OEHOE
VERSIE: 6.0.2022Oehoe
INHOUDSOPGAVE
ALGEMEEN
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
ASPOS SELF-CHECKOUT
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
Kitproducten
Op de SCO was het mogelijk om het aantal stuks van producten met kitregels op te hogen en werden nogmaals gescande producten op dezelfde regel verwerkt. Dit hebben wij aangepast: de aantallen van producten met kitregels kunnen niet worden opgehoogd en wanneer een dergelijk artikel nogmaals gescand wordt, wordt deze op een nieuwe regel geplaatst.
CN 1090899
2. SCO: Frontend + Transactie logging + sessiemanagement
Wijziging doorgevoerd zodat de SCO automatisch inlogt met het het werkstation nummer wat in de lokale opslag van de browser staat. Als er voor de eerste keer ingelogd moet worden ga je naar [ketennaam].aspos.nl/selfcheckout/login, hier kun je dan het werkstation nummer invoeren. Als je vervolgens nogmaals naar deze URL gaat wordt er ingelogd met het zojuist ingevoerde werkstation.
ASPOS KASSA
Functionele wijzigingen
Wijziging GVB/OV-chip koppeling POS
Wijziging doorgevoerd in de GVB koppeling met de POS zodat er meerdere kaarten kunnen worden opgeladen in 1 transactie. Als er gebruik wordt gemaakt van de GVB koppeling, dus de setting POSOvChipEnabled == True, de settings POSOvChipRest en POSOvChipWebsite zijn gevuld met de juiste waarde en in de Workstation settings zijn de settings voor ChessiXOvChip toegevoegd kan er gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om meerdere kaarten in een transactie op te waarderen.
Als er producten worden toegevoegd via de GVB pagina op de POS (deze is te bereiken via de knop backoffice) wordt er bij het afronden van de transactie een pop-up getoond met daarop de melding hoeveel kaarten opgewaardeerd moeten gaan worden en de melding om de kaarten op de lezer te leggen. Als er al een kaart is opgewaardeerd wordt er op deze pop-up weergegeven welk product als laatste is opgeladen. Als alle kaarten zijn geactiveerd wordt dit ook weergegeven in de pop-up. Mocht een kaart al in gebruik zijn of geen deel uitmaken van de bestelling verschijnt hier in de pop-up een melding van, dan kan er een nieuwe kaart op de lezer geplaatst worden en opnieuw geprobeerd worden om de kaart op te waarderen of kan er een restitutiebon worden gemaakt. Deze restitutiebon wordt enkel gemaakt van alle producten in de bestelling die nog niet op een kaart zijn opgewaardeerd, dus als er 3 producten in de bestelling staan er zijn al 2 kaarten opgewaardeerd en het 3e product lukt niet om op te waarderen wordt er enkel een restitutiebon gemaakt van het niet opgeladen product.
De lezer detecteert automatisch dat er een kaart op of van de lezer wordt gehaald, dus als er meerdere kaarten moeten worden opgewaardeerd hoeft er niet op knoppen gedrukt te worden van de pop-up maar gaat de lezer automatisch verder als er een nieuwe kaart op wordt gelegd.
Het kan voorkomen dat op de pop-up een melding verschijnt dat de kaart geen deel uit maakt van de bestelling. Dit komt dan omdat bij het plaatsten van producten in de bestelling er al een kaart op lezer heft gelegen, deze kaart wordt dan gekoppeld aan het gekozen product, maar wordt pas opgeladen bij het afronden van de transactie.
Weergave van de schermen bij activatie:
CN 24263
2. Verbeteringen OVchip koppeling/transactie
Wijziging doorgevoerd in de OV-chip koppeling zodat bepaalde acties worden uitgesloten op de POS als er OV-chip producten in de transactie staan. De volgende acties mogen niet meer met OV-chip producten:
• Wisselen van bon
• Bon in de wacht zetten
• Prijs aanpassen van product
• Aantal aanpassen
afbeelding melding wisselen van bon:
afbeelding melding bon in wacht:
afbeelding melding prijs aanpassen product:
afbeelding melding aantal aanpassen:
CN 22161
Verbeteringen
Tweede omschrijving product wordt niet getoond
Op de POS werd ondanks dat de geavanceerde instelling [POSShowSecondDescription] op "True" stond de tweede omschrijving van een gescand product niet weergegeven. Deze bug hebben wij opgelost.
CN 1089789
2. Inlogcodes die lijken op een postcode worden tijdens postcodecheck geïnterpreteerd als login poging
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de POS wanneer de setting POSPostcodeCheck actief was: Als de pincode van de ingelogde kassamedewerker overeen kwam met de input in het postcode check veld kon de handeling niet bevestigd worden omdat de POS foutief de melding toonde dat de gebruiker al aangemeld was.
CN 14394
3. Wisselen van gebruiker laadt bon niet op Narrowcasting
Met deze wijziging is er een bug opgelost in de NarrowCasting module van de POS: Wanneer er van gebruiker werd gewisseld werd de informatie van de betreffende kassabon niet ververst op het klantdisplay, dat is met deze aanpassing gecorrigeerd. Zorg ervoor dat de geavanceerde winkelinstelling 'POSNarrowCastingVersion' op '1.24.0.0' staat zodat de fix actief is.
4. Doorgaan knop toont niet in Overige vragen panel postcodecheck
Met deze wijziging is er een bug opgelost waarbij de doorgaan knop niet zichtbaar was wanneer de instelling 'POSTransQuestions' actief was. Om gebruik te maken van deze instelling dienen de settings 'POSPostcodecheck' en 'POSPostcodeCheckStart/End' tevens gevuld te zijn.
Het overige vragen prompt dat wordt getoond wanneer de instelling 'POSTransQuestions' actief is:
5. Onjuiste orderstatus bij aanmaken Interfiliaal pakbon
Met deze wijziging is er een bug opgelost in de 'receivingspending' module: Bij het aanmaken van een interfiliale pakbon op de POS werd de status van de order in sommige gevallen incorrect geüpdatet, dit is met deze wijziging gecorrigeerd.
