Maart

VERSIE: 6.0.20200301.xx t/m  6.0.20200331.xx .

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

1. Payconiq Versie2 naar Versie3

Voor de payconiq koppeling is er een nieuw versie gekomen, functioneel verandert er niets in de frontend. Enkel in de backend wordt de url bij de storesetting PayCurl aangepast naar een V3.

Voor productieomgeving is dit: https://api.payconiq.com/v3/ 

en voor een testomgeving is dit: https://api.ext.payconiq.com/v3/ 

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

1. Nieuwe setting [POSAddReceiptLineMemo]

 er is een nieuw productveld [ReceiptLineMemo] als dit productveld staat ingevuld bij een artikel zal deze op de bon op de Kassa komen te staan en ook op de Fysieke kassabon. Een aktieregel of productmemo overschrijft de ReceiptLineMemo niet.

2. Kassa weegschaal Pop up meldingen toegevoegd.

toevoegen van pop-ups aan de weegschaal functie van de kassa 

meldingen zullen verschijnen bij de onderstaande situaties

3. Reden van klant blokkade wordt nu ook getoond, onder standaard melding in de kassa.

indien een klant geblokkerd is wordt dit nu ook getoond in de kassa (zie afbeelding)

4. Kenmerk Particulier/zakelijke klant op kassa toevoegen

Aanpassing gemaakt op de kassa die ervoor zorgt dat de rechtsvorm en KVK-Nummer getoond wordt bij het zoeken naar klanten.Dit maakt het op de kassa makkelijker om te identificeren of het om een bedrijf gaat. 

Hiervoor is wel de naam komen te vervallen bij de klant informatie.

Bugfixes

1. opgelost: Kassa start niet op na Windows update kb4537820 

Oplossing doorgevoerd na een Windows update uit februari 2020 kon de POS niet meer opstarten. Dit is een bug in Windows/Microsoft.Net die door deze patch omzeild wordt.

2. opgelost: Bij gewicht 0.000 knoppen van weegschaal onbruikbaar maken.

Oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat als de weegschaal geen gewicht waarneemt dat er een foutmelding komt die aangeeft om een artikel op de weegschaal te plaatsen.

3. opgelost: Kassa Weegschaal| Kassabon en transactie moeten ook gewicht x prijs tonen bij prijs uit barcode

Oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt als de volgende Winkelinstellingen zijn ingesteld:

POSPriceByBarcode = True

PriceBarCodes = AAAAAAACPPPPC|AAAAAACPPPPPC|AAAAAACWWWWWC

ook wordt gekeken naar barcodes waar een prijs in verwerkt zit en dit ook goed toont op de bon.

afbeelding artikel met prijsbarcode en via weegschaal:

ASPOS BACKOFFICE

Rapportage's

Bugfixes

1.  opgelost: Journalisatie ontvangst journaliseerde altijd alle verwerkte ontvangstregels 

oplossing doorgevoerd bij klanten waar ontvangsten gejournaliseerd werden, kon het in hele specifieke gevallen voorkomen dat een of meerdere regels in een ontvangst dubbel gejournaliseerd werden 

Producten

Functionele wijzigingen

1. Tekst bij leveranciers retouren aanpassen 

Tekst bij leveranciers retouren aangepast van "Geopend door" naar "Aangemaakt door"

2. Backoffice Search Aspos Menu 

Binnen ASPOS is in het snelmenu een zoekbalk toegevoegd. 

Dit maakt het navigeren naar het gewenste menupunt nog sneller en makkelijker.

afbeelding snelmenu:


afbeelding zoekbalk: 

afbeelding voorbeeld zoeken op klanten: 

3. Verplicht Categorie invullen bij aanmaken lokaal product en default op Productgroep 30

Met de storesetting [ProductCategoryReq] kun je aangeven of een Categorie verplicht ingegeven moet worden bij het aanmaken van een nieuw product. 

Op het moment dat deze storesetting op [True] staat dan wordt bij het aanmaken van een nieuw product aangegeven op de productkaart dat de categorie verplicht is doordat deze dikgedrukt is en een [*] erachter staat.  

Als er niet aan deze voorwaarde wordt voldaan en het product wordt opgeslagen zal er een melding verschijnen in beeld die aangeeft dat de categorie verplicht is. 

