December

VERSIE: 6.0.20191201.xx of hoger.

Algemeen

Functionele wijzigingen

1.Integratie ASPOS met EOL

Integratie met EOL is nu mogelijk. Daartoe moet de journalisatie in ASPOS al ingericht zijn en moeten er twee taken ingericht worden om de export naar EOL mogelijk te maken. Op basis van instellingen kunnen dan kasdagboek, memoriaalboekingen, verkoopboek (inclusief de bijbehorende PDF facturen), inkoopboek en debiteuren dagelijks naar EOL geëxporteerd worden.

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

1. Totaal label in de kassa moet verborgen worden als op subtotaal gedrukt wordt

In de kassa loopt links onderaan het totaal mee met de transactie. Dit wordt nu verborgen zodra er op subtotaal gedrukt wordt. De informatie die dan getoond wordt (te betalen) is vanaf dat moment leidend.

2.vraag voor emailadres niet meer te tonen in de kassa op klantniveau.

Wanneer er gewerkt wordt met de setting [POSCheckEmail] = true wordt in de kassa bij klanten zonder emailadres de vraag gesteld om deze alsnog toe te voegen en op te slaan. Nu is het ook mogelijk om deze vraag niet meer te tonen. Door op de nieuwe knop [Negeren] te klikken wordt de vraag om het emailadres niet meer gesteld.  

In de Backoffice wordt deze keuze opgeslagen bij de klant op het tabblad [Algemeen] bij [Niet meer vragen om emailadres]. In de Backoffice zelf is dit ook handmatig aan of uit te zetten.

Figuur: Nieuwe knop [Negeren] bij "Vraag om emailadres" scherm
In de backoffice kan een gebruiker dit terug zien op het tabblad [Algemeen]. 

3. Toevoeging extra tabblad in de kassa voor interesses

Op de klantkaart in het menupunt [Klantbeheer] is de benaming van het tabblad [Extra] aangepast naar [Interesses]. 

Daarnaast zijn de interesses van een klant ook in de kassa in te zien en te wijzigen. Op de klantkaart in de kassa is het nieuwe tabblad [Interesses] toegevoegd. Hier worden de voorgedefinieerde interesses getoond en of deze actief zijn voor de betreffende klant. Via het selectievinkje is de interesse aan/uit te zetten.

4. mogelijk om alleen te zoeken naar interfiliaal klanten 

In de POS is het nu mogelijk om in het "Klanten zoeken" scherm te zoeken binnen interfiliaal klanten. Wanneer het nieuwe filter [Interfiliaal] wordt aangezet worden alleen de klanten getoond die als klantcode MXXX hebben. .

5. mogelijk om velden te verbergen op basis van een recht in de kassa 

In de POS in het "KIOSK order" scherm is het nu mogelijk om de opties [Ordertype], [Verzendkosten] en [Gewenste leverdatum] te verbergen. 

Dit is mogelijk door de vestigingsinstelling [POSShowSimpleOrder] op true te zetten. 

Bugfixes

1. Mail met klantorder bevestiging via de kassa bevat verkeerde prijzen.

Als een klantorder vanuit de POS werd aangemaakt om te bezorgen, dan bevatte de bevestigingsmail verkeerde prijzen. De prijzen die getoond werden waren de prijzen die gebaseerd waren op de verkoopprijs nadat eventuele actiekorting er vanaf was gehaald. Dit is nu opgelost. 

2. Label 'besteld' wordt niet getoond in de kassa als er een actie op het bestelde product zit.

Het label 'besteld' werd niet getoond in de kassa als er een actie op het bestelde product zat. dit is nu opgelost.

3. Aanbetalingsbedrag op een regel werd niet goed weergegeven in de kassa

bij een gedane aanbetaling werd niet altijd goed weergegeven in de kassa. dit is nu opgelost 

ASPOS BACKOFFICE

Instellingen

Functionele wijzigingen

1. Nieuwe vestigingsinstelling: [ReceivingCheckPurchOrder]

het kan voorkomen dat er meer of andere artikelen zijn geleverd dan er in de inkooporder staan.

Hiermee komt er een extra melding naar voren bij het verwerken van de ontvangst die aangeeft of je zeker weet dat je de ontvangst wilt verwerken. (zie afbeelding hiernaast)




2. Nieuwe vestigingsinstelling: CustOrdCheckFreeStock

als deze instelling op true zet krijg u bij het toevoegen van een klantorder de melding of er voldoende vrije voorraad is om deze direct uit te leveren. Indien dat niet het geval is krijgt u de volgende melding.

Besteladvies

Functionele Wijzigingen

1. Implementatie Digitaal Beursplein in het besteladvies.

Binnen ASPOS is het mogelijk om regelingen van digitaal beursplein op te halen met het draaien van een besteladvies voor Centraal Boekhuis.