CN 1092158
6. Time-Out tussen ASPOS en Adyen aangepast
Timout van ASPOS aangepast als er gebruik wordt gemaakt van de Adyen Pin, deze time-out is in dat geval aangepast naar 151.
Ook is er extra logging toegevoegd aan de Adyen betalingen, alle responses van Adyen worden gelogd in Loki en communicatie fouten worden gelogd in het beveiligingslog.
CN 1083320
7. Verrekenen klantsaldo bij negatieve transacties gaat fout
Met deze wijziging is er een bug opgelost bij het verrekenen van klantsaldo bij negatieve transacties: Vanaf heden wordt er gecontroleerd of het openstaande transactiebedrag dat op saldo wordt gebeoekt kleiner of gelijk is aan het klantsaldo van de klant bij het afronden van een transactie, dit is zodat er geen negatieve bedragen worden uitgegeven bij het retournnemen van een klantsaldotransactie.
CN 1092287
ASPOS BACKOFFICE
Rapportages
Functionele wijzigingen
Aanpassingen Factuurlayout (Telerikinvoice_zandwijk)
Met deze wijziging zijn er een aantal aanpassingen gedaan aan de factuur lay-out 'TelerikInvoice_Zandwijk':
De kolom 'Bedrag:' wordt voortaan als exclusief BTW bedrag weergeven.
Wanneer bij een klant het vinkje 'incasso' is aangevinkt, en in de velden 'Betalingskorting factuur (%)' en 'IBAN nummer' waarden zijn opgegeven onder het tabje financieel wordt de volgende footer voortaan getoond: "Automatische afschrijving vindt plaats van bankrekening {IBAN}. U krijgt {Betalingskorting factuur (%)}% incasso korting. De geleverde diervoeders zijn GMP+ geborgd. Bedankt voor uw opdracht."
Benodigde gegevens om de footer te activeren:
De gewijzigde lay-out:
CN 25578
2. Nieuwe pakbonlayout van Zandwijk
Met deze wijziging is er een nieuwe pakbon lay-out genaamd 'TelerikCustomerOrderDeliveryNote_Zandwijk' geïntroduceerd, om gebruik te maken van deze lay-out dient de geavanceerde instelling 'ReportDeliveryNoteName' gevuld te worden met de bovengenoemde code.
Weergave pakbon:
CN 25462
Producten
Functionele wijzigingen
1. Product import optimalisatie: meertaligheid
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om velden die in de backoffice vertaalbaar zijn in de desbetreffende taal te importeren. Als de storesetting MultiLanguage op true staat en je importeert een excel bestand kun je in dit excel bestand vertalingen opgeven voor.
Product omschrijving
Tweede omschrijving
Internet Omschrijving
Kassa Memo
Internet Memo
Productvelden
Door in het excel bestand extra kolommen toe te voegen (aan het einde van het bestand na de evt. productvelden) met daarin het veld wat vertaald moet worden en de taal waarin het vertaald moet worden, bijv. Product Omschrijving EN. Wordt nadat de import is verwerkt deze vertaling in het product gezet.
CN 14871
2. Product labels: Wijzigingen Wasteless Label
Wijziging doorgevoerd in de lay-out van het label van wastelesspricing.
Nieuwe layout
CN 14394
3. Winkeltaken: Importdefinitie voor import winkeltaken / scanopdrachten
In de Backoffice in het menupunt [Winkeltaken] is het mogelijk om winkeltaken van het taaktype [Scanopdracht] te importeren. Wanneer het recht "Scanopdracht importeren" bij de gebruiker aanstaat wordt de knop [Importeren] getoond. Voor deze functionaliteit moeten de backGroundServices worden geconfigureerd (o.a. RabbitMQ).
Figuur: Recht "Scanopdracht importeren" bij gebruiker staat aan. Knop [Importeren] wordt getoond.
Wanneer deze knop [Importeren] wordt aangeklikt wordt de pop-up "Scanopdracht importeren" getoond waar het mogelijk is om een import bestand te selecteren, waar de omschrijving van de scanopdracht kan worden opgegeven, waar de attribuut omschrijving kan worden opgegeven en waar de winkel(s) geselecteerd kunnen worden.
Figuur: Pop-up "Scanopdracht importeren"
Bestand: Hier is het mogelijk om het import bestand te selecteren. Dit is een verplicht veld. Het bestand moet van de extensie .txt, .csv. of .dat zijn.
Dit bestand kan middels de "Verwijder" knop achter de bestandsnaam verwijderd worden.
De kolommen in het bestand moeten ; of | teken gescheiden zijn en hebben geen headers
o Als er geen ; of | gevonden wordt op de eerste regel dan wordt het bestand o.b.v. een fixed afstand afgehandeld. (Zie onder voor fixed posities)
De volgorde van de kolommen in het bestand zijn als volgt:
o Scancode (hier wordt op gematched). Fixed posities 1-13
o Omschrijving (deze wordt niet geïmporteerd). Fixed posities 14-33
o Attribuut 1. Fixed posities 34-37
o Attribuut 2. Fixed posities 38-42
o Attribuut 3. Fixed posities 43-48
o Attribuut 4. Fixed posities 49-56
Deze 4 attributen stoppen we in één veld "Omschrijving" in de winkeltaakregels. Deze attributen worden | teken gescheiden voorzien van de attribuutomschrijving als deze is gevuld.
Omschrijving scanopdracht: Deze omschrijving wordt getoond in de winkeltaak bij het veld "Taakomschrijving" en in tabel bij de kolom "Omschrijving". De waarde bij "Attribuut 4" die in het import bestand staat wordt ook achter de "Omschrijving scanopdracht" getoond.
