JAGER

VERSIE: 6.0.2022Jager

INHOUDSOPGAVE

ALGEMEEN

Functionele wijzigingen

In ASPOS hebben wij een nieuw ordertype geïntroduceerd voor de afhandeling van producten van het type "Food". Dit ordertype "DirectOrder" wordt automatisch aangemaakt als er een transactie met een product van het type "Food" wordt afgehandeld op de POS. 

Deze order is bedoeld voor de keuken zodat het bestelde product bereid kan worden. Er komt bij de producten dan geen klantorderstatus maar direct een voorraadmutatie en de omzet van een DirectOrder wordt direct geboekt. Deze DirectOrder wordt altijd aangemaakt op één klant (ongeacht of er een klant geselecteerd is in de POS). Deze klant is in te stellen in de geavanceerde instelling [CustomerCodeForKitchen]. Het is de bedoeling dat in deze setting een klantcode wordt gevuld van een bestaande klant (al dan niet aangemaakt als "Keukenklant") van de eigen "winkelboom". Er wordt bij het afronden van een transactie met een food product enkel een controle uitgevoerd of de geavanceerde instelling gevuld is, als dit niet het geval is geeft de POS hier een melding van waarna de instelling kan worden gevuld met een valide klantcode. Mocht de geavanceerde instelling zijn gevuld met een niet-valide klantcode of een klantcode van een klant die niet in de eigen winkelboom bestaat, wordt dit weggeschreven in de beveiligingslog. De transactie kan dan wel worden afgerond maar er wordt geen DirectOrder aangemaakt, verder is het niet de bedoeling dat er M-klanten worden gebruikt voor deze functionaliteit (dus geplaatst in de geavanceerde instelling). 

In de POS is het ook niet meer mogelijk om een product van het type "food" te bestellen via het producten menu. Dit, omdat een transactie vanaf de POS met een product van het type "food" altijd een DirectOrder moet worden. Dit wordt voorkomen door de knop "Bestellen" uit te grijzen als een food product is geselecteerd in het producten scherm. Ook is het niet mogelijk om een food product retour te nemen via de knop "Retour" op de POS, dit is alleen mogelijk door het scannen van de originele kassabon.

Weergave van de knop "Bestellen" bij een product van het type "Food"

Als een transactie wordt afgerond met een product van het type "Food" wordt er een klantorder aangemaakt van het type DirectOrder. Als er een klant is geselecteerd op de POS, wordt deze klant wel weergegeven op de kassabon maar de DirectOrder wordt aangemaakt op "keuken klant". Deze order wordt direct op gepakt gezet omdat deelleveringen niet zijn toegestaan op een DirectOrder. In de DirectOrder kan niets gewijzigd worden en een klantorder van het type DirectOrder is ook niet aan te maken via de backoffice. Mocht er op de POS een memo worden opgegeven bij het selecteren van het food product, dan wordt deze memo getoond in de klantorder bij het hoofdproduct. 

In de DirectOrder worden enkel de food producten gezet. Producten van een ander type die eventueel ook in de transactie staan komen niet in de DirectOrder te staan. Mocht de situatie zich voordoen dat er zowel een "regulier" product besteld wordt en een food product wordt afgerekend, dan wordt er voor de food producten een DirectOrder aangemaakt en voor het bestelde reguliere product een normale klantorder. 

Bij het omzetten van een DirectOrder naar pakbon worden twee pakbonnen aangemaakt, één positieve pakbon en één negatieve pakbon, dit is om de voorraadmutatie gelijk te houden. Er wordt een transactie aangemaakt, maar zonder regels. 

Belangrijk: Deze functie werkt niet als de POS offline is.

CN 22380

ASPOS KASSA

Functionele wijzigingen

Om ervoor te zorgen dat niet alle klantgegevens worden getoond op het kassascherm, en zo privacygevoelige informatie wordt gewaarborgd, hebben wij een aanpassing verricht. Middels de nieuwe geavanceerde instelling [POSGDPRCompliant] kan worden bepaald of een gedeelte van de klantinformatie verborgen moet worden op het kassascherm. Wanneer deze instelling ingeschakeld is, worden enkel de klantcode, het spaartegoed, het laatste bezoek en de prijslijst getoond. M-klanten zijn uitgesloten van de functionaliteit.

CN 22652

2. Kitgroepen: keuze kunnen wijzigen middels een sneltoets 

In versie IJsvogel hebben wij de optie kitgroepen geïntroduceerd voor op de kassa. Hiermee kunnen kitgroepen worden opgehaald en eventueel aantallen worden meegegeven per product. Echter, was het nog niet mogelijk om de eerder gedane selectie te wijzigen en moest het product eerst worden verwijderd om een aanpassing te verrichten.  Om ervoor te zorgen dat dit op een efficiëntere manier gedaan kan worden hebben wij een wijziging doorgevoerd in de POS. Vanaf heden kan er met een toetsencombinatie de keuze die gemaakt is bij de samenstelling van een product van het type "food" gewijzigd worden. 