Hiervoor zijn een aantal instellingen van belang, bij de geavanceerde instellingen van de vestiging moeten de gegevens van het digitaal beursplein worden ingevoerd.

[IntresBaseUrl]: de Url van de API waar naartoe gecommuniceerd word, deze waarde moet gevuld zijn met: https://www.digitaalbeursplein.nl/dbp/api 

[IntresBranchNumber]: Filiaalnummer

[IntresPassword]: Wachtwoord

[IntresSupplierOid]: het OID van Digitaal beursplein in ASPOS

[IntresUsername]: Gebruikersnaam

Het inrichten van het besteladvies is ook van groot beland om een juiste werking te garanderen. zie hiernaast


2. Op het moment dat er een nieuw cluster geldig is op een artikel dan zal ASPOS de bestelcode aanpassen naar het nieuwe cluster.

Centraal Boekhuis en Digitaal Beursplein moet het vinkje Alleen als leverancier voorkeur is aangevinkt zijn.

Dit zorgt er namelijk voor dat regelingen die niet meer geldig zijn niet meer besteld worden bij DBP maar bij CB.

Rapportages 

Functionele wijzigingen

1. Verversknop uit de Telerik rapportages halen 

De verversknop die getoond werd bij rapportages had geen functie. Deze is nu weggehaald.

2. Wicht artikelen meenemen in rapport voorraadwaardering details

Wichtartikelen worden nu meegenomen in rapport voorraadwaardering details en de THT variant hiervan.

Vestigingen

Bugfixes

1. Openingstijden invullen geeft een foutmelding als je niet de volledig notatie invult 

In ASPOS bij de vestigingen op het tabblad [Kenmerken] zijn de openingstijden van de vestiging op te geven. De ingevoerde tijd moest altijd bestaan uit vijf karakters: 00:00. Wanneer je bijvoorbeeld: 7:00 ingaf werd dit niet opgeslagen en hier werd ook geen waarschuwing van getoond. Alleen 07:00 werd bijvoorbeeld geaccepteerd. Nu is er validatie toegevoegd op de tijden en kan ook de tijd met het pijltje omhoog en omlaag aangepast worden.

Producten

Functionele wijzigingen

1. menu geoptimaliseerd: Prijswijzigingen. 

In prijswijzigingen vult ASPOS automatisch de aanmaak datum in indien u een andere status selecteert als 'Open'.

2. Pop-up kind artikelen aanmaken toont Matrix code geoptimaliseerd.

Bij het opslaan van een Matrix (moederartikel) toont de pop-up de beschikbare Matrix-artikelen (kindartikelen). Hier stonden voorheen de codes, terwijl bij opslaan de kind artikelen de omschrijving mee kreeg.

Dit is aangepast dus op het moment dat er een Matrix wordt opgeslagen wordt de omschrijving van de varianten weergegeven.

3. Aanmaken en wijzigen product(nummers) via Productbeheer

Binnen ASPOS bestaat de mogelijkheid om productnummers handmatig aan te passen.

Dit doe je door de winkelinstelling: [ManageProductNumberManuall] op true te zetten, de vestigingsinstelling die hiermee communiceert is [ProductNumberFormat], met deze instelling kan er ingesteld worden welk formaat productnummers je gebruikt.

Voorbeeld: Dit doe je door  999999-ZZZ in te vullen, dit geeft aan dat er 6 cijfers gebruikt worden gevolgd door een '-' en 3 letters.

De scancode die ASPOS genereert is hierdoor niet meer op basis van het productnummer maar op basis van het OID van het artikel. Als de vestigingsinstelling [ManageProductNumberManual] op true staat wordt in ASPOS aangegeven dat het productnummer verplicht is.

Belangrijke informatie:

als er een product wordt aangemaakt met een productcode die niet voldoet aan het opgegeven format krijg je de volgende foutmelding:

Klanten

Functionele wijzigingen

1. Klantorderbeheer, van [opties] en [meer opties] naar een 'uitklap menu'

In klantbeheer hadden we voorheen een 2 tal knoppen, [opties] en [meer opties]

Dit is nu samengevoegd tot 1 menu die uitklapt aan de rechterkant, de opties hieronder hebben we nog wel gesplits door een kleine grijze lijn op basis van de oude uitsplitsing.

2. Klanten samenvoegen in EVL

In ASPOS in het menupunt [Klantbeheer] is het mogelijk om klanten samen te voegen. Dit kan worden gedaan door een klant te selecteren en te kiezen voor [Opties] en vervolgens [Samenvoegen]. 

Vervolgens moet de andere klant geselecteerd worden die samengevoegd moet worden. In dit "klant samenvoegen" scherm worden nu de EVL spaarpunten van de "oude klant" en de "nieuwe klant" getoond.

