RAAF
VERSIE: 6.0.2022Raaf
INHOUDSOPGAVE
ASPOS SELF-CHECKOUT
Functionele wijzigingen
SCO in "buiten gebruik" modus zetten
Mocht een SCO niet in gebruik zijn, of kan een SCO niet gebruikt worden, dan is er nu de optie om de SCO in "buiten gebruik" modus te zetten.
In de medewerkers modus is een extra "opties" knop toegevoegd:
Onder deze optie knop is het nu mogelijk om de SCO in de "buiten gebruik" modus te zetten.
Zodra een SCO in deze modus is gezet, verschijnt er op het beeld een melding dat de kassa gesloten is.
Om de SCO weer in klantmodus te zetten, moet er een medewerkerspas gescand worden. Alle overige barcodes worden in dit scherm niet geaccepteerd.
Naast de mogelijkheid om de standaard afbeelding te tonen, is het ook mogelijk om, in plaats van deze afbeelding, een video af te laten spelen.
Hiervoor is een nieuwe geavanceerde setting gemaakt: "SCOVideoURL". In deze setting kan een online filmpje gezet worden. Het filmpje speelt automatisch en continue af, zonder geluid.
LET OP!
Deze setting kan niet gevuld worden met een Youtube filmpje. Hiervoor dient een MP4 bestand opgegeven te worden.
CN 25572
Punten verzilveren in de SCO: Directe korting
We hebben het mogelijk gemaakt om spaarpunten te verzilveren in de SCO voor directe korting, aan de hand van een artikel met een negatief bedrag.
Als de store-setting "POSEloyaltyEnabled" op True staat en het vinkje ‘geregistreerd’ op tabblad [Instellingen] bij de klant staat aan, dan mag de klant punten verzilveren.
Om de nieuwe popup voor de directe korting te tonen moet daarnaast ook de storesetting "POSCouponPrintOnThreshold" op False staan.
De SCO kijkt naar in eerste instantie naar de maximale korting die een klant kan krijgen aan de hand van de punten die de klant heeft, het product dat gekoppeld is, en de waarde die ingesteld is als drempelwaarde.
De klant kan er altijd voor om te kiezen voor minder korting, of helemaal geen punten te verzilveren.
Voor het bepalen van de waarde en de drempelwaarde voor het verzilveren van de punten wordt er gekeken naar de klantengroep waar de klant in zit.
CN 22058
Klantkaartmotivatie geïmplementeerd
Mocht een klant aan de SCO geen klantenpas gescand hebben en wel al willen afrekenen dan is is het nu mogelijk om klanten alsnog te motiveren om hun klantenpas te scannen.
Dit doen we door op de SCO een popup te tonen, met daarop de melding "Scan uw klantenkaart om geen voordeel en/of punten mis te lopen!"
De klant er nog altijd voor kiezen om als nog de transactie af te ronden zonder een klantenpas te scannen
Deze popup kan geactiveerd worden door de storesettings SCOCustomerCardMotivation en POSEloyaltyEnabled op True/Ja te zetten.
CN 22058
Verbeteringen
Handmatige korting werkt niet bij aantal bij barcode
Het is nu mogelijk om handmatig een korting te geven op artikelen die een aantal bij barcode hebben.
CN 14394
ALGEMEEN
ASPOS KASSA
Verbeteringen
Retourpinnen bij inleveren retourvoucher
Wijziging doorgevoerd in de POS zodat, bij het gebruik van een tegoedbon als betalingsmiddel in de POS en er wisselgeld uitgekeerd moet worden, de keuze bestaat om dit contant af te handelen of via de pinterminal. Deze optie is afhankelijk van de pin contracten en de setting "POSAllowRefundEFT". Na inwisselen van een tegoedbon op de POS wordt niet direct het wisselgeld berekend en blijven de knoppen voor Contant en Pin beschikbaar. Door het gebruik van een van deze knoppen kun je bepalen of het wisselgeld via Contant of Pin wordt afgerond.
LET OP:
Deze flow wordt enkel gebruikt als een Tegoedbon (RVoucher) in de POS wordt gescand als betaalsoort en er wisselgeld uitgekeerd moet gaan worden.
Als de ingelogde gebruiker het recht "POS Retourpinnen toestaan" niet heeft mag deze gebruiker een ingewisselde tegoedbon ook niet retourpinnen.
Als de setting "POSEFTRefundReq" op True staat (dus een transactie mag enkel retour worden genomen met Pin als de originele transactie ook met Pin betaald is) kun je niet enkel een tegoedbon retour pinnen.
CN 22507
ASPOS BACKOFFICE
Producten
Functionele wijzigingen
Label aantal bij prijswijzigingen op basis van presentatie aantal
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om op basis van de setting "UsePresQtyForShelfLabel", labels (van het soort "Schaplabel") aan te vragen vanuit prijswijzigingen o.b.v. presentatie aantal.