Nadat een product (van het type food) gescand is en er kitgroepen en tenminste 1 variabel kitproduct bekend, kan de keuze worden aangepast door middel van de toetsencombinatie [ALT]+[E]. Als de regel met het product is geselecteerd komt de pop-up voor de keuze producten weer naar voren. Hier kan de keuze van de klant weer worden aangepast, en gelden dezelfde restricties als bij het de eerste keer selecteren van de product. Als voor het product iets is aangepast en er wordt op de laatste pagina van de pop-up op "OK" gedrukt, wordt de keuze doorgevoerd op de POS. Als er gebruik wordt gemaakt van de knop "Annuleren", blijft de huidige keuze behouden. Om het gebruik van deze functionaliteit te vergemakkelijken kan een menuknop worden aangemaakt voor op de POS waar de betreffende sneltoets achter zit. 

Weergave inrichting menuknop met sneltoets

Verder hebben wij een wijziging doorgevoerd in de pop-up die naar voren komt bij producten van het type food. In de pop-up werden altijd pijltjestoetsen getoond waarmee door de regels genavigeerd kon worden ten behoeve van het scrollen naar regels die niet direct getoond konden worden. Deze knoppen worden nu enkel getoond als er meer keuze producten bij het product aanwezig zijn dan in de pop-up passen om het scrollen makkelijk te maken.

CN 22380

3. Aanpassing kassabon

Wij hebben een wijziging doorgevoerd op de fysieke kassabon ten behoeve van de certificering voor de weegschaalkoppeling. Zo wordt er op de V1 en V2 kassabon nu een extra kolom geprint met de prijs per stuk, deze kolom heet "€/stuk". Daarnaast wordt er een kolom geprint met de totaalprijs, deze kolom wordt aangeduid met een euroteken (€). Ook wordt bij wichtproducten aangegeven wat de prijs per eenheid is (€/KG bij €/stuk) en wordt er met een asterisk aangegeven of  het gewicht handmatig is aangepast. 

Op de V1 kassabon ([POSReceiptVersion] = 1) is dit hard gecodeerd op de bon gezet, bij de V2 kassabon (de XML versie [POSReceiptVersion] = 2) kan dit worden toegevoegd aan de XML in het template. 

De te gebruiken namen binnen de kolommen van alle artikelelementen zijn:



Voorbeeld XML: 

    <row sort="5.10" width="56" name="articleheaderline" leftmargin="0" linespacing="40" />

  <row sort="5.11" width="56" name="articleheader" leftmargin="0" linespacing="40" font="B">

    <column width="9" name="quantityunit" sort="1" alignright="true" />

    <column width="1" sort="2" spacecolumn="true" />

    <column width="24" name="description" sort="3" ellipsis="false"/>

    <column width="1" sort="4" spacecolumn="true" />

    <column width="11" name="amountunit" sort="5" alignright="true">€/stuk</column>

    <column width="1" sort="6" spacecolumn="true" />

    <column width="9" name="totalamount" sort="7" alignright="true">€</column>

  </row>

  <row sort="6.1" width="56" name="articleline" leftmargin="0" linespacing="40" />

  <row sort="6.2" width="56" name="article" leftmargin="0" linespacing="40" font="B">

    <column width="9" name="quantityunit" sort="1" alignright="true" />

    <column width="1" sort="2" spacecolumn="true" />

    <column width="24" name="description" sort="3" ellipsis="false"/>

    <column width="1" sort="4" spacecolumn="true" />

    <column width="11" name="amountunit" sort="5" alignright="true" />

    <column width="1" sort="6" spacecolumn="true" />

    <column width="9" name="totalamount" sort="7" alignright="true"/>

  </row>

CN 22440

4. Aanpassing kassabon: kitgroepregels en kitproducten

Om de kitregels die bij producten horen beter te visualiseren op de kassabon hebben wij een wijziging doorgevoerd op de fysieke kassabon. De kitregels worden vanaf heden niet op dezelfde lijn als andere producten afgedrukt; er wordt ingesprongen op de regel. Deze aanpassing is doorgevoerd op zowel de V1 als de V2 kassabon (de XML versie).

CN 22380

5. Variantselectie zonder "OK" knop

Wij hebben de manier waarop een gekoppeld product aan een variant wordt geselecteerd op de POS gewijzigd: Na het scannen van een variant product is het nu alleen nog nodig om een productregel aan te klikken om deze aan de bon toe te voegen. Zo hoeft er niet nog op "Ok" geklikt te worden alvorens de productregel toe te voegen.

Weergave van de pop-up voor de productselectie

CN 22380

6. Wijziging weergave pop-up kitproducten

De weergave van de kitproducten pop-up op de POS gewijzigd hebben wij gewijzigd. Zo hebben wij icoontjes toegevoegd bij de knoppen vorige/volgende en in wordt voortaan in de header de naam van de kitgroep getoond. 

