MEERKOET

VERSIE: 6.0.2022Meerkoet

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

In de POS en Backoffice werd op verschillende plaatsen de laatste vier cijfers van het serienummer van een geactiveerde cadeaukaart niet getoond. Het serienummer zag er dan bijvoorbeeld als volgt uit: 6120532421548469xxxx. 

In verband met verplichtingen/wijzigingen vanuit de uitgevers van cadeaukaarten hebben wij dit omgedraaid: alleen de laatste vier cijfers van het serienummer worden nu getoond, bijvoorbeeld: xxxxxxxxxxxxxxx8801. 

Deze aanpassing hebben wij op de volgende plekken doorgevoerd: 

CN 22740

ASPOS SELF-CHECKOUT

Functionele wijzigingen

Wij hebben de functionaliteit voor het kunnen verkopen van giftcards op de zelfscankassa geïntroduceerd. Om hier gebruik van te maken, dient de giftcardservice op de SCO te worden ingericht voor de winkel waar deze verkocht moeten worden. Nadat deze inrichting is voldaan, zal na het scannen van een giftcard product een pop-up tevoorschijn komen om het serienummer van de kaart te scannen.

Nadat het serienummer is gescand en er een verificatie op is gedaan, door de provider, kan er een bedrag worden opgegeven. Mocht er iets niet goed gaan bij het verifiëren van het serienummer, dan zal er een foutmelding worden getoond. 

Als er tijdens de activatie iets mis gaat gaat de SCO over op het controlescherm waar een medewerker voor nodig is. Als er HUE lampen zijn aangesloten aan de SCO kleuren deze oranje als indicatie dat er een controle plaats moet vinden. Nadat de medewerkerspas is gescand worden in het scherm 2 knoppen beschikbaar: een knop om de bon uit te printen en een knop om de SCO weer vrij te geven.

CN 24542

Verbeteringen

Op de zelfscankassa werd er een foutmelding getoond wanneer er een regel van de transactie werd verwijderd en vervolgens weer toegevoegd tijdens het uitvoeren van een medewerkerscontrole. Deze bug hebben wij opgelost. 

2. Handmatige kortingen

Op de zelfscankassa werden handmatige kortingen niet correct gegeven. De korting werd voor meerdere producten gegeven terwijl er enkel één product korting diende te krijgen. Deze bug hebben wij opgelost.

3. Betalingsknoppen

Bij het kiezen voor de optie "Afrekenen aan de kassa" werden de overige betalingsknoppen niet uitgeschakeld. Dit hebben wij opgelost.

CN 1083678

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Met deze wijziging hebben wij de werking van de geavanceerde instelling [POSSelectCashDrawer] gewijzigd: Voortaan wordt er niet meer gevraagd om een andere kassalade te selecteren wanneer er nog ingelogde gebruikers zijn maar wordt er een pop-up getoond waarin de gebruikte kassalade wordt vermeld. Wanneer alle gebruikers uitgelogd zijn of de POS met een nieuwe sessie wordt gestart kan een andere kassalade geselecteerd worden. 

CN 1073006

2. E-voucher koppeling: Innemen tegoedbon

Wij hebben ondersteuning voor het innemen van Veritas cadeaubonnen gebouwd in ASPOS. Om hier gebruik van te maken dient er in de backoffice een betaalsoort te worden toegevoegd met de volgende gegevens: 

Op het tabblad "coupons":

Verder dient er op het tabblad "configuratie" de volgende XML te worden toegevoegd: 

<GenericSettingsHolder xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">

  <GenericSettings>

    <GenericSettingHolder>

      <SettingObject xsi:type="VeritasServiceSettings">

        <Version>1</Version>

        <PortNumber>xx</PortNumber>

        <OpenTimeOut>20000</OpenTimeOut>

        <InactiveTimeOut>20000</InactiveTimeOut>

        <Namespace>http://namespace</Namespace>

        <ServiceUrl>http://10.1.1.113/omnichannel/Process/OnlineSalesService.svc</ServiceUrl>