Als de setting "UsePresQtyForShelfLabel" op False staat en er worden verkoopprijs wijzigingen verwerkt dan wordt er van de producten waar het labelsoort op Schaplabel staat maar 1 label aangevraagd. Als de setting "UsePresQtyForShelfLabel" op True staat dan wordt er bij het verwerken van prijswijzigingen van producten waar het labelsoort op schaplabel staat naar het presentatieaantal gekeken voor de hoeveelheid labels die moet worden aangevraagd. Als er in het presentatieaantal een waarde staat die kleiner of gelijk is aan 0 dan wordt er voor deze producten 1 label aangemaakt.
CN 22507
Min/Max centraal aanbieden op schappenplan
Binnen ASPOS is het nu mogelijk om vanuit de schappenplan module, de Min/Max van de onderliggende producten over te nemen. Met het nieuwe gebruikersrecht "Schappenplan min/max overnemen" kun je dit recht actief zetten bij de gebruikers. Als de gebruiker dit recht actief heeft komt in het menupunt schappenplan na het selecteren van een schappenplan de optie Min/Max overnemen beschikbaar.
Als deze optie wordt gebruikt krijgt de gebruiker een pop-up met 3 mogelijkheden
JA: De min/max wordt overgenomen bij de producten
Ja & Nalopen: De min/max wordt overgenomen en een besteladvies wordt geopend met daarin de producten om deze na te lopen en eventueel aan te passen en ook gelijk te bestellen.
Nee: De min/max wordt niet aangepast.
Als er wordt gekozen voor de optie Ja & Nalopen wordt er dus een besteladvies geopend, dit besteladvies is van het profieltype "Schappenplan". Dit profieltype kan niet geselecteerd worden bij het berekenen van een besteladvies en ook niet via een PDA, wat dit type wel doet is een leeg advies openen en de producten uit het schappenplan (mits ze een voorkeursleverancier hebben) importeren zodat de min/max nog nagelopen kan worden en de producten eventueel besteld kunnen worden.
LET OP:
Het bestelprofiel van het type schappenplan wordt niet standaard aangemaakt, en deze hoeft ook niet aangemaakt te worden. Bij het eerste gebruik van de functie "Ja & Nalopen" wordt er op het hoofdniveau een bestelprofiel van dit type aangemaakt die voor alle winkels beschikbaar is door het vinkje centraal beheren.
De functie min/max overnemen is enkel beschikbaar voor vestigingen waar geen onderliggende vestigingen aan gekoppeld zijn.
CN 22507
Presentatie aantal veld leeg kunnen laten
In productbeheer, bij een artikel op het tabblad status, is het nu mogelijk om het presentatie aantal veld leeg te laten/maken.
CN 30985
Rapportages
Verbeteringen
Factuur lay-out + rapportnaam toegevoegd (Speelgoed Oirschot)
Factuur lay-out gemaakt voor de klant Speelgoed Oirschot.
Door in de geavanceerde instellingen "ReportInvoiceName" en "ReportInvoiceNameV2" de waarde op "TelerikInvoiceFJOirschot" te zetten, wordt deze factuur lay-out aangeroepen.
CN 24854
Factuur lay-out + rapportnaam toegevoegd (Boekhandel Krings)
Factuur lay-out gemaakt voor de klant Boekhandel Krings. Hierop worden brutobedragen getoond in de subtotaal kolom, de footer is vervangen door tekst.
Vul bij "ReportInvoiceName" en "ReportInvoiceNameV2" de waarde "TelerikInvoiceKrings" in om gebruik te maken van deze lay-out.
CN 25408
Aanpassing rapport "Omzet per uur per winkel"
Aanpassingen doorgevoerd in de Excel rapportage "Omzet per uur per winkel". Winkels kunnen voortaan gesorteerd worden op alfabetische volgorde. Ook worden de bedragen nu rechts uitgelijnd.
CN 30289
Aanpassing rapportage "Backorders"
Wijziging doorgevoerd in de rapportage "Backorders" zodat in de kolom "Productcode" het ASPOS productnummer wordt getoon i.p.v. de barcode van het product.
CN 25628
Factuur lay-out + rapportnaam toegevoegd (Utrechtse Kinderboekhandel)
Nieuwe factuur lay-out geïntroduceerd voor KBH. Deze is gebaseerd op de Vrijbuiter rapportage met doorgevoerde aanpassingen voor het tonen van de klantorderregel memo en de algemene klantorder memo. De naam van de lay-out is "TelerikInvoiceKBH" en kan worden ingevuld in de geavanceerde settings "ReportInvoiceName" en "ReportInvoiceNameV2"
CN 25928
Excel rapport voorraadwaardering details voorzien van kolom statiegeld
Kolom voor statiegeld toegevoegd aan het Excel rapportage 'Voorraadwaardering details': Voor het ophalen van de data wordt gekeken naar het productveld statiegeld in productbeheer, zorg ervoor dat decimalen worden gescheiden met een punt bij het invoeren van de waarde.
CN 22653
Factuur lay-out + rapportnaam toegevoegd (Kinderboekwinkel de Boekenberg)
Nieuwe factuur lay-out geïntroduceerd genaamd 'TelerikInvoiceBoekenberg' (Vul in onder de setting ReportInvoiceName) op basis van de Libris lay-out met aanpassingen voor het tonen van regel- en klantordermemo's.
