Oscar

VERSIE: 6.0.2024Oscar

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Doorontwikkeling van het activatiebewijs van cadeaukaarten en werkstationinformatie

Met deze wijziging is de template voor het activatiebewijs van cadeaukaarten instelbaar gemaakt. De volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:

Deze aanpassing zorgt voor een verbeterde traceerbaarheid en duidelijkheid bij het activeren en beheren van cadeaukaarten.

Weergave van het aangepaste activatiebewijs:

Aanpassing voor het tonen van het werkstation in transactiebeheer:

CN 48257

Toevoeging in usp_CustomerOrder_Distribute

CN 50075

Verbetering van POS/SCO bontemplate

Er is een aanpassing doorgevoerd in de POS/SCO bon template die nu ondersteuning biedt voor het tonen van extra informatie:

Let op:

CN 50461

Uitbreidingen en optimalisaties in de koppeling met Vusion

De koppeling met Vusion is verder uitgebreid om de terugverdientijd te versnellen en de functionaliteit te verbeteren. Hieronder staan de belangrijkste uitbreidingen en optimalisaties.

Belangrijkste Uitbreidingen:

Optimalisaties:

CN 51038

Verbeterde bonlay-out voor de POS en SCO

Om de duidelijkheid en leesbaarheid van bonnen te verbeteren, zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd voor transacties die set-producten, kits en kortingen omvatten. Het nieuwe bonformaat zorgt ervoor dat klanten hun aankopen, de toegepaste kortingen en het totaalbedrag eenvoudig kunnen begrijpen.

Belangrijkste wijzigingen in de bonlay-out:

Overzicht van set-producten en kits:

Voorbeelden van bonlay-outs:

Voorbeeld bon voor automatische korting:

Verbeterde Berekening van het Totale Bedrag:

CN 51350

ASPOS KASSA

Memo-toevoeging bij uitbetaling van krasloten met gratis loten

Er is een aanpassing doorgevoerd zodat bij het uitbetalen van een kraslot waarbij een gratis lot wordt gewonnen, een extra memo wordt toegevoegd aan de kassabon. Dit gebeurt alleen wanneer het aantal gratis loten 1 of meer is (aangegeven met "nrOfFreeTickets": "1"). Deze memo vermeldt de informatie over het gewonnen gratis lot, ter verduidelijking op de kassabon.

Weergave van de aanpassing in de POS: 

CN 50590

Doorontwikkeling in OV Chip Koppeling op POS

Nieuwe instelling: POSOVChipPopupMode bepaalt nu hoe de OV Chip pop-up op de POS wordt geopend:

Deze wijziging biedt flexibiliteit in het gebruik van de OV Chip functionaliteit op de POS. 

CN 51522

Retourproces: Verplichte Veelvoud

Bij het retourneren van producten is een wijziging doorgevoerd om te voorkomen dat het verplichte veelvoud kan worden omzeild. Vanaf nu wordt er gecontroleerd of retouren voldoen aan de ingestelde verplichte veelvoud, zodat alle retouren correct en conform de regels worden verwerkt.

CN 52542

Verbetering in de OV koppeling op de POS: Directe Retourverwerking

Met de recente wijziging in de OV koppeling van de POS is de mogelijkheid geïntroduceerd om bij het activeren van een restitutiebon het verkochte product direct op de kassabon retour te laten nemen. Hiervoor is de nieuwe instelling POSOvChipReturnMode geïntroduceerd.
De instelling heeft twee waarden:

CN 52630

ASPOS SELFCHECKOUT

Verbeteringen in Self-Checkout (SCO) ten behoeve van food-orders

Het scherm voor voedselbestellingen is verder verfijnd om het selectieproces voor kitproducten bij de SCO-toepassing te verbeteren. Deze verbetering vereenvoudigt het proces van het kiezen van opties binnen een samengesteld product, waardoor het intuïtiever wordt voor klanten. Hieronder vindt u een overzicht van de wijzigingen:

CN 50255

Verbeteringen in de Self-Checkout (SCO) betalingsflexibiliteit

De Self-Checkout (SCO) is verder geoptimaliseerd om een soepelere afhandeling van transacties te garanderen, zelfs bij problemen zoals defecte PIN-machines. De nieuwe functionaliteiten bieden alternatieve betaalmethoden en extra hulpmiddelen voor medewerkers om wachttijden te verkorten en de klanttevredenheid te verhogen.