        <SupportsCancel>1</SupportsCancel>

        <ExtensiveLogging>1</ExtensiveLogging>

        <LogCardInfo>0</LogCardInfo>

        <IsReturnCoupon>true</IsReturnCoupon>

        <RetryCancels>1</RetryCancels>

      </SettingObject>

      <SettingTypeName>VeritasServiceSettings</SettingTypeName>

    </GenericSettingHolder>

  </GenericSettings>

</GenericSettingsHolder>

CN 24653

3. Kassabon V3: Geavanceerde instelling in acht nemen

Wij hebben een wijziging verricht zodat bij gebruik van de V3 versie van de kassabon (de nieuwe XML versie) ook wordt gekeken naar de geavanceerde instelling [POSPrintListPrice]. Als er een adviesprijs staat ingesteld die afwijkt van de reguliere prijs wordt deze ook op de kassabon geprint als de instelling op "True" staat. 

CN 14394

4. Sessiemanagement

Om de geldigheid van POS sessies in minuten te kunnen bepalen hebben wij een nieuwe geavanceerde instelling geïntroduceerd: [POSSessionDuration]. Middels deze instelling wordt bepaald wanneer er een nieuwe sessie moet worden gestart, los van het starten van een nieuwe sessie die wordt opgestart bij het wisselen van gebruiker of bij een autologin. 

CN 18579

5. Wegschrijven logging

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de POS ten behoeve van het wegschrijven van meer logging. Zo wordt nu bijvoorbeeld weergegeven in de extended.log welke klant er is gescand.

Een voorbeeldregel die aangeeft welke klant is gescand:

2022-07-15 14:53:27.5876: (1) 4545935.U5609.T1 TransactionHandler.ActiveTransaction.CustomerChanged Customer code: 10000001061

Verder wordt er in de extended.log aangegeven of de klant een BTW-0 klant is.

Een voorbeeldregel die aangeeft of de klant een btw-0 klant is:

2022-07-15 14:53:15.9453: (1) 4545935.U5609.T1 Zero tax customer was scanned

2022-07-15 14:53:15.9458: (1) 4545935.U5609.T1 TransactionHandler.ActiveTransaction.CustomerChanged Customer code: 10000001203 Tax code: nul 


Daarnaast wordt het in de logging aangegeven als er een product is gescand en 0% btw over verrekend moet worden doordat dit zo bij de klant staat ingesteld.

Een voorbeeldregel die aangeeft of het product 0% btw ontvangt:

2022-07-15 14:53:20.3100: (1) 4545935.U5609.T1 Product Testproduct Aart was given zero tax due to zero tax customer

Bij het drukken op "Totaal" wordt vervolgens ook nog een check gedaan of alle regels daadwerkelijk 0% btw hebben gekregen als het een 0% btw klant betreft. 

CN 1078400

Verbeteringen

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost waarbij bonnen/facturen incorrect aangaven geen data te bevatten wanneer deze via de kopie bon optie werden aangemaakt of werden doorgemaild via mailbeheer.  

CN 1079295

2. Redencodes niet uit te zetten

Bij het annuleren van een transactie hebben wij in versie X nieuwe functionaliteit geïmplementeerd waarmee het mogelijk is om een reden op te geven voor het annuleren van de transactie. Deze functionaliteit kan worden uitgeschakeld wanneer er geen redencodes beschikbaar zijn. Echter, bleek dit niet te werken en was het niet mogelijk om een bon te annuleren. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 1081619

3. Acties: Actie gaat niet af

In sommige situaties ging bij het gebruik van acties van het type MixMatch in combinatie met wichtacties de actie niet af. Deze bughebben wij verholpen.

CN 1081805

4. Facturen niet af te rekenen

Op de kassa deed zich een bug voor waarbij het niet mogelijk was om facturen af rekenen als het ingegeven bedrag overeen kwam met de waarde in de geavanceerde instelling [PrefixKLB]. Dit hebben wij opgelost.

