Pauw
VERSIE: 6.0.2022Pauw
INHOUDSOPGAVE
ALGEMEEN
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
-- Geen noemenswaardige wijzigingen--
ASPOS SELF-CHECKOUT
Functionele wijzigingen
SCO: OutOff paper detection
Wijziging doorgevoerd in de SCO zodat wanneer de bonrol van de gekoppelde bonprinter op is er een melding op de SCO verschijnt dat het printen van de bon niet gelukt is. De eventueel gekoppelde lampen kleuren oranje zodat de medewerker weet dat er iets mis is met de bonprinter. Als de medewerkerspas gescand wordt krijg je op de SCO de optie om een herprint van de laatste bon uit te voeren of om de SCO weer vrij te geven. Als er de bon rol op raakt tijdens het printen van bijv. een E-voucher en er wordt een herprint uitgevoerd dan zal er enkel een herprint worden uitgevoerd van de niet geprinte vouchers.
TN 22382
Betaalsoorten: Inname Giftcard per Giftcard betaalsoort ondersteunen
Het is nu mogelijk om te zien met welke soorten Giftcards de klant op de SCO betaald heeft. Deze worden netjes uitgesplitst en getoond op de bon bij de betalingen. Bij het aanmaken van SCO werkstations is in de configuratie de setting 'GiftCardPaymentMethodId' niet meer verplicht.
TN 26084
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
ASPOS KASSA
Functionele wijzigingen
Klanten: BTW nummer toevoegen in POS
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om een BTW nummer in te geven in het klantscherm van de POS.
TN 26084
Aanbetalingen (uit tabblad Aanbetalingen) in POS verwerken
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om geplande aanbetalingen die in een klantorder zijn geplaatst op te halen in de POS. Om gebruik te maken van deze functie dienen de volgende drie beveiligingsrechten ingeschakeld zijn:
Toon tabblad aanbetalingen klantorder:
Dit recht bepaald of het tabblad aanbetalingen getoond wordt in de klantorderAanbetaling toevoegen klantorder:
Dit recht bepaald of er een geplande aanbetaling mag worden toegevoegd op het tabblad aanbetalingenAanbetaling verwerken klantorder:
Dit recht bepaald of een geplande aanbetaling verwerkt mag worden van de klantorder
Let op:
Middels de setting POSCustBalanceByOrder wordt bepaald of een aanbetaling alleen gebruikt kan worden voor de order waarop de aanbetaling is gedaan. De setting moet de waarde true hebben om ervoor te zorgen dat een aanbetaling niet gebruikt kan worden voor het afrekenen van andere orders of transacties.
TN 22506
Pinkoppeling: Quickresponse implementeren in de POS
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om gebruik te maken van een Quickresponse optie in de WiPay pin koppeling, waarmee de betalingsafhandeling van de WiPay koppeling is versneld.. Hiervoor is er een nieuwe geavanceerde instelling toegevoegd in ASPOS: "PaymentQuickResponse" (deze instelling wordt standaard uit/op 'false' gezet en aangemaakt als een systeemveld). Wanneer de instelling op 'false' staat, dan wordt er geen gebruik gemaakt van Quickresponse. Zodra de instelling aan/op 'true' wordt gezet, wordt er na het pinnen nooit direct een pinbon aangemaakt, ongeacht de waarde van de instelling POSPrintEFTReceipt (dus ook als deze instelling aan staat/op 'true', wordt er geen pinbon afgedrukt).
Om alsnog een pinbon van een transactie te krijgen kan er via de POS worden gekozen om via de knop Transacties een Kopiebon uit te printen. Als de transactie met pin is voldaan, wordt dan alsnog de gekoppelde pinbon uitgeprint. Bij een retourtransactie wordt altijd een pinbon geprint, omdat deze verplicht is.
LET OP:
Doordat de pinbonnen binnen een minuut bij de transactie wordt gezocht o.b.v. POI, tijdstip en bedrag (als unieke gegevens) kan het voorkomen dat als er binnen 1 minuut tijd 2 (of meer) pinbetalingen worden gedaan van exact hetzelfde bedrag dat de oudste transactie 2 pinbonnen gekoppeld krijgt.
TN 26084
Giftcards: Ondersteunen ASPOS giftcard functie in de POS
Met deze aanpassing is er ondersteuning gebouwd voor het afhandelen van cadeaukaarten via de combinatie ASPOS/EVL in de POS. Hierbij is het mogelijk om cadeaukaarten aan te maken in ASPOS/EVL die verkocht en opgehoogd kunnen worden en ook als betaalwijze kunnen worden gebruikt in de POS.
Om de cadeaukaart in te richten dient er betaalsoort en cadeaukaartproduct ingericht te worden. In de onderstaande schermafbeeldingen wordt de configuratie hiervan getoond.