Attribuut 1: Vrije omschrijving voor de waarde uit de eerste kolom van de import
Attribuut 2: Vrije omschrijving voor de waarde uit de tweede kolom van de import
Attribuut 3: Vrije omschrijving voor de waarde uit de derde kolom van de import
Attribuut 4: Vrije omschrijving voor de waarde uit de vierde kolom van de import
Deze 4 attribuut omschrijvingen worden ook gevuld bij de winkeltaakregels voor de waarde uit de import:
Bijvoorbeeld: Kleur:Geel|Retour:Ja|Percentage:10%|Datum:08-07-2022
Selectie winkel: Hier kunnen één of meerdere winkels geselecteerd worden waarvoor de winkeltaak aangemaakt moet worden. Dit is een verplicht veld. Minstens één winkel moet geselecteerd zijn. Middels het verwijder icoon (prullenbak) is de winkelselectie waar nodig te verwijderen.
Nadat de minimaal verplichte velen zijn gevuld/geselecteerd wordt de volgende melding getoond: "U gaat nu bestand 'XXXXX.txt' met XX regels inlezen bij X winkel(s). Druk op [Opslaan] om de import direct te starten."
Figuur: Bevestigingsmelding na selectie importbestand plus selectie winkel(s)
Na het klikken van de [Opslaan] knop worden de "Scanopdracht" winkeltaken aangemaakt voor de geselecteerde winkels. Producten uit de import die niet herkend worden worden overgeslagen. De winkeltaken worden met enige vertraging aangemaakt. (Afhankelijk van het aantal regels in het bestand en het aantal geselecteerde winkels).
Figuur: Voorbeeld aangemaakte winkeltaak "Scanopdracht"
Figuur: Voorbeeld aangemaakte winkeltaakregels
Voorbeeld: Importbestand met fixed posities
Voorbeeld: Importbestand | teken gescheiden
Voorbeeld: Importbestand ; teken gescheiden
CN 24464
4. Tellingen: Selecties van (deel)tellingen opslaan en later kunnen gebruiken
Met deze wijziging is het mogelijk gemaakt om in het menu 'Tellingen' van de BackOffice selecties op te slaan voor later gebruik bij tellingen van het type 'deeltelling'. Het is mogelijk om te kiezen uit meerdere opties en deze ook te combineren met selecties op andere tabbladen. Wanneer alle parameters zijn geselecteerd kan de selectie worden opgeslagen door op de knop 'Selectie opslaan' te klikken. Voer vervolgens in de pop-up een unieke omschrijving in om de selectie op te slaan. Na het opslaan blijft de selectie actief zodat de telling vervolgens direct gestart kan worden door op de knop 'Start' te klikken.
Om een selectie te hergebruiken selecteert de gebruiker de juiste selectie uit de dropdown en klikt vervolgens op de knop 'Gebruik selectie':
Om een selectie te verwijderen kiest de gebruiker de te verwijderen selectie uit de dropdown en klikt vervolgens op het prullenbak icoontje, hierna wordt de gebruiker gevraagd om de keuze te bevestigen:
CN 24582
Verbeteringen
Besteladvies: Berekening op basis van DBP
Wij hebben diverse bugs opgelost die optraden in het besteladvies dat berekend wordt op basis van DBP.
CN 1081375
2. Verbeterpunt besteladvies, Leveranciers filter onthouden bij toevoegen regels
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in het BackOffice menu besteladvies: Bij het gebruik van een bestelsessie waarin zich meerdere leveranciers bevonden werden de filters gereset bij het uitvoeren van meerdere handelingen, zoals bij het toevoegen of verwijderen van een product.
CN 14394
3. Besteladvies: Onterechte ophoging in bestelling status bij interfiliaalorders
Bug gefixed zodat de in bestelling status niet wordt opgehoogd bij interfilaalorders die binnen worden geboekt via een ontvangst waar geen inkooporder tegenover staat.
CN 1092405
4. Productbeheer: Overnemen juiste inkoopprijs
Met deze aanpassing is er een bug opgelost waarbij de juiste inkoopprijs niet werd overgenomen, bij een VVP van 0 wordt voortaan de inkoopprijs uit het StoreGroupProduct gebruikt.
CN 1091873
5. Product labels: Ondersteunen non-EAN13 barcodes
Met deze wijziging is er ondersteuning ingebouwd voor het tonen van non-EAN13 barcodes.
CN 1090636
6. Inkooporders: 'Besteld' tijd niet aanpassen bij opslaan verwerkte inkooporder
Wijziging doorgevoerd zodat wanneer een verwerkte inkooporder wordt geopend en opgeslagen de besteld tijd niet veranderd naar 00:00 maar op de initiële besteltijd blijft staan.
CN 1091354
6. Besteladvies: Verwijderde regels kunnen opnieuw worden toegevoegd via PDA
Wijziging doorgevoerd zodat regels die zijn verwijderd uit een besteladvies, alsnog kunnen worden toegevoegd via de PDA
CN 1091831
Gebruikers
Functionele wijzigingen
1. Verbeterpunten Gebruikersbeheer
Met deze aanpassing in het BackOffice menu gebruikersbeheer is bij het toevoegen van een nieuwe gebruiker de tekst van de foutmelding wanneer een gebruiker wel een pincode, maar geen gebruikersnaam had ingevoerd gecorrigeerd. Tevens is er een bug opgelost waarbij in sommige situaties de pincode van de ingelogde gebruiker standaard werd ingevuld in het pincode veld.
CN 14394
Menu's kassa
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Instellingen
Functionele wijzigingen
Verslaglegging Achtergrondtaken
In het menupunt [Winkeltaken] in de ASPOS Backoffice is het mogelijk om de achtergrond taken in te zien. Wanneer het nieuwe recht "Achtergrondtaken inzien" bij de gebruiker aanstaat word de nieuwe knop "Inzien achtergrondtaken" getoond,
Nieuwe knop "Inzien achtergrondtaken" in menupunt [Winkeltaken]:
Wanneer deze knop wordt aangeklikt wordt het nieuwe menupunt [Achtergrondtaken] geopend. Default wordt het filter "ScanStoreJobImport" aangezet. Wanneer er nu op de [Terug] knop wordt geklikt wordt er terug genavigeerd naar het menupunt [Winkeltaken].
