VERSIE: 6.0.2025Victor
INHOUDSOPGAVE
Single Sign-On inloggen in de ASPOS Backoffice
In versie Uniform hebben we al aangekondigd dat de eerste schermen zijn aangepast naar het nieuwe framework voor de backoffice. We hebben in deze versie de inlog mogelijkheid voor Single Sign-On toegevoegd. Voor de volledige inrichting van SSO ondersteunen we je graag.
Integratie PIN koppeling Mollie
Het is nu mogelijk om via Mollie betalingen uit te voeren via de kassa middels de pin terminals van mollie.
Dit geldt voor de POS, de MPOS en de Selfcheckout (SCO).
We ondersteunen alleen betalen, retouren is (nog) niet mogelijk.
We printen geen pinbonnen, deze worden niet door de terminal aangeleverd en het uitsplitsen van een betaling wordt ook (nog) niet aangeleverd.
Het gaat dus om het betalen met de terminal.
Mocht de terminal op een of andere manier niet reageren dan vind er na mx 2 min. een time-out.
Om dit in te stellen heb je de volgende gegevens nodig van de klant (moet de klant aanleveren):
Een api key die je in het portaal van Mollie kan vinden onder /developers/api-keys
Een terminalid die je in het portaal van Mollie kan vinden onder /pos, klik je op de terminal in kwestie en op tabblad terminal informatie zie het terminal ID.
Deze informatie kan je vervolgens invoeren in het werkstation.
Dit geldt voor zowel de Kassa, mobiele kassa en de selfcheckout.
De API key moet in de paymentservice db gezet worden die gekoppeld is aan de winkel.
De APIkey naam moet in ASPOS ingevoer worden in de setting 'PaymentServiceApiKey'.
CN 57115
Uitbreiding sessie ID NLO kassakoppeling
We hebben ondersteuning voor 22-cijferige barcodes in de NLO koppeling ingebouwd. Dit in verband met een wijziging in het sessie ID aan de kant van de NLO.
In de geavanceerde instellingen is nu zichtbaar dat, pipe teken gescheiden, beide lengtes worden ondersteund.
CN 57916
Verbeteringen Manus+ integratie
Wanneer een gebruiker is ingelogd in een bepaalde winkel, verschijnt hij offline in andere winkels.
Daarom, als de gebruiker een open transactie heeft in winkel A en hij logt in in winkel B, wordt de transactie in winkel A automatisch in slaapstand gezet.
Gebruikersstatussen worden automatisch op de achtergrond gesynchroniseerd door de methode RegisterPing webservice aan te roepen. De frequentie van aanroepen kan worden geregeld door de bestaande instelling RegisterPingTime in ApplicationSettings.config. Om de gebruikersstatus snel te synchroniseren, moet deze instelling op een lage waarde worden ingesteld, maar vergeet niet dat elke oproep een ping-record aanmaakt in de database.
Gebruikers die worden getoond in het inlogscherm zijn nu niet alleen gebruikers die direct zijn toegewezen aan de winkel van de kassa, maar ook gebruikers die geen winkel toegewezen hebben gekregen maar zich vandaag of gisteren hebben aangemeld in de winkel van de kassa.
In het geval van meerdere kassa's in dezelfde winkel, wanneer een nieuwe gebruiker die niet in de lijst van het inlogscherm staat zich aanmeldt, wordt deze ook toegevoegd aan de lijst van andere kassa's.
CN 60779
SurprizeMe koppeling - Implementatie QR code
Wijziging doorgevoerd zodat er optioneel een QR code en bijpassende tekst op de fysieke kassabon (bon versie 3) en A4 kassabon (TelerikA4PdfTicket_General). Hiervoor zijn er 2 nieuwe settings toegevoegd ReceiptQRURL en ReceiptQRText, in de setting ReceiptQRURL kan een URL worden in gegeven waar de QR code naar verwijst. Deze setting ondersteunt de tags {TransactionId} en {TransactionNr} zodat in de URL het transactieId of nummer meegegeven kan worden. In de setting ReceiptQRText kan een platte tekst worden gezet welke bij de QR code wordt getoond. De QR code wordt enkel getoond bij een reguliere verkoop (dus transactie totaal > 0) en op tenminste 1 product in de transactie moet korting toegestaan zijn.