TN 24934
Aanmaken van een betaalvoucher in EVL beheer in het menu voucher beheer:
Aanmaken van een nieuwe betaalsoort voor de cadeaukaart (Menu betaalsoorten, toevoegen/kopiëren, en vervolgens een nieuwe coupon inrichten waarbij de volgende data aanwezig is):
Inrichten van de betaalsoort:
Inrichten van het giftcardproduct:
Aanmaken vouchercodes via het endpoint "POST/api/vouchers" (Na het uitvoeren van de call wordt een ID teruggegeven die kan worden gebruikt voor het ophalen van het serienummer)
Ophalen van voucherinformatie op basis van ID onder het endpoint "GET/api/vouchers/{id}" (Vul hier de code in die in "POST/api/vouchers" aan is gemaakt
Verbeteringen
Bonprinter: Herkennen van Metapace T-3 bonprinter
Met deze wijziging is er ondersteuning gebouwd voor de Metapace T-3II bonprinter: Om gebruik te maken van deze printer dient gebruik gemaakt te worden van de V3 layout van de POSReceiptVersion. Tevens is de manier waarop ASPOS kijkt naar de standaardvolgorde van de bonprinter gewijzigd, de volgorde wordt nu op de volgende manier bepaald:
Windows standaard printer waarvan de naam begint met de instelling PreferedPrinter in ApplicationSettings.config (standaard 'EPSON T')
Printer waarvan de naam begint met de instelling PreferedPrinter in ApplicationSettings.config (standaard 'EPSON T')
Windows standaard printer waarvan het model ondersteund wordt (zie lijst)
Printer waarvan het model ondersteund wordt (zie lijst)
Windows standaard printer
TN 14394
Vertalingen: Franse vertaling in POS
Met deze wijziging zijn er extra vertalingen toegevoegd aan de Franse versie van de POS en is de datumweergave gewijzigd (van bijv. 10 oktober 2022 naar 10-10-2022).
TN 24918
Vertalingen: Positie bedragen worden verkeerd getoond in het Frans op de POS
Met deze aanpassing is de uitlijning van de laatst afgeronde transactie op de kassabon verbeterd. Tevens wordt in het Frans, Duits en Spaans het euroteken achter het bedrag in plaats ervoor getoond.
TN 24918
Layout: POS Offline gaat klantnaam van bon
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de kassabon op de POS: In de offline modus vielen de klantdetails gedeeltelijk buiten zicht doordat het woordje 'Offline' de tekst naar boven verschoof.
TN 14394
Offline modus: Als de POS tijdens het opstarten offline is, dan worden de kassalades niet geladen
Met deze wijziging is er een bug opgelost in de POS waarbij de kassalade niet werd geladen en ook niet te selecteren was door de gebruiker als de kassa offline werd opgestart.
TN 14394
ASPOS BACKOFFICE
Rapportages
Functionele wijzigingen
Pakbon rapportage: Eigen pakbon layout Oldenhof
Met deze wijziging is er een nieuwe pakbon lay-out genaamd 'TelerikCustomerOrderDeliveryNote_Oldenhof' geïntroduceerd. Om gebruik te maken van deze lay-out dient de geavanceerde instelling 'ReportDeliveryNoteName' gevuld te worden met de bovengenoemde code.
Daarnaast zijn er vier wijzigingen doorgevoerd in het 'TelerikCustomerOrderDeliveryNote_General':
Er is een extra witregel toegevoegd tussen de winkelgegevens en het afleveradres
De sortering van producten op de pakbon is nu gelijk aan de sortering van producten in de klantorder
De tabellen met 'Nog te leveren' en 'Reeds geleverd' worden nu alleen getoond als er daadwerkelijk deelleveringen zijn geweest van de betreffende klantorder
Het opmerkingen blok onder de tabellen met producten is nu beter aangesloten op de tabellen met de producten
TN 14394
Rapportage: Maatwerk rapport TelerikA4PdfTicket_Veritas
Binnen ASPOS is er een nieuw rapport voor Veritas gemaakt voor de A4 kassabon, door in de storesetting "POSA4PdfTicketName" de waarde TelerikA4PdfTicket_Veritas te zetten wordt deze rapportage opgeroepen.
Deze rapportage kan zowel Nederlands als Frans getoond worden o.b.v. de taal van de POS of o.b.v. de taal van de klant, als er geen klant is geselecteerd wordt er teruggevallen op de taal van de POS. Als de setting POSSaveEFTExtension op True staat wordt op de rapportage ook de pinbon geprint.
TN 26154
Rapportage: Maatwerk rapport TelerikA4PdfTicket_Veritas
Met deze aanpassing zijn vertalingen doorgevoerd voor de Franse variant van de rapportage X-Afslag.