Weergave van de pop-up

CN 22380

7. Kassabon: dynamische kolommen

Wij hebben meerdere aanpassingen aan de XML van de V2 kassabon verricht waardoor de kolommen voortaan dynamisch kunnen worden gemaakt: 

Aan het <row> element is het volgende attribuut toegevoegd:

Het <column> element heeft de volgende attributen meegekregen:

De sort op <column> optioneel geworden. Als deze niet gezet is, dan behouden de kolommen de volgorde waarin ze gedefinieerd zijn. 

CN 14394

8. Klantdata: extra pop-up na postcodecheck

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om na de Postcodecheck op de POS extra klantdata uit te vragen. Hiervoor hebben wij een nieuwe geavanceerde instelling gerealiseerd: [POSTransQuestions]. Binnen deze instelling is het mogelijk om de code in te voeren van de stamtabel items aangemaakt onder de stamtabel "Transactie uitbreidingen". 

De stamtabel items die bij deze functionaliteit worden ondersteund zijn:

Bij het invullen van de codes vanuit de stamtabeldata bij de geavanceerde instelling dienen de codes middels een pijpteken te worden gescheiden. De functionaliteit wordt pas actief wanneer de geavanceerde instelling [POSPostcodeCheck] op "True" staat en actief is (aan de hand van de instellingen [POSPostcodeCheckStart] en [POSPostcodeCheckEnd]). 

Op de POS worden de vragen na de vraag voor het invoeren van de cijfers van de postcode van de klant weergegeven. Dit, tenzij er een klant geselecteerd is op de POS met een postcode die al bekend is in ASPOS dan wordt de postcode vraag overgeslagen, dit is al de huidige werking. 

Als de postcodecheck op de POS actief is en de instelling [POSTransQuestions] leeg is, worden er ook geen vragen gesteld na de postcodecheck. In het scherm op de POS kan een maximum van 5 vragen worden getoond. Hierbij is het van belang dat de lengte van de vragen in acht wordt genomen gezien de beperkte breedte van het scherm. 

Bij de optie ja/nee-vragen hebben wij de optie "Geen antwoord" geïntroduceerd. Dit, voor klanten die liever geen antwoord wensen te geven op vragen. Voor de keuzelijst vragen moet in de het stamtabel item de optie "Leeg" handmatig ingevoerd worden, voor het geval er geen antwoord gegeven wordt of kan worden. Voor de antwoorden op de vragen is nog geen rapportage beschikbaar, wel zijn de antwoorden terug te vinden in transactiebeheer op de transactie. 

Weergave van de antwoorden in transactiebeheer

Belangrijk: De antwoorden zijn dus enkel in het transactiebeheer terug te vinden. Dus nog niet op een rapportage en ook niet op de fysieke kassabon. Als er een klant is geselecteerd en er wordt een vraag gesteld over het geslacht of iets dergelijks, dan wordt dit ook niet overschreven op de klantkaart.

CN 23445

9. Pinbetaling: time-out uitstellen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in de POS zodat wanneer een pinbetaling is gestart, de time-out voor het "hangen" van de POS wordt uitgesteld. 

CN 1060917

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost betreffende de werking van vouchers: Wanneer er een voucher werd gescand in combinatie met producten waarbij korting niet werd toegestaan, werd de voucher alsnog gebruikt zonder dat er korting werd gegeven op de transactie. Hierdoor werden er ook onterecht punten afgeschreven bij de klant. Dit hebben wij opgelost. 

CN 20690

2. Btw berekend bij klanten waarbij btw op nul staat 

Bij het afslaan van een transactie op rekening voor een klant waarbij het btw-tarief op nul stond, werd er in sommige gevallen nog wel btw berekend over de transactie. Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1060262

ASPOS BACKOFFICE

Algemeen

Functionele wijzigingen

Vanaf heden is het mogelijk om op meerdere plekken in de backoffice vertalingen toe te passen met behulp van Google Translate. Om gebruik te maken van deze functionaliteit dient de nieuwe geavanceerde instelling [Multilanguage] ingeschakeld te worden. 

De vertaaloptie is toegevoegd in de volgende menupunten: 

CN 14394

2. Security: sessiecookie hardening en content security policy

Wij hebben de beveiliging in de backoffice van ASPOS verbeterd door sessiecookies te voorzien van een "secure flag" en een HTTP-only attribuut om cross-site scripting en potentiële man-in-the-middle aanvallen beter tegen te kunnen gaan.

Daarnaast hebben wij een content security policy geïmplementeerd om cross-site-scripting aanvallen beter te kunnen weren. 

CN 18579

3. Styling datatables

Met deze wijziging hebben wij de CSS styling van datatables gelijkgetrokken in menu's waar dit afweek voor een consistentere look.  