Ook wordt er met deze storesetting afgedwongen dat de laagste categorie gekozen moet worden. 


Als hier niet aan wordt voldaan zal er ook een foutmelding komen om dit aan te geven. 

Bugfixes

1. Verwerken van tellingen geeft soms een fout

Oplossing doorgevoerd waarbij het verwerken van tellingen soms een fout geeft.

2. aanpassing maken Bulkacties 

oplossing doorgevoerd in het menu [bulkacties], als je een bulkactie hebt op basis van een bedrag kun je nu zien bij het tabblad klanten om welk bedrag het gaat, het zelfde geldt voor punten en aantallen.

voorbeeld tabblad klanten bulkaktie op basis van aantal producten:

voorbeeld tabblad klanten bulkaktie op basis van bedrag:

voorbeeld tabblad klanten bulkaktie op basis van punten:

3. Producten export de locatie uit de status exporteren i.p.v. Product

De locatie die geëxporteerd wordt via productbeheer wordt nu uit de status gehaald en niet meer uit het product (tabblad algemeen). De status wordt geëxporteerd omdat deze locatie op alle plekken binnen ASPOS gebruikt wordt en tevens wordt deze ook gevuld bij gebruik van de PDA.

4. Als product centraal gaat, gaat vinkje [Lokale Prijs] onterecht mee

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat als een artikel lokaal is aangemaakt met het vinkje lokale prijs aan en een andere winkel gaat het artikel ook toevoegen dat het vinkje lokale prijs niet meegenomen wordt naar het centrale niveau. Hierdoor hebben ondernemers zelf de hand in het lokale prijs beleid.

5.  Leverancier retouren boekt bij het verwerken van een ontvangst voorraad onterecht extra over naar het retouren magazijn

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat er een controle wordt uitgevoerd of er voldoende voorraad is op het retouren magazijn.

Instellingen

Functionele wijzigingen

1. Exact export (FDEB & EOL): interfiliaal debiteuren optioneel uitsluiten van export

Als de instelling InterStoreVersion op 2 staat, dan worden in de FMUT export voor Exact nu de M-debiteuren meegenomen. Nieuwe setting [LedgerExportMCustomers] bepaalt of M-klanten meekomen in de debiteuren export naar Exact toe.

2. Default taalcode/land en klanttype kunnen instellen.

Nieuwe Winkelinstelling toegevoegd waarmee ingesteld kan worden welke standaarden gebruikt moeten worden bij het aanmaken van nieuwe kanten/leveranciers/vestigingen/gebruikers.

DefaultCountry: voor het standaard land dat wordt ingegeven bij de NAW gegevens., de waarde die hierin ingegeven moet worden is gebaseerd de ISO 3166-1 codering voor landcodes.

DefaultCustomertype: voor het instellen van de standaard soort klant zoals man, vrouw, bedrijf of familie of standaard leeg.

DefaultLangCode: voor het instellen van de standaard taalcode bij de klant of vestiging, hier is keuze uit de volgende mogelijkheden. NL, FR, DE of EN.

3. bij Templates kunnen zoeken op Code

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om bij de templates te zoeken op de code van de template. Ook is de Kolom code toegevoegd aan de tabel met templates.

Klanten

Functionele wijzigingen

1. Aanpassen factuurlay-out nieuwe footer settings voor interfiliaal 

Binnen ASPOS zijn 5 storesettings toegevoegd genaamd [interstoreinvoicefooter] 1 t/m 5, als deze zijn ingevuld dan zal tijdens het maken van een interfiliaal factuur deze footers worden gebruikt.

1. Aanpassen factuurlay-out nieuwe footer settings voor interfiliaal 

Binnen ASPOS zijn 5 storesettings toegevoegd genaamd [interstoreinvoicefooter] 1 t/m 5, als deze zijn ingevuld dan zal tijdens het maken van een interfiliaal factuur deze footers worden gebruikt.

2. Klantorders POS direct naar interfiliaal inkooporder

Met de winkelinstelling [POSCustOrdToPurchOrd] kun je aangeven of klantorders die gemaakt worden vanaf de POS direct verwerkt moeten worden naar inkooporder en ook verwerkt moeten worden. Als de setting op 'True' staat wordt er automatisch een inkooporder aangemaakt, bij de voorkeursleverancier van het product, met verzamelen klantorder en wordt deze ook direct verwerkt.

