Juni 2021

VERSIE: 6.0.20210602.01 of hoger.

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Bugfixes

-- Geen noemenswaardige wijzigingen-- 

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

RFC 18712

Om het gebruik van pin-only kassa's te faciliteren hebben wij een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan ASPOS. Middels een instelling bij de vestigingen is het vanaf heden mogelijk om kassa's in te stellen waarbij enkel gepind kan worden. Door op het werkstation onder de instellingen de optie "Contant toegestaan" uit te vinken, wordt de functionaliteit om contant te betalen, deelbetalingen te doen, of extra geldopnames te doen uitgeschakeld. 

Instelling pin-only kassa

Als het werkstation zodanig is ingesteld dat er geen contant geld geaccepteerd kan worden, zal de knop "Contant" op de POS grijs worden weergegeven. Hiermee wordt aangegeven dat deze knop niet te gebruiken is. 

Weergave knoppen pin-only kassa

2. Stukbarcodes met gewicht kunnen accepteren

RFC 19879

Bij weegschaalproducten die per stuk worden verpakt en de labels als "stuk" worden afgedrukt, werd voorheen niet de correcte prijs weergegeven op de POS. Dit had te maken met het feit dat hetgeen dat als "stuk" werd weergegeven in de barcode, als gewicht werd herkend door de POS. Middels het toevoegen van een veld waarbij aangegeven kan worden of het gewicht in de hoeveelheid wordt meegegeven is het nu mogelijk om stukbarcodes met gewicht te kunnen accepteren. Dit nieuwe veld heet [WeightInQuantity] en dient voor gebruik handmatig aangemaakt te worden bij de stamtabellen. Nadat dit productveld is aangemaakt, kan het veld op de productkaart toegevoegd worden aan het betreffende artikel. Het gegeven dat ingevuld moet worden om het productveld te gebruiken, is "Ja" of "Nee": hiermee wordt aangegeven of het gewicht in de hoeveelheid zit of niet. 

Toevoegen van het productveld op de productkaart

Bij het aanmaken van het productveld in de stamtabellen dienen de gegevens als volgt te worden ingevuld:

Weergave velden bij het aanmaken van het productveld

Op het moment dat bij een product met een wichtbarcode het productveld [WeightInQuantity] heeft en deze op "True" staat, dan wordt de gescande wichtbarcode x 1000 gedaan. Dit resulteert er dan in dat de gegevens in de scancode 2705700000010 niet gezien worden als 1 gram, maar als 1 kg, dus 1 stuk. 

Dit geldt echter alleen als het gewicht uit de barcode gehaald moet worden. Dit is afhankelijk van de volgende storesettings:

Weergave op de POS als WeightInQuantity = True

3. Webshoporders kunnen retouren via de POS

Binnen ASPOS bestaat vanaf heden de mogelijk om klantorders die via de webshop zijn besteld retour te nemen. Door de geavanceerde instelling [POSAllowReturnOnDelv] op "True" te zetten, zal deze functionaliteit geactiveerd worden. Nadat deze instelling is aangepast, kunnen via de knop "Historie" webshoporders opgezocht worden. In dit scherm kan enkel gezocht worden naar klantorders die gekoppeld zijn aan een transactie in ASPOS, ofwel, orders die omgezet zijn naar pakbon. 

Bij het zoeken naar een webshoporders, kan op basis van de volgende gegevens gezocht worden:

Weergave zoekscherm klant historie

Als op basis van de gegeven zoekterm de juiste artikelen zijn verschenen op het scherm, kunnen deze geselecteerd en middels de knop "Bon retour" retour worden genomen. Als de "Historie"-knop wordt ingedrukt voordat er een klant is geselecteerd, zal de POS bij het kiezen voor "Bon retour" een verificatievraag stellen om te bevestigen of het om de juiste klant gaat.

Weergave verificatie vraag

Nadat geverifieerd is of de juiste klant aan de kassa staat door op "Ja" te drukken komt de POS in het reguliere retour scherm en kan er gekozen worden om:  

Als er al wel een klant geselecteerd is in de transactie en er wordt gebruik gemaakt van de knop "Historie", komt het reguliere klant historie scherm naar voren. In dit scherm staan alle producten op die de klant heeft aangeschaft waar een transactie tegenover staat. 