Belangrijkste Kenmerken:

Voorbeeld: Als een klant een cadeaubon heeft gebruikt maar niet het resterende bedrag kan betalen door een bankkaartprobleem, kan de medewerker de betaling afhandelen met de speciale medewerker-betalingsmethode.

Opmerking: De betaalmethode voor correcties moet automatisch contant tellen en een grootboekrekening voor administratie hebben.

Voorbeeld: Bij gebruik van 'Afgerond Medewerker' om een transactie te voltooien, wordt de actie van de medewerker gelogd voor toekomstig gebruik.

Waar te vinden: Deze logboekitems kunnen worden bekeken in de Backoffice onder Hoofdmenu > Instellingen > evenementberichten.

CN 51169

Uitbreiding Foodservice in de SCO voor SUP-heffing en BTW-tarieven:

De Foodservice in de SCO is verder uitgebreid om wetgeving te ondersteunen omtrent SUP heffing (plastictoeslag) voor het niet ter plekke nuttigen van maaltijden en het toepassen van de juiste BTW tarieven voor het nuttigen van maaltijden ter plekke in België. 

In Nederland is het verplicht om een plastictoeslag toe te kennen als producten in plastic worden verpakt om meegenomen of bezorgd te worden. 

In België geldt een ander (hoger) BTW tarief voor het ter plaatse nuttigen van bepaalde producten ten opzichte van het meenemen (het instellen van andere BTW tarieven op producten is onderdeel van een andere releasenote in Release November 'Ondersteuning voor verschillende BTW-tarieven per product in de REST services'). 

Op basis van de keuze 'Hier opeten' of 'Meenemen' worden automatisch SUP heffingen toegevoegd of de juiste BTW tarieven toegekend. 

Daarnaast is het nu mogelijk om de Selfcheckout in te stellen voor alleen 'Hier opeten', alleen 'Meenemen' of een combinatie van beiden. 

De toepassing van beide Nederlandse en Belgische wetgeving op een transparante manier heeft geresulteerd in het verplaatsen van de vraag voor het 'Hier opeten' of 'Meenemen' van de maaltijd naar het begin van de Foodservice-flow, naar het Welkomstscherm (in plaats van na het drukken op 'Betalen').

Wijziging flow

Wanneer de Selfcheckout is ingesteld voor Foodservice (werkstation setting SCOtype bevat 'Foodservice') wordt na het drukken op 'Bestellen' in het Welkomstscherm óf na het drukken/scannen van het eerste Food-product direct de keuze getoond voor het 'Hier opeten' of 'Meenemen' van maaltijden. 

De gekozen optie blijft na het kiezen zichtbaar in de winkelwagen en is ook te allen tijde te wijzigen via de [Aanpassen] knop.

In het selectiescherm voor het samenstellen van een menu of food-product wordt nu daarnaast rekening gehouden met optionele kitproducten. Deze ondersteuning is toegevoegd om bijv. de SUP heffing te tonen en automatisch toe te voegen als de maaltijd wordt meegenomen, maar deze niet te tonen en niet toe te voegen als de maaltijd ter plekke wordt genuttigd.

Wanneer bij een product een kit-product optioneel is toegevoegd (dus met een variabele min/max) en het kitproduct zelf heeft het productveld AddOnFoodTakeAway=True, dan wordt in een Foodservice Selfcheckout na het kiezen van de optie 'Meenemen' dit product getoond en automatisch toegevoegd in de winkelwagen.

Voorbeeld Wit Brood met een variabel SUP heffing kitproduct en productveld AddOnFoodTakeAway=true op het kitproduct

Wanneer gekozen is voor 'Meenemen', wordt het kitproduct en de extra prijs getoond in het selectiescherm, in de selectie rechts en is deze kit niet te verwijderen

Wanneer gekozen is voor 'Hier opeten' wordt het kitproduct niet getoond en niet berekend

Hier opeten of meenemen

In de werkstationinstellingen is nu een nieuwe instelling FoodShipmentTypes opgenomen voor het instellen van de opties voor 'Hier opeten' of 'Meenemen'. De instelling kan pijpteken-gescheiden gevuld worden met EatIn|TakeAway of één van de opties om de Selfcheckout te configeren voor één of meer opties.