Rapportages

Functionele wijzigingen

Op het Telerik klantorderrapport "TelerikReportCustomerOrdersUdea" hebben wij een aantal aanpassingen doorgevoerd. Deze zijn als volgt:

CN 22652

2. Contant factuur: aanpassingen

Op de rapportage van de contant factuur "TelerikA4PdfTicket_Dgn" hebben wij de volgende aanpassingen doorgevoerd:

Weergave van de aangepaste velden

CN 24234

3. Ondersteuning speciale karakters

Bij de volgende Telerik labellay-outs en rapportages hebben wij ondersteuning voor speciale karakters geïnplementeerd:

CN 1063176

Bugfixes

Bij het uitdraaien van een rapportage Omzetoverzicht werd er een foutmelding getoond. Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1059993

2. Factuurrapportage wordt niet getoond

Bij het uitdraaien van de factuurrapportage werd er geen data getoond. Deze bug hebben wij opgelost: de rapportage kan weer worden geopend en er wordt netjes data op getoond. 

CN 1062580

Producten

Functionele wijzigingen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in APSOS om te voorkomen dat op het hoofdkantoor niveau lokale producten kunnen worden toegevoegd als relatie bij een centraal product. Dit, om te voorkomen dat er varianten worden gekoppeld die niet in elke winkel beschikbaar zijn om te scannen aan de POS. 

Als het wenselijk is dat het product toch toegevoegd moet worden als relatie, dient het product eerst centraal getrokken worden. Dit wordt op drie plekken afgevangen:

Wanneer op het centrale niveau een lokaal product wordt geselecteerd om toe te voegen op het tabblad relaties verschijnt de onderstaande foutmelding.

Weergave van de melding 

Als op het centrale niveau lokale producten worden geselecteerd om te koppelen aan een variant via "Bulk opties" wordt er een foutmelding in de pop-up getoond.

Weergave van de pop-up met de foutmelding

Bij het foutief toevoegen van relaties middels een import, wordt er in de e-mail die naar de vestiging wordt verzonden weergegeven dat er mislukte regels tussen de import zitten. 

Weergave van de e-mail met mislukte regels

2. Kitgroepen: koppelingen beheren

In ASPOS is het nu mogelijk om in het menupunt "Kitgroepen" de producten in te zien waar de kitgroep aan is toegevoegd. Dit is mogelijk door in de kitgroep naar het tabblad "koppelingen" te gaan. Op dit tabblad worden de producten van het eigen niveau en daar boven getoond waar de kitgroep aan is toegevoegd (via het tabblad kitgroepen). De gegevens die worden getoond zijn de omschrijving van de kitgroep, het productnummer van het gekoppelde product en de omschrijving van het gekoppelde product. 

Weergave van het tabblad "koppelingen"

Op dit tabblad is het verder ook mogelijk om de koppeling te verbreken, dit kan als de gebruiker het recht "Verwijderen kitgroep bij product" actief heeft. Dus als de gebruiker een kitgroep mag verwijderen bij een product (via het tabblad kitgroepen) mag de gebruiker ook, via het tabblad "koppelingen" in de kitgroep, de koppeling verwijderen. 

Bij het selecteren van producten wordt de knop "Verwijderen" beschikbaar. Zodra deze knop wordt gebruikt komt er een pop-up naar voren met de vraag of de gebruiker het zeker weet dat de kitgroep verwijderd moet worden bij de geselecteerde producten. Het aantal producten in deze pop-up is afhankelijk van het aantal producten dat geselecteerd is. Pas bij het opslaan van de kitgroep worden de kitgroepen daadwerkelijk verwijderd bij het product. 

Als een gebruiker is ingelogd op een lokaal niveau zijn producten die niet zijn gekoppeld op het betreffende niveau niet aan te vinken. Dit kunnen bijvoorbeeld producten zijn die op het centrale niveau zijn toegevoegd, deze kunnen dan lokaal niet verwijderd worden. 

Weergave van de producten waarvan de koppeling verwijderd kan worden

Verdern hebben wij een wijziging doorgevoerd in het ophalen van de data op het tabblad "kitgroepen". Als de omschrijving van de kitgroep of de min/max bij de kitgroep wordt gewijzigd is dit voortaan ook direct zichtbaar op het tabblad kitgroepen.

Belangrijk: Mocht de omschrijving van het product wijzigen waaraan de kitgroep gekoppeld is, is dit niet direct te zien op het tabblad koppelingen. Hier gaat een aantal minuten overeen omdat de productgegevens worden gecached. 

RFC 22380

3. Besteladvies: kolom 90 dagen consistent vullen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd zodat de "90 dagen" kolom consistent gevuld wordt, zowel bij het berekenen van een besteladvies als bij het importeren van besteladvies regels, het toevoegen via de knop toevoegen en het vullen via de PDA. 

4. Kitgroepen: verscheidene aanpassingen

Binnen het menupunt "Kitgroepen" hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd om het gebruik van dit menupunt te bevorderen. Zo is het mogelijk om bij het toevoegen van kitgroepregels direct een product- of scancode invoeren waarna het product wordt toegevoegd. Als er meer dan één hit is op de zoekopdracht komt de productselector naar voren. In deze productselector is het ook mogelijk om via multiselect meerdere producten in een keer toe te voegen aan de kitgroep. 

Weergave van de productselector

Als er producten zijn toegevoegd aan de kitgroep is de volgorde van deze producten te wijzigen door gebruik te maken van de pijltjes toetsen voor aan de regel.