In dit scherm is er ook de mogelijkheid om direct artikelen te retourneren door op de knop "Bon retour" te drukken, uiteraard krijg je hier geen verificatie vraag om te bepalen om welke klant het gaat. Na het drukken op de knop "Bon retour" komt u weer in het reguliere retour proces van de POS met ook hier de bovenstaande opties.

Weergave Klanthistorie scherm

4. Aanpassing klantbeheer: Pop-up voor het toevoegen van een mailadres

RFC 18879

Bij het aanmaken van een nieuwe klant op de POS, wordt er voortaan een pop-up weergegeven voor het toevoegen van een e-mailadres. De controle op het unieke e-mailadres wordt uitgevoerd middels de geavanceerde instellingen [CustomerEmailAddressUnique] en [GroupsMailAddressUnique]. Indien het ingevoerde e-mailadres al bekend is in ASPOS, verschijnt er een melding dat deze reeds bestaat en heeft de gebruiker de mogelijkheid om de klant waar dat e-mailadres aan gekoppeld is op te zoeken. 

Weergave pop-up op de POS

Bugfixes

Ticket 983781

Op de POS deed zich een probleem voor waarbij ordersaldo's incorrect werden afgeboekt. Bij het ophalen van twee volledig aanbetaalde klantorders op de POS in een transactie, waarbij één van de orders deels wordt opgehaald door de klant, werd de aanbetaling afgeboekt op de oudste order. Dit, terwijl de aanbetaling gold voor de andere order. Middels een fix is dit opgelost en worden de saldo's weer correct afgeboekt. 

2. Verkeerde berekening bij contante betaling

Ticket 988682

Bij het twee keer afslaan van een transactie op contante betaling, werden bedragen incorrect berekend waardoor de klant volgens de POS meer wisselgeld moest krijgen. Dit is middels een aanpassing opgelost: bij gebruik van twee keer contant worden correcte bedragen berekend en krijgt de klant het juiste bedrag aan wisselgeld terug. 

3. Narrowcasting toont verkeerde prijs bij kitartikelen

Ticket 988584

Op het klantendisplay werd de stuksprijs bij kitartikelen (statiegeld) incorrect weergegeven als er meerdere artikelen waren gescand. Hierbij werd de totale prijs als stuksprijs weergegeven op  het klantenscherm, terwijl op het kassascherm wel de juiste stuksprijs werd weergegeven. Dit hebben wij middels een aanpassing opgelost waardoor correcte bedragen worden weergegeven op het klantendisplay.

4. Dubbele transactienummers

Ticket 980051

Er was een probleem omtrent dubbele transactienummers geconstateerd. Terwijl er twee verschillende transacties waren, werden beide op één transactienummer geboekt. Dit probleem hebben wij verholpen door een wijziging door te voeren op database niveau. Dubbele transactienummers kunnen door deze wijziging niet meer voorkomen.

5. Verkeerde prijs kioskorders

Ticket 993352

Op de POS deed zich een probleem voor in combinatie met kioskorders. Bij het overhalen van een kioskorder werd het verkeerde bedrag overgenomen. Middels een aanpassing hebben wij deze bug opgelost en worden de correcte bedragen overgenomen. 

ASPOS BACKOFFICE

Rapportages

Functionele wijzigingen

RFC 18299

Op de factuur werd voorheen een hardcoded stuk tekst weergegeven betreffende KvK voorwaarden. Dit hebben wij aangepast, in de rapportage TelerikInvoice_General zodat de InvoiceFooters zoals ingesteld in ASPOS correct worden opgehaald en weergegeven op de rapportage. 

Weergave locatie van de Invoicefooters

Bugfixes

Ticket 990339

Regels die verwijderd waren uit een klantorder werden op de rapportage getoond. Hierbij ging het expliciet om regels die verwijderd zijn, en niet geannuleerd. Middels een bugfix hebben wij dit probleem opgelost. Wanneer een artikel uit een reeds aangemaakte klantorder wordt verwijderd, deze ook niet meer bij het rapport klantorders compact wordt getoond. 