TN 24918
Labels: Productvelden KASSAOMSCHRIJVING en LABELOMSCHRIJVING ondersteunen in labels
Binnen ASPOS is er een nieuw label lay-out, deze lay-out is gemaakt o.b.v. het lay-out Schaplabel-7x3v2 en heet Schaplabel-7x3v2-MSL. Met het gebruikersrecht "Schaplabel-7x3v2-MSL" actief kan deze lay-out worden geprint via het menupunt labels onder het type schaplabel. In de rechteronderhoek van dit label staat een lijn waarmee de snijlijn wordt aangegeven. De omschrijving die op het label wordt getoond is afhankelijk van de productvelden "PFC_LABELOMSCHRIJVING" en "PFC_KASSAOMSCHRIJVING", als eerste wordt gekeken naar het productveld labelomschrijving, als deze niet bestaat wordt er gekeken naar het productveld kassaomschijving, als beide productvelden niet bestaan wordt de reguliere productomschrijving op het label getoond.
TN 25112
Afbeelding label-lay-out
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Producten
Functionele wijzigingen
Export productbeheer: Product export meertalig maken
In de Backoffice in het menupunt [Productbeheer] is de product export meertalig gemaakt. Wanneer de instellingen [MultiLanguage] op True staat wordt bij de [Export naar Excel] functionaliteit de optie getoond om meerder talen te selecteren.
Figuur: Talen selectie bij [Producten exporteren] scherm
Wanneer één of meerdere talen worden geselecteerd dan worden ook de vertalingen van de volgende velden geëxporteerd:
Product omschrijving
Tweede omschrijving
Internet Omschrijving
Kassa Memo
Internet Memo
Productvelden
Deze talen worden achteraan de export achter de productvelden toegevoegd. Deze kolomnamen hebben de volgende omschrijving: huidige naam + spatie + taalcode.
TN 14871
Verbeteringen
Productbeheer: Bug in ProductHandler opgelost
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de ProductHandler waarbij dropdowns verkeerd werden weergeven in pop-ups.
TN 14394
De dropdown werd onderaan de pop-up geopend
Productbeheer: Snelheid aanpassingen doorgevoerd in productbeheer
Met deze aanpassingen hebben we er voor gezorgd dat in extreme situatie het zoekresultaat tot 3/4 keer sneller in beeld komt. Enig nadeel aan deze aanpassing is dat een van de vertragende factoren het omzetten van hoofdletters naar kleine letters was. Nu tonen we 1 op 1 de omschrijving zoals deze ook in de database te vinden is.
Voorbeelden voor en na de aanpassing
Gebruikers
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Menu's kassa
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Instellingen
Functionele wijzigingen
TransSmart / NShift: Additional reference CUSTOMER bij TransSmart vullen met afleverdatum
Bij het aanmelden van een klantorder richting TransSmart wordt nu ook de [Afleverdatum] op het tabblad [Bezorgen] meegestuurd in de XML.
Deze is in de XML te vinden onder het kopje "Additional reference" bij het type "CUSTOMER"
Voorbeeld:
<ns2:additionalReference>
<ns2:type>CUSTOMER</ns2:type>
<ns2:value>24-08-2022</ns2:value>
</ns2:additionalReference>
TN 25857
Verbeteringen
Beveiligingslog: Visuele bug in pop-up beveiligingslog
Met deze wijziging is er een bug opgelost in de beveiligingslog waarbij de 'Ja' knop in de pop-up van een embedded link meerdere malen getoond werd.
TN 14394
Uitbreiden Keywords in FTProducts tabel met meerdere talen obv nieuwe setting
Met deze aanpassing is er een nieuwe geavanceerde instelling genaamd 'ProductsKeywordLanguage' geïntroduceerd waarmee het mogelijk is gemaakt om trefwoorden van producten in meerdere talen te laten indexeren en vervolgens te zoeken in de BackOffice. Om gebruik te maken van de instelling dienen de taalcodes ingevoerd te worden, gescheiden met een pijpteken, bijvoorbeeld: 'NL|EN|DE|FR|ES'. Wanneer de instelling leeg is worden de trefwoorden alleen in de ingestelde taal geïndexeerd. Let op: De instelling is een systeemveld, om deze te bewerken dient de veldcode tijdelijk aangepast te worden.
TN 14394
ProductsKeywordLanguage
EVL Beheer
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
Geen noemenswaardige wijzigingen--
Financieel
Functionele wijzigingen
Transactiebeheer: Filter op serienummer toevoegen in Transactiebeheer
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om zoekopdrachten in transactiebeheer te filteren op hele serienummers. Om gebruik te maken van deze functie dient het gebruikersrecht 'Transacties filteren op serienummer' ingeschakeld te zijn. Let op: Serienummers van het type giftcard, e-voucher en EVL voucher zijn uitgesloten.