Weergave van de pijltjes voor het aanpassen van de volgorde

Verder is het nu mogelijk om met de pijltjes toetsen door de regels te navigeren als de regels aangepast worden. Door te navigeren met de pijltjes gaat de focus direct naar het eerste volgende of vorige aanpasbare veld.  Ook wordt de laatste mutatiedatum aangepast op het moment dat er iets aan de kitgroepregels wordt gewijzigd. Wat hierin wel belangrijk is, is dat de laatste mutatiedatum wordt gehaald van de laatste mutatiedatum van de regels, dit betekent dat wanneer alle regels worden verwijderd de laatste mutatiedatum van de groep wordt opgehaald. Het kan zijn dat dit niet overeenkomt met het moment dat alle regels zijn verwijderd.

Wat ook is toegevoegd zijn extra validaties op de minimum en maximum waarde van de kitgroep ten opzichte van de minimum- en maximum waarde en aantal van de kitgroepregels. Dat wil zeggen dat het minimum en aantal van de kitgroepregels niet hoger mag zijn dan de maximum waarde van de kitgroep. Het maximum en aantal van de regels mag niet kleiner zijn dan de minimum van de kitgroep. Al dit wel het geval is en de kitgroep wordt opgeslagen zal ASPOS hier een melding over tonen.

Tot slot wordt er nu een melding getoond als de gebruiker een kitgroep wilt verwijderen die nog gekoppeld zit aan een Food-product.

Weergave van de melding

5. Productbeheer: aanpassing aanmaken klantorder 

Binnen ASPOS hebben wij de flow voor het aanmaken van een klantorder vanuit productbeheer aangepast. Hiervoor zijn er in de pop-up om via bulk opties een klantorder aan te maken een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is het invoerveld om direct het gepakt aantal aan te passen weggehaald en het bitje om de klantorder te openen na aanmaken weggehaald. Hiervoor in de plaats zijn 2 knoppen toegevoegd, "klantorder toevoegen/aanvullen" en "Klantorder aanvullen & openen".

Weergave van de aangepaste pop-up

Als er in het menu productbeheer producten zijn geselecteerd en er wordt gebruik gemaakt van de de bulk optie om een klantorder aan te maken komt bovenstaande pop-up naar voren. Hier moet dan een klant worden geselecteerd waarna de gebruiker 2 opties heeft.  

Als er wordt gekozen voor Klantorder toevoegen/aanvullen wordt er, afhankelijk of er voor de geselecteerde klant al een klantorder openstaat, een nieuwe klantorder aangemaakt of de producten toegevoegd aan een bestaande klantorder. Als deze optie is gekozen en er wordt vervolgens nog een product gezocht en weer een klantorder aangemaakt is de klant al geselecteerd en kan dit product aan dezelfde klantorder worden toegevoegd. Deze optie kan dus worden gebruikt als er voor een klant meerdere producten moeten worden toegevoegd die niet met 1 zoek opdracht te vinden zijn.  

Weergave van de pop-up met een vooraf geselecteerde klant

Als er verder geen producten meer via productbeheer hoeven worden toegevoegd aan een klantorder (behalve de geselecteerde) en je wilt het aanmaken van de klantorder afronden dan kun je kiezen voor de optie Klantorder aanvullen& openen. Als deze optie wordt gebruikt wordt, afhankelijk of de klant al een openstaande klantorder heeft, een nieuwe klantorder aangemaakt met het geselecteerde product of een bestaande klantorder aangevuld met het geselecteerde product, vervolgens wordt deze klantorder geopend. 

CN 21360

6. Schappenplan: aanpassing grootte bestanden

Wij hebben een wijziging doorgevoerd voor het uploaden van PDF bestanden in de schappenplan module zodat bestanden groter dan 10MB ook worden geaccepteerd. Dit is in te stellen door applicatiebeheer in de appsettings door gebruik te maken van de instelling [MaxStockModuleDocUploadSize]. Als hier een waarde van bijvoorbeeld 20MB wordt ingevoerd, worden bestanden tot een maximum van 20MB geaccepteerd om te uploaden, als een bestand wordt geüpload wat boven deze maximum uit komt dan zal APSOS hier een melding van geven.

CN 22504

7. Trigger bij wijzigen producttype

Bij het aanpassen van een producttype wordt nu ook een trigger klaargezet zodat derden weten dat het product gewijzigd is. 

CN 22380

8. Inkooporder: toevoegen regels van M-leveranciers aan een inkooporder

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in het verwerken van regels vanuit een besteladvies. Dit, zodat wanneer de geavanceerde instelling [AddToOpenPurchaseOrder] op "True" staat ook de regels van M-leveranciers (interfiliale leveranciers) worden toegevoegd aan openstaande orders. Deze regels worden dan toegevoegd aan de inkooporder die op status "te bestellen" staat, met uitzondering van inkooporders van het type actieorder. 