Op deze pagina is de verslaglegging terug te zien van de uitgevoerde import van winkeltaken.
Menupunt [Achtergrondtaken]:
De volgende kolommen zijn aanwezig:
ID: Id van de achtergrondtaak
Aanmaakdatum: Aanmaakdatum van de achtergrondtaak
Bestand: Bestandsnaam die gebruikt is voor de import van de winkeltaak regels (scanopdracht)
Omschrijving: Omschrijving van de scanopdracht
Type: Type achtergrondtaak (Nu alleen het type: ScanStoreJobImport)
Datum verwerkt: Datum dat de achtergrondtaak verwerkt is
Status: Status van de achtergrondtaak
De tabel is te sorteren door de op de header van de diverse kolommen te klikken. Default worden er 10 resultaten weergegeven. Maar het is ook mogelijk om deze op 25, 50 of 100 resultaten te zetten.
Daarnaast is het mogelijk via filter "Type" om te filteren op type achtergrondtaak. Momenteel is dat alleen het type: ScanStoreJobImport.
Via het zoeken veld is het mogelijk om over de gehele tabel en binnen de 1000 resultaten te zoeken.
Door een achtergrond taak aan te klikken wordt een beknopte samenvatting weergegeven in een pop-up. De volgende gegevens worden daarin getoond:
Hoeveel regels uit het importbestand succesvol zijn geïmporteerd.
Welke scancodes niet bekend/niet gevonden zijn.
Voor welke winkels de storeJob is aangemaakt en hoeveel regels er zijn aangemaakt.
Foutmeldingen.
Voorbeeld samenvatting achtergrondtaak (Import):
Het menupunt [Achtergrondtaken] is ook in te zien vanuit het menupunt [Instellingen].
CN 24464
Verbeteringen
Instellingen Redencodes: Verbetering doorgevoerd om lege pagina te voorkomen
Bug gefixed zodat in het menupunt redencodes geen lege pagina meer naar voren komt als je van redencode wisselt terwijl je op een andere pagina zit. Tevens is het aangepast dat wanneer je op de laatste pagina de laatste redencode verwijderd je naar de nieuwe laatste pagina gaat.
CN 1091944
EVL Beheer
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Financieel
Functionele wijzigingen
--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Verbeteringen
Verkeerde voorraadaantallen in 'X afslag met producttotalen' in het menu 'Kas tellen'.
Met deze wijziging is er een bug verholpen waarbij de voorraadaantallen verkeerd getoond werden in de rapportage 'X afslag met producttotalen' in het menu 'Kas tellen'.
Overzicht in het rapportage X afslag met producttotalen:
Voorraadoverzicht in de productbeheer pop-up:
CN 1091485
Klanten
Functionele wijzigingen
Klantorders: Status aanmaken voor orders van het type "Kadolijst"
Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat bij klantorders van het type "giftlist" (kadolijst) een klantorderstatus wordt gecreëerd wanneer een order van dit type wordt aangemaakt via de backoffice, de POS of de REST service.
CN 24459
2. Klantorders: Handlingskosten voor kioskorders
Bij kioskorders die verdeeld worden, worden er vanaf heden automatisch handlingskosten toegevoegd bij het verwerken van de order. Om de handlingskosten automatisch toe te voegen moet er een handlingskosten-product bestaan binnen ASPOS (bij voorkeur van een producttype dat niet meeloopt in de voorraadwaardering). De productcode moet vervolgens worden ingevuld bij de nieuwe geavanceerde instelling [HandlingsProductToAdd]. Als er dan een bezorgorder van het type "Normaal" met als bron Kiosk wordt verwerkt, zal in de verdeelorder het handlingsproduct automatisch worden toegevoegd, Dit product wordt ook direct op gepakt gezet zodat de winkel deze regel niet meer hoeft te picken. De prijs van het handlingsproduct wordt van de productkaart van het product gehaald. Als de order wordt omgezet naar pakbon en factuur zal het handlingsproduct enkel staan op de pakbonnen, facturen en ontvangsten van de onderlinge winkels.
CN 25294
3. Klantorders: Nieuwe klant toevoegen bij kopiëren klantorder
In ASPOS was het nog niet mogelijk om bij het kopiëren van een klantorder een nieuwe klant toe te voegen, terwijl dit bij het aanmaken van een nieuwe klantorder wel het geval was. Deze functionaliteit hebben wij nu ook geïmplementeerd bij het kopiëren van een klantorder. In de pop-up voor het zoeken/selecteren van een klant ten behoeve van de gekopieerde klantorder wordt vanaf heden de knop "Toevoegen" getoond. Hiermee kan er een nieuwe klant worden aangemaakt middels een nieuwe pop-up die verschijnt op het scherm.
4. Klantorders: Afbeeldingen toevoegen aan klantorders
Met deze aanpassing is het mogelijk gemaakt om JPEG/PNG afbeeldingen toe te voegen in de klantordermodule van de BackOffice. Om gebruik te maken van deze functie dient een klantorder eerst aangemaakt en opgeslagen te worden alvorens een afbeelding kan worden toegevoegd, dit kan op twee manieren:
Via het tabblad afbeeldingen dat verschijnt na het opslaan van de klantorder (Klik op toevoegen in het zijpaneel om een afbeelding te uploaden):
In dit tabblad kunnen via de knoppen aan de rechterzijde afbeeldingen tevens als intern/extern aangeduid worden, kan de afbeelding worden gedownload of worden verwijderd:
Door op het potloodje van een productregel te klikken (Hierna opent de popup in de tweede afbeelding):
LET OP!