Producten

Functionele wijzigingen

RFC 18712

Op de elektronische schaplabels wordt voortaan ook de bestelcode van de voorkeursleverancier weergegeven. Hierbij wordt het gegeven zoals bekend in het veld [SupplierProductCode] weergegeven. Dit staat voor de bestelcode van de betreffende leverancier. 

2. Aanpassing schaplabels: dynamische lettergrootte

RFC 19658

Om ervoor te zorgen dat de tekst op de schaplabels beter leesbaar is, en de velden elkaar niet overlappen, hebben wij een aanpassing verricht met betrekking tot de schaplabels. Hierbij wordt het lettertype dynamisch aangepast aan de hand van het aantal ingevoerde karakters. Als er meer karakters weergegeven moeten worden, zal het lettertype automatisch kleiner worden, en bij minder karakters zal het lettertype groter worden weergegeven. 

3. Aantal producten die in een klantorder zitten weergeven in de telling uit het gekoppelde magazijn

RFC 19018

In het menupunt "Tellingen" wordt nu in het overzicht van de telling ook de kolom "Klantorders" getoond. Hier worden het aantal openstaande klantorders getoond van het magazijn waarop de telling gestart is. Op deze wijze is snel te zien hoeveel klantorders er nog openstaan op het product.

Weergave kolom "Klantorders" in tellingen overzicht

4. A4 Schaplabel lay-out  

RFC 19526

Wij hebben voor de Voordeelmarkt een nieuw A4 schaplabel ontwikkeld. Het schaplabel lay-out heeft de naam "Voordeelmarkt A4" in ASPOS gekregen. Het lay-out is te vinden onder het labeltype "A4Label. Om gebruik te kunnen maken van het lettertype zoals deze is ingesteld op het label, moet het font "Klavika-Bold" geïnstalleerd worden op de server.


 
 

Weergave A4 lay-out De Voordeelmarkt

5. A6 Schaplabel lay-out

RFC 19526

Voor de Voordeelmarkt hebben wij een A6 label ontwikkeld. Deze heeft in ASPOS de naam "Schaplabel Voordeelmarkt A6" gekregen. Wanneer het recht "Schaplabel Voordeelmarkt A6" bij de gebruiker aanstaat, kan dit label afgedrukt worden. Dit label kan onder het labeltype "A4Label" worden teruggevonden. Om gebruik te maken van het lettertype zoals gebouwd voor dit label, moet de fonts "Klavika Bold" en "Klavika-Regular" geïnstalleerd worden op de server.

Weergave A6 lay-out De Voordeelmarkt

6. Prijs leverancier op nul zetten bij het centraal trekken van een product

RFC 20268

Wij hebben een aanpassing gemaakt op de werking van de geavanceerde instelling [LocalSupplPurchPriceto0]. Wanneer deze instelling op "True" staat, wordt bij het centraal trekken van een leverancier of product, zowel de inkoopprijs op het tabblad "leverancier", als de inkoopprijs op het tabblad "algemeen" op nul gezet.

7. Filter resetten in het menupunt Labels

RFC 19482

In het menupunt "Labels" wordt nu na het filteren van het "Labeltype" en het succesvol afdrukken van de labels, de filter voor het "Labeltype" weer gereset naar "alle labeltypes". Voorheen moest dit filter handmatig gereset worden door de optie "Alle labeltypes" te selecteren en op de knop "Filter toepassen" te klikken. Vanaf heden wordt dit automatisch gedaan nadat een label succesvol is afgedrukt.  

8. Schaplabels actiemodule

RFC 19492

De manier waarop de actieprijs wordt opgehaald hebben wij aangepast voor de labels van Top1Toys. De actieprijs werd voorheen opgehaald vanuit het vel "Actieprijs" op de productkaart. Vanaf heden wordt de prijs opgehaald op basis van de meest voordelige actie. Dit geldt voor acties die onder het type "Product", "Product van-voor" of een "Mixmatch" met van-voor prijzen zijn aangemaakt. Dit betekent het veld actieprijs nog wel getoond kan worden op de schapkaart, maar enkel als er een actie actief is van het type "Product van-voor", en in het veld "Actieprijs" de meest voordelige actieprijs is ingegeven voor de klant.