Daarnaast worden nu de passen en spaarpunten van de "oude klant" overgenomen naar de "nieuwe klant". De gegevens van de "oude klant" worden in EVL verwijderd, maar de passen / spaarpunten (historie) worden eerst bijgevoegd bij de "nieuwe klant".

3. melding voorkeursleverancier in klantorders hernoemd

Wanneer in een klantorder een product wordt toegevoegd zonder leverancier werd de melding getoond "Dit product heeft geen voorkeursleverancier en zal niet worden besteld". Terwijl het product helemaal geen leverancier heeft. De melding is nu aangepast naar "Dit product heeft geen voorkeursleverancier of helemaal geen leverancier en kan niet worden besteld".

4. Journalisatie verkoopdagboek naar één klantnummer

Het is nu mogelijk om de journalisatie aanbetaalde internet orders onder een algemene debiteur te exporteren om onnodige debiteuren in Exact te voorkomen.  Hiervoor zijn de volgende nieuwe storesettings toegevoegd: 


5. Nieuw template EmailPakbonBezorgen voor deelleveringen.

Binnen ASPOS is er een nieuw template die aangeeft of een gedeelte van de, door de klant bestelde order, uitgeleverd wordt. Op het moment dat een klantorder die deels binnen is naar pakbon wordt gezet wordt de mail verzonden. Hier is aan toegevoegd welke artikelen zijn geleverd en welke artikelen nog worden nageleverd.


6. Nieuwe knop: Bereken Orders volledig

Met de Vestigingsinstelling [CustOrdShowComplete] kun je aangeven of je een extra tab wil zien bij de klantorders. 

Door de winkelinstelling op true te zetten zorg je er voor dat knop verschijnt bij het menu [klantorders].zie hiernaast



Door op deze knop te drukken zorg je ervoor dat er een extra kolom in de klantorder tabel verschijnt die aangeeft hoeveel orderregels volledig gepicked kunnen worden.

<-De waardes die hier staan zijn als volgt opgebouwd:

Aantal regels met voldoende vrije voorraad / Aantal regels in klantorder.

voorbeeld: als er een klantorder is met 100 regels erin en je hebt alle 100 artikelen op voorraad zal er komen te staan ​100/100.

Heb je daarentegen een klantorder met 150 regels en er zijn maar 50 artikelen op voorraad dan zal er het volgende komen te staan voor de klantorder ​50/150​.​ 

voorbeeld: welke positie de extra kolom staat.

Bugfixes

1. Verzilverartikel hetzelfde verwerken als bezorgkosten.

oplossing doorgevoerd waarbij voorheen in de bezorgorder de spaarvouchers uit de originele order niet werden meegenomen. Dit kon gebeuren als in de originele order het gepickte aantal op 0 stond.


WIFI ASPOS

Functionele wijzigingen

1. Picktaak automatisch openen door scannen code picklijst rapport. 

Het is nu mogelijk om binnen de taken van de PDA te zoeken middels de zoekbalk. 

2. Picktaak overnemen van een andere gebruiker op PDA

In de WIFI-PDA applicatie van ASPOS bestaat nu de mogelijkheid om een pickorder taak te parkeren zodat een andere gebruiker deze kan overnemen.

Op het moment dat er van een klantorder een pickorder open staat en gebruiker 1 start deze taak op de PDA dan is daar een nieuwe knop toegevoegd, de parkeer knop  [P] zie hiernaast.

Door op deze knop te drukken ga je uit de picktaak en bied je de mogelijkheid aan een andere gebruiker om verder te gaan met de taak.

<-Voorbeeld: Parkeerknop

Voorbeeld: Winkeltaak PDA

Als gebruiker 2 dan inlogt en gaat naar de winkeltaak [pick klantorder] ziet de gebruiker dat degene met deze taak verder kan, dit wordt ook weer aangegeven door de parkeerknop die zichtbaar is.

Hieronder een voorbeeld winkeltaak onder [winkeltaken] in de backoffice. Hierin zie je dat de taak is geparkeerd. 

3. Pickorder informatie uitgebreid

Op de Wifi-PDA bestond de functie al dat informatie van de productkaart getoond werd na het scannen van een artikel.

Deze informatie is verder uitgebreid, de extra informatie die nu wordt getoond is:

Deze informatie is beschikbaar binnen alle menupunten op de PDA waar artikelen worden gescand.

Voorbeeld: Extra zichtbare informatie

4. Geoptimaliseerd: Wifi productomschrijving

Als je in op de Wifi PDA op de knop [productomschrijving] drukt komt er een pop-up naar voren met extra productinformatie.

Op deze pop-up zijn een aantal kleine aanpassingen gemaakt zodat alle informatie in het Nederlands is en de afbeelding staat ook op een vaste plek.