TN 22573
Boekhoudkoppeling: Factuur betalingen importeren via EOL
Koppeling kan nu in pilot fase zodra deze wijzigingen in een release zitten. Op basis van een pilot fase kunnen we dan de koppeling verder aanpassen en optimaliseren als dat nodig is.
Met de setting EOLInvoicePayments op true zal ASPOS bij de import in EOL alle openstaande facturen in ASPOS ophalen en controleren in EOL. Er wordt dan op combinatie van factuurnummer en debiteurnummer gekeken of er boekingen op de debiteurenrekening zijn gemaakt. In dat geval wordt die betaling afgeboekt van het openstaande factuurbedrag in ASPOS.
Bij een factuur van groter dan 0, worden alle negatieve boekingen op factuurnummer/debiteurnummer bekeken. Factuurbetalingen die in de kassa worden gedaan en door ASPOS zijn geïmporteerd worden daarbij uitgesloten, door boekingen in het kasboek over te slaan. Als een factuur in ASPOS al gedeeltelijk is afgeboekt door de import van een exportbestand uit EOL, dan zal deze factuur worden overgeslagen. Bij handmatige boekingen is het niet mogelijk om dit met automatische boekingen uit EOL te matchen. Boekingen uit EOL worden met hun unieke ID in EOL opgeslagen om te voorkomen dat ze twee maal geïmporteerd worden.
TN 13990
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Klanten
Functionele wijzigingen
Klantorders: Vergrote weergave afbeeldingen in klantorder
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om een geüploade afbeelding in een klantorder vergoot of fullscreen te weergeven door op het weergave icoon of de afbeelding te klikken.
TN 22506
Klantorders: (Aan)betalingen op orders inplannen via de backoffice
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om aan een klantorder een geplande aanbetaling toe te voegen en deze te verwerken. Hiervoor zijn er 3 nieuwe gebruikersrechten geïntroduceerd in ASPOS:
Toon tabblad aanbetalingen klantorder:
Dit recht bepaald of het tabblad aanbetalingen getoond wordt in de klantorderAanbetaling toevoegen klantorder:
Dit recht bepaald of er een geplande aanbetaling mag worden toegevoegd op het tabblad aanbetalingenAanbetaling verwerken klantorder:
Dit recht bepaald of een geplande aanbetaling verwerkt mag worden van de klantorder
Om een geplande aanbetaling toe te voegen aan een klant order moet de klantorder eerst zijn opgeslagen (de aanbetaling kan dus niet direct worden toegevoegd bij het aanmaken van een nieuwe klantorder), dit wordt ook afgevangen doordat het tabblad niet zichtbaar is bij het aanmaken van een nieuwe klantorder. Dit tabblad wordt enkel getoond als een gebruiker het recht "Toon tabblad aanbetalingen klantorder" actief heeft.
Als de gebruiker het recht "Aanbetaling toevoegen klantorder" actief heeft kan de gebruiker een aanbetaling op dit tabblad inplannen. Door op de knop toevoegen te drukken wordt er een regel toegevoegd waar een datum moet worden gekozen en een aanbetalingsbedrag. De datum is verplicht (er zit geen check op een datum in het verleden) en het bedrag moet hoger zijn dan 0 en mag niet hoger zijn dan de bruto orderwaarde. Als er niet wordt voldaan aan deze validatie zal ASPOS hier een melding van geven, ook als de som van alle geplande aanbetalingen hoger is dan bruto orderwaarde. De geplande aanbetaling(en) worden pas opgeslagen bij het opslaan van de klantorder, ook met de regel geaccordeerd worden (dus als de regel nog open staat en de order wordt opgeslagen of er wordt gewisseld van tabblad wordt deze regel verwijderd). Als er al een aanbetaling is ingevuld op het tabblad algemeen en er wordt een geplande aanbetaling ingevuld, dan wordt het veld op het tabblad algemeen leeggemaakt.
Als er een aanbetalingsregel is toegevoegd is deze niet meer te wijzigen, deze kun je enkel verwijderen met het prullenbakje en een nieuwe aanbetalingsregel toevoegen. Als een geplande aanbetalingsregel al verwerkt is kun je deze niet meer verwijderen.