Om gebruik te kunnen maken van deze functionaliteit dient de beveiligingsingang "Event koppelen aan klantorders" toegevoegd te worden aan de gebruiker. Deze staat standaard op verborgen.
CN 22506
5. Klantevents: Verbeteringen Klanteventsmenu
Met deze wijziging zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd in het BackOffice menu klantevents:
De naam van het menu is gewijzigd van 'klantevents' naar 'klantevents beheer'
Bij het aanmaken van een event in een klantorder worden nu het corresponderende klantordernummer en de klantnaam weergeven
De weergave van de data in de tabellen in veranderd van oud-nieuw naar nieuw-oud
Bij het aanmaken van een klantorder van het type offerte wordt automatisch een event aangemaakt met het corresponderende klantordernummer
Het is nu mogelijk om naast de uitvoerdatum ook een uitvoertijd in te voeren, hiervoor dient eerst een uitvoerdatum te worden opgegeven
CN 22506
6. Klantorders: Klant kunnen toevoegen bij kopiëren klantorder
Wijziging doorgevoerd zodat bij het kopiëren van een klantorder en het zoeken naar een nieuwe klant om de klantorder op aan te maken er een nieuwe klant kan worden toegevoegd. Dit gebeurt op dezelfde manier als een klant toevoegen bij het aanmaken van een klantorder op de "reguliere" manier of via productbeheer.
CN 22506
7. Klantorders: Reden korting pop-up ook tonen bij geven korting via potloodje
Wijziging doorgevoerd zodat wanneer er korting wordt gegeven op een klantorder regel d.m.v. het potloodje de pop-up om een reden korting in te geven direct naar voren komt.
afbeelding pop-up reden korting:
CN 22506
Verbeteringen
1. Klantorders: Klantorder omzetten naar pakbon en aanmelden met juiste servicelevel
Bug gefixed zodat de waardes in de pop-up voor verzending ook visueel worden gereset.
CN 1092952
2. Klantmailing: Sortering van export Klantmailing
Wijziging doorgevoerd zodat de export van de klantmailing naar excel weer gelijk is aan de sortering die in ASPOS staat.
CN 1091296
3. Klantorders: Actieprijs juist berekenen bij import regels
Wijziging doorgevoerd zodat bij het importeren van regels in een klantorder de actieprijs van de producten juist wordt berekend. Hier is ook een wijziging in gemaakt dat als er een kortingspercentage in de header is gevuld deze korting als leidende korting wordt gezien.
CN 1088460
4. Klantorders: Transactie verwerken faalt als er een inkooporder vanuit een klantorder wordt gemaakt
Bug gefixed zodat als er een direct een inkooporder van een klantorder (met als bron POS) wordt gemaakt en er staan producten in van types die niet naar inkooporder mogen worden omgezet, de transactie wel gewoon verwerkt wordt.
CN 1090927
Vestigingen
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Acties
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
Kas- en kluisbeheer
Functionele wijzingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
ASPOS PDA
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
WEBSHOP
Functionele wijzigingen
---Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--
SERVICES
Functionele wijzigingen
1. REST: limit ophogen voor endpoint GET api/product-fields/definitions naar 500
De maximale limiet van 50 voor het ophalen van lijst is voor de volgende endpoints opgehoogd naar 500. Advies is om hier alleen gebruik van te maken als daadwerkelijk zoveel records direct nodig zijn.
GET api/product-fields/definitions
GET api/customer-fields/definitions
GET api/category-groups
GET api/payment-methods
GET api/price-lists
GET api/tax-codes
GET api/transport-costs
GET api/voucher-types
GET api/workstation-event-types
CN 14394
2. REST: Gereserveerde voorraad ophalen uit next
In de REST services bij de GET /api/products/XXX endpoints is het nu mogelijk om de gereserveerde voorraad op te halen. Dit kan middels de nieuwe expand optie "reservedStock". Op deze expand komen de volgende twee velden terug: pickedQuantity en toPickQuantity.
• pickedQuantity = Het gepickte aantal stuks van het product over alle openstaande orders behalve die van de ordertypes "Offerte" en "PreOrderWebshop".
• toPickQuantity = Het nog te picken aantal stuks van het product over alle openstaande orders behalve die van de ordertypes "Offerte" en "PreOrderWebshop".
De gereserveerde voorraad wordt ook van alle onderliggende winkels opgehaald. Dus een hoofdkantoor ziet de gereserveerde voorraad van alle onderliggende winkels. Een Inkooporganisatie van zijn eigen winkels. En een winkel alleen die van zichzelf.
CN 14394
3. REST: Wachtbon POS: Producttype Giftcard ondersteunen
Het is nu mogelijk om een wachtstand bon aangemaakt via de REST services met daarin een cadeaukaart, bedrag en serienummer op te halen via de POS.
CN 14394
4. REST: Wachtbon POS: Netto artikel ondersteunen
Bij een wachtstand bon die is aangemaakt via de REST services wordt nu in de POS correct getoond of het om Netto artikel G/M/P gaat.
CN 14394
5. REST: Kortings- en eindprijsberekening checken
De afronding in kortingsberekeningen is aangepast zodat het overeenkomt met de POS. Kortingsbedragen worden niet meer tussentijds afgerond.
Daarnaast is de keuze gemaakt om bij het endpoint POST api/carts/Calculate het veld discountAmountExclTax als volgt te berekeningen; (SellingPriceExclTax * Quantity) - TotalExclTax. Op deze manier kan dit bedrag verklaart worden mocht dit bedrag op een bon/scherm staan. Dit betekend wel dat discountAmountExclTax en discountAmountInclTax beter niet tegelijkertijd getoond kunnen worden, omdat in sommige gevallen deze niet met elkaar matchen ivm afrondingen.