Om de QR code op de fysieke kassabon te printen moet het volgende worden toegevoegd in het XML template:
<group condition="QRCodeUrl != null">
<line />
<line />
<line />
<row align="center">
<column width="42">{QRCodeText}</column>
</row>
<line />
<row name="qr" align="center">
<column width="300">{QRCodeUrl}</column>
</row>
</group>
afbeelding QR code op kassabon:
afbeelding QR code op A4 kassabon:
CN 60825
Vertalingen aanpassen in het Frans
We hebben op meerdere plekken in de POS en Backoffice Franse vertalingen verbeterd.
CN 61129
Optimalisatie min-max kitgroepen
We hebben voor de backoffice, POS en Selfcheck-out een aanpassing doorgevoerd om de min-max op kitgroepregels naar verwachting te laten werken wanneer deze gelijk zijn aan elkaar.
CN 61246
Instelbare verzendwijze voor de POS en Backoffice
POS:
We hebben een nieuwe storesetting aangemaakt voor het instelbaar maken van de verschillende verzendwijzen: DefaultShipmentMethods. Deze instelling werkt alleen als de storesetting POSUseKioskOrderVersion op 2 staat ingesteld. Voorbeeldwaarde voor de storesetting: Ophalen:Ophalen|Verzenden:Pakketdienst. De geconfigureerde waarde wordt verwerkt en gebruikt voor de zending die aan de aangemaakte/bijgewerkte klantorder wordt toegewezen. In het geval van een verkeerde of niet ingevulde configuratie wordt een NULL-waarde gebruikt en toegewezen aan de klantorder.
Wanneer de storesetting POSUseKioskOrderVersion op 1 ingesteld staat valt deze terug op de standaard inrichting:
Verzenden: Pakketdienst
Afhalen: Ophalen
Afhalen in een andere winkel: Ophalen
Backoffice:
Voor een verplichte verzendwijze in een klantorder hebben we storesetting CustOrdShipmentReq gebouwd, deze instelling zal standaard op False staan. Wanneer deze op True staat is het verplicht om bij het opslaan van een klantorder een verzendmethode te selecteren. Wanneer dit niet is geselecteerd zal ASPOS het venster laten zien zoals deze hiernaast is weergegeven.
CN 59953
ATP aanroepen bij Magnus Oil bij bezorgorder
Wanneer alle ATP parameters zijn geconfigureerd, worden bestellingen met “Bezorgen” geselecteerd bij Magnus Oil geverifieerd wanneer naar het betalingsscherm wordt gegaan.
Als de MagnusOil-service niet beschikbaar is:
Als er geen product geleverd kan worden:
Als bepaalde artikelen niet geleverd kunnen worden:
Als alle artikelen kunnen worden geleverd:
Als de bestelling niet is bevestigd, keert POS terug naar het verkoopscherm.
Als de bestelling is bevestigd, worden de leveringskosten bijgewerkt in de verkoop en gaat POS verder naar het betaalscherm.
CN 53926
Global Blue verzamelt transacties functie
Voor het terugvragen van BTW is in de integratie met Global Blue de mogelijkheid toegevoegd om de aankopen van meerdere transacties te combineren in één BTW teruggave. Het scherm voor het verzamelen van transacties voor Global Blue kan gestart worden met de sneltoetscombinatie ALT+M
In het volgende scherm wordt het bestaande land van herkomst getoond en moet een land gekozen worden.
Als de gebruiker het land heeft geselecteerd, dan kunnen er transacties worden toegevoegd door middel van het scannen van de retourbarcode van een kassabon.