Als de geplande aanbetaling wordt verwijderd komt er nog een waarschuwingsmelding of het zeker is dat de geplande aanbetaling verwijderd moet worden.
afbeelding waarschuwing geplande aanbetaling verwijderen:
Als in een klantorder geplande aanbetalingsregels staan en er worden klantorder regels gewijzigd/verwijderd zodat de geplande aanbetalingen hoger zijn dan de bruto order waarde krijg je bij het opslaan van de klantorder een melding om geplande aanbetalingen te wijzigen voordat de order opgeslagen kan worden.
afbeelding melding wijzigen geplande aanbetaling:
Als er op een order geplande aanbetalingen zijn toegevoegd kunnen deze worden verwerkt naar daadwerkelijke betalingen. Om de geplande aanbetaling te boeken als betaald moet de order in klantorder beheer worden aangevinkt, vervolgens op opties drukken en de optie "Boek als betaald" gebruiken. Deze optie is enkel beschikbaar als bij de gebruiker het recht "Aanbetaling verwerken klantorder" actief heeft. Als deze optie wordt gebruikt en er zijn geen geplande aanbetalingen met de status open aanwezig op de klantorder krijg je een melding dat er geen openstaande geplande aanbetalingen aanwezig zijn. Als deze er wel zijn komt er een pop-up naar voren waar één aanbetaling geselecteerd kan worden om te boeken. Als er er één aanbetaling is geselecteerd en er wordt op opslaan gedrukt komt er nog een melding of het zeker is dat de aanbetaling geboekt moet worden. Dit omdat het een financiële handeling is en er op dat moment een transactie wordt aangemaakt (van het type webshoporder). Op dat moment wordt er in de klantorder ook een betaling gezet op het tabblad betalingen met als betaalsoort Bank (deze betaalsoort is niet te wijzigen omdat een aanbetaling die je via de backoffice boekt doorgaans altijd via de Bank binnen komt).
Als er in de pop-up wordt geselecteerd voor annuleren wordt er uiteraard geen betaling doorgevoerd. Als er meer dan 1 klantorder wordt geselecteerd in klantorder beheer en je gaat naar opties, is de mogelijkheid om een betaling te boeken uitgegrijsd. Als er betalingen zijn geboekt op de klantorder en er wordt een klantorder regel gewijzigd/verwijderd zodat het orderbedrag lager uitvalt dan de betalingen en de klantorder wordt opgeslagen komt er een melding dat de er een verschil zit tussen de orderwaarde en de betalingen en dat daarvoor een refund transactie wordt uitgevoerd. Als er in deze pop-up wordt gekozen voor opslaan wordt de klantorder opgeslagen en vindt er een refund transactie plaats t.w.v. het verschil. Als er op annuleren wordt gedrukt wordt de klantorder niet opgeslagen en kunnen er nieuwe regels worden toegevoegd om weer aan het betalingsbedrag te komen.
afbeelding 'Boeken als betaald':
Als er een geplande aanbetaling wordt toegevoegd aan een klantorder wordt dit gelogd in het beveiligingslog onder de ingang Aanbetalingen toevoegen klantorder met als sleutel het ID van de klantorder. Als er een aanbetaling geboekt wordt wordt dit in het beveiligingslog geboekt onder de ingang Aanbetalingen verwerken klantorder, ook met als sleutel het ID van de klantorder en met de melding welke waarde er geboekt is.
TN 22506
Klantorders: Aanbetalingsrapport en emailfunctionaliteit
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om binnen het klantordermenu van de Backoffice aanbetalingsrapporten te maken en vervolgens te mailen, in de onderstaande stappen wordt beschreven hoe dit in zijn werk gaat.
TN 22506
Voeg de beveilingsingang toe aan de gewenste gebruikersgroep:
Maak een nieuw template aan van het type 'email' met code 'EmailOrderExpectedPayment' en 'Email aanbetaling' als omschrijving en gebruik deze code voor het template (Link naar PDF document). De templatecode moet ook ingesteld worden in geavanceerde instelling 'EmailOrdExpPaymentTempID'.
Indien een QR code aanwezig dient te zijn op het rapport, schakel dan de instelling 'EnableCCVPBL' in:
Maak een klantorder aan en sla deze op, vervolgens verschijnt er binnen de klantorder een tabblad waarin aanbetalingen ingepland kunnen worden:
Klik op 'Toevoegen' in het zijpaneel om een nieuwe aanbetaling in te plannen, geef de geplande betaaldatum en het bedrag in en druk op enter, sla de klantorder vervolgens op:
Vink de klantorder waaraan de aanbetaling gekoppeld is aan en druk in het zijpaneel op 'Opties' -> 'Email aanbetaling':
Selecteer de te verzenden aanbetaling(en), geef het gewenste email adres in als deze leeg is, en geef aan of er een PDF of/en Excel bijlage meegestuurd moet worden en klik op opslaan:
De mail met de betaallink en de bijlage(n) zijn klaargezet in mailbeheer:
Klantorders: Vergrote weergave afbeeldingen in klantorder
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om een geüploade afbeelding in een klantorder vergoot of fullscreen te weergeven door op het weergave icoon of de afbeelding te klikken.