Als de voorkeursleverancier een centraal DC is en bij deze leverancier staat het vinkje maak FILW klantorder aan zal er ook een interfiliaal klantorder worden gemaakt. 

3. Opties menu in ontvangsten verbeteren naar uitklapmenu

In het ontvangsten menu is de knop opties aangepast, in plaats dat er een nieuw menu wordt geopend wordt er een uitklap menu naast de bestaande menubalk getoond . 

In het inkooporders menu is de knop opties aangepast, in plaats dat er een nieuw menu wordt geopend wordt er een uitklap menu naast de bestaande menubalk getoond.

In het klantbeheer menu is de knop opties aangepast, in plaats dat er een nieuw menu wordt geopend wordt er een uitklap menu naast de bestaande menubalk getoond.

afbeelding nieuw optiemenu: 

afbeelding nieuw menu klantbeheer: 

afbeelding nieuw menu inkooporders: 

4. Opties menu in productbeheer verbeteren naar 2 uitklap menu's

In het productbeheer menu zijn de knoppen bulkopties en bulkopties voor velden samengevoegd tot 1 knop bulk opties.

Ook zijn de knoppen opties en bulk opties aangepast, in plaats dat er een nieuw menu wordt geopend wordt er een uitklap menu naast de bestaande menubalk getoond. 

afbeelding Bulk opties

afbeelding menu opties productbeheer: 

afbeelding menu bulk opties productbeheer: 

5. Controle op aanwezigheid document bij opslaan nieuwe klant

Met de storesetting [CustCheckDocName] kun je in ASPOS aangeven welke trefwoorden er in de document naam moeten staan om een klant op te kunnen slaan. Deze Winkelinstellingen kan gevuld worden met meerdere trefwoorden door deze pijp-teken (|) gescheiden in te voeren. 

Als er bijvoorbeeld ingesteld staat rijbewijs|paspoort dan kan de klant pas worden opgeslagen als bij het tabblad documenten een pdf bestand staat met daarin de trefwoorden rijbewijs of paspoort.

Als dit niet het geval al zal er de volgende foutmelding verschijnen.


Bugfixes

1. Opnieuw laden van tabel na verwerken klantorder.

aanpassing doorgevoerd die ervoor zorgt dat na het verwerken van een klantorder direct zichtbaar wordt dat deze verwerkt is door de pagina opnieuw te laden en het vinkje te tonen.

2. opgelost: pakbonproces backoffice resulteert in negatieve 'UseUp'

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat als worden ingewisseld in een klantorder dat dit als een redeem in EVL komt te staan.

Eerst werd het verzilveren genet met de opgebouwde punten en gecombineerd op in EVL gezet als "UseUp"

Nu in 2 regels, 1 "verzilveren" met het aantal verzilverde punten en een regel "useUp" met het aantal gespaarde punten.

Bij een retour worden er ook 2 regels geboekt.

3. opgelost: Fout in facturatie als sessie op de juiste gebruiker, maar op verkeerde winkel wordt gezet 

oplossing doorgevoerd waarbij in sommige speciale condities het voor kon komen dat er geen mail aangemaakt (en dus ook niet verstuurd) werd van een factuur .

4. opgelost:  Bij wisselen van vervoerder in TransSmart scherm werden service levels niet meegenomen 

oplossing doorgevoerd  bij wisselen van vervoerder in TransSmart scherm werden soms service levels van de nieuwe vervoerder niet meegenomen.

5. opgelost: EVL punten worden niet toegekend bij verwerken BC order Naar Pakbon bij Bezorgorders 

oplossing doorgevoerd die ervoor zorg dat tijdens het verwerken van een BC order spaarpunten worden toegekend aan de originele parent order. 

Dit werkt alleen als de storesetting [BtoBStore] op [true] staat.  

6. opgelost Spaarpunten indien individueel ook aan kunnen passen naar beneden

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat spaarpunten naar beneden mogen worden aangepast als spaartype op individueel staat.

