AREND
VERSIE: 6.0.Arend.xx
INHOUDSOPGAVE
ALGEMEEN
Functionele wijzigingen
ASPOS KASSA
Functionele wijzigingen
Pinlog: bewaartermijn instelbaar
Om in te kunnen stellen hoe lang de pinlog van een kassa bewaard moet worden hebben wij een nieuwe instelling geïntroduceerd. Middels de instelling [POSEFTRetentionPeriod] kan nu aangegeven worden hoe lang de pinlog in de map C:\Pinlog bewaard moet blijven. Binnen de instelling dient er een numerieke waarde ingevuld te worden welke staat voor het aantal maanden dat de logging bewaard moet worden. Deze staat standaard ingesteld op 3 maanden.
2. Opschoontermijn van MP4 bestanden instelbaar
Om ervoor te zorgen dat de bewaarperiode van MP4 bestanden instelbaar is middels de geavanceerde instellingen, hebben wij een aanpassing verricht. In de map C:\offline\NarrowCasting wordt voortaan naast overige video's ook voor MP4 bestanden gekeken naar de instelling [POSNarrowCastingFlushAge]. Binnen deze instelling kan een numerieke waarde worden ingevuld die staat voor het aantal maanden dat de video's bewaard moeten blijven.
CN 20939
3. Melding na reeds bestaande klant op de POS loggen
Als de instelling [POSCheckEmail] op "True" staat, en er is geen e-mailadres bekend bij een klant, verschijnt er een pop-up op de POS waarbij een e-mailadres toegekend kan worden aan de betreffende klant. Echter, als het e-mailadres al bekend is en dit mailadres bekend is bij een klant die valt in een klantgroep waarbij deze uniek moet zijn, verschijnt er een foutmelding op de POS. Voorheen werd deze melding niet volledig weggeschreven in de beveiligingslog en kon het e-mailadres niet worden getraceerd. Om ervoor te zorgen dat in de beveiligingslog meer informatie naar aanleiding van deze foutmelding terug te vinden is, hebben wij een aanpassing verricht waarmee de foutmelding in combinatie met het e-mailadres wordt weggeschreven in de log.
CN 19768
4. Aanpassing velden Kioskscherm: postcodecheck
Wij hebben een aanpassing verricht op het kiosk order scherm op de POS om het gebruikersgemak te bevorderen. De velden "Postcode", "Huisnummer", "Straat" en "Plaats" zijn anders ingedeeld. Daarnaast hebben wij een postcodecheck geïmplementeerd binnen dit scherm. Als er een geldige postcode-huisnummer combinatie wordt ingegeven, worden de velden "Straat" en "Plaats" automatisch ingevuld.
Tevens is het veld "Land" gewijzigd: waar dit voorheen een vrij invulbaar veld was, is het nu mogelijk om een land te selecteren vanuit een dropdownlijst. Dit veld is standaard ingevuld en wordt bepaald op basis van de instelling [DefaultCountry], als deze leeg is zal er worden teruggevallen op het land van vestiging.
CN 20079
Weergave van de postcodecheck op het kiosk order scherm
5. E-mail als verplicht veld weergeven
Om ervoor te zorgen dat op de POS het veld "E-mail" ook als verplicht veld wordt geïndiceerd als de instelling [Custcont_EmailReq] op "True" staat, hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Als het veld als verplicht is ingesteld, wordt deze, net als de overige verplichte velden, aangeduid met een sterretje (*).
CN 19768
Weergave verplicht mailadres
Bugfixes
Postcodecheck: niet-Nederlandse postcodes worden niet geaccepteerd
Wij hebben onlangs een postcodecheck geïmplementeerd in het kioskscherm. Deze check werkt alleen bij Nederlandse postcodes. Nadat deze functionaliteit in gebruik is genomen bleek dat het verplichte veld "Postcode" enkel Nederlandse postcodes herkende en accepteerde. Hierdoor konden buitenlandse postcodes niet meegegeven worden bij een bezorgorder via de POS. Middels een bugfix hebben wij dit probleem verholpen en kunnen buitenlandse postcodes weer gebruikt worden.