De gebruiker kan het land wijzigen door te klikken op de knop met het huidige geselecteerde land bovenaan het formulier, bevestig daarna met de knop OK
Mogelijke meldingen op de POS voor een foutieve transactie:
De gebruiker kan het land wijzigen door te klikken op de knop met het huidige geselecteerde land bovenaan het formulier en bevestig daarna met de knop OK
Dan kan de gebruiker alle geladen transacties naar Global Blue sturen, het formulier wordt getoond om de terugbetaling uit te geven
De gebruiker moet de gegevens invullen en vervolgens op de knop ISSUE klikken
Bij een fout in Global Blue check zal een infobericht worden getoond (bedrag is lager dan 50 EUR of land komt niet in aanmerking voor retournering)
Na een succesvol resultaat wordt de Global Blue-ontvangst afgedrukt (herprint is niet mogelijk)
Vervolgens wordt het gebruikte land gedeselecteerd
CN 54065
Doorontwikkeling offline synchronisatie
SyncSation is een console applicatie zonder GUI die vanuit de POS wordt opgestart en die er voor zorgt dat er op de kassa offline productinformatie wordt opgeslagen. SyncSation is hiermee de vervanging van de offline product synchronisatie die via de Windows Service ASPOSGenericServices of via de POS zelf loopt. Vanaf versie Uniform (maart 2025) is deze synchronisatiemethode beschikbaar en kan deze aangezet worden via de setting POSSrvSyncSation.
De applicatie vraagt elke tien minuten via de POS webservices een lijst van producten op die sinds tijdstip X zijn gewijzigd, waarbij tijdstip X het tijdstip is waarop de laatste synchronisatie is gedaan. De POS webservices geeft dan in batches van 300 scancodes de bijbehorende productinformatie mee zodat deze informatie (zoals omschrijving, prijzen e.d.) offline kan worden opgeslagen in een XML-bestand. Als de synchronisatie geen producten meer meegeeft, dan stopt de synchronisatie voor tien minuten waarna het hele riedeltje opnieuw wordt uitgevoerd door aan de POS webservices een lijst van producten op te vragen die sinds de laatste synchronisatie (normaalgesproken dus tien minuten geleden) zijn gewijzigd.
De applicatie wordt samen met de POS geïnstalleerd en is terug te vinden in dezelfde directory als waarin de POS staat. De naam van de applicatie is: POSServices.SyncSation.exe.
SyncSation maakt gebruik van een XML op de volgende locatie: C:\ASPOS\Offline\Algemeen\SyncSation.xml. Deze xml bepaalt de werking van de applicatie en ziet er als volgt uit:
<?xml version="1.0"?>
<SyncSation xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<Webservice>http://localhost:52234/WebServices/WebServicePosClient.asmx</Webservice>
<HostUniqueReference>VS-10BG1F3_8ADC9CB2</HostUniqueReference>
<LastUpdate>2025-03-04T16:49:54.8538911+01:00</LastUpdate>
<DatabaseName>ASPOSDevelop</DatabaseName>
<StoreOID>17</StoreOID>
<StartTime>03:15</StartTime>
</SyncSation><?xml version="1.0"?>
Bij het opstarten van de applicatie gebeurt het volgende:
Er wordt gecontroleerd of de xml valide is. Zo nee, dan stopt de applicatie
Alle andere instanties van SyncSation worden afgesloten.
Er wordt gecontroleerd of de starttijd is bereikt. Dit om te voorkomen dat de applicatie in de nacht draait en dat alle winkels direct na een update op producten allemaal tegelijk de wijzigingen op gaan halen
De applicatie vraagt een eigen sessie aan op de webservice url met behulp van StoreOID en HostUniqueReference. Als er al een sessie voor deze winkel/kassa aanwezig is van max 1 dag oud, dan wordt deze teruggegeven. Bij het niet kunnen vinden van de winkel/kassa op deze omgeving, kan SyncSation niet verder
Bij het ophalen van de sessie wordt ook een DatabaseName teruggegeven. Deze wordt geverifieerd ten opzichte van de database name in de XML (indien dan aanwezig). Als deze afwijkt, wordt er een volledige sync opgestart. Dit is noodzakelijk voor kassa's die op verschillende omgevingen werken
SyncSation haalt vervolgens alle gewijzigde barcodes op via de POS webservices. Als deze klaar is, wordt de LastUpdate en de DatabaseName bijgewerkt in de XML
Na deze stappen wacht SyncSation tien minuten en gaat dan weer terug naar stap 3
De logging van SyncSation is terug te vinden in C:\ASPOS\log\POSServices. Er is op dit moment enkel ondersteuning voor logging naar disk. Tevens stuurt SyncSation globale informatie over de eigen activiteiten naar het beveiligingslog.