7. Pakbon mail (track & trace) wordt niet naar bronwinkel gestuurd in CC 

Als een klantorder door een andere winkel bezorgd wordt (bijvoorbeeld kioskorders) dan krijgt de bronwinkel nu ook een CC van de mail waarin de klant op de hoogte wordt gehouden over de levering (inclusief de track & trace code indien van toepassing)

8. Opgelost:  klantorderregel wordt niet opnieuw berekend in backoffice na aanpassen besteld aantal bij handmatige korting 

oplossing doorgevoerd: waarbij het regelbedrag van een orderregel niet werd aangepast als er op een bestaande regel al een kortingspercentage was ingevoerd en later werd het bestelde aantal aangepast.

9. Opgelost: aanpassen punten op contactpersoon krijg je bij een 2e klant de contactpersonen van de eerst klant te zien + Foutmelding bij inactieve pas.

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat bij het 2e keer zoeken naar een klant niet de contacten van de 1e klant tonen bij het aanpassen van de spaarpunten

10. Opgelost: Punten worden toegekend vanuit verkeerde vestiging bij BC orders

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat de EVL punten op de commerciële vestiging worden toegekend bij het verwerken van een BC order.Niet meer op de vestiging die de order verwerkt naar pakbon 

11. Opgelost: Dubbele orders vanuit ChannelEngine

Er is een optimalisatie doorgevoerd in de koppeling met ChannelEngine. Zodra een order is opgehaald vanuit ChannelEngine melden we deze af bij ChannelEngine zodat we hem niet nogmaals ophalen.  Mocht dit mislukken dan annuleren we de zojuist aangemaakte klantorder en maken we deze in de volgende 'run' weer aan. 

Menu's Kassa

Functionele wijzigingen

1. Kleuren menu's kassa vernieuwd.

In menu's kassa is de functie aangepast waarmee de kleuren bepaald worden 

Een nieuwe editor die in gebruik makkelijk is dan de oude en ook de mogelijkheid geeft om RGB / # codes in te voeren zodat de huisstijl gebruikt kan worden

Hieronder 2 voorbeelden: 

WIFI ASPOS

Bugfixes

1. opgelost: artikelen scannen niet meer door  knop "nieuwe taak"

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat artikelen gescand kunnen worden op de PDA als de knop "nieuwe taak" uitgeschakeld staat.


2. opgelost: artikelen scannen niet meer door  knop "nieuwe taak"

Fix doorgevoerd die ervoor zorgt dat er een extra regel is toegevoegd op de PDA die het minimale inkoopaantal en de factor weergeeft.

Dit voorkomt dat dit in sommige gevallen net buiten het beeld van de PDA viel.

Ook is op het scherm de Voorraad en de min/max beter uitgelijnd zodat deze tekst niet meer door elkaar heen gaat.

3. opgelost: PDA klantorder verwerken naar pakbon verwerkt enkel de winkeltaak aantallen

oplossing doorgevoerd die ervoor zorgt dat artikelen gescand kunnen worden op de PDA als de knop "nieuwe taak" uitgeschakeld staat.

Als je op de wifi-pda de winkeltaak klantbestellingen hebt voltooid en je drukt op het vinkje, dan komt de vraag is de pickorder/zending gereed?

Hier is nog steeds de keuze tussen het kruisje en het vinkje, het vinkje zorgt er nog steeds voor dat de winkeltaakregels verwerkt worden en de order gelijk naar pakbon verwerkt wordt.

Het kruisje in deze pop-up zorgt er nu voor dat de winkeltaak regels bewaard blijven in de PDA zodat deze op een later moment verwerkt kunnen worden naar de klantorder.

WEBSHOP

Bugfixes

1. CodeId mag nu meerdere keren voor mag komen onder de webknopen

Bij het beheren van webknopen was het veld CodeId voorheen een veld waarop gecontroleerd werd bij het opslaan. Als er al een webknoop met dezelfde CodeId bestond, dan volgde een foutmelding. In omgevingen waar CodeId niet uniek hoeft te zijn (omdat bijvoorbeeld de gekoppelde webshop hier niet op controleert of er verder niets mee doet), kan deze controle nu worden uitgeschakeld met de instelling [WebNodeAllowDuplicates.]