CN 26397
Factuur lay-out + rapportnaam toegevoegd (Boekhuis Aalsmeer)
Nieuwe factuur lay-out geïntroduceerd genaamd 'TelerikInvoiceAalsmeer' (Vul in onder de setting ReportInvoiceName) op basis van de Libris lay-out met aanpassingen voor het tonen van regel- en klantordermemo's.
CN 26341
Vertaling Franse X-afslag aangepast
Foutieve vertaling van 'X-Afslag' in het Frans aangepast naar 'X-Rapport' in de rapportages (x-afslag, lade telling x-afslag) en transactiebeheer.
CN 25459
Aanpassing rapportage "sortering M-code"
Oplopende sortering op winkelcode geïntroduceerd in het rapport 'Omzet per uur per winkel'.
Weergave rapport met oplopende winkelcodes:
CN 25872
Nieuwe factuur lay-out Udea
Verscheidene aanpassingen doorgevoerd in de Udea factuur layout (TelerikInvoice_Udea):
Font gewijzigd naar Roboto (Hoort geïnstalleerd te worden op de server of lokaal door de gebruiker)
Bij samengestelde producten van het type statiegeld wordt het artikelnummer weggelaten
Wanneer het productveld 'Bezorgdragerfactuur' de waarde 'True' heeft wordt het desbetreffende product niet getoond op de factuur en het bedrag zal ook niet worden opgenomen in de subtotaalregel
Producten van het producttype 'Verzendkosten' worden niet getoond op de factuur en het bedrag zal ook niet worden opgenomen in de subtotaalregel
Subtotaal per pagina toegevoegd onder het productblok
Paginering toegevoegd
Weergave van het totaalblok gewijzigd naar Subtotaal+ Bezorg-/Servicekosten + Bezorgkrat
Vul de geavanceerde instelling "ReportInvoiceName(V2)" in om gebruik te maken van de gewijzigde lay-out.
CN 22653
Merken
Verbeteringen
Aantal karakters merkomschrijving in database uitgebreid
Merknamen kunnen nu een grootte hebben tot maximaal 255 karakters.
CN 25586
Instellingen
Functionele wijzigingen
Retourtermijn instelbaar maken in de POS
Er is een nieuwe geavanceerde instelling genaamd "ReceiptReturnValidPeriod". Hiermee is het voor de gebruiker mogelijk om de retourtermijn van een retourbarcode in te geven. De termijn staat standaard ingevuld op 90 dagen.
De nieuwe geïntroduceerde setting:
CN 25556
Keuze- en multikeuze lijst in vreemde taal gaat niet goed
Bij het toevoegen van een product- of klantveld van het type keuzelijst zijn er nu meerdere taalvarianten te koppelen aan een product of klant.
Per veld kan van elke taal maar 1 optie worden toegevoegd, daarbij mag de inhoud wel anders zijn.
Bij het aanmaken van het veld kan er gekozen worden voor de taal, met de daarbij behorende waardes:
CN 14394
Wijzigingen in de importmodes
In de BackOffice in het menupunt "Importmodes" is een tweetal wijzigingen doorgevoerd:
Bij het openen van een importmode wordt nu de juiste importmode geopend
Bij het wijzigen van een setting in een importmode wordt nu de DateLastModified van de setting gezet
CN 22161
Aanpassing valuta bij betaalsoort, op basis van recht
Met deze wijziging is het mogelijk om in het uiterste geval de valuta bij een betaalsoort aan te passen. Dit kan alleen als de gebruiker het recht: Valuta wijzigen van betaalsoort aan heeft staan.
Met dit recht kan er onder het menupunt betaalsoorten, een betaalsoort aangepast worden door op het symbool valuta wijzigen te drukken van de te wijzigen betaalsoort. Zonder het recht verschijnt er een pop-up, met de melding: U heeft niet de juiste rechten voor deze actie.
Er verschijnt dan een drop-down menu met de te kiezen valuta
Deze lijst wordt gegenereerd door de valuta die in het menupunt Valuta staan
Na het wijzigen is te zien dat er voor de betaalsoort de nieuwe valuta staat in gesteld
CN 25280
POS IP-check uitgebreid
Met deze wijziging zijn er twee nieuwe winkelinstellingen geïntroduceerd: "POSStoreCheck" en "POSCheckParentIP". Hiermee kunnen werkstations binnen een omgeving met hetzelfde IP-adres gemakkelijk van winkel wisselen.
POSStoreCheck: Toont bij het opstarten van de POS een pop-up waarin de winkelcode van het huidige werkstation moet worden ingevoerd, standaard staat deze instelling op False.
POSCheckParentIP: Controleert of een IP-adres aanwezig is op een bovenliggend niveau (bijvoorbeeld het hoofdkantoor) zodat enkel het werkstation maar niet het IP-adres op de winkel hoeft te worden gevuld, standaard staat deze instelling op False.
Let op: Schakel deze instellingen alleen in op hoofdkantoorniveau.
Bij het wisselen van winkel is het in de meeste gevallen noodzakelijk om de gehele offline map van ASPOS te verwijderen zodat de nieuwe winkelconfiguratie juist kan worden opgehaald, de offline map is te vinden onder: "C:\ASPOS\Offline"
CN 26326
Voorraadwaardering naar EOL
Nieuwe manier geïmplementeerd om voorraadmutaties te journaliseren en aan te bieden in de EOL exports.