Wanneer er maar één optie is ingesteld, zal de keuzevraag niet worden gesteld en er altijd worden uitgegaan van de ingestelde optie. Dit betekent dus bijvoorbeeld dat als maaltijden alleen meegenomen kunnen worden in Nederland altijd de optionele kosten voor SUP heffing worden getoond en toegevoegd. Daarnaast betekent dit bijvoorbeeld ook dat als er in België alleen ter plaatse kan worden genuttigd er dus altijd een ander BTW wordt toegepast voor bepaalde producten. 

CN 51583

Instelbare gebruiker voor transacties

Deze wijziging biedt meer controle over de afronding van transacties.

CN 52355

Aanpassing voor de self-checkout

Er is een fout opgelost in de self-checkout waarbij in sommige gevallen een verkeerd bedrag op het pin scherm werd weergegeven bij het gebruik van kit-items. Deze wijziging zorgt ervoor dat het juiste bedrag nu correct wordt weergegeven, waardoor de betaling correct kan worden afgerond.

CN 52509

Weergave versienummer en werkstationinformatie

Het versienummer van de Selfcheckout (SCO) en het ingelogde werkstation worden nu subtiel rechtsonderin weergegeven op de Welkomstpagina van de SCO, specifiek voor Belgische werkstations met een gekoppelde Blackbox.

Details:

CN 52967

Nieuwe functionaliteit in medewerkersmenu selfcheckout

Er is een nieuwe functie toegevoegd aan het medewerkersmenu van de Selfcheckout:

CN 53055

ASPOS BACKOFFICE

Producten

Wijziging in Intres-integratie

Het veld DrempelDioDud toont nu de waarde "Wonka" wanneer een waarde anders dan "Null" wordt meegegeven door Intres.

afbeelding besteladvies met wonka:

afbeelding besteladvies zonder wonka:

Weergave van aangepaste leverdatum op inkooporderregels

Bij het wijzigen van de leverdatum op een inkooporderregel wordt de aangepaste leverdatum nu ook getoond op alle relevante plekken waar dit artikel als "in bestelling" staat. Dit omvat:


De verwachte leverdatum kan worden opgegeven door de inkooporderregel te bewerken:

Deze wijziging wordt vervolgens ook getoond op de 'in bestelling' status van de voorraad pop-up:

CN 51927

Financeel

Aanpassing in de backoffice voor DirectSale/Kioskorder annuleringen:

Bij het annuleren van een DirectSale of kioskorder (wanneer de instelling KioskOrderAsSale op true staat), wordt voortaan ook de omzet van de oorspronkelijke transactie tegengeboekt. Tijdens het annuleren worden een refundtransactie en een pakbontransactie aangemaakt. De koppeling met de originele klantorder is terug te vinden in de transactie-extensies.

Let op:

Overzicht van geannuleerde DirectSale Order in transactiebeheer:

CN 48867

Klanten

Aanpassing verdeelorder verwerking bij gedeeltelijke afhandeling in de POS

Met deze wijziging is de logica aangepast voor het verwerken van verdeelorders wanneer gebruik wordt gemaakt van de setting OrderDistributionMode (2). Dit zorgt ervoor dat als een verdeelorder in de POS tussentijds gedeeltelijk wordt afgehandeld, de bijbehorende verdeelorder correct wordt bijgewerkt.

Details:

Hierdoor ontstaat een weergave van de orderstatussen en blijft de voorraadadministratie consistent bij gedeeltelijke leveringen.

CN 51374

CN 51374

Nieuwe Instelling voor aanbetalingen in de Backoffice

Wijziging: Een nieuwe instelling genaamd BODownPaymentPaymentType maakt het mogelijk om aanbetalingen in de klantorderpagina van de Backoffice te boeken op een andere betaalsoort dan 'Bank'.

Gebruik:

Let op:

CN 51517

Orderannulering aangepast

Wanneer de setting OrderDistributionMode is ingesteld op '2', worden orders niet langer automatisch geannuleerd, zelfs als ze volledig worden uitgeleverd via de POS. Deze aanpassing zorgt ervoor dat orders behouden blijven in het systeem.

CN 52258

Uitbreiding van de filters voor Klantevents

In de Backoffice zijn twee nieuwe filters toegevoegd aan het menu [Klantevents beheer]:

Actie Vereist:

Actie Type:

In de Rest service is een aanvullende wijziging doorgevoerd welke terug te vinden zijn onder Services in de release notes van Oscar.