TN 22506
Klantbeheer: Invulvelden emailadres langer maken
Met deze aanpassing is het karakterlimiet voor emailadressen in zowel de POS als de BackOffice opgehoogd van 30 naar 254 karakters.
TN 25282
Klantorders: Memo toevoegen/wijzigen in/van VerdeelOrder
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om memo's toe te voegen en te wijzigen bij klantorders van het type filiaal- en verdeelorder.
TN 25453
Klantorders: Order met negatief bedrag zorgt onterecht voor aanbetalingen check
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de klantordermodule waarbij het niet mogelijk was om een klantorder met een negatief aantal op te slaan omdat de aanbetalingen check afging.
TN 14394
Verbeteringen
-Geen noemenswaardige wijzigingen--
Vestigingen
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
-Geen noemenswaardige wijzigingen--
Acties
Functionele wijzigingen
Actiebeheer: Multiselect voor toevoegen extra productgroep of merk
In het menupunt [Acties] is nu binnen een actie op het tabblad [Extra Selectie] muliselectie functionaliteit doorgevoerd. Dit is voor de volgende types gedaan:
Merk
Prijscodes
Productgroep
De types subgroep en leverancier zijn nog niet gedaan.
Met deze multiselectie functionaliteit is het mogelijk om meerdere merken/prijscodes/productgroepen tegelijk toe te voegen aan de actie. Voorheen kon dit alleen per stuk. Dit geldt voor alle acties waar het [Extra Selectie] tabblad aanwezig is. Met de optie "Selecteer alles" zijn alle opties tegelijk aan te vinken.
TN 24530
Figuur: Multiselectie functionaliteit bij tabblad [Extra selectie] & Optie "Selecteer alles".
Actiemodule: Terugdraaien laatste changes PBI 26275 in [Actie bontotaal voucher]
Wijziging doorgevoerd zodat de actie van het type "Actie bontotaal voucher" weer werkt zoals deze zou moeten werken. Dus, mits de actie juist is ingericht, wordt er bij een X bonbedrag een voucher van X% uitgedraaid na het afronden van de transactie.
Ook is er aan de actie van het type "Actie bontotaal percentage" het tabblad extra toegevoegd, zodat deze actie kan worden aangemaakt met een verplichte voucher.
TN 14394
Verbeteringen
Actiemodule: Bontotaal korting werkt niet icm dimensie artikelen (gebroken aantallen)
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de POS waarbij bontotaal acties met vouchers niet afgingen in combinatie met dimensieartikelen met gebroken aantallen.
TN 24577
Kas- en kluisbeheer
Functionele wijzingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
Geen noemenswaardige wijzigingen--
ASPOS PDA
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
Geen noemenswaardige wijzigingen--
WEBSHOP
Functionele wijzigingen
ChannelEngine: Uitbreiden koppeling met Memo: Samenstelling in 3 talen
In de nieuwe versie van de ChannelEngine koppeling worden nu ook de samengestelde memo's in alle mogelijk talen gecommuniceerd naar ChannelEngine toe.
TN 24530
Verbeteringen
Geen noemenswaardige wijzigingen--
SERVICES
Functionele wijzigingen
Rest: Wachtbon POS: Producttypes Kit ondersteunen
Het is nu mogelijk om een wachtstand bon aangemaakt via de REST services met daarin een kit producten op te halen via de POS.
TN 14394
Rest: Ophalen vertalingen: Discount- & ticketdescription & redencodes
In de REST services worden nu bij de volgende endpoints ook de vertalingen opgehaald bij gebruik van de locale parameter:
GET /api/reason-codes (Description)
GET /api/discounts (Description & TicketDescription)
GET /api/discounts/{id} (Description & TicketDescription)
TN 14394
Rest: ICP voucher productcode opsturen ipv EAN via Next
Bij het activeren van ICP vouchers via REST wordt nu de ICP productcode uit het productveld 'voucherID' bij het product opgestuurd, in plaats van de EAN-code.
TN 14394
Rest: Rest en EVL service aanpassingen t.b.v. eigen Giftcardservice
In de REST services is het nu mogelijk om bij het endpoint PATCH /api/vouchers/{id} ook de volgende velden te wijzigen:
BalanceAmount (Alleen als het VoucherType het veld Rechargeable = True heeft).
Shown
Printed
EndDate
TN 24934
Rest: Valuta Rest endpoints aanmaken
In de REST services zijn de volgende nieuwe endpoints toegevoegd voor het beheren van "Valuta"'.