Exports van kasboek en verkoopboek en (optioneel) kostprijs verkopen werden al veel gebruikt. Er miste alleen nog een eenvoudige manier om voorraadmutaties standaard mee te krijgen in de export naar EOL toe. Om deze export toch laagdrempelig aan te bieden, is deze aanpassing gemaakt die basis voorraadmutaties doorstuurt naar EOL.
De journaalpost bij een voorraadmutatie van €10 die onder andere bestaat uit een verkoop (kostprijs €5) kan dan als volgt worden aangeboden:
3xxx Voorraad (rekening instelbaar op groep en/of btw-code) €10
7xxx Kostprijs verkopen (rekening instelbaar op groep en/of btw-code) €5
a/ 2xxx Tussenrekening voorraadmutaties (rekening instelbaar in journalisatie instellingen) €15
De boekingen worden geaggregeerd op grootboekrekeningnummer.
Naast de inrichting van rekeningnummers op groep en/of btw-code, zijn de volgende instellingen van belang:
LedgerStockMode:
0: Standaard: geen journalisatie
1: Uitsplitsing van voorraadmutaties naar kostprijs verkopen en tussenrekening
2: Nog niet ondersteund. Complexe sub-variant van type 1. Hier gaan we later ook ontvangsten journaliseren
LedgerJournalDefStockNo
Dagboeknummer (memoriaal) waar de boekingen in geplaatst mogen worden. Zo lang er voorraadmutaties zijn, volgt er dan elke dag een boeking in dit memoriaal
LedgerAccStockCountBal
Grootboekrekening als tegenrekening van de voorraadmutaties (en kostprijs verkopen). Bij voorkeur centraal in te richten. Tevens een grootboekrekening aanmaken. Per winkel kan daar dan van worden afgeweken met export rekeningnummer
Om de boekingen van voorraadmutaties mogelijk te maken, worden voorraad-gerelateerde wijzigingen op de statussen en producten bijgehouden in een soort van audit-log. Hierdoor kunnen we tot zes maanden terug op de seconde nauwkeurig het voorraadverloop terug zien. Voorraadmutaties worden niet met terugwerkende kracht gejournaliseerd. Altijd maximaal zeven dagen terug. We zijn dus ook afhankelijk van de start van het bijhouden van deze data.
Naast deze wijzigingen, zijn er nog een paar nieuwe instellingen bijgekomen die de export naar EOL vereenvoudigen. Het gaat daarbij om instellingen die voorheen in de taak of in de database moesten worden ingericht. Met een recente release van ASPOSTasks (2023) kunnen vervolgens de volgende instellingen op winkelniveau beheerd worden:
LedgerExportStock
Voorraadmutaties, inclusief kostprijs verkopen (zoals hierboven)
LedgerExportCostPrice
Kostprijs verkopen (oude manier)
LedgerExportInterStore
Interfiliaal (specifieke inrichting voor interfiliaal boekingen van één van onze klanten)
LedgerExportRevaluation
Herwaardering (specifieke inrichting voor nodig)
LedgerExportReceivings
Ontvangsten & factuurcontrole (specifieke inrichting voor nodig)
LedgerExportCostCenters
Boekingen met kostenplaats aanbieden
LedgerExportCostUnits
Omzet op kostendrager (groepcode) aanbieden
Bij deze instellingen zijn de volgende opties mogelijk:
Taakinstelling
Geen wijziging t.o.v. taakinrichting. Taak regelt alles. Dit is bedoeld om huidige werking en inrichting van de taken niet in de weg te zitten
Ja/Nee
Zodra één van deze waardes is gekozen, 'wint' deze instelling het van de taakinstelling
CN 25145
Opmaak in tekstregel klantorder
We hebben een nieuwe storesetting toegevoegd: 'EditorAdvTools'.
Met deze setting is het mogelijk om in de klantorder bij de tekstregel het lettertype, de grootte en de kleur van de tekst aan te passen.
Staat deze setting op False, dan is het alleen mogelijk om de tekst vetgedrukt, schuingedrukt of onderstreept weer te geven.
CN 30882
EVL Beheer
Functionele wijzigingen
Inrichting product vouchers in EVL zonder standaardbedrag
In EVL beheer is een aantal wijzigingen doorgevoerd m.b.t. de aanmaak van voucher types:
Bij het voucher type "Product voucher"
Het veld "standaard bedrag" is niet meer verplicht
Het veld "product code" is nog steeds verplicht maar hoeft niet meer uit 10 karakters te bestaan
Bij het voucher type "Betaal voucher"
Het veld "product code" is niet meer verpicht
CN 14394
Verbeteringen
Extra beveiliging EVL giftcard
In de REST services is een extra beveiliging toegevoegd op vouchers van het type "Betaalvoucher".
Bij het aanmaken van de betaalvoucher wordt nu altijd een 6 cijferige, willekeurige pincode gegenereerd in de database.
Bij de endpoints GET /api/vouchers/{id} en GET /api/vouchers/code/{code}, is de nieuwe parameter "pinCode" toegevoegd. Wanneer de pinCode wordt meegegeven, wordt er gecheckt of deze overeenkomt met de aanwezige gegenereerde pinCode bij de aanmaak van de betaalvoucher. Wanneer de combinatie voucher/pinCode niet bekend is, wordt de voucher niet teruggegeven.