Bugfixes

Ticket 992904

Door een fout in de sortering klopte de weergave van de voorraad in de dimensie in het productbeheer niet. Middels een bugfix hebben wij dit opgelost en wordt de voorraadweergave op moederartikelen weer correct weergegeven. 

2. Sorteren op voorraad en prijs werkt niet

Ticket 993430

Het sorteren op basis van de kolommen "voorraad" en "prijs" in het menupunt "Productbeheer" werkte niet meer na een aanpassing die wij hadden doorgevoerd. Dit hebben wij middels een bugfix opgelost. 

Menu's kassa

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Menu's Kassa" hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd om te voorkomen dat gebruikers onbedoeld veranderingen aanbrengen. Hierbij zijn de volgende onderdelen aangepast: 

Daarnaast is het nu niet meer mogelijk om een knop aan te maken die verwijst naar zichzelf. Voorheen was het mogelijk om een menu aan te maken en een knop toe te voegen die weer terug verwees naar hetzelfde menu. 

2. Melding bij opslaan menu's kassa

Als er bij het aanpassen en opslaan van de kassamenu's wordt gewerkt met twee tabbladen, komt bij het opslaan van de wijzigingen een melding dat er wordt gewerkt met dubbele tabbladen waardoor de aanpassingen niet opgeslagen kunnen worden. 

Melding bij het opslaan met dubbele tabbladen

Instellingen

Functionele wijzigingen

RFC 19883

In het menupunt Journalisatie (te bereiken vanuit het menu Instellingen) is het voortaan mogelijk om landcodes die gekoppeld zijn aan BTW-codes terug te zien. Onder het tabblad BTW-Codes kunnen de bestaande BTW-codes worden gevonden, waarbij de landcode is ingevuld als het om een buitenlands btw tarief gaat. Als er geen landcode is ingevuld, betreft het gegeven een Nederlands btw tarief.

Menupunt Journalisatie: weergave landcode

2. Vimeo: mogelijk maken om een Vimeo URL op te slaan

RFC 14871

In ASPOS is er een nieuwe manier ontwikkeld voor het uploaden van narrowcasting filmpjes, namelijk het uploaden via Vimeo. Als de geavanceerde instelling [VimeoEnabled] op "True" staat, en de instelling [VimeoApiBearerToken] is gevuld met de juiste API-key, komt in het menupunt narrowcasting, kan de optie om een video te uploaden via Vimeo gebruikt worden. 

Na te hebben geklikt op de knop "Toevoegen" in het menuput "Narrowcasting", komt de pop-up voor het toevoegen van een video naar voren. Als het kanaal op "Vimeo" staat, en alle gegevens zijn ingevuld, kan een lokaal opgeslagen MP4 bestand worden geselecteerd door op de knop "kies" te klikken. Bij het opslaan van de gegevens wordt het toegevoegde bestand geüpload naar Vimeo, en kan vanaf dat moment worden gedownload. Op het moment dat het filmpje nogmaals wordt geopend, staat er dan ook een link naar de Vimeo pagina waar deze op is geüpload. 

Belangrijk: Deze aanpassing is enkel voor het uploaden van video's naar Vimeo, het daadwerkelijk kunnen downloaden wordt in een later stadium ontwikkeld.

Klanten

Functionele wijzigingen

RFC 18299

Wij hebben een nieuwe functie geïntroduceerd op de facturen waarmee het nu mogelijk is om deze meertalig in te stellen. Dit is mogelijk door gebruik te maken van vertaalbare voetteksten die automatisch worden opgepakt op basis van de taal van de vestiging. 

Om dit te realiseren gaat u naar het menupunt "Vestigingen". Nadat u een winkel heeft geselecteerd, kunt u vanaf het tabblad "teksten" de betreffende voettekst op de factuur instellen voor de talen Nederlands, Engels, Duits en Frans. 

Als op het hoofkantoorniveau de voetteksten worden geconfigureerd, en op winkelniveau nog geen vertalingen beschikbaar zijn, bestaat de mogelijkheid om deze gegevens te laten overerven. Hiermee zullen de voetteksten zoals ingesteld op hoofdkantoorniveau ook worden weergegeven op winkelniveau.  