CN 23276

9. Kitgroepen: bij wijzigen product, dit ook tonen binnen de kitgroep

Deze wijziging heeft effect op het wijzigen van een product dat binnen een kitgroep valt: wanneer de (inkoop)prijs of omschrijving van een product wordt aangepast, wordt deze voortaan ook direct gewijzigd binnen de kitgroep zelf.  

CN 14394

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost in het menupunt "Prijswijzigingen beheer". Bij het gebruiken van de filters leveranciers en/of productgroepen in combinatie met een specifieke status, werden er meer producten getoond dan er daadwerkelijk aanwezig waren. 

CN 1055835

2. Besteladvies: regels worden niet altijd getoond

In het menupunt "Besteladvies" deed zich een bug voor bij het openen of aanmaken van een besteladvies waarbij regels niet werden getoond. Deze bug hebben wij opgelost. 

CN 1062905

3. Productbeheer: lokaal geen leverancier toe te voegen

Het was door een bug niet mogelijk om lokaal een leverancier toe te voegen aan een centraal product, en andersom. Deze bug hebben wij opgelost in deze versie.

CN 1062992

Gebruikers

Bugfixes

Bij het splitsen van de rechten voor het toevoegen en wijzigen van een leverancier welke wij in een eerdere versie hebben gerealiseerd heeft een bug opgetreden. Als een gebruiker het recht heeft om een leverancier te wijzigen en het recht om de leverancier in te zien kan, in het menupunt de leverancier worden ingezien en gewijzigd. Als de gebruiker enkel het recht heeft om de leverancier in te zien dan kan er niets worden gewijzigd aan de leverancier maar kunnen de leveranciersgegevens wel worden ingezien.

CN 1059915

2. Gebruikersbeheer: filterknop valt buiten het kader

De filterknop binnen het menupunt "Gebruikersbeheer" viel op hoofdkantoorniveau buiten het kader en kon hierdoor niet worden gebruikt. Deze bug hebben wij opgelost. 

Instellingen

Functionele wijzigingen

 Binnen ASPOS is het nu mogelijk om een segment op een vestiging weer uit te zetten. Hiervoor hebben wij een nieuw gebruikersrecht "Segment aan/uitzetten" toegevoegd. Dit recht wordt standaard toegevoegd aan elke gebruikersgroep die het recht "Vestiging toevoegen/wijzigen" heeft. 

Als een segment wordt aangepast bij een vestiging, wordt dit weggeschreven in het beveiligingslog onder de ingang "Segment aan/uitzetten". De sleutel die hier getoond wordt is het OID van de winkel.

Weergave van de beveiligingslog

Belangrijk:  Omdat er in ASPOS geen standaard segment is, is het mogelijk om alle segmenten voor een vestiging of omgeving uit te zetten. Hier kan geen controle op uitgevoerd worden. Als er geen segmenten actief zijn voor een vestiging kunnen er geen producten aan de POS worden gescand en geen producten gevonden worden via het menupunt "Productbeheer". Daarom is het belangrijk dat bij het wijzigen van segmenten voor een vestiging de juiste segmenten aan blijven staan. 

CN 14394

2. Nieuw menupunt: Eventmessage types

Wij hebben een nieuw menupunt geïntroduceerd in ASPOS: "Eventmessage types". Hiervoor hebben wij het endpoint '/api/workstation-event-types' toegevoegd: Om het menu te activeren dient het beveilingsrecht "Eventmessage types beheren" ingeschakeld te zijn voor de gebruikersgroep.

De volgende velden dienen te worden ingegeven bij het creëren van een eventmessage via het endpoint: 

CN 22380

3. Nieuw menupunt: eventberichten

Wij hebben een nieuw menupunt geïntroduceerd: "Eventberichten". Vanuit dit menupunt kunnen eventberichten (eventmessages) worden ingezien. Dit menupunt is enkel te openen door een gebruiker die het gebruikersrecht "Eventmessages beheren" heeft. 

Weergave van het nieuwe menupunt

De eventberichten kunnen gefilterd worden op basis van de volgende opties: 

De tabel kent de volgende velden:

De tabel is te sorteren per kolom door op de header te klikken. Er worden per pagina 100 resultaten getoond met een maximum van 1000 resultaten (10 pagina's). De nieuwste eventberichten worden bovenaan getoond: dus de laatst aangemaakte 1000 eventberichten worden getoond. Wanneer een filter wordt gebruikt, wordt er ook buiten deze eerste 1000 eventberichten gekeken. Door een eventbericht aan te klikken wordt een pop-up getoond met de velden zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

Weergave van de pop-up met de eventvelden

Naast de eerder genoemde velden worden hier ook de volgende extra velden getoond: 

CN 22380

Klanten

Functionele wijzigingen

In het menupunt "Mailings waardebonnen" hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo worden nu bij de selectie voor klantgroepen enkel de klantgroepen getoond waar een spaartype is ingesteld. Daarnaast worden op de resultatenpagina nu meer klanten getoond dan voorheen, nu worden er twaalf klanten getoond waar dit er eerst zes waren. Tot slot wordt er vanaf heden een foutmelding getoond als de klantgroep niet correct is geconfigureerd door bijvoorbeeld het ontbreken van een punten product of een waardebon product. 