Nieuwe filters in het menupunt [Klantevents beheer]:

CN 52331

ASPOS Tasks aanpassing: geen betaallink bij creditfacturen

Wanneer een creditfactuur wordt verzonden via ASPOS Tasks, zal deze voortaan geen betaallink meer bevatten. Dit om te voorkomen dat klanten onterecht een betaallink ontvangen bij creditfacturen, waar geen betaling vereist is.

CN 52961

Aanpassingen in het Backoffice menu 'Klantevents Beheer'

De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd in het menu 'Klantevents Beheer' in het Backoffice:

CN 52485

ASPOS PDA

Verbeteringen aan de functie 'THT wijzigen'

We hebben een aantal handige aanpassingen doorgevoerd aan de functie 'THT wijzigen' om jouw gebruikerservaring te verbeteren:

CN 52255

Aansturen LED-verlichting labels via Vusion

In deze release is het mogelijk om de LED-verlichting van labels direct aan te sturen via Vusion, in combinatie met de PDA. Hiermee kun je de kleur van de verlichting aanpassen om bijvoorbeeld prioriteiten aan te geven of specifieke locaties te markeren.

Hoe werkt het:

Icoontje voor het kleurenpalet op de PDA

Beschikbare kleuren op de PDA voor de koppeling met de ESL

CN 52407

Verwerkingsgeschiedenis van ontvangsten

Om de traceerbaarheid te verhogen, wordt er nu bij elke verwerkte ontvangst de naam van de betreffende gebruiker opgeslagen. Dit zorgt voor een helder overzicht van alle uitgevoerde handelingen.

CN 52499

Efficiënter batch picken:

We hebben het batch pick proces verder geoptimaliseerd:

CN 53070

Correctie datumreeks in Slim Beheer

In een eerdere versie van Slim Beheer werd bij het uitvoeren van voorraadmutaties de datumreeks met één dag verschoven. Dit probleem is nu opgelost.

CN 53088

Verbeterde gebruikerservaring: Kortere pop-ups

We hebben gehoord dat de pop-up meldingen soms te lang in beeld bleven, waardoor je werk onderbroken werd. Daarom hebben we de weergavetijd van deze meldingen aanzienlijk verkort.

Afbeelding van de aangepaste melding

CN 53089

Verbeterde duidelijkheid in productinformatie

Om je werk nog efficiënter te maken, hebben we de headers in de productinformatie schermen aangepast. Deze headers geven nu een duidelijke indicatie van de specifieke functie waar je mee bezig bent. Hierdoor kun je beter begrijpen welke informatie relevant is en waar je andere functies kunt vinden.

Afbeelding van de aangepaste header

CN 53094

Real-time synchronisatie van picklijsten

De picklijsten op je PDA worden nu real-time gesynchroniseerd met de centrale database. Hierdoor wordt gegarandeerd dat je altijd de meest recente informatie tot je beschikking hebt.

CN 53140

Geautomatiseerde ontvangstcreatie bij interfiliaal orders

Vanaf nu kun je bepalen of er automatisch een ontvangst wordt aangemaakt wanneer je een interfiliaal pick order afrondt. Deze handeling wordt gestuurd door de instelling 'InterstoreCreateReceiving'.

CN 53213

Flexibeler annuleren van interfiliaal orders

We hebben een nieuwe instelling toegevoegd die je meer controle geeft over het annuleren van interfiliaal orders.

Wat is er veranderd?

CN 53223

SERVICES

Uitbreiding van de Aanbetalingsfunctionaliteit voor Klantorders in de REST Services

De functionaliteit voor het aanbetalen van klantorders is uitgebreid, zodat het nu ook mogelijk is om een klantorder van een andere winkel aan te betalen. Deze verbetering is ook beschikbaar in de POS-omgeving. Hieronder volgen de details van deze uitbreiding:

Instellingen en Functionaliteit:

Voorbeeld request:

Wanneer een klantorder door een andere winkel wordt aangebetaald, ziet het request er als volgt uit:

{

    "transaction": {

        "storeId": 1,  // Winkel die de aanbetaling op de order van een andere winkel doet.

        "customerId": 31,

        "payments": [

            {

                "amount": 25.00,

                "paymentMethodId": 1

            }

        ]

    },

    "downpayments": [

        {

            "customerOrderId": 123,  // Klantorder aangemaakt op StoreID = 5.