Bij het opstarten start de POS SyncSation op. SyncSation blijft draaien ook nadat de POS is afgesloten. De POS zorgt er eerst voor dat er een SyncSation.xml aanwezig is. In de XML wordt dan de webservice die de POS zelf gebruikt (enkel de hoofd url, niet de fallback url's), de StoreOID en de HostUniqueReference weggeschreven. Als er nog geen XML was, dan wordt ook de StartTime gevuld met een random waarde tussen 1:30 en 6:30. Dit om er voor te zorgen dat elke kassa een eigen starttijd heeft. Om te voorkomen dat bij het initialiseren van SyncSation alle POS systemen een volledige reload krijgen, wordt bij een nieuwe xml de LastUpdate bijgewerkt met de datum uit de laatstbijgewerkt.txt (die vanuit de POS en/of generic services worden gevuld) minus drie dagen.
Als de XML is aangemaakt, kan de POS SyncSation opstarten. De POS heeft nog de mogelijkheid om twee extra parameters mee te geven, namelijk:
SessionOID: De eigen sessie. Dit is noodzakelijk als er een fout in SyncSation optreedt waardoor er ook geen eigen sessie gestart kan worden. Dit sessionoid kan dan gebruikt worden om dit naar het beveiligingslog te sturen
FullSync: De POS heeft nog de mogelijkheid om een fullsync te forceren. Dat zal de POS doen als deze ziet dat er geen xml aanwezig was en er ook geen laatstbijgewerkt.txt bestand aanwezig was. De POS beschouwt dat dan als een volledig nieuwe installatie van ASPOS
CN 58404
Emailadres verplicht bij het plaatsen van een klantorder
Er is een nieuwe geavanceerde instelling geïntroduceerd voor het verplichten van een klant emailadres bij het aanmaken van een kioskorder aan de POS, namelijk POSDelivOrderMailReq en staat standaard op False/Nee.
Indien ingesteld op True/Ja, wordt de aanwezigheid van het e-mailadres van de klant gecontroleerd bij het aanmaken van de bestelling. Als de klant geen e-mailadres heeft ingesteld, wordt dit gemeld aan de gebruiker.
CN 58820
Aanpassing bon voor het transactieoverzicht OV
We hebben de volgorde aangepast op de bon ten behoeve van de weergave van het transactieoverzicht. Dit staat nu als volgt:
Product
Centrumzone
Aantal sterren
Geldig vanaf
Geldig tot en met
Resterende punten
Status
CN 58820
Optimalisatie kopie bon PDF
Wijziging doorgevoerd zodat de PDF kopie bon opent als je de kopiebon knop gebruikt en je uitgelogd bent als gebruiker in de POS.
CN 60690
Uitsluiten landen van verkopen
Nieuwe winkelinstelling POSBlockedCountries toegevoegd voor het blokkeren van verkopen met vluchtinformatie naar specifieke bestemmingen. Standaard leeg, kan worden ingesteld op een door pijptekens afgebakende lijst met ISO-landencodes van 2 tekens.
CN 61126
Aanpassing opstart procedure POS
Wijziging doorgevoerd in de opstart procedure van de POS zodat een niet bestaande kolom die getracht werd opgehaald te worden niet meer wordt opgehaald.
CN 62926
Franse productomschrijvingen tonen op de factuur
Productbeschrijving en producttweede beschrijving zijn nu vertaald en worden weergegeven in het Frans.
CN 58827
Doorontwinkkeling klantspecifiek label layout
Op basis van de wensen van een specifieke klant is een klantspecifiek label layout aangepast
CN 59667
Doorontwinkkeling klantspecifiek factuur layout
Op basis van de wensen van een specifieke klant is een klantspecifiek factuur layout aangepast
CN 59980
Doorontwinkkeling klantspecifiek factuur layout
Op basis van de wensen van een specifieke klant is een klantspecifiek factuur layout aangepast
CN 60749
Leveranciers instelbaar per winkel
We hebben het beheren van de leveranciers per winkel uitgebreid. In het menupunt Producten - Leveranciers kunnen leveranciers worden aangemaakt en beheerd per winkel of deze zichtbaar is. Wanneer deze geopend wordt is het tab Winkels toegevoegd.