CN 1082603

ASPOS BACKOFFICE

Rapportages

Functionele wijzigingen

Op de X-afslag werden tegenboekingen van pakbonnen getoond wat voor verwarring zorgde. Dit hebben wij aangepast; tegenboekingen van pakbonnen van DirectSales orders worden voortaan niet meer getoond op de X-afslag. 

CN 24001

Verbeteringen

Als er bij een merk een backslash (\) in de omschrijving stond, werd deze niet getoond in de selectie voor het uitdraaien van een rapportage. Deze bug hebben wij verholpen

CN 1079461

Producten

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Winkeltaken" hebben wij een aantal aanpassingen verricht. De kolom "Omschrijving" wordt nu getoond in de tabel in het overzicht, en bij de winkeltaakregels. Verder wordt het veld "Taakomschrijving" ook getoond bij de winkeltaakregels. 

Daarnaast hebben wij een start gemaakt met het bouwen van de functionaliteit voor het importeren van een "Scanopdracht". Wanneer het recht "Scanopdracht importeren" aanstaat bij de gebruiker wordt de nieuwe knop "Importeren" getoond. Het zal vanuit dit scherm mogelijk zijn om een bestand te selecteren voor één winkel of meerdere winkels. 

Weergave van het nieuwe scherm "Scanopdracht importeren"

CN 24464

2. Labels: Aanpassing Schaplabel klein

Om de leesbaarheid van het schaplabel "Schaplabel klein" te bevorderen hebben wij wat aanpassingen verricht. Deze aanpassingen zijn als volgt:

Weergave van het schaplabel

CN 24768

3. Product import

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de 2-fasen product import. Bij het verwerken van een 2-fasen product import via ASPOS wordt indien er de omschrijving, tweede omschrijving of online omschrijving wijzigt, gekeken naar de taal van de vestiging. Als deze niet is gevuld, wordt er standaard teruggevallen op het Nederlands. Tot slot wordt de desbetreffende FieldLanguageTranslations bijgewerkt. 

CN 1070753

4. Nieuw schaplabel

Wij hebben een nieuw schaplabel (labellay-out) geïntroduceerd waarbij verschillende varianten mogelijk zijn. Dit schaplabel heet "Schaplabel Spar 7x4" en kan worden gebruikt als het gebruikersrecht "Schaplabel Spar 7x4" actief is bij de gebruiker. 

De verscheidene varianten van dit label zijn afhankelijk van de productstatus en het productveld "Labeltype".  De varianten zijn als volgt:

Het laatste label (productstatus niet actief/uitlopend, labeltype "Nee") is een label dat enkel per stuk of per enkel deze variant afgedrukt kan worden: als deze variant in een bulk selectie zit wordt dit label eruit gefilterd omdat de status van het product op niet actief/uitlopend staat en het Labeltype op nee staat. 

Voor de omschrijving van het label wordt gekeken naar de extra omschrijving van het product. Als dit veld niet gevuld is, wordt er teruggevallen op de standaard productomschrijving. 

CN 24559

5. Ontvangsten: Multi-ontvangstcontrole

Wij hebben een aanpassing doorgevoerd in de werking van de multi-ontvangstcontrole. Vanaf heden is het enkel nog mogelijk om een multi-ontvangstcontrole aan te maken voor twee of meer ontvangsten van één leverancier. Voorheen kon er een ontvangstcontrole worden aangemaakt voor meerdere leveranciers tegelijk maar dit bracht problemen met zich mee. 

CN 24668

6. Ontvangst: Verdeelorders

Binnen de ontvangstmodule hebben wij een aanpassing verricht: na het omzetten van een verdeelorder naar pakbon wordt er een ontvangst aangemaakt. Deze werd voorheen niet op het magazijn van de bronorder aangemaakt maar op het winkelmagazijn. Vanaf heden wordt de ontvangst naar aanleiding van het omzetten van een verdeelorder naar pakbon op het magazijn van de bronorder aangemaakt.