CN 24934
Klanten
Verbeteringen
Via de POS betaalde klantorder zorgt niet voor aanpassing saldo in de BackOffice
De saldi van klantorders zullen nu worden aangepast aan de hand van de status van de order.
Als een klantorder wordt afgehandeld aan de POS, wordt omgezet naar pakbon of wordt geannuleerd zal het saldo van de betreffende order op €0,00 worden gezet.
Daarbij wordt ook het Saldo totaal aangepast naar de juiste waarde. Het Bruto totaal blijft onveranderd.
Door deze aanpassing is in het klantorder overzicht de juiste informatie te zien.
CN 22507
Aanpassing bij het aanmaken van spaarpassen
Aanpassing doorgevoerd in de BackOffice m.b.t. het aanmaken van spaarpassen binnen de klantbeheer module.
Wanneer er via de optie "Spaarpassen aanmaken" het zijpaneel van de klantmodule spaarpassen worden aangemaakt, zullen deze niet meer automatisch gevuld worden met het ingestelde winkeladres.
Spaarpassen aangemaakt via de bulk optie krijgen nu geen adres meer mee:
CN 21160
Restrictie huisnummer veld aangepast
Wijziging doorgevoerd in de restrictie op het huisnummer veld bij het aanmaken van een klant in ASPOS, als het land van de klant anders is dan Nederland worden er alfanumerieke waardes toegestaan in het huisnummer veld.
Zo wordt het dus mogelijk om een klant met bijv. huisnummer "B" aan te maken. Mocht er alsnog een verkeerde waarde worden ingegeven in het huisnummer veld geeft ASPOS hier een melding van.
CN 26434
Melding m.b.t. werken in dubbel tabbladen aangepast
Melding als er 2 klantorders tegelijk open staan en deze beide opgeslagen worden aangepast naar:
"De klantorder wordt niet opgeslagen, omdat er al een klantorder is geopend in een ander tabblad.
Sluit uw browser en start ASPOS opnieuw."
CN 31142
Vestigingen
Verbeteringen
REST: GET api/stores uitbreiden met filter op winkeltype (StoreTypes)
In de backoffice is, in het menupunt "Vestigingen", bij het tabblad "Kenmerken" het nieuwe winkeltype "Afhaalvestiging" toegevoegd.
In de REST services is bij het endpoint GET api/stores het nieuwe filter "Types" toegevoegd. Hiermee kunnen winkels nu gefilterd worden op basis van hun winkeltype.
CN 26327
SERVICES
Verbeteringen
Ayden onderbrengen in Paymentservice
Ayden hebben we in de Paymentservice ondergebracht, zodat deze in de toekomst beter te onderhouden is. Dit geldt voor zowel de POS, via de PinTerminalBuilder als voor de SCO d.m.v. WiPay.
CN 14394
REST: POST, PATCH TransactionExtensions & TransactionRecordExtensions
In de REST services is het nu mogelijk om een extensie toe te voegen aan een transactie of transactieregel. Dit kan alleen op transacties die de status "Commited" hebben. Naast het toevoegen is het ook mogelijk om een extensie te wijzigen.
Middels de volgende nieuwe endpoints is het mogelijk om een extensie op een transactie toe te voegen of te wijzigen:
POST /api/transaction-extensions
PATCH /api/transaction-extensions/{id}
Alleen de codes "Pickupstore", "PreferredPickupTime", "RegistrationTime", "PickupPointReceivedTime", "PickupTime", "LastReminderTime", "ReminderNo", "PickupStatus", "MobileNumber", en "EmailAdress" kunnen hier worden toegevoegd.
Middels de volgende nieuwe endpoints is het hier mogelijk om een extensie op een transactieregel toe te voegen of te wijzigen:
POST /api/transaction-extensions-records
PATCH /api/transaction-extensions-records {id}
Alleen de code "PickupQuantity" kan hier worden toegevoegd.
CN 26327
REST: Expand op product op customerOrderLine met lokale produten werkt niet meer
In de REST services is een bug opgelost waarbij een expand op "Product" op de customerOrderLine lokale producten niet terug gaf.
CN 30537
REST: In ASPOS mogelijkheid maken om een storesetting over de hele winkelboom te zien
In de REST services is het nu mogeljk om een storesetting over de hele winkelboom te zien. Bij het bestaande endpoint GET api/stores/{id}/settings is de parameter "includeChildStores" toegevoegd. Wanneer deze parameter op true staat wordt de value van de opvragende winkel getoond plus de onderliggende winkels die een overerving op deze setting hebben.
Wanneer de setting van een onderliggende winkel wordt opgevraagd, maar deze heeft geen overerving dan wordt het veld 'inheritedFromStoreId' getoond. Dit is het storeId waarop de setting staat en dus ook geldt voor de opvragende winkel.