CN 14394
Verbeteringen
1. REST: Juiste verwerking klanten van het type 'Bedrijf'
Wanneer de combinatie van Voornaam en Bedrijf werden gevuld kwam het voor dat op verschillende documenten, zoals de factuur, zowel een voornaam als de bedrijfsnaam zichtbaar waren. Om dit op te lossen wordt in de REST API nu het veld 'Voornaam' leeg gemaakt bij het aanmaken en wijzigen van klanten als gekozen wordt voor type 'Bedrijf'.
CN 1094571
Patches
15-09-2022: Pop-up bij producten variabele artikelen
Met deze aanpassing in de POS is er een bug verholpen waarbij de kassa memo pop-up verkeerd werd weergeven op producten met een variabele prijs.
TN 1094318
16-09-2022: Verwerken van foutieve barcodes vanuit de Que
Bug gefixed zodat na het scannen van een foute barcode en het vullen van de input que in de POS dat bij het leegmaken van deze que de barcodes juist op de bon komen. Dit komt alleen voor als je eerst een foutieve barcode scant, vervolgens normale producten scant en dan weer een foutieve barcode.
TN 1093640
16-09-2022: Factureren vanuit hoger niveau hield geen rekening met lokale settings.
Aanpassing gemaakt in de facturatiestroom waarbij bij het factureren netjes settings als 'TurnOverOnDelivery' (of omzet plaatst vind bij levering/pakbon of op factuur moment) op lager niveau rekening wordt gehouden in het uitzonderlijke geval dat die setting op lager niveau afwijkt.
TN 1094292
16-09-2022: Retouneren van dimensieproducten
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de POS waarbij dimensieproducten die retour werden genomen als positief aantal op de kassabon werden gezet.
TN 1095403
19-09-2022: Deselecteren van een verkoper filter in klantordersoverzicht
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de filters van het menu 'klantorder beheer' in de BackOffice: Bij het selecteren van een verkoper op het tabblad 'extra' was het niet mogelijk om de filter te deselecteren zonder uit de applicatie uit te loggen.
TN 1095655
20-09-2022: Parkeerlogo werd niet getoond bij wisselen gebruiker met een bon in de wacht
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de POS: Bij het wisselen van een gebruiker met een product op de kassabon toonde het parkeerlogo niet altijd naast de gebruiker.
TN 1095177
21-09-2022: Prijswijzigingen aanmaken bij wijzigen voorkeursleverancier
Met deze aanpassing is er een bug opgelost waarbij er geen prijswijzigingen werden aangemaakt en verwerkt bij het wijzigen van de voorkeursleverancier.
TN 1094241
21-09-2022: Focus van de SCO altijd op de juiste plek
Aanpassing doorgevoerd dat bij scannen de input altijd op de juiste plek staat.
TN 1096137
21-09-2022: Giftcards kunnen verzilveren als de provider geen currency meegeeft
Bij het verzilveren van een giftcard is de currecy (vaak euro) verplicht echter bij het ophalen van een giftcard bij een provider is die niet altijd bekend. Aangepast dat als de currency leeg is dat we dan standaard Euro gebruiken.
TN 28384
21-09-2022: Aanmeldbon wordt niet geprint
Verbetering doorgevoerd zodat de aanmeldbon wordt geprint.
TN 1096051
22-09-2022: Het tonen van aantallen in het transactieoverzicht met meerdere decimalen achter de komma
Met deze aanpassing is er een bug opgelost waarbij aantallen met meerdere decimalen werden getoond in de 'Aantal' kolom en de aantallen ook voorkwamen in de 'Netto' kolom van het transactiescherm van de POS:
TN 1095237
22-09-2022: Dubbele transacties via de SCO
Aanpassing doorgevoerd dat in combinatie naar een lage verbinding er timings issues op konden treden waardoor een transactie dubbel in de database kwamen. Gevolgen hiervan zijn ook opgelost.
TN 1097166
23-09-2022: Printen van klantlabels in klantbeheer
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij het niet mogelijk was om het rapportagescherm te openen bij het printen van klantlabels in klantbeheer.
TN 1096176
23-09-2022: Factureren vanuit hoger niveau hield geen rekening met lokale settings.
Aanpassing gemaakt in de facturatiestroom waarbij bij het factureren netjes settings als 'TurnOverOnDelivery' (of omzet plaatst vind bij levering/pakbon of op factuur moment) op lager niveau rekening wordt gehouden in het uitzonderlijke geval dat die setting op lager niveau afwijkt. Update: 23-09-2022 hierbij wordt nu ook rekening gehouden met de setting 'InvoiceTOStaysInStore '
TN 1094292
23-09-2022: Toevoegen producten aan actiescherm
Met deze aanpassing is er een bug opgelost waarbij het in sommige gevallen niet mogelijk was om een product toe te voegen in het actiescherm van de BackOffice.
TN 1095371
26-09-2022: Ophalen regelingen vanuit Digitaalbeursplein
Regelen werden altijd juist opgehaaldn vanuit Digitaalbeursplein alleen werd de memo (waarin de regelingen staan) niet bijgewerkt, dat is met deze aanpassing toegevoegd.
TN 1094844
28-09-2022: Controle op emailadres van een contactpersoon bij ordercommit
Aanpassing gemaakt in de REST API CustomerOrder/Commit dat bij het bevestigen/plaatsen van de order in ASPOS de bevestigingsmail wordt verstuurd naar het emailadres van de contactpersoon als het emailadres van de klant ontbreekt.
TN 1098347
28-09-2022: Controle bij het checken op de lade van een gebruiker aangescherpt
Met deze aanpassing is er een scenario afgevangen in de POS waarbij in sommige situaties bij het aanmelden van een gebruiker niet werd gevraagd om een kassalade te selecteren wanneer de instelling 'POSSelectCashDrawer' ingeschakeld stond. Met deze fix is dit gecorrigeerd zodat een afgemelde gebruiker ten alle tijde wordt gevraagd om een kassalade te selecteren bij het aanmelden (dit geldt ook voor gebruikers die niet op de winkel, maar op een hoger niveau werken).