            "amount": 25.00

        }

    ]

}

Belangrijkste Punten:

CN 48640

Ondersteuning voor meerdere Filiaalorders/Inkooporders en Afhaalorders in REST Endpoint

Met deze wijziging is het nu mogelijk om een klantorder te verwerken naar meerdere filiaalorders of inkooporders via het bestaande endpoint POST /api/customer-orders/{id}/Process. Voorheen was dit beperkt tot bezorgorders. Deze aanpassing biedt meer flexibiliteit in het orderbeheer en verwerking van klantorders naar verschillende winkels.

Belangrijkste aanpassingen:

{

    "deliveryStores": [

        {

            "deliveryStoreId": 5,

            "customerOrderLineIds": [1, 2],

            "expirationDate": "2050-08-27T12:09:46.191Z",

            "expirationMemo": "Dit is de memo voor de vervaldatum 1."

        },

        {

            "deliveryStoreId": 6,

            "customerOrderLineIds": [3],

            "expirationDate": "2050-01-27T12:09:46.191Z",

            "expirationMemo": "Dit is de memo voor de vervaldatum 2."

        }

    ]

}

CN 52157

Nieuwe functionaliteit in REST services: expand optie voor kind-/filiaalorders

In de REST services is een nieuwe expand-optie toegevoegd aan de verschillende GET /api/customer-orders endpoints.

Details:

Deze uitbreiding vergemakkelijkt het beheren en volgen van de volledige orderstructuur door alle gerelateerde orders te tonen in één verzoek.

CN 52160

Update in GET /api/transactions Endpoints

De uiteindelijke barcode heeft de volgende opbouw: Prefix + StoreId/BranchNumber + Laatste 6 cijfers van transactionNumber + Controlegetal.

Voorbeeld van een API-response:

GET /api/transactions/19858


{

    "id": 19858,

    "number": 1313,

    "returnBarcode": "9900050013139",

    "date": "2020-01-13T12:51:17.437Z",

    "storeId": 5,

    "customerId": 31,

    "amountInclTax": 10002.54,

    "taxAmount": 825.77,

    "amountExclTax": 9176.77,

    "discountAmount": 0.00,

    "payableAmount": 10002.54,

    "receivedAmount": 10002.54,

    "bonusPoints": 0,

    "sessionIdCreated": 3265,

    "groupUserId": 109,

    "type": "Invoice",

    "typeDescription": "Faktuur",

    "state": "commited",

    "cashDrawerId": 36,

    "notes": "Notitie Transactie",

    "documentID": "4",

    "invoiceId": 98

}

Deze update zorgt ervoor dat retourbarcodes direct beschikbaar zijn bij het opvragen van transactiegegevens via de API.

CN 52161

Uitbreiding van de filters voor Klantevents

In de REST services is bij het endpoint GET /api/customer-events een nieuw filter toegevoegd: [actionTypes]. Dit filter maakt het mogelijk om evenementen te filteren op het actie-type van het evenement.

In de backoffice zijn aanvullende wijzigingen doorgevoerd welke terug te vinden zijn onder Backoffice - Klanten in de release notes van Oscar.

CN 52331

Wijziging in Transactie Extensies:

In de transactie-extensies is een aanpassing doorgevoerd waarbij voortaan in de response vanuit Bovertis het veld "cardName" wordt meegegeven in plaats van "brandName".

CN 52715

Aanpassing bij POST /api/customer-orders/{id}/CreateStoreJobsFromPickingLines in REST Services

Er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd in het POST /api/customer-orders/{id}/CreateStoreJobsFromPickingLines endpoint om de verwerking van StoreJobs te verbeteren:

Controle op StoreJob Statussen:

Verwerking van Pickinglines:

CN 52774

Nieuwe filteroptie in REST services: LabelType filtering

In de REST services is een nieuw filter toegevoegd aan het endpoint GET /api/label-layouts.

Details:

Deze toevoeging helpt gebruikers om gerichter te zoeken naar de benodigde label-layouts, gebaseerd op het type label dat ze willen gebruiken.

CN 52879

Uitbreiding van het endpoint voor leveringsbonnen

Het endpoint POST /api/customer-orders/{id}/ConvertToDeliveryNote is uitgebreid. Het ondersteunt nu ook het omzetten van orders naar een leveringsbon, zelfs wanneer de orderregels alleen negatieve toDeliveryQuantity waarden bevatten.

CN 53460

Patches