CN 15944

2. Klantorders: nieuwe filter bezorgorders

In het menupunt "Klantorders" hebben wij op het tabblad "extra" een nieuwe filter "Bezorgorders" toegevoegd. Middels deze nieuwe filter is het mogelijk om alleen ophaalorders of bezorgorders te tonen. 

De volgende opties zijn hierbij mogelijk:

Weergave van de nieuwe filter

CN 22161

3. Klantorders: nieuwe filter vervoerder en serviceniveau

In het menupunt "Klantorders" hebben wij op het tabblad "extra" de nieuwe filters "Transporteur" en "Service niveau" toegevoegd. 

Middels dit nieuwe filter is het mogelijk om orders te filteren op basis van de gekozen transporteur en service niveau op het tabblad "bezorgen" van de klantorder. Op basis van de geavanceerde instelling 'Carrier" in combinatie met "CarrierUseDbaseSettings" worden de transporteurs en service niveaus uit de XML in de dropdown van het nieuwe filter getoond. 

Op basis van de gekozen transporteur en/of service niveau worden de orders die voldoen aan deze selectie getoond. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen de orders van transporteur X te tonen. 

Weergave van de filters

CN 22161

4. Klantorders: automatisch pickorder aanmaken bij het opslaan van een order

Binnen ASPOS is het nu mogelijk om op basis van een geavanceerde instelling te bepalen of bij het opslaan van een klantorder direct de vraag wordt gesteld om een pickorder aan te maken op basis van de vrije voorraad. Dit wordt bepaald door de instelling [AutoPickOrderFreeStock] waarvan de standaardwaarde "false is. Als deze instelling op "true" staat, wordt bij het opslaan van de klantorder een check uitgevoerd of van tenminste één regel van de order tenminste 1 stuk aan vrije voorraad beschikbaar is. Als dit het geval is wordt er na het opslaan een vraag gesteld of er op basis van de vrije voorraad voor die order een pickorder aangemaakt moet worden. Bij drukken op "Ja" wordt er een pickorder aangemaakt van alle regels die vrije voorraad hebben, bij drukken op "Nee" wordt er geen pickorder aangemaakt. 

Weergave van de melding bij het opslaan van de klantorder

Belangrijk: Deze nieuwe geavanceerde instelling is compleet onafhankelijk van de instelling [PickOrderFreeStock], welke bepaalt of bij het handmatig aanmaken van een pickorder de vraag gesteld wordt om dit op basis van vrije voorraad te doen. 

CN 21360

5. Klantorders: events uitschakelen

In het menupunt "Klantorders" is het tabblad "events" voortaan uitgeschakeld voor nieuwe klantorders die nog niet opgeslagen zijn. 

CN 1060250

6. Klantorders: "Pak./Back." vullen met aantal bij negatieve PLU artikelen

Met deze wijziging in het klantordermenu wordt bij het invoeren van negatieve productaantallen van PLU producten in de "Best./Gel." kolom voortaan automatisch de kolom "Pak./Back." gevuld met hetzelfde aantal. 

CN 1059916

7. Klantorders: bonmemo vanuit de transactie in de order tonen

Bij het aanmaken van een direct order vanaf de POS en het toevoegen van een bonmemo, wordt vanaf heden deze bonmemo ook weergegeven in de klantorder op de backoffice. Deze memo is terug te vinden op het tabblad "memo" in de klantorder. 

Weergave van het tabblad "memo" met de bonmemo uit de transactie

CN 22380

8. Klantbeheer: validatie aanpassen 

Wijziging doorgevoerd in de validatie van de invoervelden op de klantkaart zodat de . (punt) wordt geaccepteerd in de velden "achternaam" en "voornaam". De overige validaties zijn gelijk gebleven. 

CN 14394

Bugfixes

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost in de DC/BC order flow waarbij orders die werden verwerkt vanuit de bron maar later werden geannuleerd door de leverende vestiging een incorrecte DropShipmentQuantity hadden. Met de oplossing die wij hebben gerealiseerd wordt de DropShipmentQuantity weer teruggeboekt bij het annuleren van een order.

CN 1058276

2. Mailbeheer: PDF bijlagen worden niet toegevoegd aan mails

Wij hebben een bug opgelost zodat de bijlages die bij de diverse mails worden geplaatst vanuit ASPOS weer geopend kunnen worden. 

CN 14394

Vestigingen

Functionele wijzigingen

Wij hebben een wijziging doorgevoerd in het menupunt "Vestigingen" waarmee de velden GLN, jdsnummer en externe filiaalcode uniek zijn geworden in de omgeving. Als een waarde in een van deze velden bij meerdere vestigingen voorkomt zal ASPOS een melding tonen dat de vestiging niet kan worden opgeslagen. In deze melding staan de velden die al bestaan bij een andere vestigingen en bij welke vestiging deze bestaat. Deze melding komt ongeacht of de velden zijn aangepast, dit kan er dus voor zorgen dat bij een bestaande doublure deze melding naar voren komt bij het opslaan van de vestiging. 