CN 56860
Eenvoudig segmenten beheren voor meerdere winkels
We hebben het beheren van de segmenten in de instellingen eenvoudiger gemaakt. In het menupunt Instellingen - Segmenten kunnen segmenten worden aangemaakt en aangepast. Wanneer deze geopend worden zijn er nu tabs beschikbaar:
Tab Algemeen
Tab Winkels
CN 58137
Doorontwinkkeling facturatie bij oprekening onbekend
Wanneer een pakbon wordt gefactureerd waarbij er op de klant is ingesteld dat Op rekening onbekend is wordt er een nieuw venster getoond met de vraag of er een factuur moet worden aangemaakt.
CN 59979
Orders prioriteit geven bij picken obv vrije voorraad
Wijziging doorgevoerd zodat wanneer de bestaande setting CustOrdFreeStockCalcMode op 1 staat, naast bestaande logica voor het toekennen van vrije voorraad nu ook prioriteit aan orders gegeven kan worden. Als de setting CustOrdFreeStockCalcMode op 1 staat wordt de knop "Bereken orders volledig" gewijzigd naar "Toon reservering status". Zodra deze knop gebruikt wordt wordt de kolom "Gereserveerd" getoond (welke met de setting 0 "Volledig?" heet.
Ook is er nu de mogelijkheid om klantorders prioriteit te geven voor voorraadreservering, dit kan door middel van het vinkje "Prioriteit" in de klantorder. Prioriteit kan worden gegeven aan de ordertypes 'order', 'verdeelorder', 'internetorder' en 'DirectSales'. Orders met prioriteit worden vooraan in de rij geplaatst voor voorraadreservering, orders met prioriteit worden gemarkeerd met een stericoon in het klantorderbeheer. Prioriteitswijzigingen op bronorders worden doorgevoerd op gekoppelde verdeelorders en vice versa. Filteren van orders met of zonder prioriteit is mogelijk in het klantorderbeheer. Als de prioriteit van een order wordt aangepast wordt er een klantevent met gedetailleerde informatie. geplaatst. Orders met voorrang worden als eerste gereserveerd, gevolgd door de overige orders op basis van hun oorspronkelijke planning.
Het veld isPriority is ook toegevoegd aan de rest-service.
Afbeelding knop toon reservering status met kolom Gereserveerd:
Afbeelding kolom Gereserveerd in klantorder:
Afbeelding kolom Gereserveerd met voldoende om te reserveren in klantorder:
Afbeelding vinkje prioriteit in klantorder:
afbeelding klantorder met prioriteit:
LET OP: Filiaalorders zijn uitgesloten van de prioriteitsfunctie vanwege hun potentieel grote omvang.
CN 60047
Aanpassing offerte naar order
Wijziging doorgevoerd zodat het event wat voorkomt uit het omzetten van een offerte naar (voor)order een relatedID heeft naar de klantorder.
CN 60140
Nieuwe winkeltaak Ontvangst inzien
Nieuwe optie "Ontvangst inzien" toegevoegd onder orderadministratie. Hier is het mogelijk om op basis van een pakbonnummer een ontvangst na te lopen.
CN 58535
Snelscannen verbetert
Aanpassing gemaakt zodat, bij het scannen van een ontvangst, de checkbox voor snel scannen naar verwachting functioneert.
CN 58808
Optioneel een pop-up om een klantreferentie toe te voegen aan een klantorder
Nieuwe functie toegevoegd bij het picken van een order.
Als de setting 'WifiShowCustOrdRefPopup' op true staat krijg je bij het afronden van een pickopdracht de melding om een referentie te scannen.
Hier kan je bijv. een container scanner.
Dit komt dan in het veld klantreferentie in de klantorder en dit gaat ook mee naar de pakbon en de factuur.
CN 58808
IP-check instelbaar op de PDA
Het is nu mogelijk om via de setting disableCheckIP de ip check uit te zetten zodat je overal kan inloggen op de PDA.
Dit kan alleen in combinatie als useBackOfficeLogin is ingesteld en je een gebruikersnaam/wachtwoord in moet voeren.