ASPOS BACKOFFICE
Rapportages
Functionele wijzigingen
De velden IBAN en BIC niet meer tonen op de factuur
De velden IBAN en BIC werden standaard, hardgecodeerd weergegeven op de factuurrapportage. Gezien wij een aantal vrij invulbare velden hebben geïmplementeerd voor de rapportage van de facturen, hebben wij ervoor gekozen om de velden IBAN en BIC niet meer standaard weer te geven. Deze aanpassing hebben wij doorgevoerd op de telerikinvoice_general lay-out. Vanuit de winkelinstellingen kan via het tabblad "teksten" ingesteld worden welke gegevens op de factuur weergegeven moeten worden.
2. Aanpassing weergave logo factuurlay-out
Op de factuurlay-out "TelerikInvoiceIAAC_General" hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Het logo dat hierbij gebruikt wordt is een logo dat op de volledige breedte van de rapportage toepasbaar is. Middels een aanpassing hebben wij ervoor gezorgd dat dit logo dan ook op de volledige breedte wordt weergegeven.
CN 20257
3. Kunnen instellen welke subgroepen worden getoond op de X-afslag
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om op de rapportage X-afslag de totalen per subgroep te tonen. Dit kan aan de hand van de instelling [XDemissionSubgroups]: door hier de groep- en subgroepcode in te vullen wordt deze combinatie op de X-afslag getoond.
Het scheidingsteken dat gebruikt moet worden tussen de groepcode en de subgroepcode is ":" het scheidingsteken dat tussen de combinaties gebruikt moet worden is "|".
Bijvoorbeeld: 010:001|010:002|020:001|020:002
Weergave X-afslag met subgroepen
CN 19379
Producten
Functionele wijzigingen
Extra actieartikel ook zichtbaar in Productbeheer
Bij artikelen die als actieproduct werden meegegeven in een actie op het tabblad "extra" werd deze actie niet weergegeven wanneer dit product vanuit het productbeheer werd geselecteerd. Middels een wijziging is het mogelijk gemaakt om binnen een ingerichte actie ook bij de gekoppelde producten die onder het tabblad "extra" zijn ingesteld, de actie terug te vinden. Bij het selecteren van een product in het menupunt "Productbeheer" en het selecteren van de functieknop "Acties" zullen de acties waarin het betreffende product zit, ook als voucherproduct, worden weergegeven.
CN 19379
2. Selectievinkje bij besteladviezen linken aan het advies
Bij het selecteren van een besteladvies vanuit het menupunt "Besteladvies", gevolgd door het berekenen van een nieuw besteladvies bleef de eerder gemaakte selectie actief. Dit hebben wij aangepast: bij het aanmaken van een nieuw besteladvies wordt de reeds gemaakte selectie verwijderd.
CN 19379
3. Binnen het artikel als hoofdkantoor kunnen sorteren op prijzen
Om de gegevens op het tabblad "Winkels" vanuit de artikelkaart te kunnen sorteren op basis van de inkoopprijs en verkoopprijs, hebben wij een aanpassing doorgevoerd. Het is nu mogelijk om op hoofdkantoor-niveau op het tabblad "Winkels" de gegevens te sorteren op basis van de inkoop- en verkoopprijs.
Belangrijk: Als de prijs wordt aangepast op het tabblad "Winkels" wordt dit niet direct doorgevoerd naar de onderliggende winkel. Dit gebeurt pas op het moment dat het product wordt opgeslagen. Omdat de data die getoond wordt nu uit de database komt, is op het tabblad winkels ook niet direct de "nieuwe" prijs te zien. Wel wordt er een indicatie getoond dat de prijs gewijzigd is.