Daarnaast is het ook mogelijk om een storesetting te wijzigen en te verwijderen. Dit kan middels de nieuwe endpoints:
PATCH /api/stores/{id}/settings/{name}
DELETE /api/stores/{id}/settings/{name}
Bij het PATCH endpoint kunnen de storesettings gewijzigd worden die geen [Systeemveld] zijn. Voor het wijzigen van storesettings voor een winkel geldt ook dat de storesetting [Overerfbaar] moet zijn. Storesettings met dezelfde naam die meerdere keren voor komen op dezelfde store kunnen niet gewijzigd worden. Het is alleen mogelijk om de waarde van de storesetting te wijzigen.
Bij het DELETE endpoint kunnen settings op het hoogste niveau niet verwijderd worden. Voor het verwijderen van storesettings op de store geldt ook dat deze geen [Systeemveld] en niet [Overerfbaar] hebben.
CN 23310
REST: Wijziging /api/images
In de REST services bij het endpoint PATCH /api/images/{id} is het niet meer mogelijk om het veld "Type" te wijzigen. Voorheen was dit wel mogeliik maar dit veroorzaakte een URL die niet meer uist was waardoor de afbeelding niet meer getoond werd.
Daarnaast is bij het GET /api/images het nieuwe filter "Types" toegevoegd. Met dit filter is het mogelijk om een bepaald type image of meerdere type images tegelijk op te halen.
CN 23310
REST: Uitbreiden deliverynote filters en expand deliverynote op customerorder
In de REST services is het nu mogelijk om een customer-order te expanden met "DeliveryNotes". De pakbonnen die gekoppeld zijn aan de betreffende order worden dan opgehaald.
Bij het endpoint GET /api/delivery-notes zijn een aantal nieuwe filters toegevoegd: customerOrderIds, customerId, invoiceMark, deliveryState, directDebit en number.
CN 14394
REST: GET /api/products/number/{number} aanpassing
In de REST services is een aanpassing gedaan bij de volgende drie endpoints zodat ook een / teken geaccepteerd wordt:
GET api/products/number/{number}
GET api/products/scancode/{scancode}
GET api/customer-orders/reference/{reference}
CN 26714
REST: Filter op TransactionExtensions
In de REST services bij het endpoint GET /api/transactions is het nieuwe filter "transactionExtensions" toegevoegd. Met dit filter is het mogelijk om transacties te filteren op basis van de code plus value van een transaction extension.
Voorbeeld:
GET /api/transactions?Pickupstore=M201&PickupStatus=ReceivedAtPickupPoint
In bovenstaand voorbeeld worden alle transacties opgevraagd met de transaction extension "Pickupstore" met de waarde "M201" én die ook de transactions extension "PickupStatus" met waarde "ReceivedAtPickupPoint" heeft.
Alleen transacties van maximaal 30 dagen oud kunnen op deze wijze worden opgehaald.
CN 26327
REST: Wijziging api/stock-mutations
In de REST services bij het bestaande endpoint GET /api/stock-mutations en GET /api/stock-mutations/{id} is een aantal wijzigingen doorgevoerd:
De velden storeGroupProductId en storeGroupProductStateId zijn vervangen voor het veld productId.
De stock-mutation-records zijn te expanden met het product middels de expand optie "Product".
CN 23310
REST: DailyTotals - GET
In de REST services is het nu mogelijk om de dagtotalen op te halen. Dit kan middels de volgende nieuwe endpoints:
GET api/daily-totals/{id}
GET api/daily-totals
CN 24304
Loki logging ASPOSMailservice
In de ASPOSMailservice is LOKI logging toegevoegd + geüpdatet naar .net6.
CN 14394
REST: Wijziging API/group-users
In de REST services is het nu ook mogelijk gemaaakt om bij de gerbuiker aan te geven op welke winkels deze mag inloggen. Daarvoor hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd bij de /api/group-users endpoints:
Velden multipleStoreMode en userStores velden toegevoegd
UserName mag nu ook gewijzigd worden
Bij de POST en PATCH endpoints is het mogelijk om de multipleStoreMode en userStores mee te geven.
Opties bij het multipleStoreMode veld:
Value 0/NULL = as-is
Value 1 = kijken naar userStores waarop de gebruiker mag inloggen
Value 2 = keuze van onderliggende winkels na inloggen
Bij het userStores veld is een array van storeIds op te geven waarop de gebruiker mag inloggen. Bij het patchen van dit veld worden alle bestaande geselecteerde winkels overschreven met de meegeven winkels.
CN 23310
Patches
13-12-2022: Wegvallen data op klantorder rapportage
Fix uitgebracht voor de general lay-out van de klantorder rapportage, waarbij de memo- en nettokolom wegvielen. Dit werd veroorzaakt door een header die een vaste hoogte had, deze is nu opgehoogd.
TN 1113693
15-12-2022: Betaalknoppen blijven te selecteren tijdens PIN betalingen
Fix doorgevoerd die de input buffer leegmaakt na het afronden van een PIN betaling. Dit voorkomt dat er bij het eventueel vastlopen van een PIN betaling de transactie per abuis op de verkeerde betaalsoort kan worden afgerond.
TN 1116084
19-12-2022: Bijlagen worden niet gemaild naar de klant
Bug opgelost zodat documenten die toegevoegd zijn aan een klantorder weer worden toegevoegd als bijlage, als hiervoor wordt gekozen bij het mailen van de opdrachtbevestiging.