CN 24831

7. Productbeheer: Ouderdomsfilter

Binnen het menupunt "Productbeheer" hebben wij de filter "Ouderdom" uitgebreid. Voorheen was het enkel mogelijk om op een ouderdom van 1 dag, 7 dagen, 30 dagen en 90 dagen te zoeken. Vanaf heden is het ook mogelijk om op 180 dagen te filteren.

Weergave van de filter

CN 25001

Verbeteringen

Bij het gebruik maken van de toggle voor het tonen al dan verbergen van de inkoopprijs van een product en het wijzigen van de voorkeursleverancier werd de voorkeursleverancier niet overgenomen. Dit hebben wij opgelost, zodat de voorkeursleverancier blijft staan als de toggle wordt gebruikt. 

CN 22505

2. Labels: Schapkaarten niet correct afgedrukt

Bij het afdrukken van kleine schaplabels van het type "Schapkaarten 10x3" werden de labels niet over de volledige breedte van het papier afgedrukt. Dit hebben wij opgelost.

CN 1080073

3. Productbeheer: Productveld in act nemen

Bij producten van het type "Food" werd het productveld "ReceiptRequired" niet in acht genomen. Hierdoor werden, ondanks dat dit productveld op "True" stond, geen bonnen afgedrukt. Deze bug hebben wij opgelost.

CN 1080004

Instellingen

Functionele wijzigingen

Om het aanpassen van templates te vergemakkelijken hebben wij een aanpassing verricht in het menupunt "Templates". Binnen het menu voor het bewerken van een template hebben wij een dropdown toegevoegd waarbij het inhoudstype aangegeven kan worden. Hierbij zijn de volgende opties mogelijk:

Op basis van de reeds bestaande geavanceerde instelling [EmailTemplateEditorRaw] wordt er een tekstblok of editor getoond wanneer de optie "HTML" wordt geselecteerd. Als er voor "XML" wordt gekozen, zal er bij het opslaan een validatie plaatsvinden op de ingegeven code: of dit valide XML is.

CN 14394

Financieel

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Transactiebeheer" hebben wij een wijziging doorgevoerd waarmee het zichtbaar is of een transactie offline is afgerond. Bij het openen van een transactie staat onder "Extensions" een OfflineOID en een OriginalTransactionDate waarmee geïndiceerd wordt dat de transactie offline is aangemaakt. 

Weergave van de extensions bij een transactie

2. Transactiebeheer: Serienummer E-vouchers wegschrijven

Met deze wijziging wordt vanaf heden het serienummer van de Veritas e-voucher weggeschreven onder het kopje "serienummer" binnen het transactiebeheer en bij de extended logging bij de activatie van de voucher.

CN 24653

Klanten

Functionele wijzigingen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de functie om klantorders deels om te zetten naar pakbon zodat bij producten van het type "dimensie" en "wicht" decimale aantallen ook deels naar pakbon gezet kunnen worden. 

Dit geldt alleen voor producten van het type "dimensie" en "wicht", omdat deze producttypes als decimaal getal in de klantorder kunnen staan. Als er van een product van een ander type wordt geprobeerd om een decimaal getal om te zetten naar pakbon via "deels omzetten naar pakbon" dan wordt het getal achter het decimale scheidingsteken weggehaald. Dus als er 2,5 wordt ingevoerd komt er uiteindelijk 2 te staan. 

