontotaal percentage" werkend te maken. Deze actie kan worden ingericht, al dan niet met staffels, met een bontotaal en een kortingspercentage wat over dit bontotaal gegeven moet worden. Gezien dit om een actie gaat waarbij het bontotaal wordt gebruikt als uitgangspunt, hebben wij de functionaliteit voor het geven van korting over korting ook geïmplementeerd. De werking is echter wel is de werking van de actie anders op basis van het vinkje "Sta korting over korting toe".

Als het vinkje "Sta korting over korting toe" uit staat, gaat de actie af op het moment dat er op totaal wordt gedrukt en het bonbedrag de drempelwaarde heeft bereikt. De korting wordt dan verdeeld over de regels op de bon, met uitzondering van producten waar geen korting over gegeven mag worden producten waar al korting over is berekend.

Als het vinkje "Sta korting over korting toe" aan staat, gaat de actie af zodra de drempelwaarde is bereikt. De drempelwaarde die is ingesteld bij de actie wordt berekend op basis van de productprijzen inclusief actieprijzen. Als een product van €20 bijvoorbeeld voor €10 op de bon staat moet dit product 10 keer gescand zijn om de drempel waarde van €100 te bereiken. 

CN 24577

ASPOS PDA

Functionele wijzigingen

Wij hebben een nieuwe applicatie ontwikkeld waarmee producten kunnen worden afgeprijsd en worden voorzien van een kortingssticker. Deze applicatie kan middels de PDA worden gebruikt, waarna stickers kunnen worden afgedrukt via een handheld netwerkprinter die is gekoppeld aan de PDA. 

Om gebruik te kunnen maken van de applicatie dient er worden ingelogd. Dit kan door gebruik te maken van de kassa login. Het inloggen gaat op basis van het IP adres; als het IP adres bekend is bij de vestiging zal er worden ingelogd op de betreffende vestiging.

Na het inloggen kunnen er producten worden gescand waar afprijzing labels voor gemaakt moeten worden. Na het scannen van de barcode van een product wordt er productinformatie opgehaald en getoond op het scherm. Hier kan het kortingsbedrag of -percentage worden opgegeven en de reden voor de korting worden geselecteerd. Verder is het mogelijk om ervoor te zorgen dat bij producten waarbij hetzelfde kortingsbedrag of -percentage geldt automatisch een label te laten printen. Om dit te doen dient het vinkje "Automatisch printen" te worden aangezet. 

Weergave van de applicatie

CN 21251

SERVICES

Functionele wijzigingen

In de REST services bij het endpoint POST/api/transactions/Commit wordt nu in de response direct de retour barcode (returnBarcode) van de transactie teruggegeven. Voorheen werd alleen het id van de transactie in de response getoond. Nu is dat het id en de returnBarcode. Voorheen gaf de uitvoer van dit endpoint een status 201 terug, dat is nu een status 200 geworden. 

Voorbeeld response: 

    "id": 144802, 

    "returnBarcode": "9900011062527" 

De retourbarcode wordt als volgt berekend: Waarde uit de storesetting ReturnPrefix + branchnumber/OID (4digits) (afhankelijk van de storesetting ReturnUseStoreOIDForEan) + transactionumber + checkdigit (CODE-128).

CN 22378

2. REST: totaalprijs en stuksprijs in een klantorderregel aan kunnen passen

Het is vanaf heden mogelijk om in de REST services de totaalprijs of de stuksprijs van een order regel (orderLine) aan te passen. Dit kan middels het nieuwe endpoint: PATCH/api/customer-order-lines/{id}. 

Dit geldt alleen voor orderregels die nog niet verwerkt (processed) zijn en waarop geen korting is gegeven. De volgende velden kunnen worden aangepast: 

Belangrijk: Er kan één veld tegelijk worden aangepast.

CN 22652

3. REST: integratie geavanceerde instelling [LocalCustEmailCardSearch]

In de REST services is de bestaande geavanceerde instelling [LocalCustEmailCardSearch] uit ASPOS geïntegreerd. Deze instelling bepaalt bij het zoeken naar klanten of deze over alle winkels gevonden worden met alleen een e-mail of pasnummer. Als deze instelling op de waarde "true" staat, kan een klant op basis van e-mail of pasnummer altijd gevonden worden. Als de instelling op de waarde "false" staat, is de klant alleen te vinden als deze een status heeft in deze winkel. 

De integratie van deze geavanceerde instelling is doorgevoerd bij de volgende endpoints: 

CN 14394

4. Spotler: configuratie URL's 

In Spotler 2.0 is het vanaf heden ook mogelijk om de NoImageUrl en WebShopUrl te configureren. Dit kan worden gedaan door onderstaande sectie op te nemen in de Spotler configuratie. 


"ClientInfo":{

"NoImageUrl": "https://valksolutions.nl/NoImage.png",

"WebShopUrl": "https://shop.valksolutions.nl"

}

CN 14394

5. REST: bij wichtproducten ook het gewicht uit de barcode weergeven

In de REST services word nu bij het endpoint GET/api/products/scancode/{scancode} bij het opgeven van een wichtbarcode ook het gewicht of de prijs uit de barcode teruggegeven in de response. Dit wordt gedaan bij de nieuwe velden wichtQuantity & wichtPrice

CN 14394

6. REST: nieuwe parameter IncludeAllLanguages 

Bij het endpoint GET api/customers/{id}/fields hebben wij de nieuwe parameter "includeAllLanguages" opgenomen. Wanneer deze parameter op "true" staat, worden alle customer-fields van de opgegeven klant opgehaald ongeacht de taal.

CN 23310

7. Aanpassing datumnotatie

Bij de bevestigingsmail die wordt aangemaakt (optioneel) bij de order commit werd het veld "deliveryTime" (tag = <!--[%customerorder.deliverytime%]-->) in de template inclusief seconden getoond. Door de aanpassing die wij hebben verricht worden deze seconden niet meer getoond. 

CN 14394

8. REST: aanpassing bij foutmelding vanuit het EVL spaarsysteem

Bij het ophalen van de punten van een klantenpas wordt er nu netjes een inhoudelijke melding gegeven indien de klant bijv. inactief is in EVL of helemaal niet bestaat. Voorbeeld response als de kaart inactief is:

{

  "status": 500,

  "type": "ELoyalty",

  "detail": "Card is not active"

}

De detail beschrijft altijd wat de eventuele fout is die optreed of de foutcode die is opgetreden.

De foutmeldingen zijn in het volgende document terug te vinden (alleen intern beschikbaar):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1oK7BGw7qJRYKtUT65xGv4BKxbVrgontvNxMYzCKFpKw/edit#gid=0


De volgende foutmeldingen zijn het meest voorkomend:

9. REST: aanpassing restrictie karakters DeliveryAddress

In REST zat een restrictie op het aantal karakters op de volgende velden:

Deze restrictie hebben wij aangepast: 

Als alleen het veld Delivery_HouseNumberExtension wordt meegegevenis dan mag deze 49 karakters bevatten. CN 14394