GET /api/currencies
POST /api/currencies
DELETE /api/currencies/{id}
GET /api/currencies/{id}
PATCH /api/currencies/{id}
TN 25280
Verbeteringen
--Geen noemenswaardige wijzigingen--
Patches
23-09-2022: Aanbetaling/verrekening van klantorders
Het is nu niet meer mogelijk om in de klantorder, bij het veld "Aanbetaling", een hoger bedrag op te geven dan het totaal van de order. Wanneer dit wel wordt gedaan, volgt er een validatiemelding bij het opslaan van de klantorder.
De melding die in beeld komt bij het verwerken van de klantorder middels de "deels naar pakbon" optie is tevens verduidelijkt.
TN 1093914
18-10-2022: Geen afmeld bon PIN
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij er geen autologin sessie opgehaald kon worden in de POS, tevens is er een probleem opgelost waarbij de afmeld bon van de pinterminal niet werd geprint.
TN 1102862
18-10-2022: Product Info werkt niet voordat gebruiker inlogt
Fout opgelost in de POS waarbij het niet mogelijk was om productinformatie op te halen wanneer een gebruiker uitgelogd is.
TN 1101696
20-10-2022: XML bon kijkt niet naar Multilingual bonheader - footer
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij er geen autologin sessie opgehaald kon worden in de POS, tevens is er een probleem opgelost waarbij de afmeldbon van de pinterminal niet werd geprint.
TN 1102862
21-10-2022: Fout in rapportage Scanvaantje
Fout opgelost waarbij het Vrijbuiter scanvaantje corrupt werd weergeven. (Type: Schaplabel klein, Layout: Vrijbuiter scanvaantje)
TN 1103427
25-10-2022: SCO GiftCard vaste waarde
Bug opgelost waarbij een Gift Card met vaste waarde niet correct scande op de SCO.
TN 1103980
27-10-2022: Weergave fout POS bij scannen klantpas i.c.m. netto artikel
Bug opgelost waarbij de POS begon te knipperen en er schuifbalken in beeld kwamen wanneer er in sommige situaties een klantpas en daarna een netto artikel werd gescand.
TN 1104820
27-10-2022: Ontbrekende logging bij ophalen van klantorders
Logging toegevoegd in de extended logfile van de POS met betrekking tot het ophalen van klantorders.
TN 1102668
27-10-2022: EPSON TM70 print geen bonnen uit als er op de knop "kopie bon" gedrukt wordt in de POS
Bug opgelost die voorkomt dat in sommige gevallen de Epson T70 geen kopie bonnen uitprint.
TN 1104970
28-10-2022: Velden adresgegevens en mailing toonden niet als verplicht veld bij het kopiëren van een klantorder
Bug opgelost waarbij er geen validatie plaatsvond op de verplichte velden in de klantbeheer pop-up van de klantorder module.
TN 1103856
03-11-2022: Klantenimport geeft een foutmelding
Bug opgelost waarbij het niet meer mogelijk was om klanten te importeren via de klant import functionaliteit in de Backoffice. Dit werd veroorzaakt door een recente aanpassing m.b.t. het toevoegen van meertaligheid bij de product export.
TN 1105899
03-11-2022: Giftcard saldo wordt niet getoond op de kassabon
Bug opgelost waarbij er geen giftcard saldo werd getoond op de kassabon.
TN 1106715
03-11-2022: Klantorders worden niet geannuleerd bij het annuleren van de inkooporder
Bug opgelost waarbij, als een inkooporder werd geannuleerd, de gekoppelde klantorders open bleven staan. Dit terwijl de melding m.b.t. het annuleren van deze klantorders wel in beeld verscheen.
TN 1106226
04-11-2022: Betaalknop blijft grijs bij afrekenen factuur aan de POS
Wijziging doorgevoerd zodat de knop "Betalen" actief blijft zolang er een factuur is geselecteerd die nog betaald moet worden, ook als deze lijst met facturen meerdere keren wordt opgehaald.
TN 1105676
04-11-2022: Geüploade documenten niet zichtbaar in klantbeheer
Bug opgelost waarbij documenten na het uploaden niet zichtbaar waren in klantbeheer onder tabblad "documenten".
TN 1106642
07-11-2022: CC mails worden niet meer verzonden
Bug opgelost waarbij de winkelnaam was toegevoegd in het CC veld van de mailbeheer module. Hierdoor werden er geen CC mails meer verstuurd naar de klanten.
TN 1107425
08-11-2022: Gebruiker niet te zien bij toevoegen event in order
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in het tabblad events van een openstaande klantorder: Wanneer een gebruiker een event aanmaakte was de gebruiker waarvoor het event bedoeld was vervolgens tijdelijk niet te zien.