De gebruikersprompt voor het selecteren van een kassalade bij het aanmelden van een gebruiker wanneer 'POSSelectCashDrawer' ingeschakeld is:
TN 1097231
28-09-2022: Schaplabel T&G A4 aangepast
Aanpassing doorgevoerd voor het bepalen van de barcode van het schaplabel waardoor er ongeacht de voorkeursbarcode altijd een barcode in beeld komt.
TN 1097913
28-09-2022: Schaplocaties op basis van letters in de PDA
Met deze aanpassing is de mogelijkheid toegevoegd in de PDA om consequent schap locaties met letters te gebruiken, ook indien er in de locatie meerdere keren '-' wordt gebruikt.
TN 1097203
30-09-2022: Weergeven van active voucher in klantbeheer
We hebben een aanpassing doorgevoerd waarbij in ASPOS bij het aanmaken van vouchers via het menupunt [Klantbeheer] niet alle voucherTypes werden getoond.
TN 1097239
30-09-2022: Meertaligheid van menupunten
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de POS/BackOffice waarbij het niet meer mogelijk was om een kassamenu te benaderen wanneer een gebruiker een product met meer dan 25 karakters in de omschrijving plaatste en deze instelde als menuknop.
TN 1099110
03-10-2022: Committen van transacties zonder gebruiker
Met deze aanpassing is er een bug opgelost waarbij transacties in sommige gevallen gecommit werden met een autologin gebruiker en niet de daadwerkelijke gebruiker die de transacties heeft afgerond. Dit gebeurde i.c.m. offline transacties en/of gebruikers die in meerdere vestigingen kunnen werken.
TN 1093800
06-10-2022: Optimaliseren Discount Optimizer
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in de Discount Optimizer waarbij in sommige scenario's het actiemechanisme niet correct getriggerd werd wanneer er twee verschillende MixMatch acties op de bon stonden met daarin hetzelfde product.
TN 1097953
10-10-2022: Fixen REST error bij wichtproduct met actieprijs van €0,-
We hebben een bug opgelost waarbij in de REST services bij wichtproducten een error optrad wanneer het wichtproduct een actieprijs van € 0 euro had.
TN 1100527
10-10-2022: Aanpassen besteladvies voor uitfilteren irrelevante klantorders
Met deze aanpassing is er een bug opgelost in het besteladvies waarbij meerdere klantorders en offertes onterecht werden getoond, deze irrelevante orders zijn er nu uitgefilterd.
TN 1098581
11-10-2022: Redencode korting in klantorder
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de klantordermodule waarbij bij het openen van de productregel pop-up d.m.v. potloodje en het ingeven van een handmatig kortingsbedrag er een foutmelding kon ontstaan door een kapotte redencode pop-up
TN 1100434
De betreffende pop-up in de klantordermodule:
11-10-2022: Redencode korting in klantorder
Het is niet meer mogelijk om een 0 euro pinbetaling te doen richting WiPay. Als er een pinbetaling van 0 euro wordt doorgezet in de POS bij een betaling naar WiPay, dan wordt dit afgevangen door de paymentservice en wordt er een melding getoond dat de waarde groter dan 0 moet zijn.
TN 28896
12-10-2022: Zebra instellingen onthouden in Klantorder inpakken scherm
Wijziging doorgevoerd zodat bij het klantorder inpakken scherm de printer en het werkstation worden onthouden in de print pop-up.
TN 1096985
12-10-2022: Productnr toevoegen in actie werkt niet naar behoren
Bug gefixed in de actie module zodat actieregels weer kunnen worden toegevoegd via productnummer/scancode.
TN 1100629
12-10-2022: Datumcheck discounts
Datum controle bij acties: Foutmelding bij opslaan als een datum te ver in de toekomst is. Jaren groter dan 2200 worden niet meer toegestaan.
TN 1101651
12-10-2022: Rapporten met NoData
Met deze aanpassing is er een fout opgelost waarbij de rapportages factuuroverzicht en retourenoverzicht een fout gaven als deze geen data bevatte.
TN 1101272
12-10-2022: Te weinig KLB labels
Met deze fix is er een fout opgelost waarbij er te weinig KLB labels werden gegenereerd wanneer een klantorder met dezelfde producten op aparte regels werd doorgezet naar een inkooporder.
TN 1097089
13-10-2022: POS gelijksoortig zoeken
Fout opgelost waarbij de POS crasht als er een gelijksoortig product gezocht wordt waarbij het product zelf geen subgroep of geen merk heeft.
TN 1101290
13-10-2022: Status en statusbolletjes in de orderregel
Wijziging doorgevoerd in het klantorder scherm zodat de status bolletjes van de klantorderregel worden aangepast o.b.v. de aantallen in de de klantorder regel. De statusbolletjes worden nu als volgt aangepast:
BINNEN: ToDeliveryQuantity=BackorderQuantity
DEELS BINNEN: ToDeliveryQuantity+PreviouslyDeliveredQuantity<>0 & <OrderedQuantity
OPEN: ToDeliveryQuantity&PreviouslyDeliveredQuantity=0
VERWERKT: OrderedQuantity=PreviouslyDeliveredQuantity
TN 1096997
13-10-2022: Onterechte herberekening Klantorderregels
Wijziging doorgevoerd, zodat bij orders die via de restAPI in ASPOS terecht komen waar op de regels een handmatige korting/prijs is ingegeven. Deze niet opnieuw wordt berekend als er een ander product wordt toegevoegd.
TN 1091028
14-10-2022: Purchaseunit van 0 naar 1 zetten in besteladvies
Aanpassing gemaaakt in besteladvies om bij inkoopeenheid = 0 uit te gaan van inkoopeenheid = 1 waar dit nog niet gebeurde.
