VERSIE: 6.0.2025Caïro
INHOUDSOPGAVE
Vernieuwing Lincsafe integratie
De koppeling tussen ASPOS en Lincsafe is vernieuwd. De oude integratie komt hiermee te vervallen. Alle klanten die reeds gebruikmaken van de bestaande Lincsafe-koppeling worden automatisch overgezet naar de nieuwe integratie.
Het is belangrijk om na de update de inrichting te controleren, met name de koppeling tussen werkstations en Paystations.
Wat is er nieuw?
De communicatie tussen ASPOS POS en de Lincsafe Paystation verloopt nu via REST API’s via de Brinks Cloud in plaats van de oude WebSocket-verbinding. Brinks beheert de Lincsafe-apparaten in de winkel via een lokale proxy.
Belangrijkste functionaliteiten:
Ondersteuning van meerdere kassa’s per Paystation
Eén Paystation kan nu door meerdere kassa’s worden gebruikt.
Volledige ondersteuning van de betaalflow
Inclusief starten, volgen, voltooien en annuleren van transacties, wisselgeldretour en extra contante opname via pinbetaling.
Offline fallback
Bij offline gebruik verwerkt de kassa de betaling automatisch als een normale contante betaling.
Workstation-authenticatie
Het geselecteerde Paystation wordt bepaald op basis van het werkstation.
Beveiligde afhandeling bij verbindingsverlies
Indien de verbinding tijdens een betaling wegvalt, verschijnt een melding om de status van de betaling te bevestigen. De reactie wordt vastgelegd in het beveiligingslog.
Met deze vernieuwing is de Lincsafe integratie toekomstbestendig en kan deze in een later stadium ook worden ingezet voor de SCO en Mobile POS.
CN 53150
Nieuw Touroperator pop-up scherm
De nieuwe instelling, 'TourOperatorNewTrans', optimaliseert het startproces van elke verkoop.
Zodra de eerste verkoopregel is toegevoegd aan een nieuwe transactie, verschijnt een pop-upvenster waarin de medewerker een Tour Operator (TO) met een actieve sessie kan kiezen. De TO die het laatst geselecteerd was, wordt groen gemarkeerd.
Belangrijk is dat zowel in deze nieuwe pop-up als in de oude interface de TO-sessie nu verrijkt is met de naam van de gids en de groepsgrootte.
Het activeren van een nieuwe TO-sessie gebeurt nog steeds via de vertrouwde, oude interface met de sneltoets Alt + A.
CN 66169
Reparatie orders
Wijziging doorgevoerd zodat reparatieorders weer geselecteerd kunnen worden op de POS.
CN 68080
Voorbereidende aanpassing voorraad reservering
Voorbereidende wijzigingen gedaan voor nieuwe voorraad reservering, met deze wijziging is de functionaliteit om prioriteit aan de klantorder header mee te geven weg gehaald.
CN 65288
Aanpassing logica in inkooptaken
Wijziging doorgevoerd zodat kan worden ingesteld of een product, welke centraal wordt getrokken, naar een standaard centrale productgroep verplaatst moet worden.
Wanneer een lokaal product centraal wordt getrokken, gebeurt het volgende:
De productgroep wordt gecontroleerd. Als deze al centraal bestaat, wordt de bestaande centrale productgroep gebruikt. Als deze nog niet centraal bestaat, wordt de productgroep van het product aangepast naar een nieuwe, instelbare standaard productgroep. De lokale productgroep blijft wel lokaal bestaan. De standaard centrale productgroep kan worden ingesteld in de nieuw setting DefaultCentralProdGroup, hier moet de productgroepcode ingevoerd worden van de productgroep die centraal moet worden gebruikt.
Als deze instelling is ingevuld, wordt de nieuwe logica toegepast. Is de instelling leeg, dan blijft het gedrag zoals het was (as-is). Als de ingevoerde groepscode niet bestaat, wordt er geen wijziging doorgevoerd.
LET OP:
De setting is niet overerfbaar, dus kan enkel op het hoogste niveau worden aangepast en werkt vanaf dat moment voor alle onderliggende winkels hetzelfde. Het is dus niet mogelijk om lokaal af te wijken.