Als je ip nummer niet bekend is en je ook geen storecode heb meegegeven in de URL krijg je de melding 'Geen overeenkomende winkel gevonden'.
Hij kan dan niet bepalen op welke winkel je in wil loggen.
CN 60240
Aanvullende inlogbeveiliging PDA
We hebben een brute force maatregel ingebouwd in de PDA omdat we optioneel de IP check uit kunnen zetten.
Als je al gebruiker 3 keer verkeerd inlogt moet je de eerst keer 5 seconden wachten en daarna 15-30-60.
CN 60243
Visuele update PDA
We hebben de ui nog een kleine update gegeven waarmee de leesbaarheid en het onderscheid in knoppen beter te zien is.
We maken nu gebruik van tegels wat de leesbaarheid van de PDA ten goede komt.
Hiernaast zie je een voorbeeld van de productinformatie en winkeltaken na de update.
CN 60243/60516
Optimalisatie productinformatie scherm
Verbetering toegepast in het laden van producten in de PDA.
We hebben de hoeveelheid data die opgehaald wordt verminderd en de voorraad van andere vestigingen (als dat ingesteld is) halen we asynchroon op (dit laad dus op de achtergrond).
Hierdoor is de snelheid met 300% toegenomen van gemiddeld 1,5 seconde naar 0,5 seconde.
CN 60640
Ontbrekende vertalingen
Aanpassing gemaakt in de releases zodat nieuwe vertalingen goed doorkomen in de PDA.
CN 60713
Verplaatsen reparatieorder op de PDA
Aanpassing doorgevoerd in de het verplaatsen van een reparatieorder in de PDA waarbij je nu ook een magazijn kan kiezen.
CN 61114
Optimalisatie openstaande taken pagina
Aanpassing in het taken menu doorgevoerd dat we asychroon het aantal taken ophalen maar wel direct de taken tonen in het overzicht.
Voorheen werden taken met aantal 0 verborgen, die worden nu wel getoond maar met aantal 0.
CN 61214
PDA als werkstation in ASPOS
Om beter het gebruik te monitoren en makkelijker support leveren creëren we ook werkstations vanuit een PDA.
Dat werkt als volgt.
Bij inloggen controleren we of we in de locale storage (browser opslag) een werkstation hebben staan.
Zo niet? Dan maken we hem aan.
Vervolgens na inloggen checken we of het werkstation al bestaat
Zo niet? Dan maken we hem aan.
Je kan in de pda on de instellingen knop nu ook zien op welk werkstation je werkt.
Let op! Omdat we dit in de opslag van de browser opslaan, mag je niet zomaar de cache helemaal legen van een browser.
Dat zou zorgen voor een nieuw werkstation. Er is verder geen mogelijkheid om een unieke sleutel op te slaan omdat vanuit veiligheidsoverwegingen een browser maar beperkt toegang heeft tot een lokaal apparaat.
In de toekomst gaan we dit verder uitbreiden met controles en meer logging.
Als eindgebruiker ga je aan deze wijziging niets merken.
CN 61413
Trigger op retouren
Wijziging doorgevoerd zodat er triggers worden aangemaakt bij retour transacties, het gaat hier dan met name om retourtransacties die voortkomen uit het retourneren van een andere transactie of bij het retourneren van een klantorder.
De trigger die wordt aangemaakt is van het type "ProductReturned" en in de xmlfields worden de eventuele transactionRecordOID en/of CustomerOrderLineOID getoond van de retour transactie. De triggers worden aangemaakt als de setting ReturnTrigEnabled op True staat.
LET OP:
Er wordt geen trigger aangemaakt als je een retour transactie uitvoert zonder gekoppelde originele transactie. Ook niet in het geval dat er een klantorder retour wordt genomen met CustOrdReturnOnTrans op True of als er een factuur wordt gecrediteerd.
CN 52183
Revert interstoreorder correct laten werken
In de REST services is het POST /api/customer-orders/{id}/RevertInterStoreOrder endpoint recht getrokken met de [Terugdraaien levering] functionaliteit in de Backoffice (Inkooporder openzetten + Voorraadmutaties aanmaken etc).
Dit endpoint wordt nu ook door de backoffice aangroepen voor het terugdraaien van de levering.