Weergave indicatie prijswijziging
CN 19379
4. Bij het aanpassen van de voorraad veld direct selecteren
Bij het selecteren van het veld "Voorraad" in een besteladvies, werd het invoerveld niet direct geselecteerd waardoor nog een klik verricht moest worden alvorens de voorraad kon worden aangepast. Om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid direct aan te passen is, hebben wij een aanpassing verricht: het invoerveld wordt voortaan direct geselecteerd en kan worden aangepast.
Weergave invoerveld: direct geselecteerd
CN 19379
5. Adviesverkoopprijs gelijktrekken bij aanpassen voorkeursleverancier
Bij het wijzigen van de voorkeursleverancier of het wijzigen van de adviesprijs van de voorkeursleverancier op het tabblad "Leveranciers" werden deze wijzigingen niet meegenomen in het veld "Advies verkoopprijs" op de productkaart (tabblad "Algemeen"). Om productinformatie consistent weer te geven hebben wij dit aangepast. Bij het wijzigen van de voorkeursleverancier of het wijzigen van de adviesprijs van de voorkeursleverancier, wordt het bedrag in het veld "Advies verkoopprijs" ook wordt aangepast.
CN 19379
6. Voorraadbeheer op dimensieartikelen
Voorheen werden dimensieartikelen niet weergegeven op de voorraadwaardering en werden deze niet meegenomen in de selectie bij een inventarisatie. Vanaf heden is het mogelijk om ook bij dimensiartikelen voorraadbeheer uit te voeren: deze worden meegenomen bij de voorraadwaardering en inventarisatie in ASPOS.
CN 19768
7. Ontvangsten kunnen importeren
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om ontvangstregels te importeren in een ontvangst. Deze functionaliteit is enkel beschikbaar als het gebruikersrecht "Ontvangsten importen" is toegekend aan een gebruiker. Als dit recht is toegekend, zal de knop "Importeren" bij het openen van een ontvangst ter beschikking van de gebruiker gesteld worden.
De knop voor het importeren van ontvangstregels kan pas gebruikt worden als er:
Een leverancier is geselecteerd
Een pakbonnummer is ingevuld
Nadat deze gegevens zijn ingevoerd, kan middels de knop een Excel bestand worden geselecteerd om vervolgens ontvangstregels te importeren. Bij het importeren van de regels bestaat er ook een mogelijkheid om een template te downloaden. In dit template wordt onder andere aangegeven welke velden verplicht zijn voor het succesvol uitvoeren van de import.
Middels de knop "Kies" kan er een bestand worden geselecteerd om te uploaden, nadat dit is gedaan, kan middels de knop "Importeren" het reeds geselecteerde bestand worden geïmporteerd.
Pop-up voor het toevoegen van ontvangstregels
In het Excel bestand kunnen de volgende velden worden ingevuld:
ProductNumber: het ASPOS productnummer
ScanCode: de scancode van het product
SupplierProductCode: de bestelcode van de leverancier
PurchaseStockQuantity: het voorraad aantal
DiscountPercentage: het kortingspercentage
PurchaseStockPrice: de inkoopprijs
PurchaseOrderNumber: het ASPOS Ordernummer van de gekoppelde ontvangst
Afbeelding van het Excel template
De volgende velden zijn verplicht:
ProductNumber
Scancode
PurchaseStockQuantity
Hierbij zijn de velden ProductNumber en Scancode en/of verplicht. Dit wil zeggen één van de twee velden gevuld moet zijn, en als ze beide gevuld zijn is het veld ProductNumber leidend.
Belangrijk: Mocht er een fout in het importbestand staan, dan wordt er geen enkele regel geïmporteerd. Daarnaast is het niet toegestaan om hetzelfde artikel op meerdere regels te hebben staan. In het geval dat er een fout wordt geconstateerd tijdens het importeren, zal ASPOS hier een melding van geven.
CN 20195
8. Kunnen terugzien vanuit welke bron een artikel is aangemaakt
In het menupunt "Productmeldingen" is een extra kolom toegevoegd die toont door welke vestiging het product initieel is aangemaakt. Dit, om inzichtelijk te maken waar een artikel initieel is aangemaakt.