CN 65792
Uitbreiding logica voor handmatig toevoegen artikelen in de inkooporder
Aanpassing gemaakt in de inkooporder logica in de ASPOS Backoffice. Bij het toevoegen van een inkooporderregel is een aantal wijzigingen doorgevoerd:
Er wordt nu bij het zoeken op een product gecontroleerd of de leverancier meerdere keren voorkomt bij het product. Vervolgens wordt er gekeken of de ingevulde bestelcode overeenkomt met één van de productleveranciers. Als er een match is, wordt deze bestelcode overgenomen op de inkooporderregel.
Bij het invoeren van een barcode wordt er gecontroleerd of de voorkeursleverancier van het product overeenkomt met de leverancier van de inkooporder. Als dit het geval is wordt deze bestelcode overgenomen op de inkooporderregel.
Het is nu mogelijk om de bestelcode te wijzigen op de inkooporderregel.
Hiervoor is de nieuwe geavanceerde instelling "POLShowDDLForOrderCode" geïntroduceerd. Als deze setting op "True" staat, wordt een dropdown getoond op de inkooporderregels. Hierdoor kan de gebruiker eenvoudig een bestelcode kiezen als het producten betreft met meerdere bestelcodes van dezelfde leverancier. Vervolgens worden de prijzen op de inkooporderregel overgenomen op basis van de geselecteerde bestelcode. (afbeelding 1)
Standaard wordt de bestelcode van de voorkeursleverancier gekozen. (afbeelding 2)
CN 66169
Verwerking interfiliale inkooporders
Wijziging doorgevoerd in het verwerken van inkooporders, met name interfiliaal inkooporders waarbij de MXXX leverancier enkel op HK bestond en niet op de winkel waar de inkooporder word verwerkt.
CN 68086
Aanpassing logica klantorder naar inkooporder
Wijziging doorgevoerd zodat bij het omzetten van een klantorder naar inkooporder, de bestelcode van de voorkeursleverancier wordt gebruikt indien er meerdere bestelcodes van dezelfde leverancier bij het product staan.
CN 65777
Aanpassing logica in inkooptaken
Wijziging doorgevoerd zodat bij het verwerken van een inkooptaak via de PDA, standaard de voorkeursleverancier wordt geselecteerd in het besteladvies.
CN 65776
Mogelijk om te wisselen tussen snelscannen en normaal scannen
Het is nu mogelijk in de inventarisatie taak om binnen de taak te switchen tussen snelscannen en normaal scannen. Initieel wordt gevraagd of je wilt snelscannen waarmee het vinkje in de UI wordt gezet.
Je kan vervolgens dat vinkje uitzetten om alsnog normaal te scannen (dus achteraf aantal in te geven) of hem aan te zetten zodat de telling standaard aantal 1 pakt.
CN 67468
Nieuwe endpoints Floorplans
We hebben nieuwe endpoints toegevoegd in onze REST services. Deze endpoints zijn gemaakt in voorbereiding op het mogelijk maken om "floorplans" voor horeca bedrijven aan te maken.
Het gaat hier om de volgende endpoints:
Floorplans
GET /api/floorplans
POST /api/floorplans
DELETE /api/floorplans/{id}
GET /api/floorplans/{id}
PATCH /api/floorplans/{id}
FloorplanObjects
POST /api/floorplan-objects
DELETE /api/floorplan-objects/{id}
GET /api/floorplan-objects/{id}
PATCH /api/floorplan-objects/{id}
CN 65286
Uitbreiding Customer-order endpoint
De annulering van een klantorder kan nu ook via de API worden uitgevoerd met het endpoint POST /api/customer-orders/{id}/Cancel. Hierbij kun je aanvullende keuzes meegeven, zoals een annuleringsreden. Ook is het mogelijk om het saldo te verwerken op basis van nieuwe instellingen.
De volgende ordertypes kunnen nu via de API worden geannuleerd:
Internetorder
Order.