CN 56401
Order id in response process calls
In de REST services bij het POST /api/customer-orders/{id}/Process endpoint worden nu in response de id'tjes van de aangemaakte verdeelorders getoond. Voorbeeld response:
{
"createdCustomerOrderIds": [
228859,
228860
]
}
CN 58823
Pincodes van klant contactpersonen wijzigen via de API
In de rest services is het nu mogelijk om de pincode van een contactpersoon mee te geven/te wijzigen.
Dit kan bij de volgende endpoints:
POST /api/customer-contacts
PATCH /api/customer-contacts/{id}
POST /api/customers > Bij het direct meegeven van een contact
De pincode moet tussen de 4 en 6 nummers bevatten.
CN 59534
Deel levering verdeelorders
In de REST services en ASPOS Backoffice is het nu mogelijk om een deels geleverde verdeelorder weer terug te draaien. Alleen de regels die nog niet geleverd zijn worden vervolgens teruggedraaid.
CN 59406
Aanpassing Expected-payments endpoints
In de REST services bij het POST /api/expected-payments wordt nu niet direct meer een payByLink URL aangemaakt wanneer de instellingen voor payByLink aanstaan. Alleen nog via de volgende endpoints wordt de payByLink URL aangemaakt:
POST {{URL}}expected-payments/{id}/SendMail
POST {{URL}}expected-payments/{id}/GeneratePayByLink
Bij de expected-payment in de klantorder wordt nu ook de betaalsoort en de betaaldatum bijgewerkt na een betaling via CCV of PAY.NL.
CN 60231
Optimalisatie endpoints API
Ten behoeve van duidelijke logging in de loggingservice is er een parameter 'CustomerName' toegevoegd in het REST api/Version endpoint om makkelijker uit te lezen van welke ASPOS omgeving de logging komt.
CN 60692
Post cust-order-line / process Shipping maakt 2e regel aan
In de REST API is een probleem opgelost waarbij er dubbele regels in een klantorder konden ontstaan als een klantorder zichzelf als kindorder had geregistreerd.
CN 61162
23/04/2025: Dubbele regels in verdeelorder
Als in een klantorder hetzelfde artikel met verschillende aantallen op meerdere regels stond, werd dit artikel in een eventuele verdeelorder dubbel getoond. Dit is nu opgelost.
TN 1352645
14/05/2025: Crewnumber in crewsale popup kan niet worden ingevuld met onscreen keyboard
Aanpassing doorgevoerd in de POS waarbij het onscreen keyboard weer netjes naar voren komt en te gebruiken is in alle invoervelden van de Airside module.
TN 1357427
16/05/2025: SCO blijft hangen in betaalscherm
Er zijn 2 problemen opgelost in de Selfcheckout bij het afronden van een transactie:
Als de werkstationinstelling 'DefaultPrintReceiptType' ontbrak en de DefaultPrintReceipt stond op waarde 'Always' dan trad er een fout op en kon een volgende transactie niet worden afgerond.
Het verwijdren van producten van een bon als gevolg van een communicatieprobleem met de bonprinter.
TN 1360161
20/05/2025: SCO blijft hangen in betaalscherm
Wijziging doorgevoerd zodat de leveranciers dropdown weer juist gevuld wordt bij het toevoegen van producten via het besteladvies.
TN 1359161
21/05/2025: Klantspecifieke inkooporderrapport toont Inkoopeenheden ipv ConsumentEenheden
Wijziging doorgevoerd in een klantspecifieke rapportage naar wensen van de klant.
TN 1357743
22/05/2025: Juiste prijzen in matrix worden niet getoond in klantorder
Wijziging doorgevoerd zodat in de klantorder bij matrixproducten de prijs uit storegroupproduct wordt getoond.
Ook wordt nu de prijs van het moederproduct niet meer getoond in de klantorder, en deze wordt niet meer meegenomen in de totaalprijs van de klantorder.
TN 1360243
22/05/2025: Medewerker prestatie rapport gaat niet goed om met aanpassen pakbon
Aanpassing doorgevoerd in de procedure die correctietransacties aanmaakt wanneer prijzen of kortingen in een reeds aangemaakte pakbon worden aangepast. Dankzij deze wijziging toont het rapport 'Medewerkerprestaties' de juiste gegevens na een correctie op de pakbon.