CN 22505

2. Klantorders: Verrekenen aanbetaling bij deels omzetten naar pakbon

In ASPOS is het nu mogelijk om bij heel deels omzetten van een klantorder naar pakbon om de eventuele (aan)betaling deels te verrekenen. Hiervoor is een aanpassing gemaakt in de pop-up voor het deels omzetten naar pakbon: in deze pop-up wordt nu weergegeven wat het aanbetalingssaldo is (dit is het totaal wat over is van de aanbetaling), de minimale aanbetaling (dit is het bedrag wat minimaal aanbetaald moet worden) en de te verrekenen betaling. De te verrekenen betaling is een invoerveld waar een aanbetalingsbedrag kan worden ingevoerd, dit veld wordt na selecteren van regels automatisch gevuld met het minimale aanbetalingsbedrag. Er mag geen waarde kleiner dan het minimale aanbetalingsbedrag worden ingevoerd en ook geen waarde groter dan het totaal aanbetalingsbedrag / totaal van de de order wat naar pakbon gezet wordt.

Als alle waardes zijn ingevuld en de klantorder wordt omgezet naar pakbon komt er een controle vraag of alle aantallen en bedragen juist zijn ingevuld.

Weergave van de controlevraag

Het minimale aanbetalingsbedrag houdt rekening met de totale waarde van de order (dus ook alle regels die nog niet naar pakbon gezet kunnen worden) want het overgebleven bedrag na verrekenen van het saldo moet minimaal de waarde hebben van de nog om te zetten regels en mag geen waarde hoger hebben dan de nog te verrekenen regels.

Voorbeeld:

Stel er is een klantorder met 1 regel van €5,00 en 1 regel van €10,00, de aanbetaling op deze klantorder bedraagt €10,00 

Als de regel van €5,00 wordt omgezet naar pakbon dan is het minimale aanbetalingsbedrag €0,00, dit omdat met de €10,00 aan aanbetaling de regel van €10,00 compleet kan worden aanbetaald.  

Maar als de regel van €10,00 wordt omgezet naar pakbon dan is het minimale aanbetalingsbedrag €5,00, dit omdat er maximaal €5,00 mag overblijven om de regel van €5,00 te verrekenen.

CN 22505

3. Nieuw berichttype: WhatsApp 

Op de klantkaart en in de klantorder hebben wij een nieuw berichttype toegevoegd: WhatsApp. Hiermee kan worden aangeduid dat de klant geïnformeerd dient te worden middels WhatsApp. Belangrijk: er worden geen WhatsApp-berichten vanuit ASPOS verzonden, dit dient de gebruiker zelf te doen. 

De waarde "WhatsApp" wordt getoond in de dropdown wanneer de geavanceerde instelling [ShowMesTypeWhatsApp] op "True" staat. Bij deployment wordt deze waarde standaard op "False" gezet en wordt het type "WhatsApp" niet getoond.

CN 22161

4. Klantorders: Track and Trace

Bij het verwerken van een verdeelorder werden Track & Trace gegevens niet verzonden op basis van de gegevens van de bronwinkel. Dit hebben wij gewijzigd: bij het verwerken van een verdeelorder in de klantordermodule wordt vanaf heden een e-mail verzonden met een Track&Trace op basis van de  gegevens van de bronwinkel. Om hier gebruik van te maken dient wel de geavanceerde instelling [ASPOSCustomerID] gevuld te zijn.

CN 24831

5. Klantorders: Labels gebruiken van bronmagazijn

Bij het verwerken van een verdeelorder op een ander niveau dan het niveau waarop het bronmagazijn zich bevindt werden pakbon- en transportlabels van het niveau waarop is ingelogd afgedrukt. Dit hebben wij aangepast: de labels die worden afgedrukt worden vanaf heden gebaseerd op het bronmagazijn en tonen de klantgegevens van de oorspronkelijke order.

CN 24831

6. Klantbeheer: Aanpassing veldnaam "Bedrijf"

Als bij een klant de soort "Bedrijf" wordt geselecteerd worden de velden "Achternaam" en "Voornaam" vervangen door het veld "Bedrijf". De benaming van het veld "Bedrijf" hebben wij aangepast naar "Bedrijfsnaam/T.a.v.*". Wanneer dit veld is gevuld, en de soort wordt aangepast naar een ander type dan "Bedrijf", wordt hetgeen dat gevuld was in het veld overgenomen naar het veld "Achternaam".