TN 1113586
19-12-2022: Contant saldo verrekenen aan de POS niet mogelijk in bepaalde situaties
Bug opgelost in de POS, waarbij het in bepaalde situaties niet mogelijk was om contant af te rekenen bij het verrekenen van klantsaldo.
TN 1114254
21-12-2022: Korting klantorder variabele prijs
Wijziging doorgevoerd in de herberekening van klantorder regels zodat, bij het toevoegen van een product met een variabele prijs aan een deels geleverde order, de regelprijs correct wordt weergegeven. Tevens aangepast dat, bij het wijzigen van een deels geleverde klantorder regel, de regelprijs- en korting niet kunnen worden aangepast.
TN 1115535
22-12-2022: Wachtwoord wijzigen bij het wisselen tussen vestigingen (Area manager)
Bug opgelost zodat, bij het gebruik van een sterk wachtwoord beleid en het wisselen tussen vestigingen (d.m.v. de Area manager functie in ASPOS), niet steeds gevraagd wordt om een nieuw wachtwoord in te geven.
TN 1116870
22-12-2022: Foutieve melding wordt getoond na offline gaan POS
In de POS is de foutmelding aangepast wanneer er gekozen wordt voor de betaalsoort "Balie Factuur" en vervolgens de internetverbinding wegvalt.
Voorheen kwam de melding "De factuur is aangemaakt maar het aanmaken van de PDF is mislukt" in beeld.
Deze foutmelding was niet altijd juist, aangezien, afhankelijk van wanneer de verbinding wegviel, de factuur al wel of niet aangemaakt werd.
Om deze reden is de melding aangepast naar: "Het is onduidelijk of de factuur is aangemaakt. In de Backoffice kan deze eventueel alsnog aangemaakt worden".
TN 1118355
27-12-2022: Menu's kassa worden niet opgeslagen
Fix doorgevoerd in het menupunt "Menu's kassa" zodat knoppen die worden aangemaakt in omgevingen waar de setting "MultiLanguage" op True staat direct kunnen worden opgeslagen, zonder eerst de omschrijving aan te passen.
TN 1116150
03-01-2023: Winkeltaak met 0 regels kan niet opgeslagen worden
Het is nu mogelijk om een open winkeltaak met 0 regels te verwerken.
TN 1119544
05-01-2023: Opslaan Vimeo videos
Verbetering doorgevoerd voor de naarowcasting pagina van de Backoffice waarbij het niet mogelijk was om video's die geüpload waren naar Vimeo op te slaan.
TN 1120031
10-01-2023: Mogelijkheid om barcode als prijs te scannen instelbaar gemaakt
Aanpassing doorgevoerd in de ontvangstpagina van de Backoffice. Wanneer een ontvangstregel bewerkt wordt zal er voortaan gekeken worden naar de waarde in de instelling 'BackofficeMaxQuantity' om vast te stellen of de ingegeven waarde niet hoger uitkomt, indien dit het geval is wordt de gebruiker gewaarschuwd met een pop-up notificatie.
TN 1119972
13-01-2023: Via REST inloggen op hoger gelegen knopen (waaronder M001)
In de REST services is het voor onderstaande endpoints mogelijk gemaakt om lokale gebruikers niet op te kunnen halen. Door in het request de nieuwe parameter "excludeChildStores": true mee te geven worden lokale gebruikers niet gevonden.
POST /api/group-users/Login
POST /api/group-users/Validate
POST /api/group-users/ValidatePinCode
TN 1122567
13-01-2023: Deelbetaling cadeau kaart en pin in 1 bon
Verbetering doorgevoerd in de POS waarbij het niet mogelijk was om gedeeltelijk met een cadeau kaart en een pinbetaling af te rekenen indien het bedrag op de kassabon hoger uitviel dan de cadeau kaart. Tevens een wijziging geïmplementeerd waarbij het niet mogelijk was om binnen 1 transactie 2 keer ee npinbetaling uit te voeren met behulp van de EFT kassaknoppen.
TN 1122969
15-01-2023: Rapportage "Pro forma" toont niet meer in het klantorder scherm
Templates gelijk getrokken als de klant de pro forma factuur rapportage opvraagt vanuit de klantorder zelf, of als deze wordt op gevraagd vanuit het menupunt klantorder.
TN 1122422
16-01-2023: Wicht barcode met stuks werkte niet correct als er meerdere keren gescand werd
Met deze aanpassing is er een wijziging doorgevoerd omtrent wicht barcodes in de POS. Wanneer een wicht barcode meerdere malen werd gescand kwamen de aantallen incorrect op de bon terecht.
TN 1123264
16-01-2023: Verzilverde punten in een klantorder werden niet teruggeboekt als de order geannuleerd werd
In de volgende scenario's zijn wijzigingen doorgevoerd:
Annuleren van orders die via Next zijn ingeschoten en die bij het aanmaken al punten hadden gekregen (we houden in de order bij of loyalty al is uitgekeerd om dubbele punten te voorkomen bij ophalen in de POS, of uitleveren in pakbon). In dit scenario werden geen punten teruggeboekt
Ophalen van orders in de POS met verzilveren product (bonuspunten in product < 0). Deze punten werden dan twee keer van de klant afgehaald.