Interfiliaal order
Voororder
Repairorder
Wanneer een bronorder met OrderDistributionMode = 3 wordt geannuleerd, controleert het systeem automatisch of er gekoppelde verdeelorders en inkooporders zijn. Alle niet-verwerkte regels in deze gekoppelde orders worden ook geannuleerd. Verwerkte regels blijven onveranderd.
CN 63576
Toevoeging nieuwe endpoints
In de REST services zijn 2 nieuwe endpoints toegevoegd:
GET /api/product-segments/code/{code}
GET /api/master-table-items/code/{code}
Bij beide endpoints kan er gezocht worden op 'code'.
CN 67255
Uitbreiding Transactions endpoint
In de REST services zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd bij het GET /api/transactions endpoint.
Het is nu mogelijk om een transactie te expanden op 'groupUser' en de volgende nieuwe velden zijn toegevoegd:
creationDate
lastModifiefDate
countStatus
countStatusDescription
stateDescription
De volgende nieuwe filters zijn toegevoegd:
groupUserIds
countStates
paymentMethodIds
minimumTotalAmount
maximumTotalAmount
paymentMethodIds
transactionNumbers
productIds
drawerNrs
Ook is de parameter 'orderBy' toegevoegd. Op de volgende velden kan er gesorteerd worden:
AmountInclTax
AmountExclTax
CN 67443
Uitbreiding scancodes endpoint
In de REST services bij het endpoint: POST /api/scancodes/Load is nu ondersteuning toegevoegd voor EVL vouchers. De code van de voucher dient hier opgegeven te worden.
CN 67268
Aanpassing betalings endpoints
In de REST Services is een wijziging aangebracht in de betalings-endpoints. De parameter StoreId is toegevoegd en workstationId is nu niet langer vereist voor alle betalingstypen. In plaats daarvan kan een storeid worden gebruikt.
De PayAndGo-app is flexibeler gemaakt, zodat deze gemakkelijker kan worden geconfigureerd voor verschillende klanten.
CN 67268
Uitbreiding Stores endpoint
In de REST services zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd bij de stores endpoints:
Het endpoint PATCH /api/stores/{id} is toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om velden van een winkel te wijzigen.
De volgende nieuwe velden zijn toegevoegd aan het store contract:
ReceiptTextHeader
ReceiptTextFooter
OpenMonday
OpenTuesday
OpenWednesday
OpenThursday
OpenFriday
OpenSaturday
OpenSunday
CN 67654
Toevoeging endpoints voor het aanmaken van een klant en leverancier
In de REST services is het nu mogelijk om voor een winkel een klant en leverancier aan te maken voor interfiliaal doeleinden.
Dit kan middels het nieuwe endpoint: POST /api/stores/{id}/CreateCustomerAndStore.
Alleen als een klant met de code gelijk aan de storeCode nog niet bestaat, wordt er een nieuwe klant aangemaakt.
Er wordt een nieuwe klantgroep "STORE" aangemaakt als deze nog niet bestaat.
De klant wordt gekoppeld aan de klantgroep "STORE".
De klant wordt gekoppeld aan de prijslijst ingevuld bij de storesetting "DefInterstorePricelist"
Klant wordt aangemaakt met de gegevens van de winkel plus een default adres wordt aangemaakt.
Alleen als een leverancier met de code gelijk aan de storeCode nog niet bestaat, wordt er een nieuwe leverancier aangemaakt.
Er wordt een nieuwe leveranciersgroep "STORE" aangemaakt als deze nog niet bestaat.
De leverancier wordt gekoppeld aan de leveranciersgroep "STORE".
De leverancier wordt gekoppeld aan de prijslijst ingevuld bij de storesetting "DefInterstorePricelist"
Leverancier wordt aangemaakt met de gegevens van de winkel.
Mocht er al wel een klanten/of leverancier bestaan dan wordt bij het gebruik van het nieuwe endpoint het bestaande id van de klant en leverancier teruggegeven.
CN 67655
Aanpassing parameters
Nieuwe parameter aan enpoint POST/api/products/{id}/UpdateSellingPrice "propogationAllowed" welke aangeeft of de prijswijziging doorverwerkt mag worden naar onderliggende winkels.
CN 67753