Weergave van het veld 

CN 23473

7. Klantorders: Reden korting direct invullen

Bij het geven van korting in de header van een klantorder dient er een reden voor de korting te worden opgegeven. Wanneer de gebruiker dit niet deed, werd hij of zij bij het opslaan van de klantorder hierop geattendeerd. Om ervoor te zorgen dat bij het geven van de korting de gebruiker hier direct op wordt geattendeerd hebben wij een wijziging doorgevoerd. Bij het ingeven van een korting wordt direct de pop-up voor het ingeven van de reden voor de gegeven korting getoond. 

Weergave van de pop-up voor het opgeven van de reden voor korting

CN 22506

Verbeteringen

In het menupunt "Klantorders" deed zich een bug voor binnen de klantordermodule. Pop-ups werden over elkaar heen getoond wat het afronden van de order belemmerde. Dit hebben wij opgelost.

Vestigingen

Functionele wijzigingen

Vanaf heden is het mogelijk om bij het toevoegen van een IP-adres welke al bestaat, ervoor te kiezen om het IP-adres te verplaatsen naar de nieuwe vestiging. Bij het toevoegen van een IP-adres dat al bekend is bij een andere vestiging verschijnt er een pop-up met de vraag of het IP-adres naar de nieuwe vestiging verplaatst dient te worden. 

Deze functionaliteit is enkel te gebruiken door gebruikers die het recht "IP-adressen verplaatsen" hebben. Verder geldt deze functionaliteit enkel voor IP-adressen van het type "Interne IP-adressen niet verwijderen". IP-adressen die op het centrale (hoofdkantoor) niveau zijn aangemaakt kunnen niet worden verplaatst naar een winkel op een lager niveau, maar kunnen wel worden toegevoegd op een lager niveau. Zo bestaat deze op zowel centraal, als lokaal niveau maar wordt deze niet verplaatst.  

Tot slot is het in de beveiligingslog zichtbaar als er een IP-adres is verplaatst, hierbij wordt het verplaatste IP-adres en de vestiging waarnaar deze is verplaatst getoond.

CN 14394

Acties

Functionele wijzigingen

Met deze wijziging hebben wij de actie "Actie bon totaal voucher" ingericht op het type "Percentage". Om gebruik te maken van de actie dient er een voucherproduct ingericht te worden in het menupunt "Productbeheer" en dient dit product te worden gekoppeld aan de actie vanaf het tabblad "extra". 

Weergave van de actie op bontotaal voucher

CN 24577

Verbeteringen

Wij hebben een bug opgelost in de actiemodule: wanneer er twee acties van het type "Mix match" waren ingesteld op hetzelfde product, ging niet altijd de goedkoopste af. Dit hebben wij opgelost. 

CN 1077673

SERVICES

Functionele wijzigingen

In de storejobs endpoints hebben wij een aantal aanpassingen verricht. Zo is het vanaf heden mogelijk om het veld "Remarks" mee te geven, op te halen en te wijzigen. Verder is het nieuwe jobtype "Scan job" toegevoegd: via dit nieuwe type is het mogelijk om bij het endpoint POST /api/store-jobs/{id}/FinishAndClose via de nieuwe parameter "ProcessedByGroupUserId" de gebruiker mee te geven die de taak sluit. 

CN 24464

Verbeteringen

In de REST services trad een foutmelding op wanneer een product werd opgehaald met velden waarbij het veld lokaal was toegevoegd op een winkel en een winkel in dezelfde groep. Het lokale veld op een andere winkel binnen dezelfde groep wordt nu niet meer opgehaald. 

2. REST: Status dropshipment quantities

De status van dropshipment aantallen waren niet correct, dit hebben wij gecorrigeerd. Verder hebben wij aanpassingen verricht ten behoeve van het monitoren hiervan. 

Patches

nvt