TN 1118669
17-01-2023: Multilingual pop-up toonde niet bij menu's kassa
Met deze wijziging is een verbetering doorgevoerd in de Backoffice pagina "Menu's kassa" waarbij de multilingual pop-up niet toonde.
TN 1123665
18-01-2023: Pakbon print vier keer in bon versie 3
Met deze wijziging is er een aanpassing doorgevoerd waarbij, bij het kiezen voor betaalsoort, op in rekening in de POS de pakbon en het afhaalbewijs niet opgehaald bij het afronden van de transactie.
TN 1124497
23-01-2023: Bedragen boven €999 tonen niet op de POS
Wijziging doorgevoerd zodat het "Nog te betalen" bedrag bij een waarde hoger dan €999 correct wordt getoond op de POS.
TN 1121865
23-01-2023: Nog te betalen ontbreekt op digitale kassabon
Aanpassing gemaakt waarbij het veld "Nog te betalen" op de digitale kassabon verdween wanneer er een tegoedbon of voucher werd geactiveerd na het klikken op de "Totaal" knop.
TN 1123942
23-01-2023: Factuur wordt niet gegenereerd bij directe aanbetaling
Wijziging doorgevoerd in de betaalsoort "Gefactureerd". Bij het gebruik van deze betaalsoort werd de factuur PDF niet gegenereerd. Dit is gecorrigeerd.
TN 1123673
24-01-2023: Incorrecte kortingen webshop
Aanpassingen gedaan bij de acties, waardoor deze nu correct worden verdeeld via de webservice mochten er meerdere (dezelfde) acties in 1 cart calculate zitten.
TN 1123319
25-01-2023: Bon versie 3 print meerdere pakbonnen uit
Wijziging doorgevoerd zodat, bij de betaalsoort "op rekening" in de POS geen dubbele pakbonnen worden geprint als er gebruik wordt gemaakt van de optie "kopie bon".
TN 1125273
27-01-2023: Klantvelden worden niet opgehaald bij klantmailing selectie
Wijziging doorgevoerd zodat, bij de selectie in klantmailing, de klantvelden correct worden opgehaald en kunnen worden geselecteerd.
TN 1125103
27-01-2023: Datum kan niet in alle schermen geselecteerd worden in de kalender
Aanpassing gemaakt waarbij, in sommige situaties, de kalender niet naar voren kwam bij het maken van een datum selectie.
TN 1126685
02-02-2023: Wijziging ReCaptcha Multilogin
Wijziging doorgevoerd waarbij het gebruik van de AreaManager functionaliteit samen met ReCaptcha ervoor zorgde dat deze het wisselen tussen vestigingen niet correct werkte en steeds dezelfde ReCaptcha melding gaf.
TN 1124746
02-02-2023: SCO: Template ontbreekt
Met deze wijziging hebben we het mogelijk gemaakt om een template te selecteren dat ervoor zorgt dat de kassabon gemaild kan worden via de SCO.
Het template moet bekend zijn in het template menu, en van het type email zijn. Van het gekozen template moet de templatecode ingevuld worden in de geavanceerde instelling: "SCOReceiptEmailTemplate".
TN 1124678
02-02-2023: REST: Foutmeling bij ophalen data
In de REST services is een wijziging doorgevoerd waarbij een niet actieve EVL kaart ophalen een foutmelding gaf. Dit is opgelost.
TN 1127282
03-02-2023: Incorrecte CustomerOrderDropshipmentQuantity
Met deze aanpassing is er een wijziging doorgevoerd betreffende dropshipment quantities in de klantorder module. Bij het uitleveren van een order werden de aantallen in de regel niet bijgewerkt bij het uitleveren wat een foutieve voorraad opleverde, dit is met deze fix gecorrigeerd.
TN 1124053
03-02-2023: Weegschaal actie kopiëren
Met deze aanpassing is er een wijziging doorgevoerd waarbij het niet mogelijk was om acties van het type "weegschaal" te kopiëren in de actie module van de Backoffice.
TN 1127761
07-02-2023: Geen labels aanmaken bij inactieve status
Met deze aanpassing is er een wijziging doorgevoerd waarbij onterecht product labels werden aangemaakt bij het verwerken van prijswijzingen op producten met een inactieve status.
TN 1128333
07-02-2023: Tegoedbonnen kunnen niet ingewisseld worden
Met deze wijziging kan er per winkel en per voucher/betaalsoort worden ingesteld of het is toegestaan om wisselgeld terug te geven op een voucher met een vast bedrag.
Hiervoor moet bij de betaalsoort per winkel de volgende instelling aangepast worden:
<FullPaymentRequired>0</FullPaymentRequired> Geen wisselgeld toestaan
<FullPaymentRequired>1</FullPaymentRequired> Alleen dan wisselgeld toestaan
TN 1122869
07-02-2023: Fatale fout melding bij afronden LincSafe transactie
Oplossing doorgevoerd in de betaalsoorten. Hier was een wijziging in de configuratie gemaakt waardoor de POS crashte of het wisselgeld en/of afronding niet getoond werd op de POS.
CN 33795