Let op: deze werking geldt alleen voor omgevingen waarbij het aanmaken van de factuur het omzetmoment bepaalt.
TN 1358475
26/05/2025: Aanmelden bumbal lukt niet
Wijziging doorgevoerd zodat de POS niet uitlogt terwijl er gewacht wordt op een bumbal aanmelding.
TN 1356241
28/05/2025: Taak Process SelectionCode for Bumbal geeft een fout
Probleem opgelost voor een klant-specifieke taak die een fout gaf
TN 1362177
03/06/2025: Losboeken leverancier werkt niet icm de PDA
Aanpassing doorgevoerd dat je altijd producten toe kan voegen aan ontvangsten onder de leverancier losboeken via de PDA.
CN 63925
03/06/2025: NullreferenceException in A4 bon
Wijziging doorgevoerd zodat een NullReference in een klantspecifiek kassabon rapport juist wordt afgehandeld.
TN 1362492
03/06/2025: CancelOrderStockRetStore toont ook bij afhaalorders op winkel
Wijziging doorgevoerd zodat o.b.v. de setting CancelOrderStockRetStore nu weer enkel de melding komt om voorraad over te boeken als de order wordt geannuleerd en er een gekoppelde verdeelorder is.
TN 1356530
03/06/2025: Manus+
De volgende functionaliteiten met betrekking tot Manus+ zijn nu gekoppeld aan de parameter ManusServiceEnabled (standaardwaarde is false):
Automatisch inactief maken van transacties en uitloggen van gebruikers in ASPOS: Als een gebruiker in winkel A is ingelogd en vervolgens in winkel B inlogt, wordt de transactie in winkel A automatisch inactief gemaakt en wordt de gebruiker daar uitgelogd.
Weergeven van gebruikers in het inlogscherm zonder toegewezen winkel: Gebruikers die geen winkel zijn toegewezen, maar die vandaag of gisteren op de kassa van de betreffende winkel zijn ingelogd, worden nu weergegeven in het inlogscherm.
Automatisch toevoegen van gebruikers aan de lijst in het inlogscherm: Als een gebruiker niet in de lijst in het inlogscherm staat, maar zich aanmeldt op een andere kassa in dezelfde winkel, wordt deze gebruiker automatisch aan de lijst toegevoegd.
Deze functionaliteiten zijn nu alleen actief wanneer de ManusServiceEnabled parameter op true is ingesteld.
TN 1363098
27/06/2025: Franse vertaling productveld wordt niet herkend
Bij het opslaan van een productveld bij een product in het Frans en Spaans, werd de keuze "Oui/Si" niet correct gezien als juiste waarde (Ja/True). Hierdoor werd dit veld niet correct opgeslagen en kon dit voor problemen zorgen. Dit is nu opgelost.
TN 1363159
03/07/2025: Sessietickets in de wacht zetten zorgt ervoor dat de kassa niet meer gebruikt kan worden
Wijziging doorgevoerd zodat de POS niet crashed als deze een sessie ticket in de wacht wil zetten door het behalen van de Usage Time-out.
TN 1365321
03/07/2025: 2 sessietickets Intralot scannen geeft foutieve bedragen
Wijziging doorgevoerd zodat bij het scannen van 2 (of meer) sessietickets in 1 transactie de kans op foutieve prijzen is verkleind.
TN 1366106
14/07/2025: Repairorder kan niet worden aangepast op PRD
Wijziging doorgevoerd waarmee voorkomen wordt dat een regel die compleet gepicked is wordt toegevoegd aan de verdeelorder.
TN 1359375
22/07/2025: Niet alle boardingpassen worden herkend
Aanpassing doorgevoerd in de Airside module die ervoor zorgt dat de gescande boardingpassen goed worden herkend en geen onterechte foutmelding meer geven dat de vertrek luchthaven niet Amsterdam Schiphol is.
TN 1363202
01/08/2025: POSPrintGiftcardValue toont het saldo niet meer, maar altijd 0,00
Wijziging doorgevoerd zodat POSPrintGiftcardValue weer correct werkt en het resterende giftcard saldo op de bon wordt geprint.
TN 1354859