Belangrijk: Het veld kan ook leeg zijn dit komt doordat de data die hier getoond wordt pas sinds een half jaar gevuld wordt.
Weergave van de kolom in het menupunt "Productmeldingen"
CN 19939
Bugfixes
Losse ontvangst toevoegen zonder regels
Bij het handmatig toevoegen van een lege ontvangst in combinatie met een pakbonnummer en leverancier, werd de ontvangst niet altijd opgeslagen. Dit hebben wij opgelost middels een aanpassing: het is nu wel mogelijk om een losse ontvangst zonder regels op te slaan met enkel een pakbonnummer.
Klanten
Functionele wijzigingen
Nieuwe tag in e-mails voor orderbevestiging
Met deze wijziging is een nieuwe HTML tag geïntroduceerd met de mogelijkheid om een productafbeelding weer te geven binnen de klantorderbevestiging e-mail template [EMailKlantorderBezorgen].
Dit kan worden gedaan door het plaatsen van de tag <!--[%ProductImageURL%]--> in de template om een product afbeelding weer te geven mits deze voorhanden is, anders wordt er een standaardafbeelding getoond.
2. Klant niet overschrijven vanuit EVL
Wij hebben een wijziging verricht in de logica van EVL. Wanneer een klant in het EVL portaal wordt gewijzigd, worden deze gegevens niet meer bijgewerkt in ASPOS, enkel in EVL. Alleen de klantgegevens en klantmutaties in ASPOS zijn voortaan leidend.
CN 20852
3. Extra type adres toegevoegd: postadres en bezoekadres
Op de klantkaart is het vanaf heden mogelijk om bij het toevoegen of bewerken van een adres op het tabblad "Adressen", te kiezen voor de opties "Postadres" en "Bezoekadres".
Weergave adrestypen
CN 20852
4. Aanpassing ontvangstverwerking Bouwmaat
Wij hebben een Bouwmaat-specifieke aanpassing verricht in de klantordermodule met betrekking tot het verwerken van ontvangsten. Als het vinkje "Bezorgen" in de klantorder uit staat, en de webshop (vestiging) gemarkeerd staat als leverende vestiging, zullen ontvangsten voortaan niet meer automatisch verwerkt worden.
CN 20183
5. Het veld FactuurNr. groter gemaakt
Om het invoerveld van het factuurnummer overzichtelijker te maken hebben wij deze groter gemaakt. Het invoerveld geeft nu maximaal tien karakters weer in plaats van zes.
Weergave van het invoerveld "FactuurNr"
CN 19768
6. De kolom "Klantgroep" onafhankelijk maken van het recht [Klant verwijderen]
Het gebruikersrecht "Klant verwijderen" had impact op het wel of niet tonen van de klantgroep van een klant in het menupunt klantbeheer. Gezien recht enkel invloed moet hebben op het kunnen verwijderen van een klant, en niet het weergeven van een klantgroep, hebben wij een aanpassing verricht. Het recht "Klant verwijderen" heeft geen invloed meer op het wel of niet tonen van de klantgroep in klantbeheer.
CN 19768
7. Klantgroep bij een klant niet leeg kunnen opslaan
Om te voorkomen dat klanten niet in een klantgroep zitten, hebben wij een aanpassing doorgevoerd waardoor het niet mogelijk is om een klant op te slaan als er geen klantgroep is geselecteerd. Hiervoor hebben wij de optie "selecteer groep" uit de selectielijst verwijderd.
De standaard klantgroep die is geselecteerd bij het aanmaken van een nieuwe klant kan worden bepaald middels de instelling [DefaultCustomerGroup], als deze leeg is dan wordt er teruggevallen op de eerste klantgroep uit de dropdown.
CN 19768
8. Klantbeheer: kolom "telefoon" aangepast en emailadres toegevoegd
Binnen het menupunt "Klantbeheer" hebben wij de kolom "Telefoon" uitgebreid met het mobiele nummer van de klant. Deze twee gegevens worden onderscheiden door een "/". Daarnaast hebben wij een nieuwe kolom toegevoegd, namelijk "E-mailadres".