TN 1106620
08-11-2022: A4 PDF bon toont geen klantdata bij ontbreken adresgegevens klant
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de A4PDFTicket lay-outs van Agri, Filou en Meledi waarbij een A4 PDF bon met klantdata zonder adres niet kon worden getoond.
TN 1107753
08-11-2022: Aantal wijzigen in POS zorgt voor extra karakter voor de scancode
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de POS waarbij er een extra karakter voor een scancode werd toegevoegd wanneer de gebruiker meerdere aantallen invoerde.
TN 1106303
10-11-2022: Bij batchpicking worden foutieve carrier gegevens getoond
Wijziging doorgevoerd in de TransSmart melding dat, wanneer een order wordt omgezet naar pakbon, de pop-up de gegevens toont van de carrier die ingesteld staat van de winkel waar de klantorder op is aangemaakt.
TN 1107544
14-11-2022: REST: Bij een GET op /api/web-nodes/{id}/products worden alleen actieve producten opgehaald
In de REST servives bij het endpoint GET api/web-nodes/{id}/products is het nu ook mogelijk om producten op te halen die niet de status "Actief" hebben. Middels de nieuwe
parameter "includeAllProductStates " op true worden alle producten in de webknoop opgehaald ongeacht de product status.
TN 1109655
14-11-2022: REST: Lokale kit-items worden niet toegevoegd aan een order
In de REST services is een bug opgelost waarbij lokale kit-items op een winkel niet werden toegevoegd als de order op deze winkel werd aangemaakt. Voor het toevoegen van kit-
items wordt er nu gekeken naar de winkel waarop de order wordt aangemaakt.
TN 1109871
15-11-2022: REST: Scancode aantal wordt vermenigvuldigd met de scancode prijs
In de REST services hebben we een aanpassing gedaan voor producten die een aantal én een prijs bij barcode hebben. Voorheen werd het scancode
aantal keer de scancode prijs gedaan. Nu wordt enkel de scancode prijs gehanteerd.
TN 1108004
21-11-2022: Prijzen tonen niet exclusief BTW als deze worden aangemaakt middels de PDA
Met deze aanpassing is een bug verholpen die ervoor zorgde dat, bij het aanmaken van labels met "BtoBStore = true", in het menupunt labels de excl. BTW prijs niet werd getoond als labels werden aangevraagd via de PDA.
TN 1108273
22-11-2022: POS start niet op in offline modus
Bug opgelost m.b.t. het offline starten van de POS, zodat de opgeslagen sessie in C:\aspos\offline\sessie gebruikt wordt om de POS te kunnen opstarten.
TN 1107902
23-11-2022: Matrix artikelen met verschillende acties
Bug opgelost in de verdeling van kortingen over de transactieregels.
TN 1110420
29-11-2022: Klantorders met orderregels die op "0" staan kunnen niet worden geopend
Bug opgelost in de Backoffice waarbij klantorders niet konden worden geopend wanneer het orderaantal van een regel op 0 stond.
TN 1111329
6-12-2022: Vertalingen worden niet opgehaald in de Cart Calculate
In de REST services bij het endpoint POST /api/carts/Calculate wordt bij het gebruik van de locale parameter nu de discountDiscription ook vertaald wanneer de opgegeven vertaling aanwezig is.
TN 1113178
6-12-2022: Validatie vinkje werd uitgezet bij wijzigingen in werkstation
Bij het wijzigen van een werkstation via de Backoffice -> Instellingen -> Winkel Instellingen. Blijft het werkstation gevalideerd
TN 1110941
13-12-2022: Wegvallen data op klantorder rapportage
Fix uitgebracht voor de general lay-out van de klantorder rapportage, waarbij de memo- en nettokolom wegvielen. Dit werd veroorzaakt door een header die een vaste hoogte had, deze is nu opgehoogd.
TN 1113693
19-12-2022: Bijlagen worden niet gemaild naar de klant
Bug opgelost zodat documenten die toegevoegd zijn aan een klantorder weer worden toegevoegd als bijlage, als hiervoor wordt gekozen bij het mailen van de opdrachtbevestiging.
TN 1113586
19-12-2022: Contant saldo verrekenen aan de POS niet mogelijk in bepaalde situaties
Bug opgelost in de POS, waarbij het in bepaalde situaties niet mogelijk was om contant af te rekenen bij het verrekenen van klantsaldo.
TN 1114254
21-12-2022: Korting klantorder variabele prijs
Wijziging doorgevoerd in de herberekening van klantorder regels zodat, bij het toevoegen van een product met een variabele prijs aan een deels geleverde order, de regelprijs correct wordt weergegeven. Tevens aangepast dat, bij het wijzigen van een deels geleverde klantorder regel, de regelprijs- en korting niet kunnen worden aangepast.
TN 1115535