Weergave vertalingen op het tabblad "teksten"

2. Btw ophalen bij afwijkend bezorgland 

RFC 19883

Middels een storesetting is het vanaf heden mogelijk om het btw-tarief van het bezorgland te gebruiken in de klantordermodule. Als de storesetting [UseForeignTaxRates] op "True" staat, wordt het btw-tarief van het land waarin de order bezorgd moet worden gehanteerd op het moment dat het vinkje "bezorgen" wordt aangezet. 

Op het moment dat een gedeelte van de order al is uitgeleverd, is het niet meer mogelijk om het vinkje "bezorgen" en het bezorgland aan te passen in de order. 

Weergave bezorggegevens nadat de order deels is geleverd

3. Middels de Enter toets filters activeren in het klantorderscherm

RFC 19714

Om het gebruiksgemak binnen het menupunt [Klantorders] enigszins te kunnen verbeteren, hebben wij ervoor gezorgd dat middels de [Enter] toets filters geactiveerd kunnen worden. Hierbij gaat het om filters die een tekstueel veld bevatten. Nadat deze filters zijn ingevuld en de Enter toets wordt gebruikt, zal de filter worden geactiveerd en zullen de resultaten worden getoond.

4. Gebruik rechtermuisknop op de klantorder regel

RFC 19714

Wij hebben een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het menu "Klantorders": Wanneer er met de rechtermuisknop op een klantorder regel wordt geklikt toont een contextmenu met door de gebruiker in te stellen snelkoppelingen. Om deze snelkoppelingen te configureren is de geavanceerde winkelinstelling [CustOrdShowContextMenu] aangemaakt. Snelkoppelingen kunnen worden toegevoegd door het ID van de desbetreffende beveiligingsingang (security door) op te geven en te scheiden met een komma. 

De functies binnen het klantordermenu hebben de volgende ID's:


5. Via het menupunt Klantbeheer de historie van klantorders kunnen zien

RFC 16981

In het menupunt "Klanten" wordt nu bij het opvragen van de klanthistorie via de "Historie" knop nu altijd de klanthistorie pop-up getoond. De pop-up bestaat uit drie tabbladen:

Wanneer er geen verkopen aanwezig waren, maar wel klantorders/transacties dan werd de pop-up met historie niet getoond. Nu wordt altijd de pop-up getoond ongeacht of de klant verkopen, klantorders of transacties heeft. Daarnaast is ook op het tabblad "Klantorders" de nieuwe kolom "Status" toegevoegd. Hier wordt de status van de getoonde klantorder getoond (de status van gehele order).

Weergave van de nieuwe kolom

6. Aanpassing procedure bij het annuleren en retourneren van orders

RFC 18050

Wij hebben een aanpassing gemaakt in de procedure bij het annuleren en retourneren van klantorders. Wanneer een omgeving is gekoppeld aan het EVL beheer, worden er punten toegekend aan de klant bij het omzetten van een klantorder naar pakbon. Bij het retourneren van een klantorder worden de eerder toegekende punten weer tegen geboekt in EVL. 

Bij het gebruik maken van webshoporders, waarbij punten worden toegekend bij het plaatsen van de order, worden de punten bij het annuleren van een order ook weer tegen geboekt.

Belangrijk: Als een webshoporder, waarbij punten al zijn toegekend aan de betreffende klant, later wordt gemuteerd door hier bijvoorbeeld regels aan toe te voegen, zullen bij het omzetten van deze order naar pakbon geen extra punten worden toegekend. 


7. Aanpassing pop-up TransSmart verzending klantorder

RFC 19714

In het menupunt "Klantorders" is het mogelijk, indien dit is ingesteld, om bij het verwerken van een klantorder naar pakbon de zending aan te melden bij de vervoerder middels TransSmart. Voorheen bestond het scherm voor het aanmelden van de zending uit twee tabbladen. Om het aanmelden van de te verzenden goederen te kunnen uitvoeren met minder kliks, waardoor de gebruiksvriendelijkheid wordt bevorderd, hebben wij de gegevens samengevoegd op één scherm. 