Tevens aanpassing in productbeheer. Bij aanmaken van producten wordt de inkoopeenheid nu op 1 gezet als deze niet gevuld wordt.
TN 1101231
14-10-2022: afrondingsverschil in Invoice TelerikInvoice_DGN
Met deze aanpassing is er een fout opgelost waarbij in de factuur lay-out 'TelerikInvoice_DGN' in sommige scenario's afrondingsverschillen optraden.
TN 1100176
14-10-2022: Fouten in rapport
Fout opgelost waarbij de velden 't.a.v.' en 'BTW nummer' weg waren gevallen in de General en Primera factuurlayouts.
TN 1101628
14-10-2022: Afkappen omschrijving op Wasteless Price Label
Aanpassing gemaakt op het Wasteless Price Label zodat de omschrijving wordt afgekapt en deze niet meer door de QR code loopt.
TN 1102052
17-10-2022: Add-on barcodes werkend maken in SCO
Add-on barcodes werken weer in de SCO, dit geldt voor zowel met als zonder spatie tussen de EAN en Addon
TN 1098776
18-10-2022: Geen afmeldbon PIN
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij er geen autologin sessie opgehaald kon worden in de POS, tevens is er een probleem opgelost waarbij de afmeldbon van de pinterminal niet werd geprint.
TN 1102862
18-10-2022: ProductInfo werkt niet voordat gebruiker inlogt
Fout opgelost in de POS waarbij het niet mogelijk was om productinformatie op te halen wanneer een gebuiker uitgelogd
TN 1101696
20-10-2022: XML bon kijkt niet naar Multilingual bonheader - footer
Met deze aanpassing is er een bug verholpen waarbij er geen autologin sessie opgehaald kon worden in de POS, tevens is er een probleem opgelost waarbij de afmeldbon van de pinterminal niet werd geprint.
TN 1102862
21-10-2022: Fout in rapportage Scanvaantje
Fout opgelost waarbij het Vrijbuiter scanvaantje corrupt werd weergeven. (Type: Schaplabel klein, Layout: Vrijbuiter scanvaantje)
TN 1103427
25-10-2022: SCO GiftCard vaste waarde
Bug opgelost waarbij een GiftCard met vaste waarde niet correct scande op de SCO
TN 1103980
27-10-2022: Ontbrekende logging bij ophalen van klantorders
Logging toegevoegd in de extended logfile van de POS met betrekking tot het ophalen van klantorders.
TN 1102668
03-11-2022: Klantenimport geeft een foutmelding
Bug opgelost waarbij het niet meer mogelijk was om klanten te importeren via de klant import functionaliteit in de Backoffice. Dit werd veroorzaakt door een recente aanpassing m.b.t. het toevoegen van meertaligheid bij de product export.
TN 1105899
03-11-2022: Klantorders worden niet geannuleerd bij het annuleren van de inkooporder
Bug opgelost waarbij, als een inkooporder werd geannuleerd, de gekoppelde klantorders open bleven staan. Dit terwijl de melding m.b.t. het annuleren van deze klantorders wel in beeld verscheen.
TN 1106226
04-11-2022: Geüploade documenten niet zichtbaar in klantbeheer
Bug opgelost waarbij documenten na het uploaden niet zichtbaar waren in klantbeheer onder tabblad "documenten".
TN 1106642
08-11-2022: Gebruiker niet te zien bij toevoegen event in order
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in het tabblad events van een openstaande klantorder: Wanneer een gebruiker een event aanmaakte, was de gebruiker waarvoor het event bedoeld was vervolgens tijdelijk niet te zien.
TN 1106620
08-11-2022: A4 PDF bon toont geen klantdata bij ontbreken adresgegevens klant
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de A4PDFTicket lay-outs van Agri, Filou en Meledi waarbij een A4 PDF bon met klantdata zonder adres niet kon worden getoond.
TN 1107753
08-11-2022: Aantal wijzigen in POS zorgt voor extra karakter voor de scancode
Met deze aanpassing is er een bug verholpen in de POS waarbij er een extra karakter voor een scancode werd toegevoegd wanneer de gebruiker meerdere aantallen invoerde.
TN 1106303
10-11-2022: Bij batchpicking worden foutieve carrier gegevens getoond
Wijziging doorgevoerd in de TransSmart melding dat, wanneer een order wordt omgezet naar pakbon, de pop-up de gegevens toont van de carrier die ingesteld staat van de winkel waar de klantorder op is aangemaakt.
TN 1107544
14-11-2022: REST: Bij een GET op /api/web-nodes/{id}/products worden alleen actieve producten opgehaald
In de REST servives bij het endpoint GET api/web-nodes/{id}/products is het nu ook mogelijk om producten op te halen die niet de status "Actief" hebben. Middels de nieuwe
parameter "includeAllProductStates " op true worden alle producten in de webknoop opgehaald ongeacht de product status.
TN 1109655
14-11-2022: REST: Lokale kit-items worden niet toegevoegd aan een order
In de REST services is een bug opgelost waarbij lokale kit-items op een winkel niet werden toegevoegd als de order op deze winkel werd aangemaakt. Voor het toevoegen van kit-
items wordt er nu gekeken naar de winkel waarop de order wordt aangemaakt.
TN 1109871
21-11-2022: Prijzen tonen niet exclusief BTW als deze worden aangemaakt middels de PDA
Met deze aanpassing is een bug verholpen die ervoor zorgde dat, bij het aanmaken van labels met "BtoBStore = true", in het menupunt labels de excl. BTW prijs niet werd getoond als labels werden aangevraagd via de PDA.
TN 1108273
22-11-2022: POS start niet op in offline modus
Bug opgelost m.b.t. het offline starten van de POS, zodat de opgeslagen sessie in C:\aspos\offline\sessie gebruikt wordt om de POS te kunnen opstarten.
TN 1107902