Weergave kolommen klantbeheer
CN 19768
9. Veld "Betaald" in klantorder anders aangeduid
In het klantordermenu wordt op het tabblad "Status" aangegeven of een order is betaald of niet middels een kruisje of een vinkje. Dit veld geldt alleen voor betalingen die online hebben plaatsgevonden. Om verwarring te voorkomen hebben wij de aanduiding van dit veld aangepast naar "Online betaald". Het vinkje of kruisje bij de status "Online betaald" wordt ingevuld aan de hand van de 'ispayed' flag.
Weergave van het tabblad status en het veld "Online Betaald"
CN 19433
10. Saldo klant correct afboeken bij het annuleren van een webshoporder
Om bij het annuleren van een webshoporder het saldo correct te laten afboeken hebben wij een nieuwe instelling aangemaakt: [CustOrdCancelOnlinePaym]. Als deze instelling op "True" staat worden online betaalde orders die zijn geannuleerd ook afgeboekt bij de klant. Deze instelling is gerelateerd aan de reeds bestaande instelling [CustOrdCancelMakeTrans] welke een transactie aanmaakt bij het annuleren van een klantorder. Als de instelling [CustOrdCancelOnlinePaym] op "True" staat, en de instelling [CustOrdCancelMakeTrans] op "False", wordt alleen voor de online betaalde orders het saldo van de klant afgeboekt bij annuleren
CN 19433
11. Kunnen terugzien of een order (factuur) volledig is betaald
Om binnen een klantorder terug te kunnen zien of er een factuur gekoppeld is aan deze order, en of deze is betaald hebben wij een wijziging doorgevoerd. Als er een pakbon en factuur zijn gekoppeld aan een klantorder, zal het tabblad "Facturen" zichtbaar worden in de klantorder. Vanaf dit tabblad is onder andere te zien wat het factuurbedrag is, of er een aanbetaling heeft plaatsgevonden en wat het saldo van de klant is.
Belangrijk: dit tabblad wordt alleen weergegeven als de order naar pakbon is omgezet en is gefactureerd.
Weergave tabblad "Facturen"
CN 19433
12. Aanpassingen omzetting offerte naar een order
Bij het omzetten van een offerte waarbij een externe opdracht was ingevuld naar een order, werd de externe opdracht niet meegenomen. Middels een aanpassing hebben wij dit opgelost. Daarnaast wordt in plaats van de datum van de offerte, de huidige datum overgenomen (datum van omzetting) overgenomen naar de order. Voorheen werd als datum de datum van het aanmaken van de offerte weergegeven.
CN 19433
13. Nieuw event type: Leeftijdscontrole
Onder het tabblad "Events" in het klantbeheer hebben wij een nieuw event type toegevoegd, namelijk "Leeftijdscontrole".
Weergave event type "Leeftijdscontrole"
Instellingen
Functionele wijzigingen
Vimeo: Download van video's aanpassen
Wij hebben een aanpassing verricht zodat Vimeo video's ook gedownload kunnen worden voor het narrowcasting scherm. De gedownloade filmpjes krijgen als naamgeving het OID van de afspeellijst.
CN 14871
Vestigingen
Functionele wijzigingen
Aanmaakdatum zichtbaar bij beveiligingsingangen en geavanceerde instellingen
In het menupunt "Vestigingen" hebben wij een aanpassing verricht waardoor bij de geavanceerde instellingen zowel de aanmaak- als de mutatiedatum van de instelling getoond wordt. In het menupunt "Beveiligingsingangen" wordt de aanmaakdatum van het gebruikersrecht weergegeven.
CN 15944
ASPOS PDA
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Bugfixes
Geen noemenswaardige wijzigingen--
WEBSHOP
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Bugfixes
Geen noemenswaardige wijzigingen--
SERVICES
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Bugfixes
Geen noemenswaardige wijzigingen--