Weergave van de melding

Acties

Bugfixes

Binnen het menupunt "Acties" werd een foutmelding weergegeven als een actie voor een specifieke winkel werd aangepast vanuit het tabblad "winkels". Deze bug hebben wij opgelost: acties kunnen weer voor specifieke winkels worden aangepast.

CN 1063708

SERVICES

Functionele wijzigingen

Wij hebben in de REST services een aanpassing doorgevoerd waarmee het vanaf nu mogelijk is om de de orderbevestiging ook naar een CC en BCC emailadres te versturen. 

Hiervoor hebben wij bij het endpoint POST/api/customer-orders/{id}/Commit de parameters "ccEmailList" en "bccEmailList" toegevoegd. 

Wanneer deze emailadressen zijn gevuld én de parameter "sendEmail" op "true" staat, wordt de orderbevestiging ook naar het eventueel opgegeven CC en/of BCC emailadres verstuurd. Het is hierbij ook mogelijk om meerdere emailadressen tegelijk op te geven (array).  

Weergave van de parameters

CN 22652

2. REST: punten ophalen bij spaarsystemen anders dan EVL

Wanneer er gewerkt werd in ASPOS met een spaarsysteem anders dan het EVL spaarsysteem werden de punten die in ASPOS bij de klant stonden niet opgehaald. Vanaf heden wordt bij het ophalen van de klant (Get customers) bij het veld "totalBonusPoints" het spaarsaldo getoond dat in ASPOS bij de klant staat. Dit in combinatie met de geavanceerde instelling [POSELoyaltyEnabled] = "False".

Ook bij het endpoint api/customer-cards/{id}/AddPoints bij niet EVL worden nu de spaarpunten van de klant in ASPOS bijgewerkt. 

CN 14394

3. E-vouchers via Intersolve

In de REST services is het nu mogelijk om e-vouchers aan te maken. Hiervoor hebben wij een nieuwe EvoucherService gemaakt.  Wanneer alles is ingesteld is het mogelijk om via de REST services via het endpoint: POST/api/evouchers een e-voucher aan te vragen. 

Dit kan door middel van het meegeven van de EAN code van de e-voucher zoals bekend bij de provider. De geavanceerde instelling [EVoucherApiKey] in ASPOS moet naast de configuratie ook worden ingevuld.

CN 22380

4. REST: verwerking verkoopprijs

Vanaf heden is het mogelijk om de totaalprijs van een customerOrderLine aan te passen in de REST services. Zowel de totalInclTax als de totalExcTax prijs zijn hierbij aanpasbaar. Het nieuwe endpoint waar dit vanuit verricht kan worden is: PATCH/api/customer-order-lines/{id}. 

Dit kan alleen voor customerOrderLines die nog niet verwerkt zijn (processed) en geen korting hebben. De verkoopprijs wordt vervolgens herberekend op basis van het order aantal. Ook wordt de totaalprijs van de customerOrder aangepast. 

Belangrijk: Dit is mogelijk voor alle type orders behalve van het type "DirectSales". 

CN22652

5. REST: ophalen klantvelden ongeacht de taal

In de REST services hebben wij bij het endpoint GET/api/customer-fields de nieuwe parameter "includeAllLanguages" opgenomen. Wanneer deze parameter op "true" staat, worden alle customer-fields opgehaald ongeacht de taal. 

CN 1058337

6. REST: bronorder meegeven en giftlist ondersteunen

Wij hebben in de REST services ondersteuning voor de GiftList functionaliteit toegevoegd. Bij het aanmaken van een order kan een bronorder worden meegegeven. Dit kan worden gedaan via het veld "sourceCustomerOrderId". Hier kan het id van de GiftList order worden opgegeven. Dit is alleen mogelijk voor het type order "GiftList". 

Daarnaast is het op orderregel niveau ook mogelijk om bij een orderregel de bron op te geven. Dit kan worden gedaan via het veld "sourceCustomerOrderLineId". Hier kan het id van een orderregel uit de giftlist worden opgegeven (het product of de orderregel die de klant wilt geven). 

Wanneer beide velden zijn meegegeven in de order wordt na de commit van de order de giftlist bijgewerkt met de gegeven producten / aantallen uit de order. 

De "PreviouslyDeliveredQuantity" wordt bjigewerkt met het bestelde aantal en de backorderquantity wordt verlagen met het bestelde aantal. Wanneer een regel uit de giftlist of de gehele giftlist volledig is gegeven komt deze op processed te staan. 

CN 23993

Bugfixes

In de REST services werd bij het endpoint GET/api/sync/web-products product data gebruikt in plaats van de juiste storeGroupProduct data. Nu wordt de storeGroupProduct data gebruikt. 

2. EVL service: geen tegoedbonnen

Met deze wijziging hebben wij een bug opgelost waarbij de EVL service in sommige gevallen niet correct werd aangeroepen waardoor tegoedbonnen niet uitgegeven konden worden.  

CN 1058422