Weergave van het scherm bij het aanmelden van de order bij de vervoerder

8. Melding na aanmelding bij TransSmart aangepast

RFC 19714

Na het aanmelden van een zending bij de vervoerder, is er de mogelijkheid om een verzendlabel af te drukken. Na het printen van dit label kwam voorheen altijd een pop-up met de melding dat de labels zijn klaargezet voor de printservice. Deze pop-up was enkel ter bevestiging en moest gesloten worden door op de knop "Sluiten" te klikken. 

Om het gebruiksgemak te bevorderen hebben wij dit aangepast. Wanneer de labels succesvol zijn aangemaakt, verschijnt bovenaan een oranje notificatiebalk waarin wordt vermeld dat de labels zijn klaargezet voor de printservice.  

Weergave van de notificatiebalk

Bugfixes

RFC 17809

Op de rapportages Offerte en Opdrachtbevestiging werden als een klant op soort "Bedrijf" was ingesteld, kortingsbedragen niet exclusief, maar inclusief btw berekend en weergegeven. Vanaf heden worden bedragen bij klanten die als type "Bedrijf" staan ingesteld de bedragen exclusief btw berekend, terwijl bij alle overige klanttypes de bedragen inclusief btw worden berekend. 

2. Bij retouren houdt de popup geen rekening met kortingen op die lijn

Wij hebben een bugfix doorgevoerd bij de retouren van klantorders. De retourpop-up hield geen rekening met eventuele aantallen en kortingen op artikelen, dit is gecorrigeerd.

3. Geen melding bij het verwerken van een BC order

Ticket 991748

Wij hebben een bugfix doorgevoerd in het menupunt "Klantorders": hiermee wordt de pop-up "Product niet op voorraad bij bezorgvestiging" getoond als er sprake is van een vrije voorraad van nul of lager. 

Voor deze functionaliteit is het van belang dat het [ASPOSCustomerID] bij de geavanceerde winkelinstellingen op "BMN" staat.

Weergave van de melding

Acties

Functionele wijzigingen

RFC 18712

Wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot het beheer van actiecodes: Onder het submenu acties valt er voortaan te zoeken naar actiecodes op naam met behulp van autocomplete via Intellisense. Het zoekveld bestaat uit een vrij invulbaar veld, waarbij op basis van elk gedeelte van de zoekterm gezocht kan worden. 

Naast de wijziging betreffende het zoeken op actiecodes, is ook de mogelijkheid gebouwd om actiecodes te verbergen. Onder het menu stamtabellen is middels het vinkje "zichtbaar" in te stellen of een actiecode moet worden weergegeven of niet. 

Bij het wijzigen van de periode van een actie middels het selecteren van de actie en het klikken op "Wijzigen", werden voorheen de start- en einddatum automatisch ingevuld. Vanaf heden worden deze velden leeg gelaten ter invulling van de gebruiker. 

WIFI ASPOS

Functionele wijzigingen

RFC 19714

Wij hebben een aanpassing gemaakt in de PDA waarmee, afhankelijk van de geavanceerde instelling [WifiUseDefaultPickQty], bij het picken van de klantorder automatisch 1 wordt gevuld op een regel waarbij één artikel gepickt moet worden, en gaat de taak automatisch verder met de volgende regel. Er wordt dus automatisch bevestigd dat het om één artikel gaat. Als er meer dan één artikel gepickt moet worden, zal het aantal nog wel ingevoerd moeten worden in het "aantal" veld. 

Bugfixes

Geen noemenswaardige wijzigingen--

WEBSHOP

Bugfixes

Bij het retouren van één orderregel in ASPOS, werd in ChannelEngine de volledige bon retour genomen in plaats van de regel die in ASPOS is geannuleerd. Dit is opgelost: bij het retour nemen van enkel één regel wordt in ChannelEngine ook de betreffende regel retour genomen in plaats van de volledige bon. 

SERVICES

Functionele wijzigingen

--Geen noemenswaardige functionele wijzigingen--

Bugfixes

--Geen noemenswaardige wijzigingen--